Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

Ik vraag mij ook af of het wel een gezonde situatie is waar elke werknemer voor 100% volzet zit qua werklast. Ik heb in mijn team marge, en dat is ook nodig. Dat heeft voordelen voor hun (verlofregeling, algemeen weinig stress) - anderzijds kunnen wij flexibel en direct reageren op onvoorziene omstandigheden en werklast.

Uiteraard begrijp ik ook dat die luxe niet in ieder bedrijf zal aanwezig zijn omv financiële redenen. Maar ik merk gewoon zéér weinig verzuim en weinig verloop. Volgens mij is dat een direct gevolg van die ‘marge’

Dus mensen zoals ik die met 100% tijdsregistratie zitten + maximum aantal uur per project en per deeltaak, die zijn per definitie allemaal "kaderlid"? Want dat systeem impliceert per definitie dat je betaald wordt volgens prestatie.

Sorry, maar die wetgeving heeft geen enkele waarde als ze niet duidelijker aflijnen wat een "kaderlid" mag of moet zijn. Ons bedrijf zal bijvoorbeeld quasi louter uit "kaderleden" bestaan. 🤡 Junior, net van de schoolbanken? -> Kaderlid!
Als die wetgeving in het leven werd geroepen om werknemers te beschermen, dan is deze wel serieus aan het falen moet ik zeggen.
En ik constateer rond mij dat het aantal bedrijven die dit kutsysteem implementeren exponentieel stijgt. Hop, allemaal "kaderleden".

En dan heb je nog die andere trend, dat vanaf een bepaald inkomen iedereen tegenwoordig overschakelt op schijnzelfstandigheid terwijl daar 0,0 controle op is en dit zelfs open en bloot wordt toegepast. Men probeert het zelfs niet meer te verbergen. 🤡

Kijk eens aan. Straks is niemand nog gewoon bediende, maar de ene helft "kaderlid" en de andere helft van België (schijn-)zelfstandige. Terwijl we in werkelijkheid eigenlijk allemaal simpele bedienden zijn. Nothing to see here. Allemaal normaal.
Of zie ik dat verkeerd @JPV ?
Met "kaderlid" bedoelde ik onhandig een functie waar (bijna) letterlijk in je contract staat dat het verwacht wordt overuren te presteren en de royale vergoeding dit dekt. Dat, alsook bvb sales of account managers die een percentage van hun verkoop/account als premie krijgen zijn volgens mij de uitzonderingen, maar in dat laatste geval zou ik zeggen dat als je 4/5 gaat werken die premie natuurlijk ook verkleint naar bijna 4/5 van wat je als voltijdse had, gewoon omdat je minder tijd hebt en dus minder verkopen of accounts kan behandelen.

Dat er werkgevers zijn die alles uit hun werknemers halen dat er te nemen valt, tja, daar gaat enkel wetgeving niets tegen doen. De wetgeving hier is een tool om dat af te dwingen, maar als werkgever alsook werknemer (door er niets aan te doen) zijn kas aan veegt, kijk, dan komt het niet door het ontbreken van wetgeving of handhaving.

Ik werk soms ook laat, ik doe waarschijnlijk hier en daar eens een onbetaald overuurtje. I don't care (anders zou ik het niet doen), mijn baas vindt dat natuurlijk niet erg, dus waar heeft er iemand zich dan mee te moeien?
Het probleem waarover het gaat (4/5 tijd werken maar 100% prestatie verwachten) is iets helemaal anders.

De bouw is een rotsector op het vlak van uren (dat heb ik hier al meermaals aangetoond).

Ik heb over die uren en 4/5 ook enkele frappante voorbeelden:

Op een bepaald moment mochten wij onze agenda niet meer getrouw invullen omdat ja, natuurlijk iedereen werkte ruim boven de 40u/week (allemaal 50+). Er had namelijk iemand een persoon op verlof moeten vervangen en had daarvoor 2 weken van 55u gedraaid. Die brave ziel had dan gevraagd om eens een dag te mogen thuisblijven om recup te krijgen. Wat antwoordden die franke baasjes: nee, ge verdient al genoeg. Dan is de bal aan het rollen gegaan en dat was hun oplossing.

Er was eens een of andere voetbalmatch die om 16:30 begon. Grootmoedig stuurde de baas dat iedereen op het groot scherm mocht gaan kijken mààr ze verwachten wel dat iedereen dan die dag een half u vroeger begon :D. Terwijl iedereen daar uuuuuren per week extra draait voor de paus.

4/5 mag in principe niet geweigerd worden, maar dan gingen ze zeker niet op papier zetten. Mondeling werd dat duidelijk genoeg gemaakt. Gevolg: burnouts en een zeer hoog verloop onder de junior projectleiders.

Ge moogt zeggen wat ge wilt van de overheid, maar dat is een sector waar dat ten minste gerespecteerd wordt. Ik moet ook 40u/week doen, maar alle uren die ik extra doe, worden gerecupereerd. 4/5 is effectief ook zo. Mijn stressniveau is naar 0 herleid.

Laatst bewerkt:
Met "kaderlid" bedoelde ik onhandig een functie waar (bijna) letterlijk in je contract staat dat het verwacht wordt overuren te presteren en de royale vergoeding dit dekt. Dat, alsook bvb sales of account managers die een percentage van hun verkoop/account als premie krijgen zijn volgens mij de uitzonderingen, maar in dat laatste geval zou ik zeggen dat als je 4/5 gaat werken die premie natuurlijk ook verkleint naar bijna 4/5 van wat je als voltijdse had, gewoon omdat je minder tijd hebt en dus minder verkopen of accounts kan behandelen.

Dat er werkgevers zijn die alles uit hun werknemers halen dat er te nemen valt, tja, daar gaat enkel wetgeving niets tegen doen. De wetgeving hier is een tool om dat af te dwingen, maar als werkgever alsook werknemer (door er niets aan te doen) zijn kas aan veegt, kijk, dan komt het niet door het ontbreken van wetgeving of handhaving.

Ik werk soms ook laat, ik doe waarschijnlijk hier en daar eens een onbetaald overuurtje. I don't care (anders zou ik het niet doen), mijn baas vindt dat natuurlijk niet erg, dus waar heeft er iemand zich dan mee te moeien?
Het probleem waarover het gaat (4/5 tijd werken maar 100% prestatie verwachten) is iets helemaal anders.

Dat heb je niet onhandig geformuleerd, maar net heel juist geformuleerd. In mijn contract staat er effectief een dergelijke passage (dat er kan verwacht worden extra prestaties te doen of buiten de uren of iets in die trant). Dit heb ik hier al eens gepost. Toen zei men hier ook van: "Ah ja mac-bc, dan heb je geen poot om op te staan want dan ben jij kaderlid! Dan mag men x en y verwachten van jou!". Ok dan. Dan ben ik kaderlid hé. :unsure:

Dus mijn punt blijft: zolang er nergens duidelijk gedefinieerd staat wat een kaderlid exact is, is dit echt een complete uitholling van die slechte wetgeving. "Royale" verloning als kaderlid? Ik hoor het hen graag zeggen. Maar zolang "royaal" nergens gedefinieerd staat, kun je elke aap met twee symbalen bombarderen tot "kaderlid" natuurlijk.
Dat men dan in de wetgeving opneemt dat je geen kaderlid kan zijn als je niet minimum € 8000 bruto krijgt hé. Het zal snel gedaan zijn met iedereen "kaderlid" te maken.

Dus mensen zoals ik die met 100% tijdsregistratie zitten + maximum aantal uur per project en per deeltaak, die zijn per definitie allemaal "kaderlid"? Want dat systeem impliceert per definitie dat je betaald wordt volgens prestatie.

Sorry, maar die wetgeving heeft geen enkele waarde als ze niet duidelijker aflijnen wat een "kaderlid" mag of moet zijn. Ons bedrijf zal bijvoorbeeld quasi louter uit "kaderleden" bestaan. 🤡 Junior, net van de schoolbanken? -> Kaderlid!
Als die wetgeving in het leven werd geroepen om werknemers te beschermen, dan is deze wel serieus aan het falen moet ik zeggen.
En ik constateer rond mij dat het aantal bedrijven die dit kutsysteem implementeren exponentieel stijgt. Hop, allemaal "kaderleden".

En dan heb je nog die andere trend, dat vanaf een bepaald inkomen iedereen tegenwoordig overschakelt op schijnzelfstandigheid terwijl daar 0,0 controle op is en dit zelfs open en bloot wordt toegepast. Men probeert het zelfs niet meer te verbergen. 🤡

Kijk eens aan. Straks is niemand nog gewoon bediende, maar de ene helft "kaderlid" en de andere helft van België (schijn-)zelfstandige. Terwijl we in werkelijkheid eigenlijk allemaal simpele bedienden zijn. Nothing to see here. Allemaal normaal.
Of zie ik dat verkeerd @JPV ?
Komt ook gewoon omdat jij kiest om er in te blijven meegaan natuurlijk. Voor een starter klinkt dat goed, vers van de schoolbanken en meteen kaderlid met alle extralegale voordelen. Voor het bedrijf nog beter, gratis overuren. Een mentaliteit die al van bij de start van de arbeidscarrière er stevig in geduwd is.
Het extra voordeel voor de werkgever is dat de werknemer vers van de schoolbanken deel wordt van de hiërarchische lijn en dus mee aansprakelijk wordt - en een heel makkelijke zondebok als er iets mis gaat. Ik spreek nu niet over jouw situatie maar vanuit wat ik zag als PL rondom mij.

Op een bepaald moment mochten wij onze agenda niet meer getrouw invullen omdat ja, natuurlijk iedereen werkte ruim boven de 40u/week (allemaal 50+). Er had namelijk iemand een persoon op verlof moeten vervangen en had daarvoor 2 weken van 55u gedraaid. Die brave ziel had dan gevraagd om eens een dag te mogen thuisblijven om recup te krijgen. Wat antwoordden die franke baasjes: nee, ge verdient al genoeg. Dan is de bal aan het rollen gegaan en dat was hun oplossing.
Werkte wij in hetzelfde bedrijf? ;)
Bij mij werd er ook op een bepaald moment gevraagd om een tijdsregistratie in te vullen. In de handleiding stond letterlijk dat als je meer dan 40u per week doet, je "natuurlijk" maar 40 uur mocht inboeken. Bij vragen hierover werd meteen verwezen naar de kaderfunctie die zelfs de verse starter contractueel uitoefent. Inboeken ook enkel op projecten, niet op overhead (opleiding, personeelsvergadering, ...) natuurlijk.

Op een bepaald moment was de werf aan het draaien dus dachten we, misschien kunnen we de permanentie op de werf wat verdelen, een PL start vroeg, de andere eindigt later. Op die manier is er continue permanentie en toch voldoende overdracht. Nee hoor, naar een andere werf, iedereen blijft +12u per dag op de werf.

Op je zeldzame dag verlof natuurlijk om 6u30 uit je bed gebeld voor een "dringende" vraag. Toxisch gedrag om toch maar te laten weten dat de rest wel aan het werk was. Hoewel technisch interessant heb ik er nog geen seconde spijt van gehad dat ik die sector verlaten heb.

Nodig je mensen daar dan in de praktijk niet gewoon mee uit om 100% te werken op papier maar het dan op andere, niet zo koosjere manieren op te lossen (thuiswerk waar weinig gewerkt wordt, "ziekte", vroeger vertrekken dan eigenlijk mag, enz.)?

Want zeg nu eerlijk: een lokale overheid, daar gaan volgens mij toch veel mensen werken met het idee dat de work/life-balans wel ok is? Als daar dan zo'n diensthoofd even zegt "ja 4/5de, dat krijg ik niet opgevangen, je kan evenveel werken voor minder geld", dan zie ik niet iedereen dat gewoon aanvaarden.
Dat is een terechte opmerking. Binnen mijn afdeling communiceren we daar open over. Ik durf dan ook wel te zeggen dat de meerderheid van de medewerkers hier wel voldoende zin voor verantwoordelijkheid heeft om dit niet te doen. Er zijn er natuurlijk altijd die de kantjes er proberen vanaf te lopen maar die hou ik dan dichter bij mij. Die zullen niet snel de mogelijkheid krijgen om van thuis uit te werken.

Ik geloof ook wel dat de work/life balance hier zeker oke is. Hier wordt gewoon goed gewerkt maar ik heb hier nog niet snel iemand zien vertrekken met het zweet in zijn schoenen.

Mensen die in zo'n sleutelfuncties zitten die weten zelf ook wel dat het geen evidentie is om 4/5e te werken gelet op de problematiek die ik hier boven al geschetst heb. Ik moet hun daar zelden aan herinneren.

Dat is wel een beetje cynisch natuurlijk. Het is niet de bedoeling maar het is in de praktijk zo omdat management niet competent is om er mee om te gaan.

Om uw eigen quote te gebruiken, het is uw keuze om manager te willen spelen (en afgaande op wat je hier vertelt is het dat, "spelen") . Doe de job dan ipv wanneer het moeilijk wordt het af te schuiven op uw mensen.

De beste stuurlui staan aan wal natuurlijk. Opnieuw: hier worden geen verlofstelsels geweigerd. Maar dat heeft vaak consequenties en er is niks mis mee om de medewerker daar ook hun eigen verantwoordelijkheid in te laten dragen. Waar het mogelijk is sturen we bij. Ik moet naar tevredenheid vaststellen dat men dit ook ruimschoots doet en dat dit eigenlijk helemaal geen vervelend of lastig onderwerp is op de werkvloer.

Ik vraag mij ook af of het wel een gezonde situatie is waar elke werknemer voor 100% volzet zit qua werklast. Ik heb in mijn team marge, en dat is ook nodig. Dat heeft voordelen voor hun (verlofregeling, algemeen weinig stress) - anderzijds kunnen wij flexibel en direct reageren op onvoorziene omstandigheden en werklast.

Uiteraard begrijp ik ook dat die luxe niet in ieder bedrijf zal aanwezig zijn omv financiële redenen. Maar ik merk gewoon zéér weinig verzuim en weinig verloop. Volgens mij is dat een direct gevolg van die ‘marge’

Ik stel alleen maar vast dat wij de laatste 15 jaar onze personeelsbezetting verlaagd hebben met bijna 30%. Waar er vroeger zeker marge was is die vandaag de dag helemaal weg.

We staan daarbij opnieuw voor een zware besparingsronde t.g.v. externe omstandigheden die op ons afkomen en die alleen maar tegengehouden kan worden door een kurkdroge lokale belastingverhoging komende legislatuur. Dat is nu eenmaal de realiteit die je vandaag de dag hebt in dit soort organisaties.

We mogen dan nog zoveel onderzoek laten doen naar het pyschosociaal welzijn van onze medewerkers zolang er op lokaal niveau de algemene (on)tevredenheid van de burger in de weegschaal gelegd wordt met het welzijn van het personeel verlies je die discussie altijd.

Je gaat er de hele tijd vanuit dat de workload perfect te verdelen is over een geheel aantal FTE maar dat lijkt me nogal een utopie?
Er zullen toch continue taken/functies zijn die niet uit te drukken zijn in een aantal personen/FTE?

dat hangt van de soort dienstverlening af. Ik heb diensten in mijn afdeling waarbij ik de werklast perfect evenredig kan verdelen over het aantal beschikbare FTE. Dat zijn doorgaans de makkelijkste diensten om bijkomende verlofstelsels op te vangen.

Ik heb daarnaast ook diensten onder mij, doorgaans de meer beleidsmatige diensten, die zo een ruim takenpakket hebben dat je dat heel moeilijk kan kwantificeren. Die zijn dan ook nog eens vaak zo specifiek dat het bijna niet doenbaar is om taken daaruit te halen en ze bij iemand anders onder te brengen omdat deze taken specifieke kennis en competenties vereisen.

Ik verwacht niet dat ze meer uren werken. Ik verwacht in sommige gevallen wel dat ze dezelfde output blijven leveren. Het is aan de medewerker in kwestie dan ook om zijn werk efficiënter te organiseren.

:unsure:
Gewoon wa harder werken, uiteindelijk, als je 4/5 werkt , zijde meer uitgerust, kan je toch een betere inspanning leveren.

Ik vraag voor een klant een vervanging

Ik zie een mail passeren met de bevestiging van de vervanging maar met de melding van het verkeerde product
Ik reageer onmiddellijk erop om het correcte te laten versturen.

Krijg 2 sec later een chat, ja sorry, typo van mij, het goeie zal opgestuurd worden.

Vandaag mail van de klant: verkeerde geleverd :(

Het is zo triest dat ik ermee moet :lol:

Ik heb daarnaast ook diensten onder mij, doorgaans de meer beleidsmatige diensten, die zo een ruim takenpakket hebben dat je dat heel moeilijk kan kwantificeren. Die zijn dan ook nog eens vaak zo specifiek dat het bijna niet doenbaar is om taken daaruit te halen en ze bij iemand anders onder te brengen omdat deze taken specifieke kennis en competenties vereisen.

En wat doe je als er morgen iemand een accident of een zware ziekte krijgt en het komende half jaar 'uit' is?

Het kerkhof ligt vol onmisbaren en blijkbaar is de wereld toch blijven draaien.

Mocht bij glimlach, maar ik denk dat ik zijn ergernis was

Vanmorgen bij een zelfstandige/ondernemer/zaakvoerder.
Ik was hem gewoon een uitleg aan het geven over iets dat hij fout deed. Geen bestraffing, berisping, tik op de vingers, gewoon "probeer er op te letten" + de uitleg

Begint hm fel te doen dat het schandalig is dat die informatie niet proactief en spontaan aan hun werd doorgegeven.
Ik heb hm er dan maar fijntjes op gewezen dat alle info openbaar op onze website staat en vrij te raadplegen is, en als hm toch op internet bezig was hij ook de woorden "zelfstandig" en "ondernemen" eens moest opzoeken
Het is soms sterker dan mezelf :eviltongue:

En hoe overbrug je die periode?

Met hangen en wurgen. Andere collega's die waar mogelijk een taak bijnemen in hun al overvolle takenpakket, mezelf als leidinggevende inbegrepen.
Bepaalde zaken die gewoon niet gedaan worden of op de lange baan geschoven worden. Eventueel extern uit besteden als daarvoor budgetten beschikbaar zijn.

Als er uitzicht is op een oplossing kan dit soort regelingen tijdelijk werken, dit is echter geen manier om structurele tekorten op te vangen.

Collega ontslag gegeven maar geen budget voor vervanger... Wordt leuk vanaf maart. Ze gaan het maand per maand bekijken 👌 en dan een geplande uitbreiding in juli. Good times.

Collega ontslag gegeven maar geen budget voor vervanger... Wordt leuk vanaf maart. Ze gaan het maand per maand bekijken 👌 en dan een geplande uitbreiding in juli. Good times.
Dus ze gaan gewoon eens zien of het huidige personeel gratis overuren gaat willen doen zonder te klagen. Indien ja, geen vervanger en de extra winst gaat rechtstreeks in de zakken van de baas.

Terug
Bovenaan