LinkedIn zal er binnenkort weer vol mee staan.
'Gelukkige' mensen in hun kersttrui.
Grooottee glimlach erbij.
De mijne is ook besteld.
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
LinkedIn zal er binnenkort weer vol mee staan.
'Gelukkige' mensen in hun kersttrui.
Grooottee glimlach erbij.
goh, ik neem geen verlof, maar maak wel dat er elke dag iemand thuis is als ze examen heeft. Da's toch maar 5 werkdagen per trimester (vrijdagnamiddag is niet nodig) en dat is gemakkelijk op te lossen met thuiswerk, haltijds van m'n vrouw en mijn standaard vrije dag per week.Haha, doet me denken aan een oude baas van mij. Die nam tijdens de examens minstens een paar dagen verlof om zijn dochter te helpen studeren.
Soms gaat het ook om de prestige van een project, dat leeft soms bij ingenieurs. Ze willen kunnen zeggen op het CV: ik heb de Lange Wapper gebouwd van begin tot einde, en niet, van begint tot het werk 95% klaar was.
Helicopter-moeder.
Het is het fokking vierde middelbaar Nederlands. Uw dochter heeft 8 op 10 en dan 27 op 30. U mailt mij drie keer op één dag omtrent leerstof voor het examen, terwijl dat elk jaar op dezelfde dag online komt en we dus nog samen zitten met de graad om het te fine-tunen. U hebt het inderdaad goed gezien dat ABC er niet meer inzit. Dat was leerstof vorig jaar en nu bouwen we dat op tot DEF. Dat had u niet verwacht, waarschijnlijk, dat ze vérder ging leren. Boohjah.
Er zijn bijna geen toetsen geweest? Er zijn twee toetsen geweest plus een groepswerk en een verslag te schrijven. Uw dochter heeft nog tien andere vakken waar ze ook moet voor werken, mag het nog?
Uw dochter heeft wat stress? Ja, nee, hoe zou dat nu komen? Goh…
Ik heb op mijn CV staan dat ik een sjalarmeermachine gemaakt heb. Alsof 1 iemand dat gaat checken. (moptje btw)
Ik heb collega's met LinkedIn profielen waar op staat dat ze aan product A B C gewerkt hebben. Ik realiteit hebben ze misschien 1 keer in een meeting gezeten en werkelijk 0,0 gedaan voor dat product. Dat is dan publiek, go figure wat die in hun CV zetten...
Je kunt dus gewoon liegen/waarheden verdraaien op een CV, alsof een recruiter ooit zal checken bij je werkgever of je het project van a to z gedaan hebt. En indien zo, alsof ze binnen 6mnd nog gaan weten bij je bedrijf wie wat wanneer exact gedaan heeft eens een project afgerond is. Het verleden is gepasseerd, dat interesseert maar in weinig gevallen iemand iets...
TLDR, hij maakt het zichzelf moeilijk.
Er zijn effectief geen grenzen aan hoe mensen liegen over hun ervaring.
Een aantal jaar geleden nog zo 1 meegemaakt die zich naar binnen gepraat had als expert in een bepaald domein, terwijl achteraf bleek dat hij letterlijk 0 ervaring had, hij had gewoon wat presentaties van zijn vorig werk meegenomen en zonder die te snappen ze gebruikt om zich voor te doen als iemand met ervaring.
Voor alle duidelijkheid: absoluut niet iets dat ik zou aanraden, maar ik moet hier aan denken toen ik bovenstaande post las.
En ja, je kan projecten die nog lopen perfect als voorbeeld gebruiken van relevante ervaring, zolang je maar eerlijk bent dat het nog volop bezig is (waar trouwens absoluut niets mis mee is)
Ik denk niet dat je dit project afgerond op je cv moet hebben staan om elders een aanbod te krijgen, je zit toch in een knelpuntberoep.
Ik heb ook wel de indruk dat je hier een pak assertiever bent dan irl, misschien omdat je niet wil dat mensen je een klager of een opgever zouden vinden.
Haha, doet me denken aan een oude baas van mij. Die nam tijdens de examens minstens een paar dagen verlof om zijn dochter te helpen studeren.

En het voornaamste punt: ik vind dat je respectvol moet behandeld worden, zonder dat dat respect moet afgedwongen worden.
En dat uit zich in een houding dat ik heel lang sympathiek blijf en eigenlijk best wel een vriendelijke en welwillige persoon ben (wat je zou kunnen beschouwen als niet-assertief). Of zoals mijn grootmoeder-zaliger altijd zei: "met honing vang je meer vliegen dan met azijn". Veel positiviteit geven in de hoop dat er ook veel positiviteit terugkomt.
Maar dat sluit niet uit dat ik voor mezelf intussen wel de rekening begin te maken van sommige situaties.
Als ik dan subtiel op lange termijn (of vlakaf in mijn gezicht) voel dat mijn vriendelijkheid, sympathie en welwillendheid verward wordt met "wat een naïeve kloot, daar kunnen we eens goed van profiteren", dan word ik heel assertief en zullen ze het geweten hebben. Dan hebben ze het verkeerd begrepen. Dat is tevens een goede manier om te ontdekken in uw (professionele) leven wie het goed met je voorheeft en wie niet.
Maar assertief zijn en respectvol/vriendelijk/beleefd zijn toch geen zaken die elkaar uitsluiten? Je kan perfect op een beleefde en respectvolle manier assertief zijn. Het is niet omdat je vriendelijk bent, dat je op je kop moet laten kakken?
Ik heb begrip voor veel ergernisse hier, ook al ben ik het er niet altijd mee akkoord.
Maar deze heb je jezelf toch echt aan gedaan. Je wil dat project in NL duidelijk niet. In plaats van dat aan te geven, heb je wat voorwaarden doorgegeven in de hoop dat ze zo belachelijk waren, dat ze zouden weigeren. Nu zijn die wensen ingewilligd en dan is't nog ni goed?
Dan heb je ofwel verkeerde voorwaarden door gegeven en niet goed nagedacht. Ofwel had je eerlijk moeten zijn en gewoon nee moeten zeggen.
Ik heb tijdens m'n hele schoolperiode niet eens m'n ouders daarmee lastig gevallen.Een oude baas van mijn baas (n+2) van mij net hetzelfde. Een afdelingshoofd bij de Vlaamse Overheid met een salaris die je niet wil weten.
*komt naar mijn bureau* : "Mac-BC, kom je even mee naar mijn bureau?"
Ik: "Euh, oei, ok, ja geen probleem".
Komt hij daar met een vraagstukje elektriciteit af. Middelbaar-niveau. Of ik dat even wou oplossen voor zijn dochter. Hij was overigens zelf burgerlijk ingenieur (bouwkunde weliswaar).
Een multiple wtf-momentje dus:
1) Houden volwassen mensen zich echt doodserieus bezig met het oplossen van huiswerk/voorbereidingen examens voor hun kinderen?!
2) Houden volwassen mensen zich daar echt mee bezig tijdens de kantooruren?!
3) Durven volwassen mensen daar ook nog eens hun collega's/ondergeschikten mee lastig vallen, ook tijdens de kantooruren?!
4) Kon hij dat nu echt niet zelf oplossen?!
Man man, ik kan me zelfs niet voorstellen dat ik dat zou durven vragen aan mijn ouders vroeger. Wat voor over-betuttelde kasplantjes-generatie zijn we eigenlijk aan het kweken door dit allemaal normaal te vinden? Waar is die verplichte legerdienst?
Dees is dus ... euuuh ... I guess?goh, ik neem geen verlof, maar maak wel dat er elke dag iemand thuis is als ze examen heeft. Da's toch maar 5 werkdagen per trimester (vrijdagnamiddag is niet nodig) en dat is gemakkelijk op te lossen met thuiswerk, haltijds van m'n vrouw en mijn standaard vrije dag per week.
Maar da's niet om naast haar te zitten en te helpen met studeren, maar wel om te maken dat ze lekker eten heeft rond de middag, een tweetal keer versnaperingen op haar kamer krijgt (morele steun) en ALS ze het vraagt (vorige keer enkel voor wiskunde) er bij te kunnen zitten (ipv pas rond 19u te kunnen helpen).
Zou een ontslag niet juist een zegen zijn voor jou? Ofwel krijg je een mooie som, of je opzegperiode gaat in mét recht op sollicitatieverlof.- Als ik die heel gegronde reden waarheidsgetrouw zou vertellen (dat het mij allemaal geen kloten meer kan schelen en dat ik wil uitbollen), dat ik ook verraad dat ik wil vertrekken. En dat lijkt me niet verstandig zolang je daar nog geen plan van aanpak voor hebt.
Dus het maximale wat ik eruit kon halen waren enkele aanvaardbare voorwaarden stellen om de nadelen te mitigeren.
Ik vrees dat zijn eergevoel/verantwoordelijkheidsgevoel/(eenzijdige) loyaliteit daarvoor te hoog is...Zou een ontslag niet juist een zegen zijn voor jou? Ofwel krijg je een mooie som, of je opzegperiode gaat in mét recht op sollicitatieverlof.
Ontslag is voor de mensen nooit leuk/een zegen, zelfs al komt daar een mooie cheque aan te pas. De deuk in iemands zelfvertrouwen kan soms echt wel te hard zijn waardoor ze in een zwart gat vallen en niet deftig meer kunnen solliciteren etc.Zou een ontslag niet juist een zegen zijn voor jou? Ofwel krijg je een mooie som, of je opzegperiode gaat in mét recht op sollicitatieverlof.
"Kijk baas, ik werk momenteel al rond de 60 uur, ofwel zoek je zelf een oplossing, ofwel ben ik weg. Het is namelijk niet MIJN verantwoordelijkheid om voldoende personeel voor de hoeveelheid werk te zoeken."- Ik in een positie zit in mijn team, dat ik dit project enkel kon weigeren met heel gegronde redenen. Het is alsof je in een bouwteam zit met een elektricien, maar wanneer de vraag komt van de werfleider om de elektriciteit te doen dat die daar negatief op antwoordt. Hoe ga je dat uitleggen?
Uiteraard. Maar mijn algemene ervaring is dat vriendelijk aangeven vaak niet (meer) helpt. Is het omdat:
- we in een maatschappij zitten vol met sociaal gehandicapten?
- of dat iedereen danig assertief is geworden?
- of iedereen opgevoed wordt als ongenaakbare prinsjes en prinsesjes zodat ze geen "neen" meer kennen?
Het is wellicht een combinatie van alledrie.
Imo gaat je vergelijking met de elektricien niet op. Je hebt er twee in je team, één valt weg en dan ga je aan de overgebleven vragen of die het werk van diegene dat vertrokken is overnemen. Natuurlijk moet die daar negatief kunnen op antwoorden. Als je in een bedrijf werkt waar dat niet kan, moet je gewoon zien dat je vertrekt imo.In dit specifieke geval is het natuurlijk zo dat:
- Ik in een positie zit in mijn team, dat ik dit project enkel kon weigeren met heel gegronde redenen. Het is alsof je in een bouwteam zit met een elektricien, maar wanneer de vraag komt van de werfleider om de elektriciteit te doen dat die daar negatief op antwoordt. Hoe ga je dat uitleggen?
- Als ik die heel gegronde reden waarheidsgetrouw zou vertellen (dat het mij allemaal geen kloten meer kan schelen en dat ik wil uitbollen), dat ik ook verraad dat ik wil vertrekken. En dat lijkt me niet verstandig zolang je daar nog geen plan van aanpak voor hebt.
Dus het maximale wat ik eruit kon halen waren enkele aanvaardbare voorwaarden stellen om de nadelen te mitigeren.
SF is de woke hoofstad van de US/de wereld. Zeker weten dat dat daar meer leeft.handtekening van een collega van de global org..
firstname, lastname
Pronouns: She/Her
product manager bla bla...
gaan ze daar nu ook al met die woke stuff beginnen? 't is wel iemand uit San Francisco, mss leeft dat daar meer?
handtekening van een collega van de global org..
firstname, lastname
Pronouns: She/Her
product manager bla bla...
gaan ze daar nu ook al met die woke stuff beginnen? 't is wel iemand uit San Francisco, mss leeft dat daar meer?