Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

Er zijn zeker ook verzekeraars met andere letters die nog op een oude mainframe zitten :p
Ik ben hier voor GDPR ook de data uit de mainframe aan het opkuisen, dat gaat terug tot 1980, dus ik vermoed dat die sinds toen draait.
Heb ooit voor een bouwbedrijf gewerkt waar ze ook het dagdagelijkse beheer nog via een IBM AS-platform deden. Hadden prijs opgevraagd om dat systeem te veranderen naar iets moderner, zou meer dan 100 Mio. EUR kosten (wel bedrijf met 100K+ personeel in 50+ landen).

Conclusie was dan om te blijven knoeien met dat k*tsysteem. Schermpje boekhouding => Code 30-50-30. Schermpje verzekering => 40-60-90. Om het spannend te houden inbeelden dat je in de Fallout wereld aan het werken bent -_-

Nu het hier over tickets gaat.
Ik heb toegang nodig tot een bepaalde locatie op de netwerkschijf. Idem aan dezelfde rechten van een bepaalde collega.

Begin mei
Mail 1 => naar algemene helpdesk A: "Nee, daarvoor moet ge niet bij ons zijn :laugh: Dat is voor de IT-contactpersoon *geeft link naar intranet*"
Mail 2 => naar IT-contactpersoon die tot mijn afdeling behoort
Mail 3 => van IT-contactpersoon B naar IT-contactpersoon C: "Seg weet gij waarover dat gaat? Zegt mij niks ze, die locatie. :confused:"
Mail 4 => van IT-contactpersoon C naar specifieke helpdesk D: "Mannekes, geeft shellshock eens toegang tot die locatie"
Mail 5 => van specifieke helpdesk D naar algemene helpdesk A: "Graag dit ticket opnemen aub"
Mail 5b => van algemene helpdesk A naar specifieke helpdesk D: "Niet voor ons :eviltongue:" (dit heb ik niet op mail, maar uit het vervolg van het mailverkeer kan ik alleen maar concluderen dat er zo'n mail moet verstuurd zijn)
Mail 6 => van specifieke helpdesk D naar IT-contactpersonen B en C: "Kunnen jullie shellshock toegang geven tot die locaties?" (we zijn eind mei)
...
...
...
:angry::angry::angry:
Mail 7 => van shellshock sukkelaar E naar IT-contactpersonen B en C: "Excuseer. Sorry dat ik leef en iets nodig heb, maar na zeven weken wachten wou ik allernederigst informeren of Jullie misschien eventueel naar dit ticket zouden willen kunnen kijken aubdankuwelmerci"
Mail 8 => van IT-contactpersoon B naar specifieke helpdesk D "Hallo, kunnen jullie kijken naar afgesloten ticket elfendertig-twaalfenvijftig"

Vraag ik om de Steen Der Wijzen na te maken? Een medicijn tegen kanker? Een Belgische regering te vormen die het langer dan één jaar uithoudt? Moet ik soms een dier ritueel offeren? Het bloed van mijn eerstgeborene schenken?

HOE. FOKKING. MOEILIJK. KAN. ZOIETS. ZIJN?????
Haha, is op veel plaatsen zo hoor.

Op mijn vorig werk vaak meegemaakt.

Of je werpt een vraag op, om uiteindelijk die vraag bij uzelf neergelegd te krijgen.
Zo vaak meegemaakt.
"Kan jij dat bekijken?" :D Het was mijn eigen vraag. De cirkel rond.

Dat zijn wel zaken, hoe stom ze ook zijn, enorm veel energie vreten.

Haha, is op veel plaatsen zo hoor.

Op mijn vorig werk vaak meegemaakt.

Of je werpt een vraag op, om uiteindelijk die vraag bij uzelf neergelegd te krijgen.
Zo vaak meegemaakt.
"Kan jij dat bekijken?" :D Het was mijn eigen vraag. De cirkel rond.

Dat zijn wel zaken, hoe stom ze ook zijn, enorm veel energie vreten.

Dat is afschuwelijk.

Vraag gesteld via IT-ticket
Antwoord en ticket afgesloten: "Gelieve contact op te nemen met de verantwoordelijke voor X."
Terug geopend en geantwoord: "Ik ben de verantwoordelijke voor X."
Dan eindelijk het ware antwoord: "ahja, dat is een bug bij ons."

Heel dat ticketsysteem motiveert iedereen "om tickets te sluiten binnen de SLA" maar niet om het probleem in het ticket op te lossen.

Heel dat ticketsysteem motiveert iedereen "om tickets te sluiten binnen de SLA" maar niet om het probleem in het ticket op te lossen.
Dat is omdat er ergens een manager op één of andere vergadering waar 90% met wat anders bezig is jaarlijks een staafdiagram moet kunnen presenteren met de gemiddelde doorlooptijd van tickets.

Wij hebben hier tickets die binnen de 5 minuten worden afgesloten want onmiddellijk opgelost ("have you tried turning it off and on again?"). Complexere tickets kunnen > 6 maand open blijven staan. Dat gaat dan uiteraard niet over dringende zaken.

Tickets afsluiten zonder oplossing puur om de SLA te halen is omdat de prioriteit niet bij "we lossen het probleem op" ligt maar bij "we moeten een schoon managementrapportje afleveren". En helaas ook vaak omdat een helpdeskmedewerker niet weet wat te doen met een bepaald ticket.

Los daarvan: Helpdeskmedewerkers hoeven niet als pispaal gebruikt te worden voor werkgerelateerde frustraties. Die mensen doen in de meeste gevallen ook maar hun werk en als ze niet kunnen helpen ligt dat niet altijd aan die individuele persoon (en zelfs dan nog zijn er andere manieren om zo'n dingen aan te kaarten). Hier gebeurt het maar heel zelden, maar als een collega de helpdeskmensen als pispaal gebruikt dan gaat er onmiddellijk een bericht + de tickethistoriek naar de leidinggevende van die persoon.

Nu het hier over tickets gaat.
Ik heb toegang nodig tot een bepaalde locatie op de netwerkschijf. Idem aan dezelfde rechten van een bepaalde collega.

Begin mei
Mail 1 => naar algemene helpdesk A: "Nee, daarvoor moet ge niet bij ons zijn :laugh: Dat is voor de IT-contactpersoon *geeft link naar intranet*"
Mail 2 => naar IT-contactpersoon die tot mijn afdeling behoort
Mail 3 => van IT-contactpersoon B naar IT-contactpersoon C: "Seg weet gij waarover dat gaat? Zegt mij niks ze, die locatie. :confused:"
Mail 4 => van IT-contactpersoon C naar specifieke helpdesk D: "Mannekes, geeft shellshock eens toegang tot die locatie"
Mail 5 => van specifieke helpdesk D naar algemene helpdesk A: "Graag dit ticket opnemen aub"
Mail 5b => van algemene helpdesk A naar specifieke helpdesk D: "Niet voor ons :eviltongue:" (dit heb ik niet op mail, maar uit het vervolg van het mailverkeer kan ik alleen maar concluderen dat er zo'n mail moet verstuurd zijn)
Mail 6 => van specifieke helpdesk D naar IT-contactpersonen B en C: "Kunnen jullie shellshock toegang geven tot die locaties?" (we zijn eind mei)
...
...
...
:angry::angry::angry:
Mail 7 => van shellshock sukkelaar E naar IT-contactpersonen B en C: "Excuseer. Sorry dat ik leef en iets nodig heb, maar na zeven weken wachten wou ik allernederigst informeren of Jullie misschien eventueel naar dit ticket zouden willen kunnen kijken aubdankuwelmerci"
Mail 8 => van IT-contactpersoon B naar specifieke helpdesk D "Hallo, kunnen jullie kijken naar afgesloten ticket elfendertig-twaalfenvijftig"

Vraag ik om de Steen Der Wijzen na te maken? Een medicijn tegen kanker? Een Belgische regering te vormen die het langer dan één jaar uithoudt? Moet ik soms een dier ritueel offeren? Het bloed van mijn eerstgeborene schenken?

HOE. FOKKING. MOEILIJK. KAN. ZOIETS. ZIJN?????
Dat zijn van die dingen waarvoor mensen naar mij bellen en 1 min later is dat in orde. Hoe tf kan dat nu weken duren... Efkes op de file server inloggen en de security op de share aanpassen :crazy:

OT: Ik moet tablets stagen met Zebra StageNow. Echt een kutprogramma. Loopt super traag en als je bv 5 APK's wilt installeren moet je die eerst individueel overzetten (of in een zip en extracten) en dan 1 per 1 zeggen dat ze moeten installeren, en daarna nog eens zeggen 1 per 1 dat ze weg mogen. Dat zijn dus 11-15 stappen om 5 apps te installeren ipv te kunnen zeggen "deze 5 APK's naar tablet downloaden, dan installeren en opruimen".

Dat zijn van die dingen waarvoor mensen naar mij bellen en 1 min later is dat in orde. Hoe tf kan dat nu weken duren... Efkes op de file server inloggen en de security op de share aanpassen :crazy:
Efkes op de DC inloggen en de persoon in kwestie toevoegen aan de juiste groep? 🤓

Collega die zich elke twee maanden met een bore-out laat thuisschrijven. Ga eens ander werk zoeken 🤷‍♂️
Kan dat effectief? Had dat ook en heb gewoon ander werk gezocht. En blijven doorwerken
Na een "demotiverende" toespraak van een hoge pief vorige week heb ik er ook geen zin meer in. (Lees: nogmaals besparen besparen besparen -nadat we met z'n allen al enorme inspanningen geleverd hadden- of we mogen tegen ten laatste eind december ons boeltje bij elkaar pakken)

Het gaat niet zo goed met de klant (allé ja op vlak van budget dan - winsten maken ze genoeg) en ze hebben het afgelopen jaar ook een paar mensen waar ik naar op keek reeds buitengesmeten (en anderen hebben de shit zien aankomen en zijn zelf reeds vertrokken). Ik heb mentaal nu al (in stilte) een paar zware klappen mogen incasseren maar die laatste toespraak was toch de spreekwoordelijke druppel.

Ik had mijzelf terug bijeengeraapt en ik was de laatste weken terug supergemotiveerd. Helaas met die ene slechte toespraak is alles 'te niet' gedaan. Ik voel mij gewoon plots niet zo goed meer. Ik heb nu zo'n gevoel van: "whatever - het interesseert mij gene zak meer"

Ik probeer nog maximaal mijn contract uit te doen, dat nog loopt tem 31 december en dan is het ook tijd voor iets anders. Na de zomer waarschijnlijk al eens rondhoren en/of gesprekken voeren bij andere klanten. Ik zit nu bijna 3 jaar bij de klant en max 3 jaar per klant is toch altijd wat men voor consultants aanraadt.

Laatst bewerkt:
Mbt ticket problemen. Als mijn n+2 iets nodig had van mij antwoordde ik steeds dat ik het niet had vanwege it probleem plus eerdere mails naar IT en IT in bijlage. Plots ging het dan weer ineens wel.

Mensen die ervaringen hebben met een collega die zichzelf geweldig vind, met de eer gaat lopen van andere collega's goede ideeën, de grote baas pijpt( figuurlijk) enz. Hoe noem je zoiets? Een narcist? En hoe ga je er mee om?

Laatst bewerkt:
Mensen die ervaringen hebben met een collega die zichzelf zich geweldig vind, met de eer gaat lopen van andere collega's goede ideeën, de grote baas pijpt( figuurlijk) enz. Hoe noem je zoiets? Een narcist? En hoe ga je er mee om?
Gewoon benoemen. Niemand die met mijn eer gaat lopen hoor. En als zo'n beunhaas wordt voorgetrokken ben ik instant weg.

Natuurlijk. Mensen die goede ideeën hebben, maar ze nooit uitvoeren, zijn uiteindelijk minder nuttig dan zij die de ideeën daadwerkelijk tot uiting doen komen.

Ons UX design team bestaat uit 3 mensen. 1 ervan werkt fulltime op projecten waar ik niets mee te maken heb. Dan heb ik mijn "vaste" designer die er niets van bakt en supertraag is. En dan is er 1 designer die af en toe bijspringt en wel degelijk werk aflevert.

Doordat mijn vaste designer zo traag is en enorm veel begeleiding nodig heeft, lopen we vertraging op omdat de developers niet graag zonder mock-ups eraan beginnen. De designer die af en toe kan helpen was op vakantie, en omdat het iets straightforward was, had ik zelf een design gemaakt, dat grotendeels een kopie was van iets dat al in een andere applicatie zit, maar dan met een extra tab en wat extra veldnamen toegevoegd, die allen dezelfde layout volgden. Ik ben hier dus niet met een eigen design afgekomen of zo.

Eergisteren check ik met beide designers (de tweede was toen terug van vakantie) tijdens onze check-in of het oké is dat ik die mock-up gebruik. De vaste designer zag er geen graten in, en de andere designer zei niets.

Gisteren kom ik in de grooming sessie met de developers en ik toon die mock-up. Dan vond de tweede designer het ineens gepast om mij redelijk hard te kakken te zetten en mij een les te geven in "mock-ups moeten door professionele designers worden gemaakt, dit is niet oké", etc. Ik viel toen eigenlijk echt uit de lucht want (1) ik had haar de dag ervoor erover ingelicht en (2) er was nauwelijks een verschil tussen mijn design en het design dat zij voor iets vergelijkbaars hadden gemaakt. Dit is dan ook nog eens voor een interne applicatie, klanten krijgen daar niets van te zien.

Ik heb haar nadien gebeld om de lucht te klaren en duidelijk te maken dat het niet mijn intentie is om hen aan de kant te schuiven of te doen alsof ik het allemaal even goed of beter kan. Dat laat nu wel een wrang gevoel bij mij achter... ik probeer ook gewoon dit project vooruit te laten gaan.

Ons UX design team bestaat uit 3 mensen. 1 ervan werkt fulltime op projecten waar ik niets te maken heb. Dan heb ik mijn "vaste" designer die er niets van bakt en supertraag is. En dan is er 1 designer die af en toe bijspringt en wel degelijk werk aflevert.

Doordat mijn vaste designer zo traag is en enorm veel begeleiding nodig heeft, lopen we vertraging op omdat de developers niet graag zonder mock-ups eraan beginnen. De designer die af en toe kan helpen was op vakantie, en omdat het iets straightforward was, had ik zelf een design gemaakt, dat grotendeels een kopie was van iets dat al in een andere applicatie zit, maar dan met een extra tab en wat extra veldnamen toegevoegd, die allen dezelfde layout volgden. Ik ben hier dus niet met een eigen design afgekomen of zo.

Eergisteren check ik met beide designers (de tweede was toen terug van vakantie) tijdens onze check-in of het oké is dat ik die mock-up gebruik. De vaste designer zag er geen graten in, en de andere designer zei niets.

Gisteren kom ik in de grooming sessie met de developers en ik toon die mock-up. Dan vond de tweede designer het ineens gepast om mij redelijk hard te kakken te zetten en mij een les te geven in "mock-ups moeten door professionele designers worden gemaakt, dit is niet oké", etc. Ik viel toen eigenlijk echt uit de lucht want (1) ik had haar de dag ervoor erover ingelicht en (2) er was nauwelijks een verschil tussen mijn design en het design dat zij voor iets vergelijkbaars hadden gemaakt. Dit is dan ook nog eens voor een interne applicatie, klanten krijgen daar niets van te zien.

Ik heb haar nadien gebeld om de lucht te klaren en duidelijk te maken dat het niet mijn intentie is om hen aan de kant te schuiven of te doen alsof ik het allemaal even goed of beter kan. Dat laat nu wel een wrang gevoel bij mij achter... ik probeer ook gewoon dit project vooruit te laten gaan.

Dan ben je nog lief vind ik. Als iemand de dag ervoor niets zegt en de dag erna je belachelijk gaat maken op een vergadering zouden ze het van mij wel horen. En dan vooral met de vraag wat haar bedoeling nu eigenlijk is. Als je oprecht bezorgd bent over de kwaliteit van het werk dan grijp je in het moment dat je het onder ogen krijgt. dus, wat was de motivatie dan om dat publiek te doen de dag erna?

Meestal krijg je dan wat ongemakkelijk geschuifel en “euh euh”.

Ik moet blijkbaar dinsdag een presentatie van 2 uur leiden. Manager had iedereen 3 weken geleden op de hoogte gebracht, behalve mij, de hoofdspreker. :unsure: ik heb morgen en maandag verlof, dus zien dat ik dat vandaag gestructureerd genoeg krijg in mijn voorbereiding zodat het dinsdag wat efficiënt kan verlopen...

Ik moet blijkbaar dinsdag een presentatie van 2 uur leiden. Manager had iedereen 3 weken geleden op de hoogte gebracht, behalve mij, de hoofdspreker. :unsure: ik heb morgen en maandag verlof, dus zien dat ik dat vandaag gestructureerd genoeg krijg in mijn voorbereiding zodat het dinsdag wat efficiënt kan verlopen...
Of gewoon zeggen "euhm nee dat gaat niet, ge zegt het mij te laat, en ik ben op verlof tot dan, stel de meeting dus maar uit hé" zou in deze heel normaal zijn.

En uwe designer pakt ge ook maar eens hard aan, zoals @Avi al zei. Wat voor ne bullshit is dat allemaal @coldplayke, dat hoeft ge echt niet te aanvaarden hoor.

Wat een gigantische 'pleaser' ben jij toch. Haal je daar zelf genot uit door telkens maar te geven en te geven en nooit iets te krijgen?

Volg eens een assertiviteitstraining of lees eens een boek ivm dat onderwerp.

Zelfs als partner zou ik zo'n pleaser gedrag irritant vinden op den duur. Er moet een balans zijn.

Godverdomme zeg.

Contractonderhandelingen met de klant laten voorbereiden door onze Project Support. Hij moest zich gewoon baseren op eerdere onderhandelingen, het stond allemaal netjes neergeschreven. Komen aannemer en klant met opmerkingen, ik controleer dat. Jawel hoor:
- de ene helft werd niet correct overgenomen door onze project support. Die jongen kost me weer zoveel uur van mijn projectbudget, en je moet alles achter zijn gat nog zitten corrigeren voor de zoveelste keer.
- de andere helft werd wel correct overgenomen door onze project support dus dat zal wel weer de aannemer zijn die met zijn achterbakse truken betere voorwaarden wil verkrijgen door te hopen dat wij zoiets niet controleren, terwijl hij beweert dat dat "eerder al zo afgesproken was met uw collega's". Sure. Slechte mensen. Triestig klotevolk.

En nog iets: waarom neemt niemand verlof dit jaar? Normaal wordt het vanaf 15/07 altijd wat rustiger in de projecten, klanten zijn in verlof, collega's zijn in verlof, leidinggevenden zijn in verlof, ... ideaal om mijn 1355 ongelezen e-mails eens wat in te halen. Maar neen, dit jaar blijft het precies maar doorrazen.

Wat een gigantische 'pleaser' ben jij toch. Haal je daar zelf genot uit door telkens maar te geven en te geven en nooit iets te krijgen?

Zelfs als partner zou ik zo'n pleaser gedrag irritant vinden op den duur. Er moet een balans zijn.
Ik ben wel een pleaser, maar ik ben eigenlijk ook wel assertiever dan hoe het hier overkomt, hoor. Die presentatie dinsdag zal lukken, het is gewoon ambetant dat ik er pas zo laat over werd ingelicht, maar niets onoverkomelijk. Mocht ik echt denken dat ik niet goed voorbereid ga zijn, zou ik dat melden aan mijn manager.

Hoe je het schrijft komt het onnodig kwetsend op mij over. Zeker de 'brug' naar een partnerrelatie lijkt me irrelevant.

Ik ben wel een pleaser, maar ik ben eigenlijk ook wel assertiever dan hoe het hier overkomt, hoor. Die presentatie dinsdag zal lukken, het is gewoon ambetant dat ik er pas zo laat over werd ingelicht, maar niets onoverkomelijk. Mocht ik echt denken dat ik niet goed voorbereid ga zijn, zou ik dat melden aan mijn manager.
Ik kan me voorstellen dat zaken die je schrijft op een forum anders kunnen overkomen of geïnterpreteerd worden. Wat je schrijft over die designer die tijdens de vergadering plots reageerde en op zo een manier vind ik zelf ook wel erover gaan. Ik zou haar daar ook op aanspreken. Ik lees ook vaak jouw posts en hoop vooral dat ze op jouw werk voldoende appreciëren wat je doet. Het komt me over dat jij je vaak heel erg inzet, zelfs wanneer anderen het grondig laten afweten! :support:

Maar zelfs als kan je binnen de normale kantooruren je nog perfect voorbereiden op die meeting en iedereen versteld doen staan met je presentatie, wat zit er voor jou in om die extra taak last-minute te accepteren?

Uit mijn ervaring beloon je nu die mensen die nog niet eens de moeite nemen om je te bevragen als je die taak kan uitvoeren, en tegen die timing. Volgende keer krijg je die taak misschien nóg een halve dag later op je bord, of met maar half de informatie die je nodig hebt om ze voor te kunnen bereiden. Want ze denken "coldplayke doet dat toch altijd goed en snel".
En wanneer het zo extreem wordt dat je niet een knallende presentatie kan geven binnen die timing, dan denken ze "oei coldplayke, wat scheelt? Wordt het u wat teveel, of problemen thuis, of kan je het niet meer aan"? (ja ik overdrijf even hard)

Geen idee hoe de werking of procedures intern bij jou intern zijn i.v.m. het vetgedrukte. Maar welke impact kan dit hebben op je manager en hoe deze over jou denkt i.k.v. een evaluatiegesprek?
Als je manager je moet voorstellen en verdedigen voor een een eventuele promotie, gaat die dan zeggen: "ja coldplayke levert gewoon topwerk punt aan de lijn, maar als de werkdruk even te hoog wordt komt ze bij haar manager aankloppen om dat op te lossen". Wat denkt een N+2 daarvan die jou niet persoonlijk kent?

Manage je eigen werkdruk op zelfstandige basis, toon je manager vooral je topresultaten en laat deze niet de vervelende issues oplossen, en die manager zal sneller denken "verdorie coldplayke, daar heb ik nu eens nooit werk aan en die blijft gewoon top presteren".
Zeg zelf nee, en als ze niet akkoord zijn moeten ze maar gaan klagen bij uw manager.

Disclaimer: uiteraard ken ik je, het bedrijf, de werkcultuur, etc. allemaal onvoldoende om daar grote uitspraken over te doen. Het is maar gebaseerd op wat je hier af en toe schrijft. Dus bepaal zelf in welke mate het zever is wat ik schrijf.
Disclaimer 2: erger je niet aan misschien mijn ietwat drogere schrijfstijl, het is zeker niet zo negatief bedoeld als sommigen hier interpreteren.

Terug
Bovenaan