Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

Onder het mum van "op de zichtrekening brengt het toch niets op"...

Er zijn ook termijnrekeningen van drie dagen, één week, twee weken, etc.
2W termijnrekening stond vorige week op 1.77%, 2M op 1.87%, etc.
En als onderneming betaal je daar geen roerende voorheffing op.

People manager van 4.

3 ervan doen hun uiterste best, af en toe wel eens iemand die ergens tegenaan loopt maar soit.

De andere heeft nu 1 jaar lang het minimum gedaan. Hij is in dat jaar 2 maanden afwezig geweest wegens ziekte. Voor de rest heel veel excuses om niet naar bureau te moeten komen en te telewerken (via doktersattest, for what it’s worth). Hij heeft 18 jaar anciënniteit. Voor de overige taken die de anderen ook doen, is de uitleg: dit zat nooit in jobdescriptie, te weinig kennis over zulke zaken en nooit opleiding over gehad.

Deze vierde persoon wordt ook door de rest van het bedrijf verweten niet mee te denken. Soit…

Vandaag tijdens onze teammeeting heeft hij geen woord gezegd, maar hierna belde hij me om te vertellen dat hij zich niet gewaardeerd voelt op het werk, de druk niet meer aankan en niet 1 stresspil meer wilt nemen, maar wel een hele doos.

Ik heb oprecht schrik dat zijn mentale problemen hem teveel worden en wil hem dus gewoon thuis hebben, zodat hij geen stommiteiten doet of in burnout geraakt. Workwise zouden we ook beter af zijn met een vervanger. Ik heb hem gezegd dat de dokter hem beter thuisschrijft want dit kan zo niet verder. Ik hoop dat hij zelf ook beseft dat dit werk misschien niet meer iets voor hem is.

Dit is toch een zwarte bladzijde. Ik voel mezelf ook echt gefaald als people manager. Ik zal hem nooit kunnen helpen, maar dit soort gesprekken hakken er wel in
Ik heb wel wat ervaring in leidinggevende rollen en zo´n mensen heb je overal. Die zitten op de verkeerde job, doen het werk niet graag of werken gewoon niet graag maar blijven voor een of andere reden zitten.
Het ´gedreig´ met medicatie is herkenbaar.

Het is de laatste week voor onze stagiair, die gast is echt volledig rot vanbinnen. Er is afgesproken dat hij op één bepaalde wc mag gaan en niet op de andere. Gelukkig heb ik zelf met 1 ochtendkakske thuis genoeg dat ik daar niet moet gaan zitten. Hij gaat ook nog eens een keer of 3 per dag alles onderschijten dus stinken doet het er quasi de hele dag. Ik zou alles onderkotsen moest ik gaan kakken.

Dus ja, glimlach op het werk. Volgende week kan ik terug gaan kakken moest het toch eens nodig zijn 😄
Die ochtend op de teamvergadering:

"Ja mannen, volgende punt op de vergadering: de kakgeur van de Kenji. Jos, ik zie dat gij dat op de agenda hebt gezet, vertel ne keer wat het probleem juist is."

Onze fils de pute applicatie die me voor de zoveelste keer in de steek laat :angry: . "Befferke waar blijven de documenten?"
Wel het systeem kan ze alweer niet aanmaken, ONDERTUSSEN MOOGT GE DIK MIJN KLOTEN KUSSEN:angry:

Onze fils de pute applicatie die me voor de zoveelste keer in de steek laat :angry: . "Befferke waar blijven de documenten?"
Wel het systeem kan ze alweer niet aanmaken, ONDERTUSSEN MOOGT GE DIK MIJN KLOTEN KUSSEN:angry:

Het is toch zo goed als overal hetzelfde :ROFLMAO:. Hier ook vaak problemen met de meest banale zaken. Doorgaans omdat die programma's een koterij zijn van databases die van mekaar afhankelijk zijn.

Aan de developers/programmeurs die hier rondhangen: ik vermoed dat ik het antwoord al weet; maar is het echt enkel een geldkwestie doorgaans om maar extra's aan iets oud/archaïsch te breien terwijl iets nieuws en deftig de wereld een betere plaats zou maken?

...

Ik vraag mij soms wel af of ik ooit zelf zal afglijden in dat hele technologiegebeuren en op een bepaald moment zal raar bekeken worden :oi22: .
Ik ken genoeg 50+'ers die ooit een deftige IT-job hadden.
En eindigden als:
-ene een klusjesman bij een school
-administratieve bediende bij een kmo
-een andere nog tegengekomen op linkedin als junior hulpboekhouder

Ooit goed geboerd, en dan terug naar het minimum.

Met wat geluk zit je intern ergens goed, kan je daar de boel lang genoeg rechthouden en hebben ze u nodig.

En ook al kan je nog mee, willen ze u nog wel? Zeker in die consultancywereld.
Weinig klanten gaan een dure ouwe willen aannemen.
Hier en daar nog een projectje mss, en dan hopen dat het iets is in de buurt.

Ik weet nog op mijn vorig werk.
Ik zat bij de sollicitatie van een kandidaat.
Dat was een consultant, tegen de 60, maar die was consultancy kotsbeu. Zat destijds bij een klant in NL, was 2,5 uur rijden enkel.
En ze vonden zogenaamd nooit een ander project voor hem, dichter bij huis.
Daarom wou die bij ons komen werken, intern.
Maar dan moest die nog bijscholen etc. Het is dus niets geworden.
Erg wel.

Laatst bewerkt:
Het is toch zo goed als overal hetzelfde :ROFLMAO:. Hier ook vaak problemen met de meest banale zaken. Doorgaans omdat die programma's een koterij zijn van databases die van mekaar afhankelijk zijn.

Aan de developers/programmeurs die hier rondhangen: ik vermoed dat ik het antwoord al weet; maar is het echt enkel een geldkwestie doorgaans om maar extra's aan iets oud/archaïsch te breien terwijl iets nieuws en deftig de wereld een betere plaats zou maken?
Nagels op de koppen vriend, tkost teveel geld voor iets nieuws. En dan zit eerstelijn IT er anderhalf uur aan te prutsen om dan te besluiten met "We'll need to escalate your ticket" :wallbash: :wallbash:..ach ja nog ne paar uurkes wachten en dan kan ik weer 37 pinten in mijn kloten slagen om deze bullshit effe te vergeten

In theorie klinkt iets ouds vervangen door iets nieuws als een no-brainer. In de praktijk is het meer alsof je de motor van een vliegtuig probeert te wisselen terwijl je al aan het vliegen bent.

Wat er van buiten uitziet als "verouderde brol", is van binnen vaak een wirwar van processen, koppelingen en collega’s die exact weten welk knopje ze niet mogen aanraken. Alles hangt eraan vast, van de boekhouding tot de koffiemachine.

Alles opnieuw uitdenken klinkt als een goed idee… tot je aan de eerste steen trekt en alles als een kaartenhuis in elkaar zakt.

En alles moet web zijn tegenwoordig.
Webontwikkeling duurt een héél pak langer dan zo'n klassieke drag and drop desktoptoepassing.
Evolueert ook véél sneller, vraagt voortdurend onderhoud.

En vergeet de schermpjes dan van vroeger, op een scherm een pak grids en details met hopen knoppen. Alles was mogelijk, en zo ontwikkeld.
Een basic schermpje maken in web duurt al een week tegenwoordig, en dan rammelt het nog :v
En tegenwoordig de oneindige focus op security en data privacy.

In theorie klinkt iets ouds vervangen door iets nieuws als een no-brainer. In de praktijk is het meer alsof je de motor van een vliegtuig probeert te wisselen terwijl je al aan het vliegen bent.

Wat er van buiten uitziet als "verouderde brol", is van binnen vaak een wirwar van processen, koppelingen en collega’s die exact weten welk knopje ze niet mogen aanraken. Alles hangt eraan vast, van de boekhouding tot de koffiemachine.

Alles opnieuw uitdenken klinkt als een goed idee… tot je aan de eerste steen trekt en alles als een kaartenhuis in elkaar zakt.

Ik snap het wel maar toch. Ooit komt dan het moment dat die paar (of worst case; ene) collega die er echt iets van kent er de brui aan geeft of geveld wordt door ziekte ofzo en heel het systeem ligt op zijn gat.

Kan je beter een apart team het laten opnieuw opbouwen elders terwijl het oude nog even werkt ofzo. Maarja; money money money

Ik snap het wel maar toch. Ooit komt dan het moment dat die paar (of worst case; ene) collega die er echt iets van kent er de brui aan geeft of geveld wordt door ziekte ofzo en heel het systeem ligt op zijn gat.

Kan je beter een apart team het laten opnieuw opbouwen elders terwijl het oude nog even werkt ofzo. Maarja; money money money
Een nieuw systeem opbouwen kost jaren, en intussen moet het oude gewoon blijven draaien en onderhouden worden.

Het is een groot risico en een stevige investering, vaak voor een beperkte zichtbare verbetering. Kijk maar naar die recente migratie bij Telenet.

Een nieuw systeem opbouwen kost jaren, en intussen moet het oude gewoon blijven draaien en onderhouden worden.

Het is een groot risico en een stevige investering, vaak voor een beperkte zichtbare verbetering. Kijk maar naar die recente migratie bij Telenet.
Afhankelijk van de scope van zo'n systeem kan dat idd jaaaren duren. Kijk maar naar den backend van de financiële wereld die nog steeds voornamelijk op Cobol zou draaien. Nota bene een taal van in de jaren stillekes.

Geen kat die nog Cobol kan & wil doen onder de jeugd. Maar dat zijn systemen waar miljoenen budget achter zitten, die ook vaak nog eens kritiek zijn & dus niet zo simpel te herbouwen zijn. Laat staan het risico betrokken bij het herbouwen er van.

Is er een maintainability issue? Ja & men weet dat ook wel. Maar 't is simpeler gezegd dan gedaan wete.
Wss de eerste stap is mensen opleiden in die oude technologie (op kosten van het bedrijf). Voor zover men iemand vindt die het wil doen dan toch.
En verder is het stapvoetsgewijs hier & daar eens een klein onderdeel in de ketting proberen herbouwen. Proberen zoveel mogelijk de kritische zaken niet te toucheren.

stroompanne op het werk, sinds deze namiddag technisch werkloos thuis. Maar morgen loopt mijn planning dus helemaal in de soep want het lijkt dat ze het morgen dus nog niet opgelost krijgen. Het amateurisme bij de overheid scheert weer hoge toppen. Kan ik weer een heleboel liggen afbellen, herplannen.

stroompanne op het werk, sinds deze namiddag technisch werkloos thuis. Maar morgen loopt mijn planning dus helemaal in de soep want het lijkt dat ze het morgen dus nog niet opgelost krijgen. Het amateurisme bij de overheid scheert weer hoge toppen. Kan ik weer een heleboel liggen afbellen, herplannen.
Betaald thuis gewoon dus 😂

Wel klote van de planning morgen

Ik zou niet kwaad zijn voor een de facto dagje verlof. Als je écht niets kan doen & er niemand zou klagen als je bij wijze van spreken uw werklaptop gewoon aan zet & u verder voor uwen TV zet te gamen.
Ge zult mss wel beperkt zijn in wat je 'privé' kan doen tijdens die dag 'verlof' (lees: Blijf i/d buurt van uw werk PC), but still.

Ale soit, zolang men u niet officieel technisch werkloos zet ten minste, want dan val je terug op x% van uw loon waarschijnlijk (+ geen maaltijdcheques, etc.)
En de tijd van de verhoogde terugtrek van tijdens de corona periode voor technische werkloosheid zal wss al gepasseerd zijn? Dunno.

Betaald thuis gewoon dus 😂

Wel klote van de planning morgen

Ik zou niet kwaad zijn voor een de facto dagje verlof. Als je écht niets kan doen & er niemand zou klagen als je bij wijze van spreken uw werklaptop gewoon aan zet & u verder voor uwen TV zet te gamen.
Ge zult mss wel beperkt zijn in wat je 'privé' kan doen tijdens die dag 'verlof' (lees: Blijf i/d buurt van uw werk PC), but still.

Ale soit, zolang men u niet officieel technisch werkloos zet ten minste, want dan val je terug op x% van uw loon waarschijnlijk (+ geen maaltijdcheques, etc.)
En de tijd van de verhoogde terugtrek van tijdens de corona periode voor technische werkloosheid zal wss al gepasseerd zijn? Dunno.
normaal zou ik er idd niet van wakker liggen, en het is de overheid dus over het loon maak ik mij geenszins zorgen. Tis alleen ongelofelijk kut omdat er morgen dus verschillende externe partners morgen kunnen, alles dus in zijn zijn plooi viel en dan valt de stroom uit. Volgende week is het weer verlof en dan kan ongetwijfeld die ene of de andere weer niet... Paar weken ook al een grote actie moeten verplaatsen omdat er ineens geen capaciteit meer was, terwijl alles weken op voorhand was ingediend.

Als hij die dag gewerkt heeft kunnen ze hem niet meer op werkloosheid zetten en ook geen MC afnemen

Algemeen neerslachtig gevoel hier.

Weeral iemand die ons bedrijf verlaat , van de "oude garde". we blijven nog met 5 mensen over zo in totaal.

Volgende week geef ik een feestje voor mijn jubilee, maar heb wel net een sollicitatie gedaan elders in het geheim. Weet nog niet of ik er zou op ingaan, maar ik zie het gewoon echt niet meer goedkomen.

Momenteel staat er nog 400 euro op onze rekening. kweet wel, tis het eind van de maand, de klanten betalen wel meestal op het eind van de maand. Maar elke maand zo moeten krabben en hopen om de lonen te kunnen betalen, das echt hels.

Bovendien gaan we straks 3 weken in verlof, en ik ga echt niet de rekeningen kunnen opvolgen op reis. Als er dan domicilieringen/leningen afgaan, en er staat niet genoeg op.... Ik trek me dat allemaal aan, terwijl de zaakvoerder hier gewoon niets van weet. En als ik het hem zou zeggen, zou hij z'n schouders ophalen. op is op zou hij zeggen. En ergens snap ik ook wel zijn houding: hij werkt elke dag veel uren, net zoals de arbeiders bij ons. Dus aan hem ligt het wel niet.
Langs de andere kant is hij wel een huis aan het renoveren in het binnenland (zakcentje /extra spaarpot aanleggen voor later), en dat allemaal met de algemene rekening. (is éénmanszaak dus alles is 1 rekening zowel privé als professioneel)

Een eenmanszaak met 5 werknemers en 400 euro op de rekening. Hoe dan!?

Een eenmanszaak met 5 werknemers en 400 euro op de rekening. Hoe dan!?

Lees hetgeen hij zegt, dan weet je het direct. In principe zou hij best een buffer hebben van 2 - 3 maand zodanig dat als er een tegenslag is dat hij dat kan overbruggen. Ipv die 200k weggetrokken te hebben van zijn bufferkapitaal voor private uitgaven.

Ik zou hem wel laten weten dat zijn reserve tegenwoordig zo goed als op is zodanig dat jij hem als verantwoordelijke over de financiën ingelicht hebt. Wat een risico geeft dat als hij een factuur betaalt hij aan +/- 10% rente of meer betaalt op hetgeen hij onder nul heeft.
Dan zou het interessanter geweest zijn om voor die renovatie 20-30k te lenen aan 3% dan hetgeen hij nu doet. Al is dat dan wel enkel als het misgaat.

Nee alles is hetzelfde gebleven min of meer.

Het enige wat vroeger was, was dat we die buffer hadden van pakweg 200.000 euro, maar die heeft hij nu opgesoupeerd aan dat huis.
Onder het mum van "op de zichtrekening brengt het toch niets op"...

Tja das waar, maar elke onderneming moet toch een buffer hebben.
Op mijn vorige job had ik ook één keer een maand een acuut cashflowprobleem, waarbij ik diezelfde maand extra geld MOEST hebben of ik ging ook de lonen niet meer kunnen uitbetalen, en ik had dan wel een plan B voor een tijdelijke lening moest het echt niet meer in orde komen, maar niet weten of ik die maand de lonen ging kunnen betalen was één van de meest stressvolle weken die ik ooit in een job gehad heb, dat wil ik echt nooit meer meemaken. Sindsdien werk ik altijd voor grote multinationals, zo'n problemen bestaan daar niet.

Terug
Bovenaan