- Doorrijden naar Ligurië in de buurt van Genua - Cinque Terre zou te toeristisch zijn in juli?
- Doorrijden tot pakweg Lucca of Pisa om daar nog een aantal dagen het mooie weer te maken.
We zijn momenteel op terugrit van 10 dagen Toscane. We zijn in 1 trok naar huis aan het rijden van een beetje onder Firenze maar 1300km is toch een beest van een rit.

Cinque Terre zou ik echt goed plannen als je dat wil doen, dat was hier namelijk al grote ruzie met mijn vrouw op dag 2 :tongue: ik was al wéken aan het vragen wat ze wou doen als we van Milaan naar Toscane doorreden die dag en na 0 feedback had ik Lucca dan voorbereid... een half uur voor we La Spezia passeerden zit ze op haar GSM "oh, Cinque Terre is hier vlakbij en ge kunt vanuit La Spezia den trein pakken naar daar. Wij stad binnen om 12u 's middags... er bleken welgeteld 200 parkeerplaatsen te zijn aan het station en that's it. Allemaal vol natuurlijk en daarvoor moest ik eerst knal door de stad en dat doe je niet voor je plezier: die Italianen zijn allemaal knettergek, in hindsight was het wel goeie training voor het verkeer in Firenze :unsure:

Uiteindelijk gewoon tóch naar Lucca gereden. Lucca was gelukkig wel heel mooi, beetje minder tijd gehad dan ik had gewild maar goed. Pisa hebben we niet gedaan, van verschillende mensen gehoord dat het niet echt de moeite was en we zaten tegen Siena en Firenze dus ook al redelijk uit de richting.

We zijn in 1 trok naar huis aan het rijden van een beetje onder Firenze maar 1300km is toch een beest van een rit.
Maar toch , hoewel we deze zomer naar Frankrijk gaan waren we tijdens ons familieweekend toch al plannen aan het smeden om zomer '26 la dolce vita terug op te zoeken. Ik kan al niet wachten!

We zijn momenteel op terugrit van 10 dagen Toscane. We zijn in 1 trok naar huis aan het rijden van een beetje onder Firenze maar 1300km is toch een beest van een rit.

Cinque Terre zou ik echt goed plannen als je dat wil doen, dat was hier namelijk al grote ruzie met mijn vrouw op dag 2 :tongue: ik was al wéken aan het vragen wat ze wou doen als we van Milaan naar Toscane doorreden die dag en na 0 feedback had ik Lucca dan voorbereid... een half uur voor we La Spezia passeerden zit ze op haar GSM "oh, Cinque Terre is hier vlakbij en ge kunt vanuit La Spezia den trein pakken naar daar. Wij stad binnen om 12u 's middags... er bleken welgeteld 200 parkeerplaatsen te zijn aan het station en that's it. Allemaal vol natuurlijk en daarvoor moest ik eerst knal door de stad en dat doe je niet voor je plezier: die Italianen zijn allemaal knettergek, in hindsight was het wel goeie training voor het verkeer in Firenze :unsure:

Uiteindelijk gewoon tóch naar Lucca gereden. Lucca was gelukkig wel heel mooi, beetje minder tijd gehad dan ik had gewild maar goed. Pisa hebben we niet gedaan, van verschillende mensen gehoord dat het niet echt de moeite was en we zaten tegen Siena en Firenze dus ook al redelijk uit de richting.
Wel ja, om 12u pas beginnen aan een uitstap is er ook wel een beetje om vragen, haha. Vorig jaar aan het Gardameer vertrokken we al rond 8u - 8u30 naar een stadje. Venetië om 9u is ook nog aardig kalm, toen we er half augustus waren.

Maar toch , hoewel we deze zomer naar Frankrijk gaan waren we tijdens ons familieweekend toch al plannen aan het smeden om zomer '26 la dolce vita terug op te zoeken. Ik kan al niet wachten!
We hadden Colmar nog half voorzien als optie voor tussenstop naar huis maar ja... mijn vrouw wil dan liever toch gewoon thuis zijn en ik lig met mijn 1m96 ook liever in mijn eigen bed dan in zo'n Frans miniatuur geplooid :)

Tis niet voor elk jaar maar twas wel nice. Buiten een daguitstap naar Meran vanuit het Oztal een paar jaar terug was het al van mijn jeugd geleden dat ik nog in Italië geweest was.
Wel ja, om 12u pas beginnen aan een uitstap is er ook wel een beetje om vragen, haha. Vorig jaar aan het Gardameer vertrokken we al rond 8u - 8u30 naar een stadje. Venetië om 9u is ook nog aardig kalm, toen we er half augustus waren.
We moesten nog vanuit Milaan komen natuurlijk en ik ging daar niet voor 2de dag op rij half in de nacht opstaan :).
Ik had ook gehoopt dat het begin mei nog semi ging meevallen maar 1 mei is blijkbaar quasi overal in Europa een ding (buiten NL ofzo) dus de Italianen zelf waren ook op schok in hun verlengd weekend.

Vorige zomer van Greve in Chianti naar huis gereden met 1 tussenstop in de Vogezen (Rémiremont). Die tussenstop was wel nodig vond ik, maar ik zou een andere locatie uitkiezen als ik het nu terug mocht plannen.

Wij hebben Lucca, Siena en Pisa gedaan. Lucca en Siena zijn geweldig. In Pisa is weinig te zien, maar het is toch leuk om "die foto" te hebben met de kinderen.

Mannekes, het begon te kriebelen door dit alles weer te lezen. Dus een beetje halsoverkop beslist om nog een klein weekje naar Genova te trekken begin juli. We kunnen overnachten bij vrienden, dus toch een serieuze kost bespaard.

Met de auto, voor het eerst met een baby en een kleuter, dus het zal wel pittig worden. Maaaarr, kan echt niet wachten om terug te zijn, we kijken er zo hard naar uit en nog eventjes niet denken aan de praktische hindernissen :p

Gisterenmiddag terug van 5 dagen Firenze (zaterdagmiddag tem donderdagochtend).
100% geslaagd. Echt leuk. Onze b&b was op 15min stappen van de duomo. Zeer weinig verkeer waar we waren

Hebben alles bezocht wat op ons lijstje stond.

-Academia (beeld van David is de moeite, De rest van het museum niet echt)
-museum Uffizi: zeer mooi
-palazzo vechio: zeer mooi
-de duomo. We waren te laat om de basiliek (beklimming) op voorhand te reserveren en hebben de klokkentoren beklommen (ong 1 maand op voorhand gekocht). Ongeveer 417 treden..was leuk, mooi zicht. De voorgevel van de duomo is prachtig. Binnenkant en t museum vond ik minder en het gebouw voor de duomo (battisterria) was minder omdat ze restauratiewerken waren en we het mooie plafond niet konden zien).
-medici kapel. Ik stond letterlijk met mn mond open van verbazing toen ik de kapel binnenstapte. Zo groot, zo mooi!
-basiliek santa maria novelle: zeer groot (basiliek, klooster) en zeer mooi! Dikke aanrader.
-basiliek san lorenzo; ligt aan de kapel van medici. Goed om 1 keer te doen.
-pallazo Pitta; dikke aanrader. Mooi.
-Michelangeo Piazzala. Een goede wandeling tot op de top van deze heuvel. Prachtig uitzicht over Firenze.
-basiliek van santa croce. Hier bevonden zich vele graven waaronder de bekendste deze van Galileo en Michelangeo
-etc...

Wat waren de Di Medici rijk!!
Toen het laatste lid van deze familie stierf, heeft ze alle kunstwerken aan Firenze geschonken met als voorwaarde dat deze Firenze nooit mochten verlaten.

Gisterenmiddag terug van 5 dagen Firenze (zaterdagmiddag tem donderdagochtend).
100% geslaagd. Echt leuk. Onze b&b was op 15min stappen van de duomo. Zeer weinig verkeer waar we waren

Hebben alles bezocht wat op ons lijstje stond.

-Academia (beeld van David is de moeite, De rest van het museum niet echt)
-museum Uffizi: zeer mooi
-palazzo vechio: zeer mooi
-de duomo. We waren te laat om de basiliek (beklimming) op voorhand te reserveren en hebben de klokkentoren beklommen (ong 1 maand op voorhand gekocht). Ongeveer 417 treden..was leuk, mooi zicht. De voorgevel van de duomo is prachtig. Binnenkant en t museum vond ik minder en het gebouw voor de duomo (battisterria) was minder omdat ze restauratiewerken waren en we het mooie plafond niet konden zien).
-medici kapel. Ik stond letterlijk met mn mond open van verbazing toen ik de kapel binnenstapte. Zo groot, zo mooi!
-basiliek santa maria novelle: zeer groot (basiliek, klooster) en zeer mooi! Dikke aanrader.
-basiliek san lorenzo; ligt aan de kapel van medici. Goed om 1 keer te doen.
-pallazo Pitta; dikke aanrader. Mooi.
-Michelangeo Piazzala. Een goede wandeling tot op de top van deze heuvel. Prachtig uitzicht over Firenze.
-basiliek van santa croce. Hier bevonden zich vele graven waaronder de bekendste deze van Galileo en Michelangeo
-etc...

Wat waren de Di Medici rijk!!
Toen het laatste lid van deze familie stierf, heeft ze alle kunstwerken aan Firenze geschonken met als voorwaarde dat deze Firenze nooit mochten verlaten.
Het was dus mooi?

Heb door deze post wel zin gekregen om eens een citytrip naar Firenze te boeken met de madam. En dan ook nog wel een vlezeke gaan eten bij Dario Cecchini in Panzano in Chianti.

Het was dus mooi?

Heb door deze post wel zin gekregen om eens een citytrip naar Firenze te boeken met de madam. En dan ook nog wel een vlezeke gaan eten bij Dario Cecchini in Panzano in Chianti.
Niet vergeten om tickets op voorhand te kopen voor de duomo (als je de basiliek of klokkentoren wilt bezoeken), Dell academia en uffizi. In de drukke maanden zullen je wellicht nog meer tickets op voorhand moeten bestellen. Bij t paleis van Pitti, niet vergeten om de royale appartementen te bezoeken

We doen elk jaar 1 a 2 citytrips. Deze behoort toch bij de betere, praag en athene was ook zeer goed

Niet vergeten om tickets op voorhand te kopen voor de duomo (als je de basiliek of klokkentoren wilt bezoeken), Dell academia en uffizi. In de drukke maanden zullen je wellicht nog meer tickets op voorhand moeten bestellen. Bij t paleis van Pitti, niet vergeten om de royale appartementen te bezoeken

We doen elk jaar 1 a 2 citytrips. Deze behoort toch bij de betere, praag en athene was ook zeer goed
Ja, ik check altijd wanneer ik op voorhand kan boeken. Spaart véél tijd uit. Bij Musée d'Orsay was dat echter geen garantie op een snelle toegang op een druilerige dag, iedereen leek wel van plan naar daar te gaan.

Galleria Borghese in Rome pakt dat beter aan: het is er niet zo groot, dus ze hebben tijdslots met een beperkt aantal bezoekers per slot. Dus op voorhand boeken en je bezoek is gegarandeerd rustig en aangenaam zonder te drummen.

Ik dacht aanvankelijk via Annecy naar het Comomeer te rijden, maar ik denk er nu toch aan om via Zwitserland te gaan. Om 5u30 rijden zit je in de Elzas en van daaruit is het opnieuw 5u30 rijden naar het Comomeer. Terugrit wellicht gelijkaardig dan.

Op maandag van de Elzas door Zwitserland rijden zal wel goed meevallen van verkeer vermoed ik?
Klinkt zeker haalbaar.
Als je reistijden via Google maps vergelijkt, reken dan maar een 10tal minuten extra op elk uur.
Terugkeer hebben wij pech gehad met de Gotthard tunnel en extra uur onderweg geweest. Lange dag.
Vergelijken met Waze om structurele werken te vinden is ook wel aangeraden.

Begin deze maand ook tot de rand van Toscanië gereden en een 8tal dagen verbleven.
Wel via Zwitserland gereden. 45euro voor de pass. 75euro voor een burger met friet, verse soep en wat koffie met taart. Terugweg onze eigen picknick mee.

16 daagse trip waarvan de eerste 4 dagen in het zuiden van het Zwarte Woud te verblijven zodat de heenreis niet te zwaar werd. Enkele chauffeur wel. En dan was net een 6tal uur rijden wat voor mij meer dan genoeg is. Hoe hier gekken direct zoals @Reverz 13u rijden... hhhyou crazeh.

Terugkeer wederom Zwarte Woud als stop gebruikt en wat uitgewandelt en gaan chillen in de thermen.
Colmar of Strasbourg stond hier even ook nog op de menu maar wij hadden de hond meegenomen en die was nog licht getraumatiseerd van de Italiaanse steden.
Allemaal vol natuurlijk en daarvoor moest ik eerst knal door de stad en dat doe je niet voor je plezier: die Italianen zijn allemaal knettergek, in hindsight was het wel goeie training voor het verkeer in Firenze
Vond het verkeer al bij al nog goed meevallen. Maar eens benieuwd hoeveel boetes ik ga hebben want als ge daar de verkeersborden zou volgen die waarschijnlijk al 2+ jaar gewoon blijven hangen van oude werken, dan speelt ge met uw leven. Niemand volgde ze dus zelf ook niet naar omgekeken. Regelmatig 120 aan het rijden terwijl er borden staan van 40 en 60.. Al gelezen dat er ook organisaties bezig zijn die zo fake boetes zouden uitschrijven naar toeristen.

Klinkt zeker haalbaar.
Als je reistijden via Google maps vergelijkt, reken dan maar een 10tal minuten extra op elk uur.
Terugkeer hebben wij pech gehad met de Gotthard tunnel en extra uur onderweg geweest. Lange dag.
Vergelijken met Waze om structurele werken te vinden is ook wel aangeraden.

Begin deze maand ook tot de rand van Toscanië gereden en een 8tal dagen verbleven.
Wel via Zwitserland gereden. 45euro voor de pass. 75euro voor een burger met friet, verse soep en wat koffie met taart. Terugweg onze eigen picknick mee.

16 daagse trip waarvan de eerste 4 dagen in het zuiden van het Zwarte Woud te verblijven zodat de heenreis niet te zwaar werd. Enkele chauffeur wel. En dan was net een 6tal uur rijden wat voor mij meer dan genoeg is. Hoe hier gekken direct zoals @Reverz 13u rijden... hhhyou crazeh.

Terugkeer wederom Zwarte Woud als stop gebruikt en wat uitgewandelt en gaan chillen in de thermen.
Colmar of Strasbourg stond hier even ook nog op de menu maar wij hadden de hond meegenomen en die was nog licht getraumatiseerd van de Italiaanse steden.

Vond het verkeer al bij al nog goed meevallen. Maar eens benieuwd hoeveel boetes ik ga hebben want als ge daar de verkeersborden zou volgen die waarschijnlijk al 2+ jaar gewoon blijven hangen van oude werken, dan speelt ge met uw leven. Niemand volgde ze dus zelf ook niet naar omgekeken. Regelmatig 120 aan het rijden terwijl er borden staan van 40 en 60.. Al gelezen dat er ook organisaties bezig zijn die zo fake boetes zouden uitschrijven naar toeristen.
Haha, snelheidslimiet +30kph was zowat standaard. Idd ook regelmatig stukken van 90 plots naar 40... stukjes baan die zo precies afgezet zijn voor werken maar het gras al door de voegen van het asfalt groeit :laugh:

Voor de duidelijkheid, wij rijden wel altijd met 2 en rijden om beurt nen blok. Meestal blokken van 2u, soms wa minder, hangt wa van de vermoeidheid af, dan gaat het wel maar toch stevig.

Waar in het Zwarte Woud zijn jullie geweest? Wandelen en thermen klinkt wel als nog iets voor ons. :)

Laatst bewerkt:
Waar in het Zwarte Woud zijn jullie geweest? Wandelen en thermen klinkt wel als nog iets voor ons. :)
In het zuiden gebleven.
Heenweg Vöhrenbach terugweg Münstertal. Münstertal qua wandelingen vele mooier. Ganse bossen voor ons alleen gehad. En direct uit hotel wandelingen beschikbaar. Dagtripje Bad Krozingen(25min) ook wel demoeite. Colmar lag ook maar 50min rijden. Uitzonderlijk mooie thermen https://www.staatsbad-badenweiler.de/

Vöhrenbach beetje goedkoper en meer met de auto te doen om wandelingen te bereiken(telkens 15 max 20min), maar evengoed de moeite. Beste Cherry Merengue taart van men leven gegeten.

Gratis toeristenkaarten voor deze thermen bij ons verblijf in Vöhrenbach gekregen. Heel wat minder verfijnd dan Münstertal maar ivg met de Belgische normen, nog altijd dik in orde.

Verblijven
Gasthaus Kreuz
https://g.co/kgs/XC69ikW
Gasthaus Sonne Münstertal
https://g.co/kgs/pDR9kEF

Noorden vind je meer animatie en parken voor met jonge kinderen op reis te gaan.

Over een maand gaan we naar het Comomeer en ik lees toch al wel dat het enorm druk is, wellicht nog drukker dan het Gardameer. Vooral de ferry-situatie zou niet goed zijn, met mensen die meer dan een uur aanschuiven om een ticket te kunnen kopen en nog langere rijen om op de ferry zelf te geraken. Cinque Terre en Amalfi zijn daar ook al slachtoffer van. Als je die wil bezoeken in rust en kalmte moet je al in de winter gaan op een druilerige dag.

Dan denk ik eerder de auto te nemen om overal te geraken en als we de stadjes gaan bezoeken al om 8u te vertrekken om de drukte voor te zijn. Goed plan, lijkt me?

Ja snap ook niet hoe het daar zo in de soep loopt.

Wij hadden 2 jaar terug langs de amalfi kust met de ferry afgestapt om Positano te bezoeken. We dachten dat stadje te bezoeken, en dan met de bus terug te gaan naar ons hotel in sorrento.

Bleek dat daar een +-200 mensen die bus wouden nemen ! we hebben dus 1 bus zien aankomen die dan ook nog es al halfvol zat, dus er konden maar 40 mensen meer bij ofzo.

Dan maar opgegeven en een taxi genomen, we waren gelukkig met 4 zodat we dit toch konden splitten, maar was niet goedkoop.

Tussen kerst en nieuwjaar gaan we naar sicilië ook met het openbaar vervoer het eiland wat verkennen, maar vrees dus ook al weer het ergste.
Hopelijk kunnen we overal mooi de trein nemen, en tickets met genummerde plaatsen reserveren.

Ja snap ook niet hoe het daar zo in de soep loopt.

Wij hadden 2 jaar terug langs de amalfi kust met de ferry afgestapt om Positano te bezoeken. We dachten dat stadje te bezoeken, en dan met de bus terug te gaan naar ons hotel in sorrento.

Bleek dat daar een +-200 mensen die bus wouden nemen ! we hebben dus 1 bus zien aankomen die dan ook nog es al halfvol zat, dus er konden maar 40 mensen meer bij ofzo.

Dan maar opgegeven en een taxi genomen, we waren gelukkig met 4 zodat we dit toch konden splitten, maar was niet goedkoop.

Tussen kerst en nieuwjaar gaan we naar sicilië ook met het openbaar vervoer het eiland wat verkennen, maar vrees dus ook al weer het ergste.
Hopelijk kunnen we overal mooi de trein nemen, en tickets met genummerde plaatsen reserveren.
Amalfi is héél populair maar ook wel een pak kleiner dan Sicilië en heeft ook niet de infrastructuur om zo massaal veel volk te absorberen. Dus ik denk dat het op dat vlak wel zal meevallen.

Volgende week zondag vertrekken we. Dagplanning staat nog niet helemaal vast maar de lokale crèmerie staat wel op de radar. Nog twijfelen tussen Lecco en Como als dagtrip. En daguitstap Milaan nog te bekijken wat doenbaar is met een vierjarige. Nu nog een week lang rondzwerven op Google Maps om de parkeerplaatsen en juiste wegen te checken. En nog eens een Italiaanse filmklassieker opzetten om in de sfeer te geraken. Altijd spannend, vind ik, zo'n autoreis.

Voor een trouwfeest in het zuiden van Italië hebben wij eens Como - Bologna - Lecce - Firenze en dan een tussenstop in het Zwarte Woud: gewandeld en thermen gedaan in Bad Wildbad (veel wandelroutes daar), verbleven toen in Dobel.

Mensen met ervaring regio Turijn?
Zouden, voor een keer, gewoon het vliegtuig nemen en een 'rustvakantie' nemen, maar toch een streek verkennen die we nog niet hebben gezien. Daguitstapje Milaan zouden we alleszins overwegen, maar is Turijn de moeite voor 5 dagen zonder auto?

Mensen met ervaring regio Turijn?
Zouden, voor een keer, gewoon het vliegtuig nemen en een 'rustvakantie' nemen, maar toch een streek verkennen die we nog niet hebben gezien. Daguitstapje Milaan zouden we alleszins overwegen, maar is Turijn de moeite voor 5 dagen zonder auto?
Je kan met de trein naar Avigliana en daar wandelen naar en rond de meren, of wandelen naar Sacra di San Michele. Als je van wandelen houdt, is dat wel een mooie dag. Ik denk een half uurtje met de trein.

Milaan als daguitstap lijkt me wel wat ver, maar op een halve dag zal je er wel wat kunnen shoppen en de Duomo eens bezoeken als je dat perse wil zien. Als je het niet erg vindt om een paar uur op de trein te zitten, zou ik eerder Aosta bezoeken. Een stadje in de Alpen met Romeine ruïnes en mooie wandelingen.

Terug
Bovenaan