Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

Heb je al een ticket aangemaakt?
Op het werk? Neen het was tijd om naar huis te gaan (nadat ik er zelf eerst naar gezocht heb - ik log niet snel een ticketje) ;) Ik bespreek dit morgen met (1 van) de developers en als niemand het weet, dan maak ik een ticketje aan
Ik veronderstel dat er wel iemand gaat zijn, die kan zien wat ik exact doorstuur en waarom azure die fout terugstuurt (ergens zal er wel logging zijn of dat hoop ik toch)

Dit lijkt mij iets dat ik als Test Engineer niet kan oplossen. De response in soapUI zegt an sich niet zoveel. De oorzaak kan allerlei zijn.

Opmerking: Wat ik hier post is eens 'iets anders' dan wat gepost wordt in 99.99% van de gevallen. Maar strikt genomen hoort nog steeds bij "werkgerelateerde dagelijkse ergernissen" :D Dus ik dacht vandaag eens: 'Why not?'

Laatst bewerkt:
Op het werk? Neen het was tijd om naar huis te gaan (nadat ik er zelf eerst naar gezocht heb - ik log niet snel een ticketje) ;) Ik bespreek dit morgen met (1 van) de developers en als niemand het weet, dan maak ik een ticketje aan
Ik veronderstel dat er wel iemand gaat zijn, die kan zien wat ik exact doorstuur en waarom azure die fout terugstuurt (ergens zal er wel logging zijn of dat hoop ik toch)

Dit lijkt mij iets dat ik als Test Engineer niet kan oplossen. De response in soapUI zegt an sich niet zoveel. De oorzaak kan allerlei zijn.

Opmerking: Wat ik hier post is eens 'iets anders' dan wat gepost wordt in 99.99% van de gevallen. Maar strikt genomen hoort nog steeds bij "werkgerelateerde dagelijkse ergernissen" :D Dus ik dacht vandaag eens: 'Why not?'
First rule of trying to solve problems ... get rid of as many possible variables as possible. Any of them might be part of (or the whole) issue.

Basically, MS biedt bewezen tools aan waarmee je kan connecteren naar BLOB storage. Mijn eerst instinct hier zou zijn dat je de Azure Storage Explorer download, installeert, dan uw SAS key (of connection string of whatever auth info die je hebt) probeert/test op die manier.

Zo haal je ook ineens het gedeelte 'user error' weg (want er kan in principe vanalles scheef zitten in uwe request die je bouwt in SoapUI).
Pas als je via de officiële tooling connectie kan maken zou ik starten met custom ontwikkeling.
Dit geldt zowel voor custom code of gelijk welke alternatieve, eigen implemented manier van integratie met die resources.

Algemeen gesproken, als je een trap wil beklimmen moet je eerst uw eerste trede beklimmen alvorens je aan de 2e trede geraakt, laat staan de 5e.
Je kan wel proberen treden over te slaan, maar dat lukt niet iedereen altijd even goed. ;)

First rule of trying to solve problems ... get rid of as many possible variables as possible. Any of them might be part of (or the whole) issue.

Basically, MS biedt bewezen tools aan waarmee je kan connecteren naar BLOB storage. Mijn eerst instinct hier zou zijn dat je de Azure Storage Explorer download, installeert, dan uw SAS key (of connection string of whatever auth info die je hebt) probeert/test op die manier.

Zo haal je ook ineens het gedeelte 'user error' weg (want er kan in principe vanalles scheef zitten in uwe request die je bouwt in SoapUI).
Pas als je via de officiële tooling connectie kan maken zou ik starten met custom ontwikkeling.
Dit geldt zowel voor custom code of gelijk welke alternatieve, eigen implemented manier van integratie met die resources.

Algemeen gesproken, als je een trap wil beklimmen moet je eerst uw eerste trede beklimmen alvorens je aan de 2e trede geraakt, laat staan de 5e.
Je kan wel proberen treden over te slaan, maar dat lukt niet iedereen altijd even goed. ;)
Buiten de eerste alinea en de laatste versta ik er geen knijt van maar ben altijd fan van goeie metaforen! :thumb:

Mijn eerst instinct hier zou zijn dat je de Azure Storage Explorer download, installeert
Je gaat er nu wel van uit dat ik bij de klant iets kan downloaden en installeren. 1x raden. :tongue:
Dus helaas ik heb helemaal geen tools tot mijn beschikking. En die tool die krijg ik ook niet als niet dev.

Ik zie in de blob storage onder SAS ook niet meteen een SAS token staan. Ik zie zelf alleen maar een default toegangssleutel staan
(wat dan voor zover ik het begrepen heb dan een shared key is)
--> Ik ben zelfs nog niet eens op container niveau of zo, dit is alleen nog maar pogen verbinden te maken met de opslagaccount binnen de blob storage. Die verbinding lukt maar ik krijg dus 'een access denied' terug ondanks een correcte shared key waarde.

Maar goed dan stopt het momenteel voor mij tot iemand er eens naar kijkt en mij verder helpt he.
1 van onze devs gaat dit eens moeten bekijken dan en mij de juiste auth info doorgeven.

Laatst bewerkt:
Je gaat er nu wel van uit dat ik bij de klant iets kan downloaden en installeren. 1x raden. :tongue:
Dus helaas ik heb helemaal geen tools tot mijn beschikking. En die tool die krijg ik ook niet als niet dev.

Maar goed dan stopt het momenteel voor mij tot iemand er eens naar kijkt en mij verder helpt he.
1 van onze devs gaat dit eens moeten bekijken dan en mij de juiste auth info doorgeven.
Veel apps kun je tegenwoordig 'installeren' in de users folder, waardoor je geen local admin rechten nodig hebt.
Not sure of dat ook 't geval is voor Az Storage Explorer.

Mor soit ... als ge niets moogt dan kan ook niemand reklameren dat ge niets doet eh. :sneaky:
Da's maar al te typisch voor die grote boîten. Ze locken pretty much alles down & dan is men verbaasd dat alles 3 keer zo lang duurt.

Da's maar al te typisch voor die grote boîten. Ze locken pretty much alles down & dan is men verbaasd dat alles 3 keer zo lang duurt.

écht hé, ik ben al maanden aan het wachten op een toegang bij een klant. En elke maand opnieuw op de meeting (met de sales en marketing) is het "en Tom, hoe ver zit ge al met uw code? werkt het al?"

Nope, opnieuw aanvraag ingediend voor toegang, zolang hun IT dat niet openzet kunnen wij niks implementeren.

"haja, da's waar. We zullen het nog es escaleren."

ondertussen zitten we aan ticket 7.

ik hou gelukkig alles bij van mails en chats over dat onderwerp.

écht hé, ik ben al maanden aan het wachten op een toegang bij een klant. En elke maand opnieuw op de meeting (met de sales en marketing) is het "en Tom, hoe ver zit ge al met uw code? werkt het al?"

Nope, opnieuw aanvraag ingediend voor toegang, zolang hun IT dat niet openzet kunnen wij niks implementeren.

"haja, da's waar. We zullen het nog es escaleren."

ondertussen zitten we aan ticket 7.

ik hou gelukkig alles bij van mails en chats over dat onderwerp.
Don't I know it.

Ik zou hier al veel van zulk 'n ergernissen kunnen posten hebben overheen de jaren als ik dit nog aan mijn hart liet komen.
Ik ben weliswaar oud genoeg geworden om het mij niet meer aan te trekken. Men kan mij nl. niets verwijten & ik heb m'n 'bewezen best' gedaan om alles in gang te steken.

Niet dat ik zelf de blokkerende factor ga worden & kwaad bloed zal gaan zaaien omdat het mij niet aan staat dat het aansleept of zoiets, mor soit.
Toen ik nog jong was trok ik mij dat allemaal veel meer aan dat dit zorgde dat mijn werk daardoor bleef liggen of niet af geraakte.

Na 3 dagen (!) heb ik gevonden wat het issue is.

Het eerste issue was dat onze azure blob storage volledig is afgeschermd van de buitenwereld en je inderdaad via SAS tokens een key moet genereren.
Maar er was nog een tweede issue ..

Ik heb dan een sandbox toegevoegd in Azure en ik heb daar wat zaken stap voor stap uitgevoerd en de resultaten nagekeken.
En toen merkte ik dat alles perfekt werkte in de webbrowser met een SAS token (daar kreeg ik wél resultaat) maar in soapUI was het nog steeds noegabollen.

Het duurde even voor ik in SoapUI merkte wat er fout was. Toen ik de request die soapUI doorstuurde bekeek onder de tab Raw (Daar zie je hetgeen echt wordt doorgestuurd en niet hetgeen wat je oorspronkelijk doorstuurt) blijkt dat '%'-tekens in de SAS token doorgestuurd worden als '%25'. :S

Wat er dus gebeurd is old school URL encoding

Dit moest ik dus uitschakelen voor de 'sig' parameter waarde in de request. (dat is zuiver config) ->

Et voila! Ik krijg nu als response 'Dit is een test' :D

Zoiets stom zeg! (n google is your friend NOT) En daar zoek je dan 3 dagen lang naar voor je merkt wat er fout is. :wallbash:

Mijn eerst instinct hier zou zijn dat je de Azure Storage Explorer download, installeert, dan uw SAS key (of connection string of whatever auth info die je hebt) probeert/test op die manier.
En daar zat dus net 'niet' het probleem. zowel bij de dev als bij mij in mijn sandbox werkte alles vlekkeloos
Daardoor begon het mij te dagen dat het issue in soapUI zelf moest zitten. Maar zelfs dan duurde het nog even voor ik door had wat het issue juist was. :tongue:

Anyways merci voor de raad dat heeft een beetje geholpen.

Laatst bewerkt:
Achtergrond info: er was een tenant migratie van .no naar .com in juni. Alsook dit is allemaal terwijl ik op verlof ben.

Laatste dag is dus 31/07

Vorige week een mail van de noorse HR 'belangrijke info voor jij die ons gaat verlaten'.

Ok.. links in die mail vragen om in te loggen. Met de .com krijg ik dat die resource niet bestaat. Ok met .no proberen dan 'login is ok, maar geen toegang tot die resource' -_-

Mail naar HR met een screenshot van melding die ik krijg met het .no adres. En of ze dat kunnen oplossen. Drie (!) dagen later een antwoord dat ik met het .no adres moet proberen want dat is nog niet gemigreerd.

Vriendelijk geantwoord dat zoals ze op het screenshot kan zien ik het al met dat adres geprobeerd heb en dat ze dus met iets anders moet afkomen.

Nog eens een paar dagen later een antwoord dat ze dat aan het hoofd van HR moet vragen en die zal terug zijn in augustus. Maar dat ze me dan zeker een antwoord zal bezorgen.

Die er even op gewezen dat ik niet weet hoe ze me die info gaat even als ik daar dan al niet meer werk. --> "Ja sorry, die is op verlof"

Iets minder vriendelijke mail gestuurd dat ik in de voorbije jaren ook al in +/- elke vakantie ben gebeld om iets op te lossen en dat ze misschien even een tandje bij kan steken ( hoofd van HR in CC op dit moment) --> geen antwoord.

Vandaag dan zelf nog maar eens een mail gestuurd met iedere individuele HR persoon in NO, hoofd van NO HR en hoofd van de groep HR in CC of iemand mss al eens gedacht heeft om me gewoon de info door te sturen waar ik zelf niet aan kan aangezien 'eerste HR persoon' daar blijkbaar niet de autoriteit of skills voor heeft.

Heeft uiteindelijk iemand uit finland dat document als een attachment door gestuurd.

Zal straks nog maar een overuur opschrijven voor al die zever. En dan vragen ze zich af waarom mensen het maar blijven afbollen.

Na 3 dagen (!) heb ik gevonden wat het issue is.

Het eerste issue was dat onze azure blob storage volledig is afgeschermd van de buitenwereld en je inderdaad via SAS tokens een key moet genereren.
Maar er was nog een tweede issue ..

Ik heb dan een sandbox toegevoegd in Azure en ik heb daar wat zaken stap voor stap uitgevoerd en de resultaten nagekeken.
En toen merkte ik dat alles perfekt werkte in de webbrowser met een SAS token (daar kreeg ik wél resultaat) maar in soapUI was het nog steeds noegabollen.

Het duurde even voor ik in SoapUI merkte wat er fout was. Toen ik de request die soapUI doorstuurde bekeek onder de tab Raw (Daar zie je hetgeen echt wordt doorgestuurd en niet hetgeen wat je oorspronkelijk doorstuurt) blijkt dat '%'-tekens in de SAS token doorgestuurd worden als '%25'. :S

Wat er dus gebeurd is old school URL encoding

Dit moest ik dus uitschakelen voor de 'sig' parameter waarde in de request. (dat is zuiver config) ->

Et voila! Ik krijg nu als response 'Dit is een test' :D

Zoiets stom zeg! (n google is your friend NOT) En daar zoek je dan 3 dagen lang naar voor je merkt wat er fout is. :wallbash:

En daar zat dus net 'niet' het probleem. zowel bij de dev als bij mij in mijn sandbox werkte alles vlekkeloos
Daardoor begon het mij te dagen dat het issue in soapUI zelf moest zitten. Maar zelfs dan duurde het nog even voor ik door had wat het issue juist was. :tongue:

Anyways merci voor de raad dat heeft een beetje geholpen.
ChatGPt geprobeerd om het te laten fixen? 😅 mijn goto tool momenteel alsk vast zit met dit soort problemen… niet altijd perfect, maar zet je vaak wel op weg :)

ChatGPt geprobeerd om het te laten fixen? 😅 mijn goto tool momenteel alsk vast zit met dit soort problemen… niet altijd perfect, maar zet je vaak wel op weg :)
Je moet wel eerst het issue pinpointen he :D Eens ik wist wat het probleem exact was, heb ik gewoon in de groepschat geroepen: Iemand die dit issue kent en weet wat de oplossing is ??? Na 2 sec kreeg ik een correct antwoord. (Dat het op een URL encoding issue leek + de link hierboven met de oplossing)

De meeste (lastige) issues zijn iets 'stom' he. Je moet het gewoon 'weten'. :tongue: Wat mij wel ergens verrast is: Via google vind ik letterlijk NIEMAND met mijn issue. Nochtans gaat zo goed als 'iedereen' die azure blob storages wenst aan te spreken via soapUI op dit probleem botsen. Je gaat mij nu niet zeggen dat ik de enige in héél de wereld met dit issue ben. Het lijkt wel alsof mensen hun problemen nooit nog ergens posten? :support: Of ik zoek misschien via de foute zoektermen?

Deze week ook nog - ik bekijk oude testjes die ik in soapUI heb geschreven en dan denk ik: Welke fucking noob / sukkel heeft deze bucht geschreven? :tongue:

Laatst bewerkt:
Je moet wel eerst het issue pinpointen he :D Eens ik wist wat het probleem exact was, heb ik gewoon in de groepschat geroepen: Iemand die dit issue kent en weet wat de oplossing is ??? Na 2 sec kreeg ik een correct antwoord. (Dat het op een URL encoding issue leek + de link hierboven met de oplossing)

De meeste (lastige) issues zijn iets 'stom' he. Je moet het gewoon 'weten'. :tongue: Wat mij wel ergens verrast is: Via google vind ik letterlijk NIEMAND met mijn issue. Nochtans gaat zo goed als 'iedereen' die azure blob storages wenst aan te spreken via soapUI op dit probleem botsen. Je gaat mij nu niet zeggen dat ik de enige in héél de wereld met dit issue ben. Het lijkt wel alsof mensen hun problemen nooit nog ergens posten? :support: Of ik zoek misschien via de foute zoektermen?

Deze week ook nog - ik bekijk oude testjes die ik in soapUI heb geschreven en dan denk ik: Welke fucking noob / sukkel heeft deze bucht geschreven? :tongue:
Of dat mensen hun problemen posten maar geen antwoord erbij.

wisdom_of_the_ancients.png

Gohja, in software development zit je eigenlijk in de branche v/d problemen oplossen.

Regelmatig krijg je zo van die random, cryptische shizzle op uw boterham die zich bevindt ergens in een oerwoud, waar je dan moet vinden waar er een noot uit een boom is gevallen & je moet weten waarom zodat er geen noten meer vallen.
Je weet ongeveer dat er een noot gevallen is & regelmatig ook ongeveer welk soort noot & met beetje chance een vage locatie in het grote woud.
En dan begint het natuurlijk.

In principe kunnen er 25 & 1 redenen zijn waarom de applicatie faalde. Je weet ook nooit exact wat het probleem is, enkel wat de uitkomst van het probleem was.
Het is in vele gevallen dan aangewezen om zoveel mogelijk van de onderdelen van dat ding zo goed mogelijk individueel te testen/proberen & hopen dat je dan kunt pinpointen vanaf waar het faalt.

Pas eens je dat laatste punt bereikt hebt kan je meestal relevante info opzoeken online.
En eerlijk is eerlijk, ik heb voor sommige exotische problemen overheen de jaren toch al veel gehad aan 't internet. Ook al vind je de exacte oplossing niet (want let's be fair, elke omgeving is anders), het zet u regelmatig toch op het juiste spoor.

Dus, het lijkt te falen op de connectie? Stap #1 -> Test de connectie apart
OK, connectie werkt. Stap #2 -> Stuk code die de connectie bezigt bekijken (in jouw geval was dat de SoapUI request)
OK, die faalt. Stap #3 -> Request uitpluizen (niet veel verder op te delen hier :sneaky:) (hier zou je dan wss pas echt een zoekterm kunnen vinden, als je het globaal probleem niet vond)

Nuja, meestal is aantal mogelijke factoren niet zo beperkt als 'request manueel bouwen -> sturen -> einde'. :devilish:

Om toegang tot bepaalde security groepen te krijgen moeten wij deze aanvragen via een speciaal online platform. Ik moet deze voor ons team aanvragen. Ik ben zelf eigenaar van die security groep, dus zo gezegd ze gedaan. Maar bij 4 teamleden krijg ik steeds een foutmelding dat hij die security groep niet kan vinden.

Ik dus een ticketje maken naar het team dat het achterliggende systeem beheerd. Uiteraard 2 keer raden waar dat team zich bevindt. Ik maak een ticket aan met alle info die ik kan verzinnen. Cache/cookies clearen, incognito, andere browser, andere laptop, collega laten proberen, zelf al verschillen in hun accounts proberen opzoeken in AD, maar steeds hetzelfde issue.

* Yes you no have right to access group
- The group can by requested by anyone, I am the owner of the group. I was able to request it for 30+ other users. But I receive this error with only when requesting for these 4 users.
* Clear cash pleas thank you
- <plakt elke stap die ik ondernomen heb voor de 2de keer in het ticket> I already performed all these trouble shooting steps.
* Please consult local IT
- I am local IT...
* I can find group <insert screenshot>
- Yes, you probably have elevated rights on your account since you support the system. But regular users still get this error.
* I can find group, pls see screenshot
- I know, but this doesn't resolve the issue on my end.
* <ticket closed>

Ma gvd. Zelfs niet doorsturen naar hun interne L2 of L3. Nee, zelf te onbekwaam zijn om het op te lossen en dan maar sluiten. Ondertussen blijf ik met het issue zitten.

Ik heb het ticket gewoon terug opengezwierd met een mail naar hun management. En plots zat hun L2 er heel rap op.

VOV geweigerd omwille van het feit dat het werk in het team dan in gedrang kan komen en dat er dan teveel aanvragen van andere mensen kunnen komen ( HR ). Joy

Dat dacht ik ook. Maar goed, weinig aan te doen denk ik

Aangetekende zending met je aanvraag, met begeleidende brief dat je hoorde dat men de aanvraag wou weigeren. Dat je hiervoor geen wettelijke grond weet en daarom behalve bij gegronde redenen je je verlof op de volgende momenten zal nemen (data x/y/z). Dat je altijd bereid bent tot overleg, maar je het vlug genoeg op tijd aangekondigd hebt.

(Je hebt een ontslagbescherming btw)

Terug
Bovenaan