Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

Beetje grappig om te zien hoeveel mensen hierop inpikken.
Maar daar is toch niets woke aan? Een persoon met andere gevoeligheden zegt in je gezicht dat hij/zij het niet grappig vindt. Allez, moest het licht-agressief "vindt gij dat om te lachen of wat?" zijn, wat op hetzelfde neerkomt zonder beleefdheid, was het dan ook woke?

Ik vind het redelijk onnozel dat voor wat infeite directe communicatie is zonder aan te vallen je daar dan niets meer tegen zegt omdat je in je gat gebeten bent.

Maar hier hetzelfde, die persoon heeft toch niets gedaan buiten zeggen dat het volgens hem/haar niet grappig is? Is dat niet het soort zaken dat we normaal aanmoedigen? Ik zou dat gewoon omdraaien: als iemand je zegt dat je grapjes hem niet interesseren die niet meteen een woke stagairke noemen is misschien ook een beetje dikke huid kweken.

De reden dat ik effe niet meer praat tegen die persoon is omdat als ik merk da mensen niet willen babbelen, dan ga ik dan ook niet meer babbelen. Niet da ik veel praat tegen m'n collega's maar PC's vallen uit en er was efkes niks buiten de radio die speelde.
Wat valt er op de duur nog te zeggen eigenlijk? Vind dat die jongelui beetje moeten leren nuanceren en relativeren. Niet alles is kwetsend bedoel en moet er iets achter gezocht worden.
En nee zo'n gedrag moeten ze helemaal niet aanmoedigen imho. Krijgen we toestanden waar mensen moeten bang zijn om iets "verkeerd"te zeggen.

Hier een collega die gelooft in pseudowetenschappelijke/onbewezen/samenzweringsachtige theorieën.
Als je er dan tegenin gaat, ben ik degene die niet tussen de lijntjes kan lezen en mijn info uit "mainstream media" haal. Krijg dan links van hem waarin eigenlijk het tegendeel staat geschreven wat hij beweerd. Ik denk dat hij niet alles teneinde leest en enkel leest wat hij wil zien.

Heb zelf ook al wat links verzameld waarin staat wat hij zegt niet bewezen is. Maar ik twijfel eraan om ze naar hem door te sturen omdat ik de algemene sfeer van de groep niet wil verslechteren. Maar als ik daar dan niet tegenin ga, geef ik misschien hem het gevoel dat hij gelijk heeft en dat pikt bij mij wel. :sop:

Heb zelf ook al wat links verzameld waarin staat wat hij zegt niet bewezen is. Maar ik twijfel eraan om ze naar hem door te sturen omdat ik de algemene sfeer van de groep niet wil verslechteren. Maar als ik daar dan niet tegenin ga, geef ik misschien hem het gevoel dat hij gelijk heeft en dat pikt bij mij wel. :sop:
Geen energie in steken. Iemand die niet-rationeel denkt krijg je niet overtuigd met rationele argumenten.

Krijgen we toestanden waar mensen moeten bang zijn om iets "verkeerd"te zeggen.

Dan liever toestanden waar mensen bang zijn om aan te geven wanneer ze iets niet plezant of grappig vinden qua onderwerp? Waar ik werk is er evengoed een dichte collega die nog maar een 5-tal jaar uit de kast is omdat in de jaren ervoor een scheve opmerking en mop over homo's er bijhoorde, waar niemand iets op zei.
Geen kat van de mensen met die opmerkingen die daar slecht op heeft gereageerd trouwens, maar ik wil maar meegeven dat een sfeer waarin ge niet kunt aangeven waar ge wel/niet mee kunt lachen ook niet oké is. En beide partijen kunnen dat op een goeie manier aangeven/ontvangen. Of op een slechte manier.

Beetje grappig om te zien hoeveel mensen hierop inpikken.

De reden dat ik effe niet meer praat tegen die persoon is omdat als ik merk da mensen niet willen babbelen, dan ga ik dan ook niet meer babbelen. Niet da ik veel praat tegen m'n collega's maar PC's vallen uit en er was efkes niks buiten de radio die speelde.
Wat valt er op de duur nog te zeggen eigenlijk? Vind dat die jongelui beetje moeten leren nuanceren en relativeren. Niet alles is kwetsend bedoel en moet er iets achter gezocht worden.
En nee zo'n gedrag moeten ze helemaal niet aanmoedigen imho. Krijgen we toestanden waar mensen moeten bang zijn om iets "verkeerd"te zeggen.
Ik heb evengoed de indruk dat jij moet leren relativeren wanneer iemand zegt dat je grap niet wordt geapprecieerd. Dat doembeeld over schrik hebben is ook zo'n overdrijving. Je bent nu eenmaal op je werk, niet op café.

Feedback dag morgen..

10 min feedback geven en 10 min feedback krijgen. Met iedereen 1:1 die daar werkt >.< sommigen spreek ik wel mee maar heb ik nog nul met gedaan qua effectief werk. Werk er ook nog maar 6 maanden waarvan 70% van thuis.

Kijk er al naar uit
nul negatieve of constructieve feedback gekregen.

Natuurlijk interpreteert het kieken in mij dat als "het is eigenlijk ZO negatief dat ze vriendelijk willen zijn en de waarheid niet vertellen".

Enige aan wie ik iets effectief negatief gezegd heb is mijn manager.. dat het niet helpt om over mij heen te spreken in meetings met de vendors als hij er eigenlijk niks van kent >.> Hij gaat het in gedachten houden.

Onze chef wil dat wij zoveel mogelijk zaken altijd op mail zetten en dat wij altijd zo veel mogelijk informatie proberen mee te geven. Kan ik mij uiteraard logischerwijs in vinden, dus ik probeer mij daar zo veel en zo goed mogelijk aan te houden.

Onlangs is er een voertuig van ons beschadigd geraakt bij het takelen door de takeldienst. Ik heb hiervan alle informatie die ik hierover kon inwinnen op mail gezet, twee maanden terug ondertussen. Nu krijg ik vandaag een mail geforward van mijn chef - na eerst wat heen en weer gemail tussen hem en andere personen/afdelingen - met enkele vragen. Er waren blijkbaar wat onduidelijkheden waar ze dus verschillende mails van over en weer hebben gestuurd.

Ik heb hem vriendelijk verwezen naar mijn eerdere mail van twee maanden terug, daar stond letterlijk alles in wat hij moest weten. Dat issue had al lang opgelost kunnen en moeten zijn. :unsure:

Deze week is er iemand nieuw begonnen, in principe leidt ik nieuwe mensen op. Maar deze week heeft mijn collega verlof waardoor ik zijn werk nu ook even opvang. Plus onze leads zijn de rest van de week naar het buitenland.

Dus ik had 3 weken geleden gevraagd of die nieuwe geen week mater kon beginnen, want ik heb er gewoon de tijd niet voor. Uiteraard niet geluisterd en nu klagen dat die nieuwe maar wat met zijn vingers zit te draaien.

Het was een vreemde dag vandaag. Tot 16u geen enkel bommetje ontploft. Ik had bijna voor het eerst in de recente geschiedenis mijn geplande taken voor vandaag voltooid. Bizar. Bijna te mooi om waar te zijn. Morgen mijn vrije dag, ideaal.

16u: Telefoon van een aannemer.
Langverwachte offerte voor meerwerken die eerder werd geschat op maximum 20K, zou nu finaal op bijna 100K komen. Ik dacht dat ik het verkeerd begrepen had: "NineTEEN or NineTY?!" -> "NineTY!". Euh... :wtf:
And by the way: decision by tomorrow 4 PM. :unsure:

Hop, weg avond. Weg vrije dag morgen. :sarcastic:
Mijn vrouw gebeld dat zij achter de kinderen en achter eten moet gaan, financiers gebeld, technische mensen van klant gebeld, CFO van klant gebeld (uiteraard niet te bereiken), mijn baas gebeld dat er morgenmiddag back-up moet zijn omdat ik dan echt wel voor de kinderen moet zorgen. Mijn vrije ochtend is sowieso alweer weggesmeten.
Het is 18u05 en nog altijd de CFO niet kunnen bereiken. Het is 18u10 en letterlijk de seconde dat ik met mijn twee kinderen en mijn warme frieten in mijn handen sta belt die terug natuurlijk. Frustrerend maar fuck it. Zal voor morgen zijn.

Dit is trouwens nog een uitloper van één van die problemen die die (semi-)overheidsinstantie heeft gecreëerd, waarvoor eind vorig jaar al een meerkost van een miljoen moest begroot worden (weliswaar "slechts" 250K voor onze klant, 750 K voor die semi-overheidsinstantie maar dan nog). Je weet wel, van dat project die ik op mijn CV wil zetten voor ik een andere job zoek.

Nu nog de meeting voor morgen wat voorbereiden.

Moet ik het nog eens herhalen: neem nooit 4/5 ouderschapsverlof in functies zoals Project Manager. Nooit. Of wordt gewoon nooit project manager tout court. Wat een kutjob eigenlijk. Permanent de stront van anderen opkuisen.

Raming van 20k max, die een offerte van 100k wordt. Waar de firma dan nog tegelijkertijd bij zegt... beslissing te nemen voor morgen 4PM.

Bij mij gaan al mijn alarmbellen af. Dat die ofwel zodanig veel werk heeft en dit er enkel bijpakt als hij kan graaien. Ofwel dat hij de PM bij zijn pietje heeft omdat er geen alternatieven zijn.

Maar een factor *5 tov de raming is toch wel significant.

Moet ik het nog eens herhalen: neem nooit 4/5 ouderschapsverlof in functies zoals Project Manager. Nooit. Of wordt gewoon nooit project manager tout court. Wat een kutjob eigenlijk. Permanent de stront van anderen opkuisen.
Euhm maccie. Volgens mij als jij 1/5e oudersschap verlof neemt mag jij niet meer dan 80% van de contractueel vastgelegde uren werken hoor. @JPV ?

Raming van 20k max, die een offerte van 100k wordt. Waar de firma dan nog tegelijkertijd bij zegt... beslissing te nemen voor morgen 4PM.

Bij mij gaan al mijn alarmbellen af. Dat die ofwel zodanig veel werk heeft en dit er enkel bijpakt als hij kan graaien. Ofwel dat hij de PM bij zijn pietje heeft omdat er geen alternatieven zijn.

Maar een factor *5 tov de raming is toch wel significant.

Ter hunner verdediging: het is een niet-doordeweekse karwei die we gevraagd hebben + de tijd is ook sowieso heel beperkt door dat issue met die semi-overheidsorganisatie.

Maar uiteraard moest ik ook mijn ogen fronsen, dus heb ik parallel aan mijn andere acties ook extra uitleg gevraagd en meer detaillering van de offerte op papier. Dat is het enige wat we kunnen doen: hen inhoudelijk proberen challengen.

Want ze wéten nu eenmaal dat er weinig tijd is en dat deze subcontractor ook de rest van dit soort werken doet, dus quasi onmogelijk om hier nog een concurrent voor te zoeken. En dan nog zou je met een subcontractor buiten het contract met de hoofdaannemer handelen waardoor allerlei disclaimers zullen volgen in beide richtingen. Dat wil je ook niet hebben.
Dus wat dat betreft staan ze sterk, weten ze dat van zichzelf en kunnen ze ons perfect proberen pakken. Ze weten uiteraard niet waar onze grens ligt om af te haken.

Theorie. Praktijk.

"Stop vrijdagmiddag maar wat vroeger met werken". -> Problem solved.
Mac-bc's theorie:
'ik kan niet anders, zie mij als slachtoffer'

Praktijk: opzegtermijn van max 13 weken, voldoende andere jobs beschikbaar, maar per se een bepaald doel (afwerking van een project voor ogen) die nauwelijks enige meerwaarde heeft en als hij er op een sollicitatiegesprek over zal babbelen zelfs als gevolg kan hebben dat de nieuwe werkgever direct weet dat macbc gemakkelijk te misbruiken is.

Da's inderdaad de reden waarom ge in de bouw gebonden zijt aan bouwverlof. Ook voor uzelf.

Een snipperdag of 4/5e nemen is daar gewoon niet mogelijk want:
- ge moet de dag voor uw verlofdag dubbel werken want het volk moet weten wat ze moeten doen op die dag én ge moet de werkdag na uw dag verlof voorbereiden
- op die bewuste dag wordt ge toch nog constant opgebeld omdat niemand daar zich iets van aantrekt en om geen shitstorm over u te krijgen na die verlofdag neemt ge ook best op want anders wordt dat kleine probleempje alweer een drama.

Blij dat ik dat 5j gedaan heb door de vele ervaring die ik opgedaan heb, maar geen haar op mijn hoofd dat er nog aan denkt om dat nog eens te doen.

En inderdaad: eens ge die opzeg hebt gegeven en ge daar vervolgens de deur dichttrekt, hebt ge zo'n gevoel van euforie dat het voorbij is dat ge ver kunt bleiten.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan