Eland
Well-known member
Veel mensen willen altijd meer en meer. Een loonsverhoging maakt mij ook blij, daar niet van, maar die drang om meer te verdienen dan anderen vind ik compleet belachelijk. Geld went nu eenmaal, zeker als het over grote sommen gaat. Je kan die eerste twee jaren met 100k per jaar wel iets gelukkiger zijn dan wanneer je 50k verdiende, maar uiteindelijk zal wie niet tevreden was met 50k na een tijd waarschijnlijk ook niet tevreden zijn met 100k.Ik word er compleet zot van, en het zijn dan die geprivilegeerde mensen die vinden dat ze veel te veel belastingen betalen en dat het maar normaal is dat ze een firmawagen van 50-60k hebben om gratis in rond te tuffen. Maar zelf wijzen ze ook gewoon naar de laag boven hen, en zij weer naar de laag daarboven, totdat het enkel nog Bill Gates en Jeff Bezos zijn die "toch wel iets meer zouden mogen bijdragen".
Mijn glimlach van de dag is dat ik hier de laatste maanden veel over aan het nadenken ben geweest als gevolg van een loonsverhoging in november en dat ik eergisteren Sapiens van Harari heb uitgelezen, waarvan één van de laatste hoofdstukken eigenlijk valt samen te vatten door wat ik hierboven zei. Een mening delen met zo iemand (die er honderd onderzoeken over citeert) zonder er zelf eerder ook maar iets over gelezen te hebben, voelt altijd als een overwinning voor je eigen intuïtie.

Zoals Jens in de Mol zei: liever deelnemen aan de Mol dan de Lotto winnen, ervan uitgaande dat je niet krap bij kas zit. Geld maakt vanaf een bepaald punt echt niet gelukkig. Te veel (willen) kopen maakt zelfs eerder ongelukkig.