Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

In onze leefgroep wonen 9 bewoners. We hebben al enkele jaren een vaste logé, die vorig jaar om de 2 weken 3 dagen kwam logeren. Druk, maar doenbaar.
Dit jaar komt onze vaste logé élke week 3 dagen, ondanks dat we aangegeven hebben dat dat echt wel pittig is, zowel voor ons als voor onze andere bewoners. Maar 'we begrijpen jullie, maar we gaan toch ingaan op de vraag'.

In november kregen we de vraag voor crisis voor- en na opvang van een kind dat in de dagopvang van onze voorziening zit. Dus het zou dan voor en na de dagopvang nog naar ons komen. Thuis ging het moeizaam en mama zat er onderdoor. We hebben hierop toegezegd, met de opmerking dat dit goed geëvalueerd moet worden. Ondertussen zijn we enkele maanden verder en doen we deze crisisopvang nog steeds. Herhaaldelijk gevraagd hoe dit zat en wanneer dit stopte. 2 weken geleden kwam 1 van de leidinggevende langs om dit te bespreken. Een collega en ikzelf waren op dienst. We hebben duidelijk aangegeven dat het echt niet is van niet willen, want we zouden niet liever doen dan die mensen helpen, maar van niet kunnen. De druk op onze leefgroep wordt te groot.

Groot was onze verbazing als we dan de communicatie lazen waarin stond 'collega's geven aan dat het een extra belasting is, maar dat ze de opvang wel graag verder willen zetten'. Meteen weer contact opgenomen met de leidinggevende die hierop nogal afstandelijk reageerde en zei dat ze op onze vergadering wel eens zal langskomen.

En dan vorige week komt de sociale dienst langs om de logeermogelijkheden voor dat kind te bekijken nu de opvang vast op onze leefgroep is en vragen ze overnachtingen van dinsdag tot vrijdag. Ik wist echt niet of ik moest lachen of huilen als ik het hoorde. Of we nu iets zeggen of niet, het wordt toch altijd er maar weer bij geschoven en dan zijn ze verbaasd dat er zoveel uitval is. We zijn 1 van de weinige stabiele teams, bij al de rest is er al enorm veel uitval. Maar ik vrees dat als ze zo blijven doorgaan het bij ons ook wel eens kan misgaan.
Hoewel we ook tegen de sociale dienst heel duidelijk aangegeven hebben dat dit over onze grenzen gaat en ze een andere oplossing moeten bekijken, hebben we gisteren alweer de vraag gekregen. En ze doen het dan naar mijn gevoel nog smerig ook; ze spelen in op ons gemoed. Mama zit er echt onderdoor, we hebben ze steeds huilend aan de telefoon. Het is geen gezonde situatie meer. En dat breekt ons hart dan, want we willen hen echt wel helpen. Maar indien we toezeggen, gaan we ver over onze eigen grenzen heen.

Ik denk al een hele tijd over veranderen van job en zo'n situatie versterkt dat gevoel alleen maar. En langs de andere kant maakt het me verdrietig en boos, want ik doe mijn job héél graag en wil eigenlijk niets anders doen. Maar op deze manier hou ik het ook geen jaren meer vol.

En ze doen het dan naar mijn gevoel nog smerig ook; ze spelen in op ons gemoed. Mama zit er echt onderdoor, we hebben ze steeds huilend aan de telefoon. Het is geen gezonde situatie meer. En dat breekt ons hart dan, want we willen hen echt wel helpen. Maar indien we toezeggen, gaan we ver over onze eigen grenzen heen.
Dat is emotionele chantage hé. Ik snap hun kant ook wel, ze moeten het ook maar op één of andere manier zien opgelost te krijgen, maar er zijn toch limieten aan wat een leefgroep en begeleiders aankunnen.

Dat is emotionele chantage hé. Ik snap hun kant ook wel, ze moeten het ook maar op één of andere manier zien opgelost te krijgen, maar er zijn toch limieten aan wat een leefgroep en begeleiders aankunnen.
Wsl eerst 12 uur over vergaderd, 11 uur ging het over iets totaal anders, over hun auto's en hun gezin, om dan te beslissen: "we chanteren die klojo's gewoon en doen alsof we begrip hebben."

Laatst bewerkt:
Wsl eerst 12 uur over vergaderd, 11 uur ging het over iets totaal anders, over hun auto's en hun gezin, om dan te beslissen: "we chanteren die klojo's gewoon en doen alsof we begrip hebben."
Geen idee of en met welke sociale diensten jij in contact komt maar hier is er helemaal geen tijd voor dat soort gezever.

GAS boete gekregen omdat ik in een voetgangerszone (zeedijk Middelkerke) geparkeerd stond, om kooipanelen van de lift te laden en lossen.
Volgende x zal ik wel tegen m'n baas zeggen dat het een hele dag zal duren, aangezien er nooit parkeerplaats is in de buurt.
Allez, die dag ook weer voor niets gewerkt.

GAS boete gekregen omdat ik in een voetgangerszone (zeedijk Middelkerke) geparkeerd stond, om kooipanelen van de lift te laden en lossen.
Volgende x zal ik wel tegen m'n baas zeggen dat het een hele dag zal duren, aangezien er nooit parkeerplaats is in de buurt.
Betaald de WG dat niet? Heb vroeger nog evenementen gedaan en dan kan je soms niet anders dan je vrachtwagen op het midden van de weg gooien

Om een of andere reden is hier niks van kampen in augustus. En schoolopvang in de grote vakantie? Nog nooit van gehoord. Er zijn wel speelkampen maar dat is maar 1 dag in de week.

Bij ons in het hol van Pluto kun je in midden zomer de dag op voorhand nog inschrijven voor 1 dag. Kost je 8 euro of zo voor 1 dag.

Sinds een dik jaar stuurt IT regelmatig bewust phishingmails om te zien wie daar in trapt. Geweetwel, om cybersecurity te testen enzo van die dingen.
Regelmatig wordt dan zo'n valse mail van de CEO gestuurd. Een mail waarin hij zogezegd dringend mijn input nodig heeft. Ding is dat wij een bedrijf van een paar duizend werknemers zijn en die in het echt nooit ofte nimmer direct een mail naar het "lager" personeel gaat sturen. Die dingen zijn zo ongeloofwaardig als maar zijn kan. En als het dan tóch ooit echt zou gebeuren dat die rechtstreeks naar een lagere werknemer gaat sturen, durf ik er gif op innemen dat die mail ook zal gemeld worden als spam. :lol:

Sinds een dik jaar stuurt IT regelmatig bewust phishingmails om te zien wie daar in trapt. Geweetwel, om cybersecurity te testen enzo van die dingen.
Regelmatig wordt dan zo'n valse mail van de CEO gestuurd. Een mail waarin hij zogezegd dringend mijn input nodig heeft. Ding is dat wij een bedrijf van een paar duizend werknemers zijn en die in het echt nooit ofte nimmer direct een mail naar het "lager" personeel gaat sturen. Die dingen zijn zo ongeloofwaardig als maar zijn kan. En als het dan tóch ooit echt zou gebeuren dat die rechtstreeks naar een lagere werknemer gaat sturen, durf ik er gif op innemen dat die mail ook zal gemeld worden als spam. :laugh:
Hier doen ze dat ook, maar ik had gisteren het omgekeerde. Ik rapporteer een mail als zijnde phishing - bleek niet het geval te zijn.

Hoe lelijk, amateuristisch en vaag kan je een mail uitsturen gvd :lol:

Hier doen ze dat ook, maar ik had gisteren het omgekeerde. Ik rapporteer een mail als zijnde phishing - bleek niet het geval te zijn.

Hoe lelijk, amateuristisch en vaag kan je een mail uitsturen gvd :laugh:
Ook al gehad. Kreeg een paar maanden geleden een e-mail van zo'n [email protected] Stond in dat mijn account geactiveerd was, klik op de link om te bevestigen blablabla...
Zegt me niks.
Ik vraag aan mijn collega's of zij dat ook gekregen hebben. Niemand die van iets weet. Vraag het aan mijn leidinggevende, want misschien heeft zij in mijn plaats iets geregistreerd voor een nieuwe toepassing.
Ik zoek die website op, blijkt dat over een winkel in het Limburgse te zijn die gsm-accessoires verkoopt.Leidinggevende raadt aan om met IT-helpdesk te bellen. Ook zij weten van niets en vragen om de mail te rapporteren als phishing.

Zo gezegd zo gedaan.

Na een paar uur komt mijn leidinggevende me zeggen dat er haar iets voorstond van een bericht op het intranet dat bepaalde werknemers een nieuwe werkgsm mochten kiezen. Ik zoek het bericht op en blijkt dat dat inderdaad daar over ging. Het was een bericht dat ergens in maart/april werd gepubliceerd, een paar regels lang en dan opeens krijg je een paar maanden later zonder boe of ba zo'n mail dat je account is geactiveerd op iets waar je nog nooit van hebt gehoord. Dat gecombineerd met het feit dat ze je door die phishingtraining half paranoia maken... :thumb:

In elke moderne business opleiding krijg je een vak over de andere verantwoordelijkheden van een onderneming. Ook op sociaal vlak etc. Onderneming denkt enkel aan winst maken -> Booeh, big corporation is bad
Onderneming geeft geld aan goede doelen -> Booeh, das niet de bedoeling he

Je hebt er branding van, ja je kan het op LinkedIn zwieren, mensen vinden het fijn om te weten dat hun bedrijf ook iets/iemand helpt, ...
Meer loon ging je niet krijgen of "een grote zak geld" indien ze dat niet deden. Mijn grootste klant stort elk jaar een aanzienlijk bedrag naar een kinderziekenhuis, ik ben oprecht van mening dat dat een positief aspect is aan dit bedrijf.

Maaaaar, aangezien een bedrijf enkel op winst moet focussen zullen we die monsterbonussen die hier soms gepost worden ook maar intrekken? Want ja...winst?

In mijn vorige job nog (oa) technieker op de baan geweest en ze mogen daar echt dringend iets aan doen. Er zou een soort vergunning moeten komen voor bedrijfsvoertuigen om tijdelijk te parkeren waar ze willen/kunnen. Natuurlijk met een redelijke regeling. Als je ineens op onderhoud moet in hartje Antwerpen sta je daar mooi met je grote camionette zonder enige parkeerplaats. Ik heb toen meerdere keren op een random plein of brede stoep moeten parkeren in de hoop niet bekeurd te worden.

Een tweetal weken geleden:

Ik zat gewoon letterlijk acht uur in meeting, zonder enige pauze en uiteraard wel met meeting minutes die ik zelf moet bijhouden en actiepunten die ik moet opvolgen. Teams staat de hele tijd te knipperen, want ik moet access van x goedkeuren, een dringende vraag van y, incident z dat gisteren opgelost moet zijn en uiteraard nog eens zestig ongelezen mails in m'n mailbox. Acht uur lang doe ik dat al jonglerend door elkaar en dan durf ik wel eens snel op een link klikken in een mail.

U hebt op een mail geklikt die komt uit een phishing mail. U zal verplicht moeten deelnemen aan een awareness cursus ivm cyber security.

Echt waar man, vliegt de hoogste boom in. Heb je als bedrijf echt niks beters te doen om jarenlang elke maand dat soort mails te sturen en ja, dan kan het eens gebeuren dat ik de allereerste keer op drie jaar op zo'n belachelijke link klik omdat ik de job uitvoer van twee man (want twee scrum teams van samen +25 man, maar met één scrum master) en geen tijd heb om me dat soort belachelijkheden bezig te houden.

Een tweetal weken geleden:

Ik zat gewoon letterlijk acht uur in meeting, zonder enige pauze en uiteraard wel met meeting minutes die ik zelf moet bijhouden en actiepunten die ik moet opvolgen. Teams staat de hele tijd te knipperen, want ik moet access van x goedkeuren, een dringende vraag van y, incident z dat gisteren opgelost moet zijn en uiteraard nog eens zestig ongelezen mails in m'n mailbox. Acht uur lang doe ik dat al jonglerend door elkaar en dan durf ik wel eens snel op een link klikken in een mail.

U hebt op een mail geklikt die komt uit een phishing mail. U zal verplicht moeten deelnemen aan een awareness cursus ivm cyber security.

Echt waar man, vliegt de hoogste boom in. Heb je als bedrijf echt niks beters te doen om jarenlang elke maand dat soort mails te sturen en ja, dan kan het eens gebeuren dat ik de allereerste keer op drie jaar op zo'n belachelijke link klik omdat ik de job uitvoer van twee man (want twee scrum teams van samen +25 man, maar met één scrum master) en geen tijd heb om me dat soort belachelijkheden bezig te houden.
Als dit een echte threat was, had je er dus ook op geklikt. Met andere woorden, compleet logisch dat je die training moet volgen. Of je het nu druk hebt of niet doet er niet toe als het bedrijf door een hack (in het slechtste geval) voor miljoenen ransomware payments moet betalen.

Collega gaat in vaderschapsverlof ergens deze week of volgende week. Aangezien het een directe collega is hebben ze gevraagd of ik kan vervangen. Uiteraard want ik heb zelf ook kinderen dus weet dat het plezant is als uw werk deftig opgevolgd wordt.

Nu hebben die wappies mijn planning volledig leeggemaakt voor de komende weken met als gevolg dat mijn collega nog aan het werk is en ik aan het vechten ben om uren te vinden om in mijn timesheets in te vullen. Te veel is niet plezant, maar mijn god, te weinig is minstens dubbel zo erg :sleep:

Als dit een echte threat was, had je er dus ook op geklikt. Met andere woorden, compleet logisch dat je die training moet volgen. Of je het nu druk hebt of niet doet er niet toe als het bedrijf door een hack (in het slechtste geval) voor miljoenen ransomware payments moet betalen.

Ik weet dat je gelijk hebt, maar fok man, moet dat elke maand gebeuren. De enige spamdingen dat ik krijg, zijn die dingen. Dat is er al zo ingedrilld dat ik geen mails open doe van buiten het bedrijf. Ik stuur dat dan door om dat te laten onderzoeken en dan krijg ik een vriendelijke mail terug met de melding hoe ik het in m'n kop krijg om zoiets door te sturen. Dat is dus maw de tegenovergestelde wereld.

Anyway, sowieso ga ik toch niet naar die cursus want dat is puur verspilling van mijn tijd.

Ik doe al enkele jaren overuren op school en tot vorig jaar werd dit altijd correct uitbetaald. Sinds dit jaar is de personeelsadministratie een soep. Ik heb nog geen enkele maand het juiste aantal uitbetaald gekregen: september tot en met december: soms te weinig/soms te veel maar volgens mijn berekeningen kwam het ongeveer juist uit indien ik het over de 4 maanden uitspreidde. In 2024: 0 overuren uitbetaald sinds 12 januari.

Als deze lijn zich doorzet, zal ik me volgend schooljaar niet langer engageren om extra klassen op me te nemen en zullen ze dus hun plan moeten trekken met die extra studie.

Terug
Bovenaan