Wij gaan binnenkort naar Napels. Van daaruit een paar dagen Amalfikust en een andere dag naar Pompeii/Herculaneum. Alleen, we gaan daar nog geen auto huren, dat is ons ten stelligste afgeraden door ongeveer iedereen :D Maar normaal is dat wel hoe we reizen: auto huren en dan van hotel naar hotel.

Is dat een beetje te doen met de trein? En zijn er specifieke tips? We gaan de ene dag naar Pompeii, en de dag erna verkassen we naar Sorrento. Van daaruit gaat het dan een dag of 3 later weer naar de luchthaven van Napels. We hadden al wel de Circumvesuviana gevonden, blijkt dat we die gewoon 4x gaan moeten nemen of zo :D Zijn er nog andere manieren, of betere? Tips?

Wij hebben probleemloos de trein van Napels naar Herculaneum genomen (met een baby). Als ik het me goed herinner rijdt diezelfde trein gewoon verder naar Pompeii.

Over Sorrento en Amalfi kan ik niet veel zeggen. Het zal misschien net iets meer gesukkel zijn met de trein, maar ik ben heel blij dat ik daar niet hoefde te rijden om eerlijk te zijn (en ik rij heel graag, ook in andere Italiaanse steden :tongue:).
Enjoy!

Wij hebben probleemloos de trein van Napels naar Herculaneum genomen (met een baby). Als ik het me goed herinner rijdt diezelfde trein gewoon verder naar Pompeii.

Over Sorrento en Amalfi kan ik niet veel zeggen. Het zal misschien net iets meer gesukkel zijn met de trein, maar ik ben heel blij dat ik daar niet hoefde te rijden om eerlijk te zijn (en ik rij heel graag, ook in andere Italiaanse steden :tongue:).
Enjoy!
Was dat het "normale" openbare vervoer? Want die Circumvesuviana lijkt mij privé. Is de enige waar je plaatsen kunt reserveren, en ik heb dat graag wel al in orde op voorhand, dus dat vind ik een plus. Maar indien niet nodig, dan ga ik ook niet extra moeite doen. We vliegen daarna door naar Sicilië, en die specifieke trein gaat te laat zijn voor onze tussenvlucht. Vanaf dan is het wel rust en "normale" rondritvakantie.

2 jaar terug ook probleemloos met de trein daar rondgetrokken.
Ik ben van Rome naar Salerno gereisd en daar een nacht of 5 op hotel gezeten. Van daaruit de ferry genomen naar Positano en Amalfi (om met de bus terug te keren) en ook met de trein naar Pompeii en Napels gegaan. Alles ging daar heel vlot dus ik gok dat het vanuit Sorrento wel hetzelfde zal zijn.
Pompeii heb ik gewoon geboekt op trenitalia website en dat was met een bus inbegrepen die je van het station naar de site brengt.

Wij zijn 2 jaar geleden in Napels met de (eigen) wagen geweest, hotel in de stad. Eerste ochtend in de file richting Pompei was even aanpassen/heftig, maar nadien viel het wel mee. Je moet je rijstijl wat aanpassen naar de italianen, iets agressiever en jezelf afdwingen. Maar eens je dat door hebt, vond ik het wel meevallen eerlijk gezegd. Eigen wagen wel, helpt misschien ook wel dat je de wagen gewoon bent dan huurwagen

Pompei etc kunnen bezoeken met de wagen (Airco!!) is wel een groot voordeel. Vrienden deden het met een volgepropte train zonder airco, vonden zij een groot minpunt.

Wij gaan binnenkort naar Napels. Van daaruit een paar dagen Amalfikust en een andere dag naar Pompeii/Herculaneum. Alleen, we gaan daar nog geen auto huren, dat is ons ten stelligste afgeraden door ongeveer iedereen :D Maar normaal is dat wel hoe we reizen: auto huren en dan van hotel naar hotel.

Is dat een beetje te doen met de trein? En zijn er specifieke tips? We gaan de ene dag naar Pompeii, en de dag erna verkassen we naar Sorrento. Van daaruit gaat het dan een dag of 3 later weer naar de luchthaven van Napels. We hadden al wel de Circumvesuviana gevonden, blijkt dat we die gewoon 4x gaan moeten nemen of zo :D Zijn er nog andere manieren, of betere? Tips?
Heb ik gedaan, trein is spotgoedkoop en in veel stations kun je er gewoon op zonder te betalen want er is ook geen conducteur die kaartjes controleert. Wij zaten ik vico equenze en met de trein naar pompei geweest. Vanuit Vigo equenze hebben we met een boot meegeweest en de volledige amalfi kust afgevaren en gestopt bij al die prachtige dorpjes/stadjes langs de kust.
Mooiste reis dat ik ooit gedaan heb.

Ik kan me wel inbeelden dat het daar stampvol met Amerikanen zit, dat was aan het Comomeer al opvallend. Als je naar Italië gaat kan je op bepaalde plekken niet om het massatoerisme heen en dan is het gewoon kwestie van op tijd ergens aan te komen. Als je om 8u 's morgens in zo'n hotspot bent, kan je daar op je gemak rondslenteren. Vanaf 10u en zeker 11u is het gedaan met de rust.

Wij verplaatsen ons rond Napels eigenlijk altijd met de Circumvesuviana. Die rijdt heel frequent, is erg goedkoop en brengt je makkelijk naar o.a. Pompeï, Herculaneum en Sorrento. Vanuit Sorrento kan je bovendien eenvoudig de bus of ferry nemen richting Amalfi. De bus raad ik persoonlijk sterk af: overvol, geen airco en door het vele bochtenwerk voel je je alsof je in een achtbaan zonder veiligheidsgordel zit. Met de ferry heb je ook een garantie op een plekje en zie je meer van de kust.

Persoonlijk vond ik Positano wel geen aanrader om langer dan een paar uur te blijven. Het dorpje is prachtig gelegen, maar het voelt tegenwoordig als Instagram capital: overal zie je mensen bezig met vlogs opnemen en fotoshoots, en dat zijn inderdaad heel vaak Amerikanen. Mocht je Herculaneum bezoeken en de hitte laat het toe, dan kan je eventueel nog de Vesuvius beklimmen. Vanuit Ercolano vertrekken bussen naar de wandelroutes.

Wat is er mis met in Italie rond te rijden?
Heb dat al vaker gedaan

Alsook in vele Oost Europese landen en die waren erger dan Italie

Heb dat al vaker gedaan

Als je het bravere België gewoon bent is Italië regio Napels wel een ander paar mouwen. Brussel is wel wat pittiger en chaotischer dan Antwerpen vind ik, dus het hangt af wat je gewoon bent.

Wij hebben al die zaken gedaan vanuit Napels zelf (met een zwangere vrouw). Met bus, trein en veerboot geraak je overal vlot.

Als je het bravere België gewoon bent is Italië regio Napels wel een ander paar mouwen. Brussel is wel wat pittiger en chaotischer dan Antwerpen vind ik, dus het hangt af wat je gewoon bent.

Ik woon in Brussel dus rij daar heel vaak in het centrum rond.

Vandaar waarschijnlijk dat Italie en Oost Europa voor mij geen probleem is.
Ik vond ze in Albanie zotter rijden dan in Italie.

Ik woon in Brussel dus rij daar heel vaak in het centrum rond.

Vandaar waarschijnlijk dat Italie en Oost Europa voor mij geen probleem is.
Ik vond ze in Albanie zotter rijden dan in Italie.
En in Lagos, Nigeria wellicht nog zotter. Ben zelf eerder defensief dan assertief, dus ik zou toch ook kiezen voor die trein in plaats van met de auto rond te sjezen in Napoli.

Wij verplaatsen ons rond Napels eigenlijk altijd met de Circumvesuviana. Die rijdt heel frequent, is erg goedkoop en brengt je makkelijk naar o.a. Pompeï, Herculaneum en Sorrento. Vanuit Sorrento kan je bovendien eenvoudig de bus of ferry nemen richting Amalfi. De bus raad ik persoonlijk sterk af: overvol, geen airco en door het vele bochtenwerk voel je je alsof je in een achtbaan zonder veiligheidsgordel zit. Met de ferry heb je ook een garantie op een plekje en zie je meer van de kust.

Persoonlijk vond ik Positano wel geen aanrader om langer dan een paar uur te blijven. Het dorpje is prachtig gelegen, maar het voelt tegenwoordig als Instagram capital: overal zie je mensen bezig met vlogs opnemen en fotoshoots, en dat zijn inderdaad heel vaak Amerikanen. Mocht je Herculaneum bezoeken en de hitte laat het toe, dan kan je eventueel nog de Vesuvius beklimmen. Vanuit Ercolano vertrekken bussen naar de wandelroutes.
Die circumvesuviana is als ik het goed heb de lijn, waarop verschillende treinen rijden? Die Campania was de duurdere die we vonden, waar je een plekje op kunt boeken, maar de andere zouden goedkoper zijn, oa via Trenitalia. Enig idee of dat kan kloppen? Maar goed, dat ziet er nu wat ondoorzichtig uit, maar gaat ter plekke ongetwijfeld duidelijk zijn.

De bedoeling is om 4d naar Sorrento te gaan, maar de eerste is dan 's middags aankomen en de laatste 's ochtends vertrekken. Dus eigenlijk 2, waarvan eentje een tour met de boot of een van naar Ravello, Amalfi en eventueel Positano.

Vesuvius beklimmen zal er zeker niet in zitten... het zal volgens mij al proppen worden om Pompeii en Herculaneum in één dag gedaan te krijgen, en om 3 van de dagen de trein naar ginds te pakken, vind ik er wel wat over. Voor de vulkaanbeklimming zal de Etna moeten volstaan :)

Heb dat al vaker gedaan

Ik heb ook al in Italië rondgereden, ik had het over Napels en de Amalfikust. Ik ben daar nog niet geweest, maar echt nog niemand die daar is geweest, heeft me aangeraden dat met de auto te doen :D Behalve half en half Mousquito hierboven. Ik ben nog op zoek naar de beste manier, want in die streek ben ik nog niet geweest. Maar ik denk dat het idd de trein zal worden om die reden. Niet zozeer (of toch niet alleen) het rijgedrag, maar de supersmalle straatjes en het enorme gebrek aan parkeerplaatsen zouden vooral niet fijn zijn.

Die circumvesuviana is als ik het goed heb de lijn, waarop verschillende treinen rijden? Die Campania was de duurdere die we vonden, waar je een plekje op kunt boeken, maar de andere zouden goedkoper zijn, oa via Trenitalia. Enig idee of dat kan kloppen? Maar goed, dat ziet er nu wat ondoorzichtig uit, maar gaat ter plekke ongetwijfeld duidelijk zijn.
De Circumvesuviana en de Campania Express rijden allebei tussen Sorrento en Napels (en terug). De Circumvesuviana is een goedkope, lokale boemeltrein met weinig comfort en de Campania Express een duurdere toeristentrein met minder haltes. Die laatste rijdt ook maar een paar keer per dag in het hoogseizoen en de Circumvesuviana elk half uur ofzo. Ze stoppen allebei sowieso in Pompei en Ercolano.

Ik denk dat wij altijd de Circumvesuviana genomen hebben om ons te verplaatsen en tickets kochten we telkens in het station aan een automaat.

Collega van mij is met de auto naar de Amalfikust gereden dit jaar in april/mei en zei dat het toch pittig is: druk, amper tot geen parkeerplaats. Niet zo ideaal om dorpjes te gaan bezoeken. Dus zou het toch ook doen met de ferry of een bootje. Brommer huren kan ook wel leuk zijn, maar zigzaggen tussen de auto's en bussen moet je ding wel zijn.

En in Lagos, Nigeria wellicht nog zotter. Ben zelf eerder defensief dan assertief, dus ik zou toch ook kiezen voor die trein in plaats van met de auto rond te sjezen in Napoli.
Lagos en Nigeria vond ik dan wel meer oké waarschijnlijk vooral omdat ik een meer I don’t care attitude had omtrent de auto.

Elk lichtje die kon branden was al aan en een bluts meer of minder ging niet opvallen

Ik ben wel een assertieve chauffeur in Brussel moet dat een beetje en zeker op het place misere dat ik vroeger elke dag nam.

En inderdaad parkeerplaats zoeken is inderdaad geen pretje.vandaar dat ik in Azië wel altijd voor een scooter opteer

Ivm napels en amalfi. Circumvesuviana is idd de boemeltrein. Op zich doenbaar maar vanuit napels toch een ambetante rit als dat bv met koffers is.

Napels en Pompeii deden we altijd met die boemeltrein. Amalfikust is toch pittig met de auto denk ik. 1e jaar de bus genomen vanuit Sorrento tot Positano en Amafi, terug met de boot. Was toch een paar keer nipt met auto’s 😁 parking in positano kan nog doenbaar zijn. Amalfi weinig ervaring qua parkings

2e en 3e jaar altijd scooter gehuurd. Superfijn en meer vrijheid naar mijn mening. Qua tempo bent ge even snel of sneller als de auto’s.

Zoals al gezegd, de boot is ook fijn 😌 geeft u ook een ander zicht op de kustlijn!

Sicilië, er is wel geen apart topic rond denk ik?

soit, wij gaan er met kerst & nieuwjaar eens heen.

Plan so far: Landen op Palermo, 2 dagen verblijven. kerst vieren.
Trein nemen naar Cefalu, 1 nachtje verblijven,
Trein nemen naar Messina. 2nachtjes verblijven en proberen de vulkaan ETNA te bezoeken.
Trein nemen naar Taormina, 1 nacht verblijven.
Tenslotte trein naar Catania, oudejaar vieren, en op 1 januari terug vliegen van catania.

Wat denken jullie van deze planning? Nog must see's? tips en hints welkom.
Naar wat ik hoor, vallen de steden daar wel wat tegen (vuil en graffiti), maar ja, wij gaan graag eten en drinken, dus daar heb je toch het meeste aanbod imo

We zouden volgend jaar in september twee weken Dolomieten willen doen, liefst in het oosten rond Tre Cime. We zouden dan twee locaties nemen om de reistijden om zaken te bezoeken wat beperkt te kunnen houden.
Via welke sites zoek ik het best naar huisjes/appartementen? Via de standaard sites nog niet echt onze goesting tegengekomen...
Als er andere tips zijn voor de streek zijn die uiteraard ook welkom.

Terug
Bovenaan