Werk Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

Vandaag afgeblaft door mijn meerdere voor een futiliteit in een project waar ik nauwelijks in betrokken ben. Ik viel volledig uit de lucht en kreeg geen speld tussen de verwijten.

Daarna een halfuur later een mail van diezelfde persoon krijgen over een ander project met de vraag om bepaalde meetings in te plannen omdat zijn secretaresse voor een lange periode ziek is.

Hij moet dat van mij vandaag alleszins niet meer verwachten...
 
Vorige week maandag:
"Beste xxx, ik pols even om te horen hoe het lukt met de voorbereidingen. Indien we volgende week woensdag het project willen lanceren en de rest van de planning volgen moet X & Y ten laatste tegen vrijdag in jullie systeem geïntegreerd zijn en hebben we bestand Z ten laatste tegen dinsdag nodig. bla bla bla nog een fijne & zonnige dag toegewenst bla bla bla en nog een afsluiting want Mr. November is altijd super vriendelijk tegen klanten ook al wil ik een deel ervan liefst een kogel door het hoofd jagen"

Ik stuur donderdag nog een nieuwe mail, geen antwoord. Vrijdag nog een nieuwe mail, opnieuw geen antwoord. Vandaag nog een nieuwe mail, eindelijk antwoord:
"Dag Mr. November, in bijlage kan je bestand Z terugvinden, de integratie van X & Y zou ten laatste tegen vanavond in het systeem geïntegreerd moeten zijn, dus dan kunnen we morgen zoals gepland het project lanceren en de rest van de planning volgen"

Nee, want de zaken zijn te laat aangeleverd, en we moeten nog dingen testen, en natuurlijk klopt het bestand niet :angry:. Dus snel antwoorden:
"Beste xxx, ik zie dat er nog enkele zaken niet kloppen met bestand Z: *insert tiental opmerkingen, want het trekt weer op niks en niemand kan precies zijn werk nog tegoei doen* Kan je me laten weten wanneer X & Y in jullie systeem geïntegreerd zijn? We hebben wel tijd nodig om deze integraties te testen en opnieuw na te kijken of het bestand wel correct is". Ik stel voor om de launch uit te stellen tot donderdag of zelfs vrijdag, afhankelijk van wanneer jullie de zaken opnieuw kunnen aanleveren. bla bla bla ondanks het feit dat ik hem al door mijn scherm wil sleuren & vermoorden opnieuw een super vriendelijke afsluiting"

Opeens krijg ik meteen antwoord:
"Dit is voor ons geen optie, dit project moet morgen absoluut worden gelanceerd! Jullie moeten hier absolute prioriteit aan geven en desnoods alles vannacht maar testen!" :wallbash::wallbash::wallbash::wallbash::wallbash::wallbash::wallbash::wallbash::wallbash::wallbash::wallbash::wallbash::wallbash::wallbash::wallbash::angry::angry::angry::angry::angry::angry::angry::angry::angry::angry::angry::angry::angry::angry::angry::angry::angry::angry::angry::angry::angry:

Jammer dat hij & zijn team waarschijnlijk ook allemaal thuiswerken, anders was ik tot ginder gereden en had er eens een ander nieuwsfeit dan Corona het item van de dag geweest...
 
Niemand die jullie kan verplichten eh, om 's nachts te werken. Ik ga niet zeggen dat ik nog nooit in gelijkaardige situatie gezeten heb & dan toch maar tot 's nachts bezig ben geweest, maar in principe moet hier de klant dan zelf aanvaarden dat zij in fout zijn.

Meestal, als de klant zelf in fout is op deze manier, wordt er niet tot 's nachts gewerkt. Indien er onverwachte issues optreden die niemand's fout zijn ... jah ... dan doe je door tot het goe is.
 
Zoals gewoonlijk is de vraag dan, zouden ze extra betalen als jullie vannacht werken en zou jij daar de vruchten van plukken? Nee? 'zie vorige mail'
 
Zoals gewoonlijk is de vraag dan, zouden ze extra betalen als jullie vannacht werken en zou jij daar de vruchten van plukken? Nee? 'zie vorige mail'
Zulk een overuren heb ik bij mij nog maar weinig 'extra' weten uitbetaald worden.

Meestal als we om d'een of d'ander reden moeten door werken tot in de late uurtjes mogen we eten gaan halen op kosten van 't bedrijf.
Da's dan meestal 'the usual fast food' a la kebab, frieten of pizza.
En daar stopt het dan meestal ook.

Die extra uurtjes kan je dan bv. de dag er na voor thuis blijven of de vrijdag wat vroeger vertrekken of zoiets in die'n aard.
En dan heb je natuurlijk zij die op voorhand weten dat ze tot laat moeten blijven (bv. voor server maintenance) en die beginnen hun dag dan wat later (mor da's een ander situatie natuurlijk).
 
Zoals gewoonlijk is de vraag dan, zouden ze extra betalen als jullie vannacht werken en zou jij daar de vruchten van plukken? Nee? 'zie vorige mail'
Daar zouden ze mij toch serieus voor moeten compenseren :p Zeker zulke onverwachte zever omdat de klant zijnen rommel niet op orde heeft.
 
Update: Ik vond de mail niet kunnen en ben dan maar langs zijn n+1 gegaan en gewoon gezegd dat het issue bij en ligt en dat dit echt niet kan. Ook gewoon gezegd dat ik echt niet gediend ben met de mail, zeker niet met al het werk dat ik in hen steek (n +1 weet dit ook, hij was voor zijn promotie mijn contact, altijd alles perfect verlopen en ik ken hem vrij goed, op events al wel wat pinten mee gedronken 😛). We gaan natuurlijk niet 's nachts werken.

Alle communicatie van ervoor dus ook naar de n+1 ook gestuurd, en ik krijg volgende terug:
"Hey Mr. November, Alvast bedankt voor de voorbereidingen & de feedback van het bestand. We stellen de launch uit naar maandag. Ik zal ervoor zorgen dat je het correcte bestand ten laatste morgenochtend om 9u hebt en dat jullie tegen dan ook alle integraties op ons systeem kunnen testen. @xxx (de persoon die verwachtte dat ik alles vannacht ging doen) zorg jij ervoor dat hij zeker alles dit keer wel op tijd krijgt?"

Plots veranderde mijn ergernis naar een glimlach. Heerlijk dat die eikel die denkt dat hij zich alles kan permitteren en dat de evenaar door zijn gat loopt op zijn plaats wordt gezet. Bovendien gaat hij waarschijnlijk wel deze avond/nacht nog even bezig zijn om te zien dat ik alles tegen morgenochtend heb. :ROFLMAO:
 
"Hey Mr. November, Alvast bedankt voor de voorbereidingen & de feedback van het bestand. We stellen de launch uit naar maandag. Ik zal ervoor zorgen dat je het correcte bestand ten laatste morgenochtend om 9u hebt en dat jullie tegen dan ook alle integraties op ons systeem kunnen testen. @xxx (de persoon die verwachtte dat ik alles vannacht ging doen) zorg jij ervoor dat hij zeker alles dit keer wel op tijd krijgt?"

haha nice van die kerel, efkes nog een schijtdeadline aan uw contactpersoon geven :laugh:
 
Update: Ik vond de mail niet kunnen en ben dan maar langs zijn n+1 gegaan en gewoon gezegd dat het issue bij en ligt en dat dit echt niet kan. Ook gewoon gezegd dat ik echt niet gediend ben met de mail, zeker niet met al het werk dat ik in hen steek (n +1 weet dit ook, hij was voor zijn promotie mijn contact, altijd alles perfect verlopen en ik ken hem vrij goed, op events al wel wat pinten mee gedronken 😛). We gaan natuurlijk niet 's nachts werken.

Alle communicatie van ervoor dus ook naar de n+1 ook gestuurd, en ik krijg volgende terug:
"Hey Mr. November, Alvast bedankt voor de voorbereidingen & de feedback van het bestand. We stellen de launch uit naar maandag. Ik zal ervoor zorgen dat je het correcte bestand ten laatste morgenochtend om 9u hebt en dat jullie tegen dan ook alle integraties op ons systeem kunnen testen. @xxx (de persoon die verwachtte dat ik alles vannacht ging doen) zorg jij ervoor dat hij zeker alles dit keer wel op tijd krijgt?"

Plots veranderde mijn ergernis naar een glimlach. Heerlijk dat die eikel die denkt dat hij zich alles kan permitteren en dat de evenaar door zijn gat loopt op zijn plaats wordt gezet. Bovendien gaat hij waarschijnlijk wel deze avond/nacht nog even bezig zijn om te zien dat ik alles tegen morgenochtend heb. :ROFLMAO:
Ik had in dit geval wellicht mijn n+1 gevraagd om zijn n+1 hierover aan te spreken (dat is uiteindelijk ook hun job hè). Maar uiteindelijk wel een bevredigend resultaat (al had dit ook anders kunnen uitdraaien).
 
Ik had in dit geval wellicht mijn n+1 gevraagd om zijn n+1 hierover aan te spreken (dat is uiteindelijk ook hun job hè). Maar uiteindelijk wel een bevredigend resultaat (al had dit ook anders kunnen uitdraaien).
In dit geval kent Mr. November de n+1 van de klant reeds van vroeger en onderhouden ze een prima contact.
Als Mr. November een goede relatie heeft met zijn eigen n+1, zou dit geen probleem mogen zijn dat hij dit op eigen houtje onderneemt.
En daarna eventueel zijn eigen n+1 op een 121 of via mail op de hoogte houden van zijn actie.
Dit kan in een volwassen omgeving perfect op deze manier (dus niet bv. de ex-omgeving van mac-bc :unsure:).
 
Het ergste is dat hij zijn eigen leugens allemaal zelf gelooft hé. Met die vastberaden blik op zijn muil, er is niemand die zo goed kan acteren. Het kan niet anders dat hij zijn eigen verzinsels gelooft. Kosten aan. Maar dat is mijn probleem niet meer. :biglaugh: Abandon ship! En ik wens de overblijvers veel succes.
Als het schip zinkt, dan zinkt de kapitein toch ook? Gaat je (ex)baas dan zelf ook niet in de shit geraken? Maar goed, das uw probleem niet meer zeker?
 
In dit geval kent Mr. November de n+1 van de klant reeds van vroeger en onderhouden ze een prima contact.
Als Mr. November een goede relatie heeft met zijn eigen n+1, zou dit geen probleem mogen zijn dat hij dit op eigen houtje onderneemt.
En daarna eventueel zijn eigen n+1 op een 121 of via mail op de hoogte houden van zijn actie.
Dit kan in een volwassen omgeving perfect op deze manier (dus niet bv. de ex-omgeving van mac-bc :unsure:).
Akkoord hoor, bij bepaalde relaties kan dit perfect. Maar uit eigen ondervinding weet ik dat het best is dat je bij escalaties geen stationnetjes overslaat, dat kan soms verkeerd geïnterpreteerd worden.
 
In dit geval is het dus positief voor mij uitgedraaid, maar had zijn baas nu ook hetzelfde soort eikel geweest (wat jammer genoeg steeds vaker voorvalt naar mijn gevoel) had het misschien wel anders uitgedraaid.

wat pinten pakken aan de toog rendeerde in dit geval dus wel degelijk. 😁

nu in de meeste gevallen waar zoiets voorvalt en als ik zo’n antwoord krijg ga ik wel naar de functie hogerop en wordt de persoon in kwestie wel op zijn/haar pnaats gezet. Is altijd al meegevallen, die mensen zijn precies wel normaal. Ik laat niet met mijn kl*ten spelen, en als ze iets proberen hebben ze dat wel snel door bij mij.
 
Ik laat niet met mijn kl*ten spelen, en als ze iets proberen hebben ze dat wel snel door bij mij.
Het hangt er natuurlijk vanaf. Ik werk nu 7 maanden bij een klant, ik kan me daar niet zoveel permiteren. Maar ik heb ook ergens 7 jaar gewerkt voor een klant. Daar kon ik mij meer permiteren (zeker op het einde, ontslag bij de klant schrikte mij niet meer af) en dan durfde ik soms gewoon vlakaf 'njet' zeggen bij onrealistische eisen.

Meestal als je 'njet' zei dan stopte het ook. Want een (staalharde) 'njet' verwachten ze helemaal niet. :tongue:
 
Wat zijn zoal de beste manieren om beleefd, maar toch lekker passief-agressief te reageren op een onterechte klacht via mail? Is voor alle duidelijkheid voor intern mailverkeer en niet naar de klant. Een van mijn favorieten is om je zin te eindigen met "..." :unsure:
 
Terug
Bovenaan