Gezien jij die 100k niet moet leggen snap ik echt niet waarom je je zo druk maakt. Tegen uw baas en klant zeg je gewoon: we hebben optie x met als voordeel dit en nadeel dat en we hebben optie y met voordeel dat en nadeel dit. Gelieve een keuze te maken. Zo niet kan ik niet verder. Alsof jij iets kan doen aan het feit dat die aannemer opeens meer wil of dat een bepaalde overheidsdienst niet snel genoeg een beslissing neemt. Alsof ge echt elke last van de wereld moet dragen.
Daarvoor kan men perfect naar mij kijken natuurlijk.
Als ik in de vele meetings en telefoontjes met die aannemer ergens te loslippig ben geweest over de grootteorde van de potentiële kosten die boven ons hoofd hangen om dit niet uit te voeren, dan kan men perfect terugrekenen hoeveel het ons waard zou kunnen zijn en op basis daarvan een offerte maken. Ik heb me dat de afgelopen 24 uur al vaak afgevraagd. Ze weten welk type kost we wilden vermijden (kon ik onmogelijk verzwijgen om dat type meerwerken te vragen), ze kennen de markt waarin we werken, ze kennen het bedrijf, ... dus met wat assumpties konden ze wel een berekende gok wagen.
En ik kan er inderdaad niet aan doen dat een overheidsdienst niet snel genoeg een beslissing maakt, maar dat resulteert wel willens nillens in heel lastige omstandigheden om ONZE beslissingen in te maken. Ook al kan ik daar niet aan doen, je moet wel in deze omstandigheden blijven werken.