Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

Er worden hier inderdaad vragen gesteld over mijn competenties als project manager... door jou alleen.

Eerlijk gezegd denk ik dat, 180° omgekeerd van wat jij zegt, ik nu net te véél verantwoordelijkheid bij mezelf zoek, dan te weinig. Ook iets wat hier regelmatig gezegd wordt trouwens.

Zo werd hier (terecht) gesteld dat ik het mij allemaal niet zo moet aantrekken omdat ik als project manager:
  • Geen vat heb op de prijzen die mij aangeboden worden. In zoverre ik het niet verkloot heb door strategische informatie te delen, heb ik er zelf bij gezegd. Wat ik niet gedaan heb.
  • Geen vat heb op wanneer offerters worden aangeleverd. In zoverre ik dit voldoende opgevolgd heb, gebeld heb, druk gezet heb. Wat ik gedaan heb.
  • Enzovoort.
Dus uw opmerkingen en insinuaties dat ik niet deug als project manager zijn gewoon revanchistisch en provocerend van aard, en volledig uit de lucht gegrepen.
Er zal dan bij uw werkgever ook vast niemand de wenkbrauwen gefronst hebben bij uw melding dat uw aanvankelijke raming x5 gegaan is en ze tot morgen de tijd hebben om voorover te bukken voor uw aannemer.

Ik neem dan ook mijn revanchistische en provocerende opmerkingen en insinuaties geheel terug.

Er zal dan bij uw werkgever ook vast niemand de wenkbrauwen gefronst hebben bij uw melding dat uw aanvankelijke raming x5 gegaan is en ze tot morgen de tijd hebben om voorover te bukken voor uw aannemer.

Ik neem dan ook mijn revanchistische en provocerende opmerkingen en insinuaties geheel terug.

Ik zet niet bij elke herinneringsmail naar de aannemer mijn baas in CC. Die mens zou nogal een mailbox hebben. Hij vroeg mij daar ook niets over. Daar is vertrouwen.

Als dat het project is dat hij vol trots op zijn C.V. wil zetten. Daar zitten veel werkgevers op te wachten.

Nuja het is een cv dat hij naar zichzelf gaat sturen want hij wou zelfstandig beginnen. Komt nog niet zo nauw dan.

Als dat het project is dat hij vol trots op zijn C.V. wil zetten. Daar zitten veel werkgevers op te wachten.

Nuja het is een cv dat hij naar zichzelf gaat sturen want hij wou zelfstandig beginnen. Komt nog niet zo nauw dan.

Die kans is inderdaad reëel om zelfstandig te beginnen maar ligt nog open.

Naast de letterlijke CV mag je het ook gerust beschouwen als de figuurlijke CV hoor. Ik wil dat afgewerkt hebben. Tot het bittere eind (van het project bedoel ik dan natuurlijk :unsure: ).

Die kans is inderdaad reëel om zelfstandig te beginnen maar ligt nog open.

Naast de letterlijke CV mag je het ook gerust beschouwen als de figuurlijke CV hoor. Ik wil dat afgewerkt hebben. Tot het bittere eind (van het project bedoel ik dan natuurlijk :unsure: ).

Als het zover is, ga je dit hier ook delen? Ik ben nu wel nieuwsgierig…
toch vooral wat het project is, of mss is het hier al gezegd?

Laat ons hopen voor Mac dat het niet gaat om de Oosterweelverbinding!

Daarnaast vind ik de inhoudelijke kritiek op iemands competenties op basis van een ergernis toch maar zwak hoor. Niemand is perfect, en sebiet durven hier mss users niet meer te ranten uit schrik dat de politie ze gaat wijzen op eigen fouten

Live and Let live.

Wij zitten al jaren met een wirwar aan processen en producten waar bijna niemand meer aan uitkan, voor een groot stuk omdat elk deel van de business maar wat zijn gang gaat zonder onderling af te stemmen en voor cohesie/consistentie te zorgen. Dit zorgt ervoor dat knowledge transfer, development, QA testing,... een ramp is, want voor ieder product dat gelijkaardige processen of zelfs dezelfde data gebruikt, er andere regels bestaan zonder dat er een legitieme reden is waarom dat zo hard moet verschillen.

Ik zit nu al een jaar bezig met dat gelijk te trekken zodat we eindelijk van die patchworks af kunnen geraken, om dan weer te merken dat 1 product owner nog steeds zit te freewheelen en niets afstemt met de rest...

Is dat nu zo moeilijk om eens niet de gemakkelijkste weg voor uzelf te kiezen, en rekening te houden met andere product owners en development teams? Dat krijg je in een bedrijfscultuur waar er zoveel onderlinge competitie is om snel snel dingen op te leveren, zonder na te denken wat nu eigenlijk de beste totaalervaring voor de klant is, én op middellange termijn voor alle producten beter is omdat we niet alles in drievoud moeten ontwerpen en ontwikkelen.

Maar hey, hij kan weer iets van zijn roadmap afvinken, dus hij zal zijn goals wel halen!

Het is natuurlijk wel een feit dat het voor een werkgever super irritant is wanneer iemand voor 100% is aangeworven via allerhande verlofstelsels nog maar 80% wil komen. Die 20% werk verdwijnt niet ineens he. Als je er zo 5 hebt verlies je 1 FTE. Ik verwacht van mijn mensen dan ook dat ze nog gewoon 100% van hun werk doen, op 80% van de tijd en voor 80% van hun loon. Vergeet niet dat het hun actieve keuze is. Als ik iemand 4/5e tewerk wil stellen dan werven we wel iemand aan met een 4/5e contract. Ik kan niet iemand aanwerven om die overige 20% werk te komen doen en in kleinere organisaties met kleine bezettingen per dienst of afdeling kan je dat gewoon quasi niet anders opvangen.
Even anders verwoorden, anders was het misschien op de man. Maar jij als manager moet kunnen omgaan met die bestaande stelsels. Jij hebt helemaal geen 100% te verwachten van mensen die 80% werken. Uw organisatie moet daar op aangepast worden.

Edit: en kom niet af met theorie en praktijk. Ik zit volop in de praktijk, als manager. Toevallig gisteren nog een doc ouderschapsverlof goedgekeurd.

Laatst bewerkt:
Ik verwacht van mijn mensen dan ook dat ze nog gewoon 100% van hun werk doen, op 80% van de tijd en voor 80% van hun loon.
Als je verwacht dat iemand die op 80% van de tijd het werk van een 100% FTE doet, betaal die dan ook maar 100%. Wat voor een idiote redenering is dit nu. Dat er 20% capaciteit wegvalt, zeker niet leuk voor de werkgever maar dat is dan ook diens probleem en niet dat van de werknemer in kwestie. Mensen zijn niet getrouwd met hun werk. Toxisch boeltje daar.

Als je verwacht dat iemand die op 80% van de tijd het werk van een 100% FTE doet, betaal die dan ook maar 100%. Wat voor een idiote redenering is dit nu. Dat er 20% capaciteit wegvalt, zeker niet leuk voor de werkgever maar dat is dan ook diens probleem en niet dat van de werknemer in kwestie. Mensen zijn niet getrouwd met hun werk. Toxisch boeltje daar.
Beetje vreemd dat je betaald wordt volgens uren aanwezig en niet volgens afgeleverd werk, inderdaad. Dat lijkt eerder op een besparing voor de werkgever.

Beetje vreemd dat je betaald wordt volgens uren aanwezig en niet volgens afgeleverd werk, inderdaad. Dat lijkt eerder op een besparing voor de werkgever.
Ik snap wat je zegt maar dat is in het kader van een arbeidsovereenkomst wel een vreemde uitspraak... Gepresteerde uren is de basis van iedere niet-kader-level functie, als je even wil vergeten dat er dingen als prestatiegebonden bonussen zijn in bvb sales.
Een gewone bediende wordt standaard nooit betaald volgens afgeleverd werk. De verloning kan natuurlijk wel afgesteld worden op hoe goed iemand presteert, maar als die na een opslag ineens minder presteert, verandert dat niets rechtstreeks aan de verloning.

Het gekke is eigenlijk dat @Chilliewillie88 lijkt te verwachten dat ze feitelijk toch gewoon meer uren werken om het werk gedaan te krijgen terwijl ze minder betaald worden. Wat in mijn ogen ook absurd is.

Het is natuurlijk wel een feit dat het voor een werkgever super irritant is wanneer iemand voor 100% is aangeworven via allerhande verlofstelsels nog maar 80% wil komen.
Dat is vervelend, maar niet ongewoner dan iemand die vertrekt of ziek is, en dan moet je dat als bedrijf ook opvangen, de volle 100%.
Ge zei dat het makkelijker is voor grotere bedrijven / ploegen om dit op te vangen, en dat klopt uiteraard. Maar het is zeker niet onmogelijk voor een kleiner bedrijf.
Ge kunt ook het werk anders indelen of een extra persoon additionele taken laten opnemen die ge nu nog niet doet of een temp worker inhuren of of of ... .

Niemand zegt dat het makkelijk is, maar een (klein) bedrijf / ploeg leiden is ook gewoon niet makkelijk. Maar een competente manager kan daar wel mee om imo.

Als ik 100 % werk heb dan kan ik daar niet ineens 80% van maken omdat men ineens 4/5e wil gaan werken.
Die 20% werk verdwijnt niet ineens he.
Tgoh hangt toch echt van de sector en job af. Bij velen kan het best dat een stukje werk dan gewoon 20% trager gaat. Bij anderen dan weer niet.
Maar ge geeft thans zelf de oplossing aan:
Als je er zo 5 hebt verlies je 1 FTE.
Et voila!!

Ik verwacht van mijn mensen dan ook dat ze nog gewoon 100% van hun werk doen, op 80% van de tijd en voor 80% van hun loon. Vergeet niet dat het hun actieve keuze is.
Maar dit is dan gewoon een degoutante houding hé. Betaal die mens dan gewoon 100% en geef hem flexibelere uren, wat is dat nu.
Ik vraag me trouwens af welke onnozele aap daarmee akkoord gaat.

"Hey Joske tis OK zuh man, ik heb da gefixt, moogde gij 4/5 werken en voor 4/5 loon.
Ik verwacht wel dat ge 100% van uw werk blijft doen eh, maar ge moogt nu wel de woensdag namiddag thuis zijn.
Ik zal u ook wel wat helpen, rapport x moogt ge donderdag 8u op mijne bureau leggen ipv woensdag 19u!!!!
Ok? Goed? Ciaokes byekes Joske joooooooeeeeeee" :wtf:.

Ik snap wat je zegt maar dat is in het kader van een arbeidsovereenkomst wel een vreemde uitspraak... Gepresteerde uren is de basis van iedere niet-kader-level functie, als je even wil vergeten dat er dingen als prestatiegebonden bonussen zijn in bvb sales.
Een gewone bediende wordt standaard nooit betaald volgens afgeleverd werk. De verloning kan natuurlijk wel afgesteld worden op hoe goed iemand presteert, maar als die na een opslag ineens minder presteert, verandert dat niets rechtstreeks aan de verloning.

Het gekke is eigenlijk dat @Chilliewillie88 lijkt te verwachten dat ze feitelijk toch gewoon meer uren werken om het werk gedaan te krijgen terwijl ze minder betaald worden. Wat in mijn ogen ook absurd is.
Ja, akkoord. Waar het eigenlijk op neer komt is dat de uren gewoon op 4 dagen gepropt worden, dus het totaal hetzelfde blijft, maar je wel 20% loon verliest.

Laat ons hopen voor Mac dat het niet gaat om de Oosterweelverbinding!

Daar zit geen enkele projectleider in met 80k meerkost hoor.

Ik verwacht van mijn mensen dan ook dat ze nog gewoon 100% van hun werk doen, op 80% van de tijd en voor 80% van hun loon.

Manager of the year quote.
Idee: vraag of ze halftime willen werken, dan moet je ze maar 50% betalen om 100% werk te doen!

Dit jaar begonnen met een inloopjaar in een hogere functie.
Aangezien workload hetzelfde was 80% tov 100%, heb ik mijn 4/5e opgezegd.

Bij mijn partner werken ze met 4 op haar dienst, 2 daarvan zijn de laatste jaren 4/5e beginnen werken.
Ze werken er nog steeds met 4 en hoeveelheid werk is zéker niet geminderd.

Het gebeurt vaker dan je zou denken.

Probleem ligt ook deels bij de werknemer, als die niet genoeg klaagt dan wrijft werkgever in zijn handen...

Ik moet hier even wat nuanceren aangezien ik mijn oorspronkelijke stelling wellicht wat te cru heb geformuleerd.

Even anders verwoorden, anders was het misschien op de man. Maar jij als manager moet kunnen omgaan met die bestaande stelsels. Jij hebt helemaal geen 100% te verwachten van mensen die 80% werken. Uw organisatie moet daar op aangepast worden.

Edit: en kom niet af met theorie en praktijk. Ik zit volop in de praktijk, als manager. Toevallig gisteren nog een doc ouderschapsverlof goedgekeurd.
Ik heb hier nog nooit een verlofstelsel geweigerd. Ik denk dat dit wettelijk gezien ook niet kan of maar slechts in zeer uitzonderlijke gevallen (zeker bij ouderschapsverlof). Ik wil hier dan ook allerminst een klimaat creëren waarbij personeel deze stelsels niet durven/kunnen opnemen.
Wanneer er mij iemand komt vragen om 4/5e te werken vraag ik wel degelijk of het naar hun aanvoelen mogelijk is om hun takenpakket uit te voeren op 4 dagen ipv 5 dagen. We kunnen daarbij samen nadenken of er bepaalde taken verschoven kan worden of dat het überhaupt aanvaardbaar is of de algemene voortgang vertraagt door mindere aanwezigheid van de medewerker. In sommige gevallen kan dat ook. Regelmatig is dit echter gewoon niet mogelijk. Ik heb hier een aantal éénmansdiensten waar een zeker takenpakket voor ligt. Ik kan daar niet voor vandaag op morgen een kant en klare oplossing voor bedenken om die werklast met 20% te verminderen. Enige mogelijkheid is om op dat soort diensten een back-up aan te werven. Aangezien we hier met belastinggeld werken verwacht ik wel dat onze diensten uiterst efficiënt georganiseerd worden. Wij hebben hier dan ook geen vet op de soep. Geen marge die ik kan afromen en dus bijgevolg vaak ook geen 20% overbodige tijd die kan wegvallen alsof het geen probleem is. In een organisatie als de mijne vereist dat een kaderwijziging waarbij we een extra personeelslid voorzien. Degene die denkt dat ik personeelsleden met de nodige kwalificaties en competenties kan aanwerven om 20% te komen opvangen die staat héél ver van de praktijk.

Ik begrijp dat het in de fabriek van Volvo in Gent aan de lopende band uiteraard geen probleem is wanneer daar een paar honderd mensen 4/5e gaan werken. Daar werven ze een stuk of 50 personeelsleden extra aan en het is business as usual. Bij kleinere organisaties is dat niet zo evident.
Ik stuur mijn mensen uiteraard aan op basis van de output die ze leveren. Onze organisatie laat echter niet toe om die aanwezigheidsuren volledig los te laten. Hier kunnen in de toekomst zeker nog stappen gezet worden.

Ik verwacht niet dat ze meer uren werken. Ik verwacht in sommige gevallen wel dat ze dezelfde output blijven leveren. Het is aan de medewerker in kwestie dan ook om zijn werk efficiënter te organiseren.
Manager of the year quote.
Idee: vraag of ze halftime willen werken, dan moet je ze maar 50% betalen om 100% werk te doen!

Nee, wanneer we iemand halftijds aanwerven staat daar een takenpakket tegenover dat een halftijdse invulling vereist. Het staat de mensen ook altijd vrij om een job te zoeken waarbij geen 100% tewerkstelling gevraagd wordt. Deeltijdse jobs dat is een ding en zo zijn er veel te vinden. Die zijn binnen mijn eigen organisatie ook ruimschoots beschikbaar.

Ja, akkoord. Waar het eigenlijk op neer komt is dat de uren gewoon op 4 dagen gepropt worden, dus het totaal hetzelfde blijft, maar je wel 20% loon verliest.
daar komt het helaas al te vaak op neer. Is meteen ook de reden waarom ik in mijn eigen functie nooit zou overwegen om 4/5e te gaan werken.

Ik weet ook dat dit in feite niet de bedoeling kan zijn maar dat is wel hoe het in de praktijk vaak loopt.

daar komt het helaas al te vaak op neer. Is meteen ook de reden waarom ik in mijn eigen functie nooit zou overwegen om 4/5e te gaan werken.

Ik weet ook dat dit in feite niet de bedoeling kan zijn maar dat is wel hoe het in de praktijk vaak loopt.
Nodig je mensen daar dan in de praktijk niet gewoon mee uit om 100% te werken op papier maar het dan op andere, niet zo koosjere manieren op te lossen (thuiswerk waar weinig gewerkt wordt, "ziekte", vroeger vertrekken dan eigenlijk mag, enz.)?

Want zeg nu eerlijk: een lokale overheid, daar gaan volgens mij toch veel mensen werken met het idee dat de work/life-balans wel ok is? Als daar dan zo'n diensthoofd even zegt "ja 4/5de, dat krijg ik niet opgevangen, je kan evenveel werken voor minder geld", dan zie ik niet iedereen dat gewoon aanvaarden.

Dat is wel een beetje cynisch natuurlijk. Het is niet de bedoeling maar het is in de praktijk zo omdat management niet competent is om er mee om te gaan.

Om uw eigen quote te gebruiken, het is uw keuze om manager te willen spelen (en afgaande op wat je hier vertelt is het dat, "spelen") . Doe de job dan ipv wanneer het moeilijk wordt het af te schuiven op uw mensen.

Dus mensen zoals ik die met 100% tijdsregistratie zitten + maximum aantal uur per project en per deeltaak, die zijn per definitie allemaal "kaderlid"? Want dat systeem impliceert per definitie dat je betaald wordt volgens prestatie.

Sorry, maar die wetgeving heeft geen enkele waarde als ze niet duidelijker aflijnen wat een "kaderlid" mag of moet zijn. Ons bedrijf zal bijvoorbeeld quasi louter uit "kaderleden" bestaan. 🤡 Junior, net van de schoolbanken? -> Kaderlid!
Als die wetgeving in het leven werd geroepen om werknemers te beschermen, dan is deze wel serieus aan het falen moet ik zeggen.
En ik constateer rond mij dat het aantal bedrijven die dit kutsysteem implementeren exponentieel stijgt. Hop, allemaal "kaderleden".

En dan heb je nog die andere trend, dat vanaf een bepaald inkomen iedereen tegenwoordig overschakelt op schijnzelfstandigheid terwijl daar 0,0 controle op is en dit zelfs open en bloot wordt toegepast. Men probeert het zelfs niet meer te verbergen. 🤡

Kijk eens aan. Straks is niemand nog gewoon bediende, maar de ene helft "kaderlid" en de andere helft van België (schijn-)zelfstandige. Terwijl we in werkelijkheid eigenlijk allemaal simpele bedienden zijn. Nothing to see here. Allemaal normaal.
Of zie ik dat verkeerd @JPV ?

Terug
Bovenaan