Je glimlach van vandaag

Verhuurder mag om die reden niet weigeren u het huis te verhuren. Wordt gezien als discriminatie op basis van inkomen. Bijkomend moet je als huurder zelf kunnen bepalen hoeveel % van je inkomen wilt besteden aan huur.
Ik dacht altijd dat de verhuurder wel mag kiezen op basis van de hoogte van het inkomen, maar niet op basis van oorsprong.
Dus 2 of 3x huur lijkt me toegestaan.
Weigeren omdat ge dopt, ocmw klant zijt, ... mag niet

Wel een verwarrende site.
Om discriminatie tegen te gaan, mag hij alleen de informatie vragen die hij nodig heeft om de woning te verhuren. Bijvoorbeeld de identiteit, de woonplaats en het inkomen van de kandidaat-huurder. Van het inkomen mag hij alleen het bedrag vragen, niet wie het uitbetaalt. Hij mag ook nooit naar de gezondheid of het gerechtelijk verleden van de kandidaat-huurder vragen.
Hij mag niet discrimineren op basis van bijvoorbeeld huidskleur, handicap, geslacht, burgerlijke staat, geaardheid of vermogen.
Bij het zoeken naar een geschikte huurder zal de verhuurder willen nagaan of de kandidaat-huurder in staat is om zijn huurdersverplichtingen na te komen, en meer bepaald of de kandidaat-huurder op regelmatige basis zijn huur zal kunnen betalen. Daartoe kan de verhuurder een onderscheid maken op basis van vermogen. Het is algemeen aanvaard dat een verhuurder mag kiezen voor de meest solvabele huurder.
Ik vermoed dat ze bedoelen dat je een onderscheid mag maken op basis van de hoogte van je inkomen, maar niet op basis van je vermogen (als in hoeveel je gespaard hebt of aandelen, ...)
 
tgoh, bij de ene moest ik loonfiches van laatste zes maanden indienen: dan weten ze in 1x wie het uitbetaalt he.
 
Ik dacht altijd dat de verhuurder wel mag kiezen op basis van de hoogte van het inkomen, maar niet op basis van oorsprong.
Dus 2 of 3x huur lijkt me toegestaan.
Weigeren omdat ge dopt, ocmw klant zijt, ... mag niet

Wel een verwarrende site.



Ik vermoed dat ze bedoelen dat je een onderscheid mag maken op basis van de hoogte van je inkomen, maar niet op basis van je vermogen (als in hoeveel je gespaard hebt of aandelen, ...)
Het probleem is vooral dat de vraag groter is dan het aanbod. Vooral op de onderste laag van de woninghuurmarkt. De verhuurder kiest daardoor wie hij wilt.

De verhuurder mag een bewijs van inkomsten vragen, maar niet van waar het geld komt. Hij mag een kandidaat niet weigeren op basis van vermogen, enkel verhuren volgens de 1/3de regel, maar als er meerdere kandidaten zijn mag hij wel degene kiezen met het grootste inkomen.

Al die regels zijn in theorie mooi, maar zeer moeilijk om te bewijzen dat de verhuurder hier zich schuldig aan maakt.
 
2 van de 3 muggen die mij ‘s nachts steken en wakker maken kunnen doodkloppen zonet. Hangt nu wel mug en een vleugje bloed op mijn witte muren. :unsure: Voor mij is het dat waard maar ik zal het maar snel opkuisen. :tongue:

Edit: Blijkbaar 4, heb er nog een zien rondvliegen. :help:
 
Zelf een kandidatuur voor mijn appartement gekregen van iemand die €1150 netto verdiende. Vriendelijk bedankt. Theorie en praktijk is toch iets anders.
Ik begrijp verhuurders wel hoor. Langs de andere kant: als in 1500 verdien en 600 huur betaal, heb ik nog 900€ per maand over. Dat doe ik elke maand niet op hoor. Dus waarom ge dan 1800 moet verdienen weet ik niet. Dat 1100€ op een huur van 500-600€ nipt is, snap ik dan wel. Met zo'n loon kan je beter langs het ocmw of sociale woning gaan (maar die hebben wel wachtlijsten van 6jaar of zo).
 
Ik begrijp verhuurders wel hoor. Langs de andere kant: als in 1500 verdien en 600 huur betaal, heb ik nog 900€ per maand over. Dat doe ik elke maand niet op hoor. Dus waarom ge dan 1800 moet verdienen weet ik niet. Dat 1100€ op een huur van 500-600€ nipt is, snap ik dan wel. Met zo'n loon kan je beter langs het ocmw of sociale woning gaan (maar die hebben wel wachtlijsten van 6jaar of zo).
Ik verhuur mijn nieuwbouwappartement met tuin aan €785 + €65 lasten :D.
 
Zelf een kandidatuur voor mijn appartement gekregen van iemand die €1150 netto verdiende. Vriendelijk bedankt. Theorie en praktijk is toch iets anders.
Ge kunt alleen maar vriendelijk bedanken, als je vertrouwen hebt dat er wel een andere kandidaat zal komen. Jammer genoeg hebben sommige huurders deze luxe niet.
 
Net met een makelaar gebeld i.v.m. een huurappartement. Ik had direct meegedeeld dat ik nog dopte. De verhuurder weigert mensen met een inkomen van lager dan 3x de huur. Dan maar even geinformeerd tot hoeveel ik kan gaan van huur en hij zei dat verschillende huurders toch maar inkomen van 2x de huur vragen, dus dat ik zeker tot 750 mag blijven zoeken. Heel vriendelijke persoon en het gesprek heeft me weer wat moed gegeven.

Verhuurder mag om die reden niet weigeren u het huis te verhuren. Wordt gezien als discriminatie op basis van inkomen. Bijkomend moet je als huurder zelf kunnen bepalen hoeveel % van je inkomen wilt besteden aan huur.

Het probleem is vooral dat de vraag groter is dan het aanbod. Vooral op de onderste laag van de woninghuurmarkt. De verhuurder kiest daardoor wie hij wilt.

De verhuurder mag een bewijs van inkomsten vragen, maar niet van waar het geld komt. Hij mag een kandidaat niet weigeren op basis van vermogen, enkel verhuren volgens de 1/3de regel, maar als er meerdere kandidaten zijn mag hij wel degene kiezen met het grootste inkomen.

Al die regels zijn in theorie mooi, maar zeer moeilijk om te bewijzen dat de verhuurder hier zich schuldig aan maakt.
Dus dan klopt je eerste comment toch niet? Een verhuurder mag wel weigeren als je inkomen niet hoog genoeg is.
Ik zie echt niet waar de verhuurder in Tonerider zijn geval zich schuldig maakt aan discriminatie. Die houdt zich toch aan de wetgeving.

Ik begrijp dat je vanuit je profesionele ervaring vaak andere zaken tegen komt, maar in dit geval lijkt me er niets aan de hand.
Het helpt niet dat je dan onterecht verhuurders zwart maakt, dat gaat niet helpen om de relatie huurders-verhuurders te verbeteren ;)
Ik vind het dan ook jammer dat iemand die daar professioneel mee bezig is, verkeerde informatie verspreid en daardoor de vooroordelen tegenover verhuurders bevestigd.

Disclaimer: ik ben zelf verhuurder, heb een bedrijfswagen en ben wielertoerist. Dus basicly volgens half Vlaanderen ben ik een onmens :)
Waar het kan, probeer ik die vooroordelen te counteren, zeker als ze niet van toepassing zijn in het aangehaalde voorbeeld.
 
Terug
Bovenaan