Werk Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

De persoon die ooit het concept van clean desk en flexplekken in een open kantoor heeft uitgevonden verdient een zééééér langzame en pijnlijke marteldood. Wat een ongelofelijk kutconcept. :puke: Ik wil gewoon op een vaste plaats zitten, met twee deftige schermen, ingericht zoals ík het wil en niet elke dag twintig minuten verspillen aan alles goed in te stellen.

Ben er ook geen fan van maar zo moeten ze niet voor iedereen een plek voorzien en dus kunnen ze hun kost van kantoor beperken.
 
Het zijn interne users en inderdaad, die lezen geen handleidingen. Een tijd geleden eentje geschreven, doorgemaild, en toch kreeg ik meerdere vragen over hoe en wat. Er zat zelfs een video bij.
Maakt niet uit of ze die niet lezen. Het draait rond het feit dat die er moeten zijn voor het geval dat de persoon die men het kan vragen of die de opleiding heeft gegeven ontslagen of vertrokken is. Of dat men het in eigen tijd kan doornemen.

Het feit dat zij dat niet lezen is geen reden om het niet te voorzien.
 
Maakt niet uit of ze die niet lezen. Het draait rond het feit dat die er moeten zijn voor het geval dat de persoon die men het kan vragen of die de opleiding heeft gegeven ontslagen of vertrokken is. Of dat men het in eigen tijd kan doornemen.

Het feit dat zij dat niet lezen is geen reden om het niet te voorzien.
Eind users hebben bij ons vaak een beter idee wat zo'n handleiding moet bevatten dan een developer of product owner. Die stellen bijna allemaal na verloop van tijd zelf in hun team een runbook samen. Voor het scenario waar jij het over hebt bestaan recordings + kennisoverdracht van de huidige end users, die uiteindelijk toch training aan nieuwe teamleden zelf zullen moeten geven.

Ik voorzie wel nog een schriftelijke houvast/documentatie, maar ik stop er niet meer zoveel tijd in als vroeger. Heb ook de indruk dat ze er juist wat sneller mee weg zijn als ze zelf onder hun team trainingsmateriaal maken.
 
Ik ben nu een tweetal maand "teamlead" (afschuwelijk woord) van een klein vast team (8 personen, groeiende naar 12) - mijn eerste ervaring hierin maar jezus, soms echt een uitdaging om het overzicht te behouden :crazy:
 
Lesson learned:
Als je weggaat bij een werkgever kan je best eerst al uw werk zoveel mogelijk op uw eigen OneDrive plaatsen (Voor jezelf. Dat verspreiden mag natuurlijk niet)

Waarom? Tijdens interviews met nieuwe potentiële werkgever wordt er "non stop en hardnekkig" detailvragen gesteld over projecten van ruim 10 jaar geleden én langer. :wallbash: Ik herinner daar echter géén reet meer van (Ik herinner wel nog alle collega's bij naam en gezicht. Maar het werk zelf? NOPE) . En als je dat dan weglaat uit uw CV dan krijg je daar ook commentaar over. "Een gat in je CV! Hey dat kan niet he!"

Als dat op OneDrive staat kan je dat allemaal herinstuderen, en kan je u daar op voorbereiden, maar anders is dat gewoon weg. Delete *.*

En dat staat slecht. Je pent neer op je CV dat je 15+ jaar ervaring hebt maar alles wat langer geleden is dan 5 jaar zit zover weg in je brein dat ..
Allé misschien zijn er hier mensen die alles nog herinneren uit een ver verleden en een fotografisch geheugen hebben. Maar ik vergeet dat gewoon grotendeels. :tongue:
 
Lesson learned:
Als je weggaat bij een werkgever kan je best eerst al uw werk zoveel mogelijk op uw eigen OneDrive plaatsen (Voor jezelf. Dat verspreiden mag natuurlijk niet)

Waarom? Tijdens interviews met nieuwe potentiële werkgever wordt er "non stop en hardnekkig" detailvragen gesteld over projecten van ruim 10 jaar geleden én langer. :wallbash: Ik herinner daar echter géén reet meer van (Ik herinner wel nog alle collega's bij naam en gezicht. Maar het werk zelf? NOPE) . En als je dat dan weglaat uit uw CV dan krijg je daar ook commentaar over. "Een gat in je CV! Hey dat kan niet he!"

Als dat op OneDrive staat kan je dat allemaal herinstuderen, en kan je u daar op voorbereiden, maar anders is dat gewoon weg. Delete *.*

En dat staat slecht. Je pent neer op je CV dat je 15+ jaar ervaring hebt maar alles wat langer geleden is dan 5 jaar zit zover weg in je brein dat ..
Allé misschien zijn er hier mensen die alles nog herinneren uit een ver verleden en een fotografisch geheugen hebben. Maar ik vergeet dat gewoon grotendeels. :tongue:

Of je verzint wat?

Je eigen cv gaan studeren. Sommigen hebben wel heel weinig zelfvertrouwen ...

Ik kan me ook niet inbeelden dat iemand wakker ligt van details van 15y geleden...
 
Of je verzint wat?

Je eigen cv gaan studeren. Sommigen hebben wel heel weinig zelfvertrouwen ...

Ik kan me ook niet inbeelden dat iemand wakker ligt van details van 15y geleden...
Het gaat er om dat ik jaren ervaring heb in x en jaren ervaring in y. Maar y is hetgeen ik de laatste jaren gedaan heb en x hetgeen ik de 10+ jaar ervoor gedaan heb.

Nu vroegen ze ervaring in x. Die heb ik nu volgens de interviewer absoluut niet want ik kon nog weinig (tot niets) vertellen over praktijkervaring van 5+ jaar geleden. Dat ik de laatste tijd voornamelijk y gedaan heb? Dat interesseerde hem niet. Dat was irrelevant voor de job. En hij begon dan detailvragen te stellen over die projecten + ervaring waar ik niks meer tot amper van afweet hé. :)
(De theorie nog wel maar dat was niet voldoende voor hem)

Nu goed op naar de volgende dan maar. Dat hij dan iemand neemt met recente ervaring betreffende de expertise die hij wil hebben.
 
Laatst bewerkt:
Het gaat er om dat ik jaren ervaring heb in x en jaren ervaring in y. Maar y is hetgeen ik de laatste jaren gedaan heb en x hetgeen ik de 10+ jaar ervoor gedaan heb.

Nu vroegen ze ervaring in x. Die heb ik nu volgens de interviewer absoluut niet want ik kon nog weinig (tot niets) vertellen over praktijkervaring van 5+ jaar geleden. Dat ik de laatste tijd voornamelijk y gedaan heb? Dat interesseerde hem niet. Dat was irrelevant voor de job. En hij begon dan detailvragen te stellen over die projecten + ervaring waar ik niks meer tot amper van afweet hé. :)4
(De theorie nog wel maar dat was niet voldoende voor hem)

Nu goed op naar de volgende dan maar. Dat hij dan iemand neemt met recente ervaring betreffende de expertise die hij wil hebben.
Is toch logisch dat enkel de relevante ervaring zou tellen en als je daar niets meer van weet (je wist waarvoor je ging solliciteren dus had je u kunnen voorbereiden) dat ze u niet aannemen.

Jij solliciteert met 10 jaar ervaring maar weet enkel de theorie nog = zelfde als een 21 jarige rechtstreeks van de schoolbanken.
 
Is toch logisch dat enkel de relevante ervaring zou tellen en als je daar niets meer van weet (je wist waarvoor je ging solliciteren dus had je u kunnen voorbereiden) dat ze u niet aannemen.

Jij solliciteert met 10 jaar ervaring maar weet enkel de theorie nog = zelfde als een 21 jarige rechtstreeks van de schoolbanken.
Maar dat zeg ik toch ook? Zie enkele posts hierboven. ;)

Lesson learned:
Als je weggaat bij een werkgever kan je best eerst al uw werk zoveel mogelijk op uw eigen OneDrive plaatsen (Voor jezelf. Dat verspreiden mag natuurlijk niet)

Als dat op OneDrive staat kan je dat allemaal herinstuderen, en kan je u daar op voorbereiden, maar anders is dat gewoon weg. Delete *.*

(je wist waarvoor je ging solliciteren dus had je u kunnen voorbereiden)
Ja een halve dag op voorhand. De Sales stuurt mij namelijk de job inhoud, plant het interview in en daar sta ik dan met ne halve dag voorbereiding.
Het nadeel van geen zelfstandige te zijn. Ik ben externe hé. Ik solliciteer niet eigenhandig.

Jij solliciteert met 10 jaar ervaring maar weet enkel de theorie nog = zelfde als een 21 jarige rechtstreeks van de schoolbanken.
Inderdaad zoals ik ook al zei: Lesson learned. Maar een beetje laat. Ik ben te non chalant geweest in zaken uit het verleden bij te houden.
Vroeger kon ik veel meer onthouden maar ik word wat ouder en nu is dat dus weg. 10-15 jaar geleden dacht ik daar absoluut niet aan :)
 
Laatst bewerkt:
Maar dat zeg ik toch ook? Zie enkele posts hierboven. ;)




Ja een halve dag op voorhand. De Sales stuurt mij namelijk de job inhoud, plant het interview in en daar sta ik dan met ne halve dag voorbereiding.
Het nadeel van geen zelfstandige te zijn. Ik ben externe hé. Ik solliciteer niet eigenhandig.


Inderdaad zoals ik ook al zei: Lesson learned. Maar een beetje laat. Ik ben te non chalant geweest in zaken uit het verleden bij te houden.
Vroeger kon ik veel meer onthouden maar ik word wat ouder en nu is dat dus weg. 10-15 jaar geleden dacht ik daar absoluut niet aan :)
Hot take: als je interview gefocust is op kennis die je op een half dagje kan oprakelen, doe je het verkeerd.
 
Hot take: als je interview gefocust is op kennis die je op een half dagje kan oprakelen, doe je het verkeerd.
Dat is deel van het probleem. Dat kan dus helemaal niet, maar ja Sales .. swoit .. ik was gewoon geen ideale match maar Sales trekt zich daar dus niks van aan he. Die mens wil gewoon zo snel mogelijk van de 'bench' vanaf :tongue:

Het is ook nog net iets complexer dan hetgeen ik hier heb neergeschreven (je kan niet alle details neerpennen hier) dus laten we het hierbij laten :)
 
Dat is deel van het probleem. Dat kan dus helemaal niet, maar ja Sales .. swoit .. ik was gewoon geen ideale match maar Sales trekt zich daar dus niks van aan he. Die mens wil gewoon zo snel mogelijk van de 'bench' vanaf :tongue:

Het is ook nog net iets complexer dan hetgeen ik hier heb neergeschreven (je kan niet alle details neerpennen hier) dus laten we het hierbij laten :)
Ma die sales vraagt vooraleer u voor te stellen op dat project niet eerst efkes uw input/feedback?
 
Ma die sales vraagt vooraleer u voor te stellen op dat project niet eerst efkes uw input/feedback?
Jawel. Ik had gezegd dat x een heikel punt was. Hij heeft dan wat linkjes doorgestuurd via email en gezegd: Doe uw best. Misschien lukt het wel. Dus mij kan dan niets verweten worden. Ik doe dan wat gevraagd wordt, maar met een grote 'maar' hé.
 
De hyperefficiënte privésector, dé vuurproef voor de echte venten!

Ik heb het al vaker gezegd, maar ik zal het nog eens herhalen. Geen enkel probleem.

Om het ganse leger (semi-)ambtenaren te kunnen blijven betalen in dit land, moeten er enorme hoeveelheden geld gehaald worden bij de privé-sector. Enkel van dààr kan het geld komen om de royale lonen en pensioenen van de ambtenaren te kunnen blijven financieren.
En binnen die privé-sector zijn het de sectoren met de grootste loonkosten (relatief gezien) die het zwaarste juk moeten dragen, exact de sector waarin ik mij bevind. Wat ik momenteel aan het meemaken ben is dus een live verslaggeving van het uitpersen van de mensen in de privé-sector, zodat het overheidsapparaat zich rijkelijk kan laven aan de vruchten ervan.

Af en toe verschijnt het eens in de krant: hoeveel mensen hun loon niet afhankelijk is van de overheid (ambtenaren, onderwijs, verzelfstandigde agentschappen, gesubsidieerde VZW's, etc.). Mensen lezen dat eens, er wordt wat over gediscussieerd, en mensen vergeten dat weer. Ach, alles op de grote hoop. Ach, wat abstracte cijfers. Wie ligt daar wakker van?
Maar niemand lijkt te beseffen dat achter die abstracte cijfers een keiharde economische realiteit zit. Dat dat geld érgens moet gehaald worden. Dat die lasten érgens terecht komen. Eh ben, voilà.

Terwijl je wat (semi-)ambtenaren hoort lullen over een 4-daagse werkweek, wordt aan de andere kant de citroen nog wat harder uitgeperst en wordt er noodgedwongen 's avonds en in het weekend gewerkt. Terwijl je wat ambtenaren ziet staken over ideeën van een commissie der wijzen (dus niet eens over politieke beslissingen), wordt aan de andere kant de citroen nog wat harder uitgeperst.


(Edit: Nu lijkt het alsof ik mijn werkgever volledig uit de wind wil zetten, wat ook absoluut niet het geval is. Gegeven het bovenstaande feit, is niemand verplicht om die stress 1 op 1 op uw werknemers te zetten natuurlijk. Maar zolang die loonkost zo gigantisch blijft, zolang zal de druk in meerdere of mindere mate blijven doorsijpelen naar beneden, naar de werknemers in de privé-sector.)
 
Laatst bewerkt:
En hop: eind vorige week spoedmeeting voor onze Business Unit met de managing director en HR. Dat is dan de vierde in 2,5 weken. Ik dacht direct: wie is er nu weer gesneuveld?

Bleek het deze keer onze BU Manager zelf te zijn. Een zeer capabele en ambitieuze persoon met +15 jaar ervaring. De tranen stonden in zijn ogen wanneer hij aankondigde een stap terug te moeten zetten. Randje burn-out. Nét op tijd ingegrepen. Achteraf gehoord hoe diep hij al zat: ging al naar de pyscholoog, huisdokter, benauwende druk op zijn borst, relatie onder druk, …

Maar hey, niets aan de hand hoor hier.
En het gebeurt allemaal bij Ops. Niets van dit alles bij sales, admin, HR, …
De ingenieur, de moderne loonslaaf.
Technische (hogere) profielen worden de absolute shitkneusjes van de maatschappij.
Ze zijn schaars en hebben de vaardigheden waar alles uiteindelijk om draait.

=> hiervoor moeten ze gestraft worden. Hoge druk. Al wat de rest toch niet kan, vloeit tot bij hun in alle vaagheid.
Worden voortdurend gecontroleerd. "Heb je dat al gedaan?"

Liefst nog met een hoop profielen rond hun die het van schijn en theoretische discussies moeten hebben.

Tevens veel meer onderhevig aan veranderingen die na een tijd toch doorwegen, is het niet op hun 40ste, is het wel op hun 50ste.
Zitten in een positie waarbij ze na een tijd beseffen dat ze het echt niet tot hun 67 gaan volhouden.

Nog voldoening halen uit zo'n beroep, het zal weggelegd zijn voor een absolute minderheid.
 
Technische (hogere) profielen worden de absolute shitkneusjes van de maatschappij.
Ze zijn schaars en hebben de vaardigheden waar alles uiteindelijk om draait.

Dat betekent letterlijk dat die zich in een gouden zetel bevinden en kunnen wachten tot de gebraden kippen hen in de mond springen...

Zolang ze maar de guts hebben om nee te leren zeggen.
 
Technische (hogere) profielen worden de absolute shitkneusjes van de maatschappij.
Ze zijn schaars en hebben de vaardigheden waar alles uiteindelijk om draait.

=> hiervoor moeten ze gestraft worden. Hoge druk. Al wat de rest toch niet kan, vloeit tot bij hun in alle vaagheid.
Worden voortdurend gecontroleerd. "Heb je dat al gedaan?"

Liefst nog met een hoop profielen rond hun die het van schijn en theoretische discussies moeten hebben.

Tevens veel meer onderhevig aan veranderingen die na een tijd toch doorwegen, is het niet op hun 40ste, is het wel op hun 50ste.
Zitten in een positie waarbij ze na een tijd beseffen dat ze het echt niet tot hun 67 gaan volhouden.

Nog voldoening halen uit zo'n beroep, het zal weggelegd zijn voor een absolute minderheid.

Misschien moeten die "hogere profielen" een ruggengraat kopen in de brico.

Zoals Ares zegt, kun je veel zelf bepalen, vragen wat je wil (en zeker niet tot je 67 moeten werken). Tenzij je natuurlijk een "hoog profiel" voelt en het niet bent.
 
Realiteit is dat niemand er van wakker ligt als die weg er een jaar later ligt of die fabriek een paar maanden later opstart. Dus ja veel van de mensen die die zaken doen hebben "hoge" profielen die soms zeldzaam zijn. Maar het is veel minder belangrijk dan de mensen die er voor zorgen dat de aandelen op het einde van het kwartaal naar omhoog gaan. En die relatie is niet 1 <-> 1


Er is natuurlijk ook een disconnect tussen verloning en belangrijkheid, kijk maar naar verpleging, onderwijs, etc Maar als mensen er niet voor willen betalen moeten we maar op de blaren zitten.
 
Ik heb het al vaker gezegd, maar ik zal het nog eens herhalen. Geen enkel probleem.

Om het ganse leger (semi-)ambtenaren te kunnen blijven betalen in dit land, moeten er enorme hoeveelheden geld gehaald worden bij de privé-sector. Enkel van dààr kan het geld komen om de royale lonen en pensioenen van de ambtenaren te kunnen blijven financieren.
En binnen die privé-sector zijn het de sectoren met de grootste loonkosten (relatief gezien) die het zwaarste juk moeten dragen, exact de sector waarin ik mij bevind. Wat ik momenteel aan het meemaken ben is dus een live verslaggeving van het uitpersen van de mensen in de privé-sector, zodat het overheidsapparaat zich rijkelijk kan laven aan de vruchten ervan.

Af en toe verschijnt het eens in de krant: hoeveel mensen hun loon niet afhankelijk is van de overheid (ambtenaren, onderwijs, verzelfstandigde agentschappen, gesubsidieerde VZW's, etc.). Mensen lezen dat eens, er wordt wat over gediscussieerd, en mensen vergeten dat weer. Ach, alles op de grote hoop. Ach, wat abstracte cijfers. Wie ligt daar wakker van?
Maar niemand lijkt te beseffen dat achter die abstracte cijfers een keiharde economische realiteit zit. Dat dat geld érgens moet gehaald worden. Dat die lasten érgens terecht komen. Eh ben, voilà.

Terwijl je wat (semi-)ambtenaren hoort lullen over een 4-daagse werkweek, wordt aan de andere kant de citroen nog wat harder uitgeperst en wordt er noodgedwongen 's avonds en in het weekend gewerkt. Terwijl je wat ambtenaren ziet staken over ideeën van een commissie der wijzen (dus niet eens over politieke beslissingen), wordt aan de andere kant de citroen nog wat harder uitgeperst.


(Edit: Nu lijkt het alsof ik mijn werkgever volledig uit de wind wil zetten, wat ook absoluut niet het geval is. Gegeven het bovenstaande feit, is niemand verplicht om die stress 1 op 1 op uw werknemers te zetten natuurlijk. Maar zolang die loonkost zo gigantisch blijft, zolang zal de druk in meerdere of mindere mate blijven doorsijpelen naar beneden, naar de werknemers in de privé-sector.)
Ik wist niet dat je ook Stockholmsyndroom kon ontwikkelen voor een werkgever, maar kijk hier zijn we nu. Het is geen slecht-georganiseerde werksituatie waar alles terecht komt bij één overwerkte persoon die blijft slikken, het is de schuld van de maatschappij. Mja.
 
Dat betekent letterlijk dat die zich in een gouden zetel bevinden en kunnen wachten tot de gebraden kippen hen in de mond springen...

Zolang ze maar de guts hebben om nee te leren zeggen.
Mja dat is gemakkelijk gezegd.

Getuige het aantal burn-outs toch bij zulke profielen. (Ook bij andere uiteraard.)

Zijn het dan allemaal mensen zonder ruggengraat? Uiteraard niet.

Het is permanent tegen een stroom inzwemmen, toch niet gehoord/begrepen worden, en dan toch aan uw voeten krijgen.
Diezelfden beslissen dan nog eens over uw evaluatie en opslag. Ze weten u wel klein te houden als het moet.

"Er is toch werk genoeg?"
Blijven jobhoppen is ook geen optie, en stopt op een gegeven moment.

Ook dat "nee" zeggen.
In vele gevallen kan dat resulteren in shit die elders ontstaat, daar extra ettert, en dat dan toch nog bij u komt omdat er geen alternatief is uiteindelijk. Het heeft gewoon een omweg gemaakt.
Al gauw groeit de gedachte: "ik doe het zelf wel, of het is nadien nog meer shit en zit ik er extra diep in."

---
Sowieso veel meer onderhevig ook aan levenslang studeren en verandering slikken. Veel meer dan vroeger uiteraard. En het verandert alsmaar sneller.
Ook dat weegt op een gegeven moment door, dat het gewoon niet meer lukt.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan