Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

Wanneer gebruiken jullie dan wel een out of office, zowel voor interne als externe

Interne kunnen in mijn agenda kijken waarin ik duidelijk vermeld of ik verlof heb, of thuis werk.

Ik zou een out of office kunnen zetten op woensdag omdat ik dan ouderschapsverlof heb, maar ik heb geen functie/opdracht dat iets onmiddellijk moet opgelost worden en niet kan wachten tot later

Als in op verlof ben zet ik wel een out of office in.
In de praktijk als ik minstens 2 dagen "niet werk". 1 dag is de moeite niet omdat ik in de praktijk nog wel telefoon zal opnemen en mails zal bekijken en desnoods zal antwoorden.

Als ik een dag niet "normaal werk" zal er in mijn agenda wel een afwezigheid staan en zal ik in Teams dus ook als bezet/afwezig staan.

Ik krijg meer en meer out of office automatic replies van collega's die dat gewoon op het einde van iedere werkdag tot de volgende ochtend instellen.

Ik snap dat ze dat doen omdat we met veel tijdszones zitten, maar voor dringende zaken mail je toch al niet. En in Teams zet je je gewoon offline na je werkuren. Nu krijg ik elke dag een boel out of offices die ik moet beginnen lezen om te zien of ze effectief voor langere tijd out zijn. :thinking:

Als je Amerikanen hebben die denken dat de zon door hun poepeholio schijnt, begin je dat snel te doen. Kwestie van te vermijden dat je 's morgens elke dag 200 emails hebt met drama.

Ik blokkeer mijn agenda ook al standaard 18-20h zodat ze geen meetings meer inknallen in dat slot terwijl ik slaap, met 7 US accepteren, ik deny de dag nadien en dan 'jamaja, je deniet altijd".

En ik heb ook OoO na 18.00. Anders krijg je om 19.00 Teams message, om 23.00 nog eens, om 01.00 nog eens. Escalation naar 17 man en de dag nadien is er 17 man in parallel met 'het probleem' bezig. You know, gisteren was er 9h time difference, vandaag ook, guess what, morgen ook...

Dikke paniek in de keet :laugh: Ge zag dit van zo ver aankomen hé

Ik ben samen met een collega begonnen deze zomer en toen zochten ze al 3 nieuwe ipv 2
Augustus 2023 1 persoon op pensioen
Oktober 2023 1 langdurig zieke (zit aan week 7 momenteel)
Januari 2024 1 persoon op pensioen
In principe in juni/juli 2024 nog een persoon op pensioen, maar die gaat zich laten opereren begin 2024 en gaat enkele maanden out zijn en gaat eerst zijn verlof nog opnemen dus eind deze maand zijn we die ook kwijt

Uiteraard groot drama nu want hoe gaan we dat werk nu verdelen?!
Ze hebben nu gesprekken gepland maar die zijn nog niet bezig en opleiding is + 6maand (eigenlijk een jaar maar soit)

Zo dik betaald worden en uw taak is hoofdzakelijk het proces draaiende houden, maar dit niet zien aankomen :sarcastic:
Best van alles, ze hebben een vacature uitgeschreven voor 1! persoon

Dikke paniek in de keet :laugh: Ge zag dit van zo ver aankomen hé

Ik ben samen met een collega begonnen deze zomer en toen zochten ze al 3 nieuwe ipv 2
Augustus 2023 1 persoon op pensioen
Oktober 2023 1 langdurig zieke (zit aan week 7 momenteel)
Januari 2024 1 persoon op pensioen
In principe in juni/juli 2024 nog een persoon op pensioen, maar die gaat zich laten opereren begin 2024 en gaat enkele maanden out zijn en gaat eerst zijn verlof nog opnemen dus eind deze maand zijn we die ook kwijt

Uiteraard groot drama nu want hoe gaan we dat werk nu verdelen?!
Ze hebben nu gesprekken gepland maar die zijn nog niet bezig en opleiding is + 6maand (eigenlijk een jaar maar soit)

Zo dik betaald worden en uw taak is hoofdzakelijk het proces draaiende houden, maar dit niet zien aankomen :sarcastic:
Best van alles, ze hebben een vacature uitgeschreven voor 1! persoon
Is bij ons ook zo. Of ik voorspel het nu al voor binnen 2 jaar. Van onze dienst waar we met een man of 10 zijn gaan er binnen de 2 jaar de helft op pensioen.

O.a functioneel beheerder, maar dat ga ik doen, ik begin volgende maand aan mijn opleiding.
Maar ze denken dus dat daarmee alles opgelost is en vergeten dat dat een fulltime job is. En er dus sowieso iemand moet bijkomen voor mijn job.
Plus dat er 4 operationelen vervangen moeten worden waarvan er dus totaal niemand van andere diensten daar interesse in heeft.
Die 4 operationelen zijn dan nog eens 3 hoofdinspecteurs en 1 commissaris.

Ipv dat ze nu al eens beginnen kijken of iets open zetten want dat zijn jobs waar het zeker 2 jaar duurt eer je daarmee volledig weg bent.

Ofwel is er meer aan de hand en wachten ze de hervormingen af want ik hoor dat het in iedere zone hetzelfde liedje is.

Wat, helaas, ook kan is dat er gewoonweg geen budgetten worden voorzien op voorhand, ook al weten ze dat dat wel vrij komt. Bij ons zitten we ook met een heel deel die recent op pensioen zijn of binnenkort gaan gaan Inc een paar hoger leidinggevenden die eigenlijk best hun opvolger een tijd parallel hebben lopen om die in te werken maar nope. Pas als die effectief weg zijn zal de zoektocht naar een vervanger starten...

Na een periode thuiswerken beslist ge om eens naar kantoor te gaan werken en dan kom je een collega tegen die naar het werk is gekomen terwijl ie ziek is, om de paar minuten hoest of niest en een pakje zakdoeken klaar heeft liggen. Diep vanbinnen een ‘godverdomme’-gevoel, was ik maar thuis gebleven. Collega’s die naar het werk komen en de rest ziek maken, is mijn ergernis.

Out of office vind ik echt vaak BS. Als je mij mailt ga ik er vanuit dat je sowieso geen antwoord verwacht binnen de week. Als ik een handvol dagen afwezig ben stel ik dan ook geen OoO in.
Ik begin dit pas in te stellen vanaf dat ik een week of langer afwezig ben. Ik lees ook zelden een OoO die ik binnen krijg. Het interesseert mij niet echt aangezien mijn mail per definitie niet dringend is. Heb ik een dringende vraag of is dringende actie vereist, dan gebruik ik wel een gepaster communicatiekanaal.

Out of office vind ik echt vaak BS. Als je mij mailt ga ik er vanuit dat je sowieso geen antwoord verwacht binnen de week. Als ik een handvol dagen afwezig ben stel ik dan ook geen OoO in.
Ik begin dit pas in te stellen vanaf dat ik een week of langer afwezig ben. Ik lees ook zelden een OoO die ik binnen krijg. Het interesseert mij niet echt aangezien mijn mail per definitie niet dringend is. Heb ik een dringende vraag of is dringende actie vereist, dan gebruik ik wel een gepaster communicatiekanaal.

Zoals? De postduif? Teams ? Telefoon ?

Eens je met verschillende tijdzones zit, heb je niet veel behalve email...

Zoals? De postduif? Teams ? Telefoon ?

Eens je met verschillende tijdzones zit, heb je niet veel behalve email...
Stating the obvious maar telefoon uiteraard...

Nogmaals voorbeeld dat je denkt dat jouw eigen situatie het gros van de mensen met een kantoorjob vertegenwoordigt... Laten we wel wezen dat 90% of meer van de bedienden enkel communiceert met mensen in een gelijk tijdszone. Percentage dat ik even uit mijn mouw heb geschud maar ik durf de gok te wagen :)

Afgelopen week voor het eerst effectief van thuis uit gewerkt. (Woe, don en vrij)

2,5 dagen gesukkelt en gevloekt omdat het programma waarin ik 90% van m'n werk moet doen niet deftig werkte. Elke wijziging die ik deed moest ik dat programma afsluiten en heropstarten voor die wijziging doorgevoerd werd en dus zichtbaar was. Normaal wijzigt dat direct. Ik moest geregeld wijziging op wijziging op wijziging op ... doen waardoor alles heel lang duurde en enorm frustrerend was. Collega's aangesproken en die vonden ook wel dat het programma traag was, maar ze hadden niet dezelfde problemen als mij.
Vrijdagmiddag dacht ik eraan dat mijn docking van AliExpress kwam dus ik dacht, wie weet werkt dat niet deftig en als ik de internetkabel eens uittrek en op WiFi werk kan het mss wel werken. En uiteraard werkte alles plots perfect. Ik zeg dat tegen een collega, en die zei dat VPN idd moeilijk kan doen via de kabel.
Ik heb die vrijdagnamiddag meer werk kunnen doen dan de 2,5 dagen ervoor samen. Kheb dan ook wat langer doorgewerkt om toch nog enkele dingen af te werken.

Een collega uit een andere sales-afdeling hier die binnenkort weggaat op volgende wijze:

- twee jaar geleden kandidaat gesteld bij de vakbond en daar verkozen als afgevaardigde (daarvoor heeft hij nooit ook maar iets met de vakbond te maken gehad).
- salesresultaten steil bergaf erna omdat hij ook simpelweg geen kloten deed.
- twee weken terug naar HR gegaan met als mededeling "ofwel ontslaat ge mij, ofwel zet ik mij nog 5 jaar ziek thuis wegens psychologische pesterijen". Die mens is dus net 60 geworden en heeft alles uitgerekend om vanaf nu op zijn gemak thuis te gaan zitten. Die pesterijen gaan ook niet verder dan vragen waarom hij zijn omzet niet haalt. Dat lijkt me vrij eigen aan een salesfunctie..

Die krijgt een royale ontslagpremie mee (25 jaar dienst), profiteert nog extra van een collectieve ontslag-regeling die hier nog steeds in voege is en zit hier nu de laatste week rond te fladderen op kantoor over wat hij allemaal gaat doen vanaf januari. Echt degoutant is het :angry:

Klote-verlofregeling "moeten" inplannen nu op het einde van het jaar. Sinds begin november is er plots onverwacht veel werk bijgekomen waardoor "verlof nemen" wel het laatste van mijn zorgen was. In combinatie met het feit dat er geen verlofdagen meer mogen overgedragen worden naar volgend jaar begon ik plots te beseffen dat ik dringend mijn verlof moet inplannen als ik ze niet gewoon kwijt wil zijn. Als ik letterlijk nog 1 dag meer verlof had gehad, dan had ik belangrijke meetings moeten cancelen om mijn verlof te kunnen inplannen. Nét op tijd.

Dus glimlach van de dag: ik had nog veel meer verlof dan ik dacht.
Ergernis van de dag: ik moet er nu gewoon de gaatjes in mijn agenda mee opvullen. Allemaal heel versnipperd en zal dus amper eens volledig op mijn gemak zijn. En bovendien verwacht ik nu sowieso problemen omdat er nog dringend werk zal moeten gebeuren, die ik niet meer allemaal gedaan zal krijgen in de weinige werkuren die mij nog resten. Dus tot aan het moment dat mijn klanten in verlof gaan, zal ik nooit volledig op mijn gemak zijn.

Dat vind ik één van de grootste nadelen aan mijn job. Die mallemolen blijft gewoon doordraaien. Werk je 4/5? Pak je verlof? Ben je ziek? Nobody cares. Mails blijven binnenstromen, telefoons blijven binnenlopen, deadlines blijven behouden, aannemers blijven doorwerken dus er blijven zich nieuwe wendingen voordoen op de werf, klanten blijven doorwerken dus er blijven nieuwe beslissingen komen langs hun kant, ...

Jaja, dan komt het toverwoordje "overdragen". Maar dat kan alleen bij langere afwezigheden die je vooraf kan inplannen, genre zomervakantie.

Dat lijkt me wel het grote voordeel aan sectoren zoals het onderwijs en de bouwsector bijvoorbeeld. Alles ligt stil. Geen gezeik aan uw hoofd. Geen gigantische mail-achterstand wanneer je terugkomt. Enzovoort. Hetzelfde voordeel zie je ook bij doe-beroepen: verlof = verlof. Punt.

Dat lijkt me wel het grote voordeel aan sectoren zoals het onderwijs en de bouwsector bijvoorbeeld. Alles ligt stil. Geen gezeik aan uw hoofd. Geen gigantische mail-achterstand wanneer je terugkomt. Enzovoort. Hetzelfde voordeel zie je ook bij doe-beroepen: verlof = verlof. Punt.

Nadeel is dan wel dat je echt gebonden bent aan die periodes. Dat zijn dan uiteraard de duurste momenten om op reis te gaan.

Dus glimlach van de dag: ik had nog veel meer verlof dan ik dacht.
Ergernis van de dag: ik moet er nu gewoon de gaatjes in mijn agenda mee opvullen. Allemaal heel versnipperd en zal dus amper eens volledig op mijn gemak zijn. En bovendien verwacht ik nu sowieso problemen omdat er nog dringend werk zal moeten gebeuren, die ik niet meer allemaal gedaan zal krijgen in de weinige werkuren die mij nog resten. Dus tot aan het moment dat mijn klanten in verlof gaan, zal ik nooit volledig op mijn gemak zijn.
Denk je nu echt dat je onmisbaar bent? Denk je nu ECHT dat je geen aansluitend verlof kan/mag nemen? Of durf je het niet uit loyaliteitsgevoel/te groot verantwoordelijkheidsgevoel?
Ik kan me met de beste wil ter wereld niet inbeelden dat @cege tijdens zijn vaderschapsverlof dagelijks zijn mails controleerde of eender wanneer zijn telefoon opnam, zoals je in het verleden al aangaf te doen tijdens jouw verlof.

Hoe jouw wettelijke rechten "opgelost" worden is NIET jouw verantwoordelijkheid maar die van de bedrijfsleider. Jij hebt recht op deconnectie. En ik ben er absoluut niet aan uit of het probleem ècht bij je werkgever ligt of dat jij gewoon absoluut geen persoonlijke grenzen kan stellen op de werkvloer.

Dat vind ik één van de grootste nadelen aan mijn job. Die mallemolen blijft gewoon doordraaien. Werk je 4/5? Pak je verlof? Ben je ziek? Nobody cares. Mails blijven binnenstromen, telefoons blijven binnenlopen, deadlines blijven behouden, aannemers blijven doorwerken dus er blijven zich nieuwe wendingen voordoen op de werf, klanten blijven doorwerken dus er blijven nieuwe beslissingen komen langs hun kant, ...
Dat stukje in het vet daar is het belangrijke. Als je nu gewoon al uw dagen aaneensluitend had aangevraagd op het einde van het jaar en uw werkgever keurt dat goed? Dan is het toch gewoon werken tot die laatste dag en de rest lost je dan op in januari.

Denk je nu echt dat je onmisbaar bent? Denk je nu ECHT dat je geen aansluitend verlof kan/mag nemen? Of durf je het niet uit loyaliteitsgevoel/te groot verantwoordelijkheidsgevoel?
Ik kan me met de beste wil ter wereld niet inbeelden dat @cege tijdens zijn vaderschapsverlof dagelijks zijn mails controleerde of eender wanneer zijn telefoon opnam, zoals je in het verleden al aangaf te doen tijdens jouw verlof.

Hoe jouw wettelijke rechten "opgelost" worden is NIET jouw verantwoordelijkheid maar die van de bedrijfsleider. Jij hebt recht op deconnectie. En ik ben er absoluut niet aan uit of het probleem ècht bij je werkgever ligt of dat jij gewoon absoluut geen persoonlijke grenzen kan stellen op de werkvloer.

Ja, als het echt moet, dan kan ik dat doen.

Maar die complexere projecten zijn moeilijker om over te dragen. Dus ik probeer de klant, mijn werkgever, mijn collega's en mezelf die miserie te besparen als het enigszins kan. Dus ja, het ligt deels ook aan mij want als ik het écht zou willen, dan kan het anders opgelost worden, zoals tijdens mijn zomervakantie bijvoorbeeld. Mea culpa.

Maar dan kon ik mijn ergernis schrijven over hoe moeilijk het is om dergelijke projecten met hun jarenlange geschiedenis op een deftige manier over te dragen en terug te krijgen, en hoe alles in het honderd liep tijdens mijn afwezigheid bij manier van spreken. :unsure: Niet dat ik zo wauw ben en mijn collega's minder competent, maar gewoon omwille van de achtergrond. In het verleden al vaak gedacht: "Ach, had ik maar wat meer versnipperd verlof genomen, dan had ik het nooit moeten overdragen en had ik x of y zélf in de gaten kunnen houden".

De pest of de cholera dus.

Terug
Bovenaan