Is sociale media de ondergang van onze maatschappij?

Hangt mogelijk van de school af, maar in de 3de kleuterklas heeft de onze alvast geen één keer een smartphone vast gehad, en nu hij in het eerste zit mogen smartphones van kids (als ze die al hebben) zelfs gewoon het lager niet binnen.

Enfin, ambities mogen moeilijk zijn, gives a bit of a challenge :)

Ook geen tablets? Meeste scholen leren ze toch wel al met een tablet werken in het derde kleuter. Dat zijn dan van die taalspelletjes e.d.

Ook geen tablets? Meeste scholen leren ze toch wel al met een tablet werken in het derde kleuter. Dat zijn dan van die taalspelletjes e.d.

Niet voor zover ik weet; goed mogelijk dat ze dat wel eens gebruikt hebben, maar dat zal dan eens ad hoc in een specifiek geval geweest zijn. Voor taalspelletjes hadden ze een dedicated klasje waar redelijk old style "les" gegeven werd (pengreep, eerste dingen lezen, beetje Frans, beetje tellen). Ze hadden wel twee PC's in de klas staan waarvan ik eerlijk gezegd betwijfel of ze ooit gebruikt zijn.

Belangrijkste les die je kids kan meegeven lijkt me net te zijn dat anderen hun mening/oordeel er absoluut niet toe doet. It's good to be the weirdo als dat betekent dat je zelfbeeld niet afhangt van de oppervlakkige & vluchtige externe validatie.
Ik zie wel nog wat belangrijkere lessen om mee te geven :angry:

Interessant artikel voor dit topic:

Bij zoekopdrachten naar bepaalde onderwerpen die gevoelig zijn voor desinformatie, werd op Twitter 42,8 procent desinformatie gevonden. Facebook deed het met 31,3 procent maar iets beter.
:crazy:

Zot hé.
Gisteren ook op VTM nieuws inzake de Deepnudes.
Het zal maar je dochter zijn die haar Facebook / insta volgezet heeft met foto's die dan door klasgenoten omgezet worden tot naaktfoto's en verspreid worden...

Ben best benieuwd naar hoe die cijfers geëvolueerd zijn voor en na de overname. Ik krijg alleszins de indruk dat de huidige eigenaar niet van plan is om daar iets aan te doen.

Tegenwoordig heb je onder 'fake news' context die kan toegevoegd worden. Zie bijvoorbeeld de valse claim die Raoul Hedebouw maakte. Dat bestond vroeger helemaal niet op X.

Grappig is dat zelfs onder reclame ads die context vaak geplaatst wordt. Dan krijg je reclame voor één of ander dwaas gadget. Staat er onder te lezen: you can buy this for $2 on Aliexpress 😅

Tegenwoordig heb je onder 'fake news' context die kan toegevoegd worden. Zie bijvoorbeeld de valse claim die Raoul Hedebouw maakte. Dat bestond vroeger helemaal niet op X.

Grappig is dat zelfs onder reclame ads die context vaak geplaatst wordt. Dan krijg je reclame voor één of ander dwaas gadget. Staat er onder te lezen: you can buy this for $2 on Aliexpress 😅

't kan nog ironischer, ik was een video aan het bekijken over de kansen op de inval in Taiwan en corruptie in het Chinese leger... en deze werd gecombineerd met reclame voor de PvdA. :ROFLMAO:

't kan nog ironischer, ik was een video aan het bekijken over de kansen op de inval in Taiwan en corruptie in het Chinese leger... en deze werd gecombineerd met reclame voor de PvdA. :ROFLMAO:
PvdA waarschijnlijk de partij om bij een inval door China van Taiwan te zeggen dat het Westen zeker niet mag escaleren en dat we vooral niet mogen vergeten dat de VS Irak is binnengevallen 20 jaar geleden of zoiets.

Laatst bewerkt:

Zeer benieuwd hoe ze dat gaan implementeren.

Van mijn part gaan we in het westen all the way en verbannen we social media voor alle leeftijden :unsure:

Zeer benieuwd hoe ze dat gaan implementeren.

Van mijn part gaan we in het westen all the way en verbannen we social media voor alle leeftijden :unsure:
BG is ook sociale media, he. Waar moet ik anders aan mijn frituur trekken komen :frown:

Ze zijn bij sociale media zichzelf ook wel de das aan het omdoen. Ze willen allemaal zoveel mogelijk geld verdienen zonder het gebruiksgemak in het oog te houden.
Nu ook bij Instagram dat er verplichte, niet te skippen reclamefilmpjes geintroduceerd worden:

Wel handig want als ik er niet op let, kan ik soms een uur zitten scrollen zonder te stoppen. Nu zal het scrollen worden tot de eerste advertentie, en dan uitzetten en iets anders doen.
Ook op Facebook heb je al een tijdje advertenties in de filmpjes enzo, ik heb gemerkt dat ik hierdoor ook veel minder op Facebook zit want uiteindelijk tijdens die verplichte reclamebreaks realiseer ik me wel dat het filmpje dat ik bekijk echt niet zo interessant is om 10-20 seconden reclame voor te kijken :laugh:

Op Facebook krijg ik in mijn feed ook meer en meer berichten te zien van mensen en pagina's die ik niet volg en waar ik niet geïnteresseerd in ben, bovenop de reclame. Het zorgt er voor dat ik er steeds minder geïnteresseerd in ben

Ze zijn bij sociale media zichzelf ook wel de das aan het omdoen. Ze willen allemaal zoveel mogelijk geld verdienen zonder het gebruiksgemak in het oog te houden.
Nu ook bij Instagram dat er verplichte, niet te skippen reclamefilmpjes geintroduceerd worden:

Wel handig want als ik er niet op let, kan ik soms een uur zitten scrollen zonder te stoppen. Nu zal het scrollen worden tot de eerste advertentie, en dan uitzetten en iets anders doen.
Ook op Facebook heb je al een tijdje advertenties in de filmpjes enzo, ik heb gemerkt dat ik hierdoor ook veel minder op Facebook zit want uiteindelijk tijdens die verplichte reclamebreaks realiseer ik me wel dat het filmpje dat ik bekijk echt niet zo interessant is om 10-20 seconden reclame voor te kijken :laugh:
Een goed voorbeeld van enshittification, waarbij een platform dat initieel enorm gebruiksvriendelijk is en hierdoor in grote getale gebruikers lokt deze gebruiksvriendelijk langzaam begint op te offeren voor het maximaliseren van winst. Je ziet het bij zo goed als alle grote mediaplatformen waarbij ze de grens opzoeken welke advertentiehoeveelheid gebruikers toleren.

Typ eens iets in op Google en kijk eens hoeveel sponsored shit (en resultaten dat je op Google websites houden) je eerst moet doorscrollen voor je op een gewone website komt.

Nog erger als je dingen wilt kopen. Google is even erg als META

Op Facebook krijg ik in mijn feed ook meer en meer berichten te zien van mensen en pagina's die ik niet volg en waar ik niet geïnteresseerd in ben, bovenop de reclame. Het zorgt er voor dat ik er steeds minder geïnteresseerd in ben
Ze proberen en testen... in het begin werkte het systeem op likes en wat je actief aan gaf leuk te vinden of interesse in te hebben. Vandaag werkt het systeem op impressies. Als er ergens een filmpje van een puppy voorbij komt en je blijft 15 seconden kijken dan staat 2 dagen later heel je feed vol puppy's & kittens. Als je daar over scrolt zal het algoritme dat soort materiaal niet of veel minder laten zien.
Dat betekent ook dat als je ooit je feed opent en dan 15 seconden afgeleid bent voor je weer naar je scherm kijkt dat het algoritme denkt dat je interesse hebt in datgene dat op u scherm stond op dat moment.

Interessant artikel voor dit topic:

:crazy:
Interessante studies uiteraard. De resultaten van de eerste verkiezingsronde in Roemenie eerder deze week toonden wel aan dat er naast het percentage desinformatie nog een grotere factor is waar we rekening moeten mee houden: de factor "op welk platform vertoeven de meeste simpele zielen" , en dat is blijkbaar Tiktok.

Want je mag een weldenkend persoon op een platform zetten waar zelfs 80% desinformatie of gesponsorde brol is: zolang die dat beseft en daar enkel zit voor de ontspanning is er geen enkel probleem. Het zijn eerder de Thuis kijkers die op straat Frank beginnen uitmaken omdat hij op TV op Simonneke had geklopt die harder beinvloed worden, zelfs al zouden die op een platform zitten met maar 20% desinformatie.

No offense aan Thuis kijkers die wel beseffen dat het acteurs zijn uiteraard of soaps kijken ter ontspanning in het algemeen, het was gewoon om te zeggen dat er zelfs bij ons echt wel simpele zielen rondlopen. Die hun stem telt evenveel, en politici weten dat maar al te goed. Politieke campagnes lijken daarom meer op stemshows zoals "The Voice" via profilering ipv afgerekend worden op (wan)prestaties gedurende voorbije regeerperiodes. Dat verklaart ook deels het succes van de fils en filles a papas in onze politiek of zeepsmoelen zoals de Conner met een hoog Niels Destadsbader gehalte.
Donald Trump bezoekt Belgie
De aarde is plat

Laatst bewerkt:

Voor mijn part mag zo'n verbod hier ook komen. Begint meer en meer vergif te worden. Ik houd mijn hart vast voor wanneer mijn kinderen naar het middelbaar gaan.
Mijn dochter is nog maar 4 dus het duurt nog wel een tijdje voor ze met een smartphone rondloopt en de verlokkingen (en vooral vergif) van sociale media leert kennen. Ik wil ze weerbaar maken maar ze ook niet vanalles verbieden. Idealiter zal ze een kritische blik behouden maar puberbreinen zijn ... anders.

Van een praktisch standpunt gezien, is de trein vertrokken en valt die compleet niet meer tegen te houden met de middelen die ons resten.

De politiek is ten eerste veel te traag en te log om hier iets aan te doen, en ook compleet onwetend. Wat ergens ook begrijpelijk is, ik gebruik geen tiktok of telegram en heb eigenlijk ook bijna geen enkel idee hoe dat juist werkt, en welke schade er mee berokkent kan worden. Ik dacht dat TikTok vooral voor grappige filmpjes en dansjes was, nu blijkt dat in Roemenie een gigantische hoop 40-plussers hun politieke ideeen daar halen? que?

Ten tweede denk ik niet dat ons wettelijk kader het toelaat er dusdanige limieten op te leggen die dat vergif zouden stoppen en tegenhouden. En dan bedoel ik geen pleister op een open wonde, zoals de talloze rapporteer functies etc die helemaal niet werken. Om dit te counteren, dien je China gewijs toch echt een Ministerie van Moderatie op te richten, etc. Australie bv legt op aan de sociale media kanalen dat <16 jaar niet is toegestaan, maar de sociale media kanalen mogen geen legitimatie vragen. Tsja, dan weet je op voorhand dat het niet gaat lukken.

Terug
Bovenaan