Ik snap het niet. Ik mag me daar dus niet aan ergeren? En als ik me daar aan erger is dat een ergernis voor iemand anders. Wat maakt uw ergernis belangrijker dan de mijne?
Ik vind dat ook ergerlijk. Niet dat die persoon als 'she' wil aangesproken worden. Ze mag het zelfs duidelijk zo benoemen als ze dat nodig vindt. Als manager kan het een keuze zijn die genomen is omdat iemand in het team niet de standaard gepercipieerde pronouns vereist, en dan kan het wel fijn zijn als je manager je steunt. Dat is echter wel in strijd met mijn probleem met de genderkwestie. Net zoals bij veel woke aangelegenheden zijn de mensen die daar het hardste roepen om iedereen gelijk te behandelen juist degenen die mensen veel harder in hokjes steken dan iedereen anders. Die manager moet dat dus eigenlijk ook om die reden niet doen, want in mijn ogen moet het helemaal niemand uitmaken.
Bedankt om mijn punt te maken voor mij. Cisgender hetero's hoeven nooit van iets wakker te liggen omdat de hele wereld basically gecatered is naar jullie noden en wensen. Stel dat mensen je elke dag zouden aanspreken als vrouw terwijl je dat niet bent, benieuwd hoe grappig je dat zou vinden.
Wat is bijvoorbeeld een typische cisgender hetero man? De enige gemene delers zijn dat ze op vrouwen vallen en zich laten aanspreken met 'hij'. Al wat je daarnaast nog kan verzinnen, is voor mij puur stereotypering. Hoe de hele wereld kan 'gecatered zijn naar hun noden en wensen', is mij dus ook een raadsel.
Ik zeg niet dat er geen zaken zijn waarbij het niet gemakkelijker is om (wat sommigen zo graag) cisgender (willen noemen) te zijn. Dat sommige cisgenders het zelf graag onder de mat vegen omdat het hen niet aanbelangt, is een terechte opmerking. Alleen smijt je hiermee weer een hele hoop mensen die elk hun eigen problemen hebben op een hoop en focus je enkel op dat ene, op veel vlakken compleet onbenullig, iets, en zeg je dat mensen die dat ene raakpunt hebben, het gemakkelijker hebben vanwege die gemeenschappelijke deler. Ja, sommige zaken zijn iets gemakkelijker, maar op gigantisch veel vlakken maakt het compleet niks uit.
Zelf vind ik genderneutraliteit de enige juiste oplossing hiervoor. Het wegnemen van de hokjes lijkt mij een veel betere manier om het hokjesdenken tegen te gaan dan het op maat laten maken van hokjes. Ik spreek en schrijf zelf zoveel mogelijk genderneutraal. Wanneer geslacht/gender niet relevant zijn, scan ik mijn geschreven berichten actief voor ik ze stuur om alle niet-relevante voorkomens van vormen van hij/zij/they/... eruit te halen. Dat is nog lang niet evident. Het lastigste vind ik momenteel nog de bezittelijke voornaamwoorden, daar gebruik ik nog vaak 'zijn' en 'haar' voor, zonder na te denken.
Ik doe dit nu al een hele tijd. In de jaren dat ik het doe, heb ik nog maar zelden de vraag gekregen wat het gender van de persoon die ik beschreef was. Dat is voor mij een voorbeeld van mijn idee dat zodra je de factor gender voor anderen (schijnbaar onbewust, want het lijkt weinig mensen op te vallen dat ik het doe) wegneemt, het in de meeste gevallen niet relevant is voor andere personen. In de plaats van er dus gigantisch hard op te focussen en in een situatie te verzeilen die voor mij lijkt op 'Wilde Westen van genders', waarbij je op den duur voor iedereen een andere regel kunt toepassen, kunnen we de storm misschien gewoon laten waaien, wat meer genderneutraal handelen zodat mensen die zich buitengesloten voelen zich op den duur ook mogelijk minder gaan ergeren aan de situatie.