Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

Kakken op het werk, het blijft toch iets speciaal. Zitten hier met 3 naast elkaar in een stalleke te trompetten. En dan sebiet strategisch proberen te timen om niet tegelijk buiten te komen om de walk of shame te vermijden.
Nee gelukkig potdicht én zachte achtergrondmuziek. Maar eens je een beetje gas geeft dan verlaten de geluiden onvermijdelijk het kotje.
Mijn ergernis van de werkvloer: Moeten gaan kakken en de WC's zijn of te wel allemaal volzet of er is er maar ééntje vrij en dan is het 'timen' om op de juiste moment in volle glorie ne (luide) stinkerd te laten.

Shit happens.

Het is de laatste week voor onze stagiair, die gast is echt volledig rot vanbinnen. Er is afgesproken dat hij op één bepaalde wc mag gaan en niet op de andere. Gelukkig heb ik zelf met 1 ochtendkakske thuis genoeg dat ik daar niet moet gaan zitten. Hij gaat ook nog eens een keer of 3 per dag alles onderschijten dus stinken doet het er quasi de hele dag. Ik zou alles onderkotsen moest ik gaan kakken.

Dus ja, glimlach op het werk. Volgende week kan ik terug gaan kakken moest het toch eens nodig zijn 😄

Herkenbaar! In combinatie met mensen die er een sport van maken om materiaal op die werkplekken weg te nemen, dan nog een paar die teleconferencing doen met 10 man op speaker.
De open office layout niet vergeten!
En natuurlijk de rommel van de vorige "bewoner" die ook blijft liggen.

Het is ook altijd wat natuurlijk. Bij ons werkt de ene keer de docking niet, de bureaustoel zit niet lekker, het mechanisme om het bureau omhoog en omlaag te doen werkt niet 🤷🏻.

Mocht alles gewoon werken zoals het moet en moest ik de voorzieningen hebben zoals thuis, zou naar kantoor gaan niet zo'n opdracht zijn.

Algemeen neerslachtig gevoel hier.

Weeral iemand die ons bedrijf verlaat , van de "oude garde". we blijven nog met 5 mensen over zo in totaal.

Volgende week geef ik een feestje voor mijn jubilee, maar heb wel net een sollicitatie gedaan elders in het geheim. Weet nog niet of ik er zou op ingaan, maar ik zie het gewoon echt niet meer goedkomen.

Momenteel staat er nog 400 euro op onze rekening. kweet wel, tis het eind van de maand, de klanten betalen wel meestal op het eind van de maand. Maar elke maand zo moeten krabben en hopen om de lonen te kunnen betalen, das echt hels.

Bovendien gaan we straks 3 weken in verlof, en ik ga echt niet de rekeningen kunnen opvolgen op reis. Als er dan domicilieringen/leningen afgaan, en er staat niet genoeg op.... Ik trek me dat allemaal aan, terwijl de zaakvoerder hier gewoon niets van weet. En als ik het hem zou zeggen, zou hij z'n schouders ophalen. op is op zou hij zeggen. En ergens snap ik ook wel zijn houding: hij werkt elke dag veel uren, net zoals de arbeiders bij ons. Dus aan hem ligt het wel niet.
Langs de andere kant is hij wel een huis aan het renoveren in het binnenland (zakcentje /extra spaarpot aanleggen voor later), en dat allemaal met de algemene rekening. (is éénmanszaak dus alles is 1 rekening zowel privé als professioneel)

Algemeen neerslachtig gevoel hier.

Weeral iemand die ons bedrijf verlaat , van de "oude garde". we blijven nog met 5 mensen over zo in totaal.

Volgende week geef ik een feestje voor mijn jubilee, maar heb wel net een sollicitatie gedaan elders in het geheim. Weet nog niet of ik er zou op ingaan, maar ik zie het gewoon echt niet meer goedkomen.

Momenteel staat er nog 400 euro op onze rekening. kweet wel, tis het eind van de maand, de klanten betalen wel meestal op het eind van de maand. Maar elke maand zo moeten krabben en hopen om de lonen te kunnen betalen, das echt hels.

Bovendien gaan we straks 3 weken in verlof, en ik ga echt niet de rekeningen kunnen opvolgen op reis. Als er dan domicilieringen/leningen afgaan, en er staat niet genoeg op.... Ik trek me dat allemaal aan, terwijl de zaakvoerder hier gewoon niets van weet. En als ik het hem zou zeggen, zou hij z'n schouders ophalen. op is op zou hij zeggen. En ergens snap ik ook wel zijn houding: hij werkt elke dag veel uren, net zoals de arbeiders bij ons. Dus aan hem ligt het wel niet.
De zaakvoerder doet toch duidelijk iets fout als je met 400 euro overblijft.
Te lage prijzen, teveel weekvolk, te duur volk, teveel in het zwart,...

De zaakvoerder doet toch duidelijk iets fout als je met 400 euro overblijft.
Te lage prijzen, teveel weekvolk, te duur volk, teveel in het zwart,...
Ik snap het zelf ook niet hoor.
Niets in het zwart,
Werkvolk wordt gewoon per barema betaald. Hetzelfde loon dat ze overal hebben (kan ik makkelijk checken bij onze hoofd aannemers. daar is het ook zo).
Te lage prijzen ook niet. Ik krijg zelfs van onze hoofd aannemers te horen dat we bij de duurdere regie tarieven zitten, maar ze accepteren het nog net omdat het goeie arbeiders zijn.
Teveel werkvolk ook niet, iedereen zit in het werk. al maanden geen werkloosheid. druk druk..

Volgens mij allemaal het gevolg van een verkeerde calculatie voor zijn 2e privé woning:
niets geleend, allemaal van onze rekening gehaald, en zich blauw betalen aan renovaties. (de kostprijs van de renovaties tot nu toe kosten al meer dan ik voor mijn gehele woning heb betaald incl. grond).

Maar ja, ik kan dat toch moeilijk gaan zeggen "ge hebt verkeerd ingecalculeerd met die woning te kopen". Das niet aan mij om hem daar op te wijzen.

Laatst bewerkt:
En de klanten, betalen die op tijd? Je zegt "meestal op het einde van de maand"...
Is steeds factuurdatum + 2 maand later en einde maand.

Dat is ons niet echt het probleem. Dus straks krijgen we de facturen binnen van april.

maart april was voor ons ook heikel, want dan waren we afhankelijk van de facturen van januari/februari (putje winter, minder werk), maar dat hebben we dus al achter de rug.

En aan de uitgaven kant... geen zaken die overbodig zijn en kunnen geschrapt worden?
Recente jaarrekening al vergeleken met andere jaren, is het altijd zo nipt geweest of nog maar even en was er rond dat moment iets veranderd in de organisatie?

En natuurlijk de rommel van de vorige "bewoner" die ook blijft liggen.
Mensen kunnen toch echt luie varkens zijn als ze op een ander zijn. Hier bij ons is er op elk verdiep een keukentje met daar koffiemachine/ijskast/vaatwasser etc. Plastic/papieren cupjes zijn al een tijdje geband en er moeten dus mokken gebruikt worden. In de loop van de dag zie je dus op dat aanrecht de hoop vuile mokken groeien (als ze al niet blijven staan op de flexdesks). Hoeveel is het nu gevraagd om de vaatwasser open te trekken en uw vuile mok daar in te zetten.

Zelfde met de toiletten, 's morgens zijn die kraaknet maar als je toevallig wat later op de dag eens moet gaan kakken dan wordt je steevast geconfronteerd met een ander zijn remsporen.

Mensen kunnen toch echt luie varkens zijn als ze op een ander zijn. Hier bij ons is er op elk verdiep een keukentje met daar koffiemachine/ijskast/vaatwasser etc. Plastic/papieren cupjes zijn al een tijdje geband en er moeten dus mokken gebruikt worden. In de loop van de dag zie je dus op dat aanrecht de hoop vuile mokken groeien (als ze al niet blijven staan op de flexdesks). Hoeveel is het nu gevraagd om de vaatwasser open te trekken en uw vuile mok daar in te zetten.

Zelfde met de toiletten, 's morgens zijn die kraaknet maar als je toevallig wat later op de dag eens moet gaan kakken dan wordt je steevast geconfronteerd met een ander zijn remsporen.

Bah, maar kan ervan meespreken. Hoe kan je nu zo gortig zijn, doen die mensen dat thuis ook? Is nu toch ook niet geheel veel moeite om eens achter je te kijken en die borstel even te gebruiken.
Of toiletten waar je naast de gewone WC's ook urinoirs hebt. Maar dan toch wel op de gewone WC gaan en daar de bril dan rechtstaand volpissen.

En aan de uitgaven kant... geen zaken die overbodig zijn en kunnen geschrapt worden?
Recente jaarrekening al vergeleken met andere jaren, is het altijd zo nipt geweest of nog maar even en was er rond dat moment iets veranderd in de organisatie?
Nee alles is hetzelfde gebleven min of meer.

Het enige wat vroeger was, was dat we die buffer hadden van pakweg 200.000 euro, maar die heeft hij nu opgesoupeerd aan dat huis.
Onder het mum van "op de zichtrekening brengt het toch niets op"...

Tja das waar, maar elke onderneming moet toch een buffer hebben.

Ik snap het zelf ook niet hoor.
Volgens mij allemaal het gevolg van een verkeerde calculatie voor zijn 2e privé woning:
niets geleend, allemaal van onze rekening gehaald, en zich blauw betalen aan renovaties. (de kostprijs van de renovaties tot nu toe kosten al meer dan ik voor mijn gehele woning heb betaald incl. grond).

Maar ja, ik kan dat toch moeilijk gaan zeggen "ge hebt verkeerd ingecalculeerd met die woning te kopen". Das niet aan mij om hem daar op te wijzen.
Nee, 't is niet aan u om hem te wijzen op het 'waarom'. Da's zijn probleem.
Die mens mocht het nog alle dagen opdoen in 't glazen straatje, who cares wat die mens met z'n privé centen doet.

't Is wél aan u om aan te geven dat er niet voldoende werkingskapitaal is voor de zaak draaiende te houden. Zeker als jij dus de financiële beheerder bent die met dat kapitaal moet werken & zorgen dat de rekeningen/lonen betaald blijven.
En 't is aan hém om te zorgen dat dit werkingskapitaal er ten aller tijde is.

Als je maandelijks op de rand van den afgrond bengelt, da's 't ook niet eh. Er moet slechts 1 klant een week te laat betalen & je krijgt uw werkvolk niet meer betaald. Wat dus een impact heeft op die mensen.
Als WG heb je ook uw verantwoordelijkheden. Onafhankelijk van dat je aangeeft dat die mens z'n uren wel doet.

Ale, 't is te zeggen. Als je zonder problemen in 't rood mag gaan is het geen probleem eh. Dan is het opnieuw zijn probleem om interest te betalen op wat je in 't rood gaat (& zien hoe lang dat spelletje kan blijven duren).

People manager van 4.

3 ervan doen hun uiterste best, af en toe wel eens iemand die ergens tegenaan loopt maar soit.

De andere heeft nu 1 jaar lang het minimum gedaan. Hij is in dat jaar 2 maanden afwezig geweest wegens ziekte. Voor de rest heel veel excuses om niet naar bureau te moeten komen en te telewerken (via doktersattest, for what it’s worth). Hij heeft 18 jaar anciënniteit. Voor de overige taken die de anderen ook doen, is de uitleg: dit zat nooit in jobdescriptie, te weinig kennis over zulke zaken en nooit opleiding over gehad.

Deze vierde persoon wordt ook door de rest van het bedrijf verweten niet mee te denken. Soit…

Vandaag tijdens onze teammeeting heeft hij geen woord gezegd, maar hierna belde hij me om te vertellen dat hij zich niet gewaardeerd voelt op het werk, de druk niet meer aankan en niet 1 stresspil meer wilt nemen, maar wel een hele doos.

Ik heb oprecht schrik dat zijn mentale problemen hem teveel worden en wil hem dus gewoon thuis hebben, zodat hij geen stommiteiten doet of in burnout geraakt. Workwise zouden we ook beter af zijn met een vervanger. Ik heb hem gezegd dat de dokter hem beter thuisschrijft want dit kan zo niet verder. Ik hoop dat hij zelf ook beseft dat dit werk misschien niet meer iets voor hem is.

Dit is toch een zwarte bladzijde. Ik voel mezelf ook echt gefaald als people manager. Ik zal hem nooit kunnen helpen, maar dit soort gesprekken hakken er wel in

People manager van 4.

3 ervan doen hun uiterste best, af en toe wel eens iemand die ergens tegenaan loopt maar soit.

De andere heeft nu 1 jaar lang het minimum gedaan. Hij is in dat jaar 2 maanden afwezig geweest wegens ziekte. Voor de rest heel veel excuses om niet naar bureau te moeten komen en te telewerken (via doktersattest, for what it’s worth). Hij heeft 18 jaar anciënniteit. Voor de overige taken die de anderen ook doen, is de uitleg: dit zat nooit in jobdescriptie, te weinig kennis over zulke zaken en nooit opleiding over gehad.

Deze vierde persoon wordt ook door de rest van het bedrijf verweten niet mee te denken. Soit…

Vandaag tijdens onze teammeeting heeft hij geen woord gezegd, maar hierna belde hij me om te vertellen dat hij zich niet gewaardeerd voelt op het werk, de druk niet meer aankan en niet 1 stresspil meer wilt nemen, maar wel een hele doos.

Ik heb oprecht schrik dat zijn mentale problemen hem teveel worden en wil hem dus gewoon thuis hebben, zodat hij geen stommiteiten doet of in burnout geraakt. Workwise zouden we ook beter af zijn met een vervanger. Ik heb hem gezegd dat de dokter hem beter thuisschrijft want dit kan zo niet verder. Ik hoop dat hij zelf ook beseft dat dit werk misschien niet meer iets voor hem is.

Dit is toch een zwarte bladzijde. Ik voel mezelf ook echt gefaald als people manager. Ik zal hem nooit kunnen helpen, maar dit soort gesprekken hakken er wel in

Ik zou het - aan de hand van je verhaal - niet optekenen als een persoonlijk falen. Hoe goed je ook je best doet; er zullen er altijd zijn die je niet kan helpen of waar het niet goed genoeg voor is. Dat hangt vaak samen met de job en diens inhoud maar ook gewoon zeer vaak met de persoonlijke ingesteldheid van die persoon. Negativiteit is echt wel een vicieuze cirkel die bij wijlen moeilijk te doorbreken valt.
Mij lijkt het overigens dat die persoon al in een burnout zit, of er toch zeer dicht tegenaan schurkt.

People manager van 4.

Je hebt van alle soorten mensen en je kan niet iedereen helpen.
Geef ze een 2e en desnoods een 3e kans, erna afdanken of verplaatsen

Sommige mensen willen ook niet geholpen worden.

Terug
Bovenaan