Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

Is geen anciënniteitsverlof maar leeftijdsverlof. Is niet hetzelfde. Anciënniteit krijg je idd niet bij iedere werkgever.
En waar lees je dat dit ook van toepassing is op PC200? Ik zie het staan voor de tabaksindustrie. (wat Renegade dus zegt) Maar google zegt niks over andere sectoren (of ik zoek op de verkeerde termen).

---

We hebben trouwens ook geen 12 ADV dagen maar recupuren als we bij de klant werken (Volgens ons contract moeten we 38 uur presteren maar bij de klant is dat standaard 40 uur). Maar ik ga daar wel blijven voor strijden want ik vind zo'n systeem van recup berekenen voor een middelgrote firma zoals wij nu zijn, gewoon absurd. Dus 100 uur gewerkt bij de klant in augustus? Ah dan krijg ik straks 100 / 8 * 0.4 = 5 uur recupverlof erbij. :sarcastic:

Dat is ooit ingevoerd omdat we een kleine firma waren, ADV dagen de firma veel geld zou kosten en toen begreep ik dat nog wel. Maar nu zijn we dus met +-50 collega's en we hebben nu nog steeds geen ADV maar wél dat ouwbollig idioot systeem. En het is nu niet dat de 'bench' overspoeld wordt met volk.

Het is ook erg onhandig bij de klant waar ik dan moet zeggen: Het 'kan' zijn dat ik nog tussen de 1 en 5 dagen extra verlof neem, maar als ik 'ziek' word of door omstandigheden even weg val, dan niet (zo zeg ik dit niet letterlijk maar daar komt het wel op neer).

Laatst bewerkt:
En waar lees je dat dit ook van toepassing is op PC200? Ik zie het staan voor de tabaksindustrie. (wat Renegade dus zegt) Maar google zegt niks over andere sectoren (of ik zoek op de verkeerde termen).

Net eens gezocht en kan idd niks terugvinden voor pc 200. Is wel in meer sectoren dan enkel tabak, maar bij pc 200 is het idd niks vrees ik.

Nu het hier over tickets gaat.
Ik heb toegang nodig tot een bepaalde locatie op de netwerkschijf. Idem aan dezelfde rechten van een bepaalde collega.

Begin mei
Mail 1 => naar algemene helpdesk A: "Nee, daarvoor moet ge niet bij ons zijn :laugh: Dat is voor de IT-contactpersoon *geeft link naar intranet*"
Mail 2 => naar IT-contactpersoon die tot mijn afdeling behoort
Mail 3 => van IT-contactpersoon B naar IT-contactpersoon C: "Seg weet gij waarover dat gaat? Zegt mij niks ze, die locatie. :confused:"
Mail 4 => van IT-contactpersoon C naar specifieke helpdesk D: "Mannekes, geeft shellshock eens toegang tot die locatie"
Mail 5 => van specifieke helpdesk D naar algemene helpdesk A: "Graag dit ticket opnemen aub"
Mail 5b => van algemene helpdesk A naar specifieke helpdesk D: "Niet voor ons :eviltongue:" (dit heb ik niet op mail, maar uit het vervolg van het mailverkeer kan ik alleen maar concluderen dat er zo'n mail moet verstuurd zijn)
Mail 6 => van specifieke helpdesk D naar IT-contactpersonen B en C: "Kunnen jullie shellshock toegang geven tot die locaties?" (we zijn eind mei)
...
...
...
:angry::angry::angry:
Mail 7 => van shellshock sukkelaar E naar IT-contactpersonen B en C: "Excuseer. Sorry dat ik leef en iets nodig heb, maar na zeven weken wachten wou ik allernederigst informeren of Jullie misschien eventueel naar dit ticket zouden willen kunnen kijken aubdankuwelmerci"
Mail 8 => van IT-contactpersoon B naar specifieke helpdesk D "Hallo, kunnen jullie kijken naar afgesloten ticket elfendertig-twaalfenvijftig"

Vraag ik om de Steen Der Wijzen na te maken? Een medicijn tegen kanker? Een Belgische regering te vormen die het langer dan één jaar uithoudt? Moet ik soms een dier ritueel offeren? Het bloed van mijn eerstgeborene schenken?

HOE. FOKKING. MOEILIJK. KAN. ZOIETS. ZIJN?????
Update; kom terug uit verlof en ik zie dat specifieke helpdesk D op 25/07 heeft geantwoord dat zij dit ticket op 30/05! reeds hebben afgesloten met een mail naar IT-contactpersoon A om te melden dat ze die rechten hebben toegekend.

:wallbash:

Nieuwe collega X: "Ik zal er eens aan beginnen!"

Een weekje later (na de uitleg van wat ie moet doen) - aauw ik ben gisteren zwaar gevallen - dat is nie goe hé Makila!
De volgende dag: "Hey ik ben een weekje ziek wegens xxx". De week erachter: Op verlof.

Komt ie terug: amper 1 weekje want hij ging daarna opnieuw op verlof. Hij moest op de vrijdag overdracht doen -van wat hij al gedaan had-
Vrijdagochtend plots een berichtje: Ik voel mij niet zo goed. Ik kom vandaag niet. :unsure:

Alle ja dat kan allemaal wel goed zijn maar daar sta je dan. :tongue:

Laatst bewerkt:
Werknemer waar we geen vat op hebben.

Net voor het verlof al paar dagen onwettig afwezig. Niet meer bereikbaar.... zat al op reis natuurlijk.
Had ook nog een week extra vakantie geëist om nog een week langer ook te blijven. (vorige week dus.)
Dus 5 weken verlof ipv 3.

Vandaag komt hij doodleuk terug met de melding dat zijn zij raam is ingegooid, en band is plat geprikt van de bedrijfs camionette.

En daar staan wij dan weer machteloos. We gaan het maar weer mogen betalen.

Oplossing zal nu zijn: Camionette bij verlof periode's op de depot komen brengen.
Maar dan zal hij weer zeggen dat hij gediscrimineerd word door dit ene voorval.

Ergens verdenken we hem er zelfs van dit zelf te hebben gedaan, want we hadden hem aangetekend aangeschreven voor zijn onwettige afwezigheid (en hierdoor is hij die dagen niet betaald. Hij had natuurlijk liever gehad dat we hem onrechtmatig economisch werkloos hadden ingeschreven. Wat we uiteraard niet doen).

Een echte snoodaard. Wat we ook misschien nog gaan doen, is gewoon dat raam niet herstellen. Laat hem maar in de winter straks in de kou rijden.

Welke extra verlofdagen vanaf uw 50ste? Ik weet totaal van niets en ik word over een dik jaar 50.

Ik heb nu 20 dagen verlof + 12 dagen recup (max). Ik werk al 13 jaar full time bij de huidige werkgever.
Ik was ook al geïnteresseerd aan het meelezen, maar nougabollen dus...

Ik troost me toch met de gedachte dat er mensen zijn die nog minder verlofdagen hebben dan ik (ik heb er 25 per jaar).

Ik was ook al geïnteresseerd aan het meelezen, maar nougabollen dus...

Ik troost me toch met de gedachte dat er mensen zijn die nog minder verlofdagen hebben dan ik (ik heb er 25 per jaar).
De quote hier op het werk "De Makila? Dieë gast neemt nooit enig verlof!"

Maar ja ik werk in de bank en verzekeringswereld als externe he. Internen die hier al 30+ jaar werken hebben ergens tussen de 50 & 60 dagen verlof per jaar. Dus voor die mensen voelt dit dan zo aan dat ik er altijd ben. :tongue:

Mijn teambaas wilt mijn logingegevens hebben als ik volgende week in verlof ga. Op zich, heb ik daar geen probleem mee, omdat dit niet privé gebonden is. Langs de andere kant vind ik dit toch te ver gaan. Is enkel om duidelijk te maken, wie de baas is. Andersom gaat mijn tb haar logingegevens van outlook/laptop ook niet aan mij geven. Mag ik dit weigeren?

Mijn teambaas wilt mijn logingegevens hebben als ik volgende week in verlof ga. Op zich, heb ik daar geen probleem mee, omdat dit niet privé gebonden is. Langs de andere kant vind ik dit toch te ver gaan. Is enkel om duidelijk te maken, wie de baas is. Andersom gaat mijn tb haar logingegevens van outlook/laptop ook niet aan mij geven. Mag ik dit weigeren?
Als het uw persoonlijke werk login is mag je dit weigeren ja. Straks zit die nonsens te mailen in uw naam...

Mij lijkt het evident en logisch om te weigeren, alleen al uit securityoverwegingen.
Wie weet wat doet hij in jouw naam of aan wie geeft hij dit door?
Een KMO zeker?
We zijn 2023, met al die hacking en phising, redelijk triestig dat die vraag nog wordt gesteld.

Mij lijkt het evident en logisch om te weigeren, alleen al uit securityoverwegingen.
Een KMO zeker?
We zijn 2023, met al die hacking en phising, redelijk triestig dat die vraag nog wordt gesteld.
Klinkt inderdaad als een typische KMO.
"ja, maar 't is enkel om iets op te zoeken als het nodig is hoor".

Een KMO zeker?
Als ge zo weinig vertrouwen hebt in uwe verantwoordelijke dan lijkt het me tijd om weg te gaan.
Mijn verantwoordelijke heeft ook mijn login, ik vind dat persoonlijk maar logisch dat hij mijn mails mee kan opvolgen of zaken kan opzoeken over lopende projecten als ik ziek ben of op verlof ben. Aangezien dat een werkmail is, zou ik niet weten wat hij in mijn naam kan misdoen. Als hij me zou willen kloten, kan hij dat wel op andere manieren doen en als dat de werksfeer is, was is al lang op zoek achter ander werk.

Dat ik omgekeerd zijn login niet heb, is dan maar ook weer logisch imo, die krijgt wel info te zien waar ik geen recht op heb. Het hangt misschien van bedrijf tot bedrijf af en hoe neig ge samenwerkt, maar in onze omgeving (als technisch tekenaars) zou ik het echt raar vinden als mijn verantwoordelijke mijn communicatie rond mijn projecten niet zou mogen zien en ik dit als een inbreuk op mijn privacy zou moeten beschouwen.

Nieuwe collega X: "Ik zal er eens aan beginnen!"

Een weekje later (na de uitleg van wat ie moet doen) - aauw ik ben gisteren zwaar gevallen - dat is nie goe hé Makila!
De volgende dag: "Hey ik ben een weekje ziek wegens xxx". De week erachter: Op verlof.

Komt ie terug: amper 1 weekje want hij ging daarna opnieuw op verlof. Hij moest op de vrijdag overdracht doen -van wat hij al gedaan had-
Vrijdagochtend plots een berichtje: Ik voel mij niet zo goed. Ik kom vandaag niet. :unsure:

Alle ja dat kan allemaal wel goed zijn maar daar sta je dan. :tongue:
Die had natuurlijk de vrijdag veel te weinig te vertellen dus dit is de oplossing

Als ge zo weinig vertrouwen hebt in uwe verantwoordelijke dan lijkt het me tijd om weg te gaan.
Mijn verantwoordelijke heeft ook mijn login, ik vind dat persoonlijk maar logisch dat hij mijn mails mee kan opvolgen of zaken kan opzoeken over lopende projecten als ik ziek ben of op verlof ben. Aangezien dat een werkmail is, zou ik niet weten wat hij in mijn naam kan misdoen. Als hij me zou willen kloten, kan hij dat wel op andere manieren doen en als dat de werksfeer is, was is al lang op zoek achter ander werk.

Dat ik omgekeerd zijn login niet heb, is dan maar ook weer logisch imo, die krijgt wel info te zien waar ik geen recht op heb. Het hangt misschien van bedrijf tot bedrijf af en hoe neig ge samenwerkt, maar in onze omgeving (als technisch tekenaars) zou ik het echt raar vinden als mijn verantwoordelijke mijn communicatie rond mijn projecten niet zou mogen zien en ik dit als een inbreuk op mijn privacy zou moeten beschouwen.
Fijn dat je die mentaliteit hebt maar veilig is het niet. Dit wordt bij ons (ca. 30 mensen) ook nog wat gedaan dat onze IT coördinator de login gegevens heeft van iedereen.... Buiten de mijne. Al gaat het maar om vertrouwelijke interne mails met gevoelige info. Not done vind ik het.

Fijn dat je die mentaliteit hebt maar veilig is het niet. Dit wordt bij ons (ca. 30 mensen) ook nog wat gedaan dat onze IT coördinator de login gegevens heeft van iedereen.... Buiten de mijne. Al gaat het maar om vertrouwelijke interne mails met gevoelige info. Not done vind ik het.
het zal ook veel van je functie afhangen, vermoed ik. Ik heb echt weinig tot geen vertrouwelijke mails. Alle mails die bij mij toekomen, kunnen evengoed door 1 van mijn 6 collega-tekenaars afgehandeld worden. Dan snap ik echt niet waarom het niet veilig is om mijn mailbox ook toegankelijk te laten zijn door mijn verantwoordelijke (die dus hoofd van de tekenaars is), want sowieso wordt een groot deel van die informatie mondeling aan hem doorgegeven.

O.a. goedkeuringen voor projecten van klanten komen bij ons als tekenaars binnen aangezien wij dikwijls de laatste schakel zijn. Wij sturen de tekeningen op, klant geeft goedkeuring op de tekening en dan sturen wij alles door voor productie. Na goedkeuring hebben we 6 tot 8 weken nodig voor productie. Als ge langdurig ziek zijt of op vakantie en ge ontvangt op dag 1 van uw ziekte/vakantie een goedkeuring, dan kan die mail echt geen veertien dagen of een maand in uw inbox blijven zitten. Die bestelling moet dikwijls dezelfde week door naar productie. Dat is dan toch logisch dat uw verantwoordelijke uw mailbox kan opvolgen?

het zal ook veel van je functie afhangen, vermoed ik. Ik heb echt weinig tot geen vertrouwelijke mails. Alle mails die bij mij toekomen, kunnen evengoed door 1 van mijn 6 collega-tekenaars afgehandeld worden. Dan snap ik echt niet waarom het niet veilig is om mijn mailbox ook toegankelijk te laten zijn door mijn verantwoordelijke (die dus hoofd van de tekenaars is), want sowieso wordt een groot deel van die informatie mondeling aan hem doorgegeven.

O.a. goedkeuringen voor projecten van klanten komen bij ons als tekenaars binnen aangezien wij dikwijls de laatste schakel zijn. Wij sturen de tekeningen op, klant geeft goedkeuring op de tekening en dan sturen wij alles door voor productie. Na goedkeuring hebben we 6 tot 8 weken nodig voor productie. Als ge langdurig ziek zijt of op vakantie en ge ontvangt op dag 1 van uw ziekte/vakantie een goedkeuring, dan kan die mail echt geen veertien dagen of een maand in uw inbox blijven zitten. Die bestelling moet dikwijls dezelfde week door naar productie. Dat is dan toch logisch dat uw verantwoordelijke uw mailbox kan opvolgen?
Imo als je ooit toegang moet verlenen tot je mailbox omdat er belangrijke mails op staan die cruciaal zijn dan is het tijd om met een shared mailbox te werken. Wat als je morgen onder een tram terecht komt? Dan moet in principe je mailbox zonder boe of ba verwijderd worden, dag cruciale mails...

Shared mailbox is voor jullie dus de oplossing, niet paswoorden gaan delen. Heeft bitter weinig met vertrouwen te maken of het feit dat je toch geen vertrouwelijke info in je mailbox hebt zitten maar eerder met gezond verstand en (voor alle) veiligheid. Sowieso dat je ergens 2FA hebt waarbij je mailbox als tweede verificatie dient...

Neen, voor mij is het delen van paswoorden onbegrijpbaar en onverdedigbaar.

Heeft die uw paswoord/login gegevens of heeft die gewoon zelf toegang tot uw mailbox.

Dat tweede daar kan je argumenten voor maken zoals je hier doet. Dat eerste absoluut niet. Zoals Vega zegt, ik snap zelfs niet hoe dat kan aangezien alles multifactor authentication zou moeten hebben.

Imo als je ooit toegang moet verlenen tot je mailbox omdat er belangrijke mails op staan die cruciaal zijn dan is het tijd om met een shared mailbox te werken. Wat als je morgen onder een tram terecht komt? Dan moet in principe je mailbox zonder boe of ba verwijderd worden, dag cruciale mails...

Shared mailbox is voor jullie dus de oplossing, niet paswoorden gaan delen. Heeft bitter weinig met vertrouwen te maken of het feit dat je toch geen vertrouwelijke info in je mailbox hebt zitten maar eerder met gezond verstand en (voor alle) veiligheid. Sowieso dat je ergens 2FA hebt waarbij je mailbox als tweede verificatie dient...

Neen, voor mij is het delen van paswoorden onbegrijpbaar en onverdedigbaar.
We hebben een shared mailbox en die staat altijd in cc als we de klant contacteren. Maar om van daaruit te werken voor uw eigen projecten, is ook contraproductief hoor. Het overzicht is nu al soms moeilijk te houden met al de mails die we per tekenaar krijgen, stel dat ik nog ga moeten ziften tussen mijn projecten en die van alle tekenaars. Zeker met Outlook zijn zoekfunctie :p
Probleem is ook gewoon dat klanten niet lezen of gewoon wat doen. In plaats van reply all, doen ze gewone reply waardoor het ook niet in die shared beland. In het onderwerp staat bijv. ook het projectnummer en projectnaam, ge moest eens weten hoeveel keer dat ze ik zelf moet gaan zoeken van wie een mail is, gewoon omdat ze die info al niet overnemen. Of in onze standaardmail staat ook het adres dat ze moeten gebruiken voor de planning: raad eens hoeveel keer dat ik een vraag krijg over de planning :p
Dus neen, shared mailbox werkt niet echt handig.

We hebben een shared mailbox en die staat altijd in cc als we de klant contacteren. Maar om van daaruit te werken voor uw eigen projecten, is ook contraproductief hoor. Het overzicht is nu al soms moeilijk te houden met al de mails die we per tekenaar krijgen, stel dat ik nog ga moeten ziften tussen mijn projecten en die van alle tekenaars. Zeker met Outlook zijn zoekfunctie :p
Probleem is ook gewoon dat klanten niet lezen of gewoon wat doen. In plaats van reply all, doen ze gewone reply waardoor het ook niet in die shared beland. In het onderwerp staat bijv. ook het projectnummer en projectnaam, ge moest eens weten hoeveel keer dat ze ik zelf moet gaan zoeken van wie een mail is, gewoon omdat ze die info al niet overnemen. Of in onze standaardmail staat ook het adres dat ze moeten gebruiken voor de planning: raad eens hoeveel keer dat ik een vraag krijg over de planning :p
Wijzelf werken op kantoor met 2 shared mailboxen, 1 wordt gebruikt door 8 collega's, 1 door 12 collega's.

Effectief, we werken met gebruikerscodes en dossiernummers en effectief, klanten/... vertikken het meestal om die te gebruiken en dus moeten we vaak gaan zoeken naar welk dossier de klant over mailt (vaak bvb. een mail met enkel en alleen een foto, zonder tekst, zonder een dossiernummer, etc...). Dat zoeken lukt vaak zeer gemakkelijk, vaak kunnen we puur door het emailadres van de verzender even te zoeken in de verzonden/verwijderde items het desbetreffende dossier zeer snel terugvinden (en zo niet, snelle stap met standaard reply to all "Beste, het lijkt dat u onze referte niet vermeld heeft, kan u ons laten weten waarover uw mail precies gaat?" werkt wonderen).

Dan nog geen haar op ons hoofd dat ervoor zou zorgen om terug te gaan naar iedereen die uit zijn/haar eigen mailbox mailt. Net doordat met verschillende afwezigheden het onwerkbaar zou worden.

Maar goed, ieder z'n manier van werken natuurlijk.

Daarvoor bestaan er ook automatisch e-mail forwards of out of office berichten.

Misschien niet van toepassing in een kleinere organisatie, maar in een iets grotere kunnen er in een mailbox zaken zitten als private HR communicatie, interne klachten, discussie over een interne transfer etc. waar je directe manager niets van weet en/of zelfs nefast zou zijn als hij er van weet.

Bij ons is het expliciet niet toegestaan om wachtwoorden te delen.

Terug
Bovenaan