IP Ruling - Zinnig of onzinnig?

Er is inderdaad niets tegen of voor he.

We hebben hier al aangehaald dat er andere manieren zijn om de oorspronkelijke problemen waarvoor dit uiteindelijk in het leven geroepen was, op te lossen.

Het is een gewoon een fiscale koterij die verbouwd wordt. Op z'n Vlaams. De voorgevel laten staan en de rest herbouwen. Tegen 6% BTW. En KI niet updaten.

En ja de tegenstanders van dit misbruik kunnen dan wel zeggen op dit forum: Dat is juist goed Makila! Ja volkomen mee eens, dat klopt, MAAR dan had de minister wel consequent moeten zijn en dit asap zo doorgeven OF dit bespreken met de getroffen sectoren. En dat is dus niet gebeurd. Zoals eerder gezegd: Men beslist maar wat, en dat wordt gewoon doorgevoerd, zonder boe of bah. Zo werkt dat in België ;)
Ik denk dat er geen land is waar zoveel overlegorganen en lobbyorganisaties bestaan. Dit is zeker besproken, al jarenlang. Ze hebben gewoon niet gekregen wat ze willen en dan is het plots 'zonder overleg'

Ik denk dat er geen land is waar zoveel overlegorganen en lobbyorganisaties bestaan. Dit is zeker besproken, al jarenlang. Ze hebben gewoon niet gekregen wat ze willen en dan is het plots 'zonder overleg'
Op dat vlak is het in België inderdaad hypocrisie tot en met.

Ik vraag me wel oprecht af wat er zou gebeuren als alle IT'ers eens een dagje zouden staken... Bij mijn klant kan ik in elk geval zeggen dat de luchthaven alle vluchten zou moeten cancellen of op zijn minst in "nood-procedure" moet werken (omdat ze geen inschatting gaan hebben van aantal passagiers en dus de veiligheidsagenten niet juist kunnen inschatten).

Nu, het afschaffen van IP-vergoeding gaat geen tech jobs doen verdwijnen, maar het is wel overduidelijk tegen die tech-jobs gericht. Er zijn trouwens ook al petities van andere sectoren (fotografen bvb), want die zien hun auteursrechten ook plots verdwijnen.
Wat versta je onder IT'ers? Dat is toch niet normaal als je bedrijf geen dag zonder IT'ers zou kunnen draaien?
Je hebt natuurlijk wel support voor bugs enzo en de dagelijkse taken voor infra beheerders, maar als er geen zware bugs zijn zou dat toch moeten lukken om een dagje zonder IT te draaien?

Wat versta je onder IT'ers? Dat is toch niet normaal als je bedrijf geen dag zonder IT'ers zou kunnen draaien?
Je hebt natuurlijk wel support voor bugs enzo en de dagelijkse taken voor infra beheerders, maar als er geen zware bugs zijn zou dat toch moeten lukken om een dagje zonder IT te draaien?
Het uitvoeren van de forecastingmodellen gebeurt bij ons door IT-ers, en die zijn nodig voor de operationele werking. Ik denk dat je versteld zou staan hoeveel operationele processen nog steeds een manuele stap van IT vereisen eigenlijk.

Bij ons zou het gemeentehuis stoppen met werken, de printer is daar aaaaltijd kapot en anders is er nog computermaandag.

Nuja dat is wat ik zie als ik het al eens open aantref. :).

Volgens mijn beleving zou een groot bedrijf (1000+ medewerkers) een 0 tot 20 dagen kunnen verderdraaien zonder enige IT'er afhankelijk van de sector en complexiteit van de omgeving.
Misschien kunnen sommige tegenwoordig net iets langer draaien door de niet lokale IT'er in de wolken.

Als je ziet hoeveel interconnectiviteit er bestaat tussen een allerlei van systemen om bedrijfsprocessen te laten draaien...

Stel u bijvoorbeeld voor dat er net een certificaat vervalt die dag.

Volgens mijn beleving zou een groot bedrijf (1000+ medewerkers) een 0 tot 20 dagen kunnen verderdraaien zonder enige IT'er afhankelijk van de sector en complexiteit van de omgeving.
Dat bedrijf blijft gewoon draaien hoor. Wat minder efficiënt maar 30j geleden ging het ook zonder IT 😉.

Alles en iedereen is vervangbaar

Ik vraag me wel oprecht af wat er zou gebeuren als alle IT'ers eens een dagje zouden staken... Bij mijn klant kan ik in elk geval zeggen dat de luchthaven alle vluchten zou moeten cancellen of op zijn minst in "nood-procedure" moet werken (omdat ze geen inschatting gaan hebben van aantal passagiers en dus de veiligheidsagenten niet juist kunnen inschatten).

Nu, het afschaffen van IP-vergoeding gaat geen tech jobs doen verdwijnen, maar het is wel overduidelijk tegen die tech-jobs gericht. Er zijn trouwens ook al petities van andere sectoren (fotografen bvb), want die zien hun auteursrechten ook plots verdwijnen.
Dat is niet geautomatiseerd ofwat? Amaai geweldig IT werk
Of is dat zodat ze dat elke dag kunnen opschrijven zodat ze 'auteursrechten' kunnen claimen?

Dat bedrijf blijft gewoon draaien hoor. Wat minder efficiënt maar 30j geleden ging het ook zonder IT 😉.

Alles en iedereen is vervangbaar
Alles en iedereen is vervangbaar, ja sure maar niet hele populaties van hetzelfde 'type' eh.

Ik ben redelijk zeker dat de wereld letterlijk ontploft als alle ingenieurs ineens zouden verdwijnen.

Uit nieuwsgierigheid, kan jij dan voorbeelden aanhalen waar het geen probleem zou zijn als de IT uitvalt?

Uit nieuwsgierigheid, kan jij dan voorbeelden aanhalen waar het geen probleem zou zijn als de IT uitvalt?
In elke sector...

Als mail niet werkt bellen we wel. Voor de gsm bestond was er vast telefoontoestel.

Als je morgen niet meer op word kan gebruik je ander programma of pen en papier.

Ik werk ook op de luchthaven zoals anders. Wat hij daar aanhaalt lach ik eens goed mee.
Er zullen inderdaad soms te veel en soms te weinig personeel zijn voor de passagiers. Maar er zal gevlogen worden.

Ik zorg ervoor dat de serverracks elektriciteit krijgen. Om de zoveel tijd vallen die racks is zonder. Buiten wat kleine problemen blijft alles gaan.

Als er morgen geen elektriciteit meer is op de luchthaven doen ze enkele dagen toe, maar daarna gaat alles veel trager maar manueel...

Als mail niet werkt bellen we wel. Voor de gsm bestond was er vast telefoontoestel.

Als je morgen niet meer op word kan gebruik je ander programma of pen en papier.
Dat is een heel klein onderdeel in IT dat ze Operations / workstation ofzo noemen.

Los daarvan succes zonder IT nog een telefoon te gebruiken.
Dat is digitaal vandaag

Veel succes om nog papier te bestellen en te betalen zonder enige IT'er involved. Op micro-schaal kan dat eventueel als je in een eenvoudige sector zit. Niet als een heel land.

Ik werk ook op de luchthaven zoals anders. Wat hij daar aanhaalt lach ik eens goed mee.
Er zullen inderdaad soms te veel en soms te weinig personeel zijn voor de passagiers. Maar er zal gevlogen worden.
Anders kan zijn specifieke situatie beter inschatten maar ik wil gerust geloven dat er geen vliegtuig de lucht in gaat zonder IT'ers voor een maand.

Die moderne vliegtuigen kunnen ook vliegen op telraam logica? Of de radar, of de klanten komen nog allemaal op het loket bestellen waar het daarna per duif naar de centrale dienst gaat?
Alle IT systemen de laatste 30 jaar opgezet is niet niks hoor. Sommige zaken blijven nog wel even verder draaien zonder toezicht maar de reden dat alles als geheel blijft werken is omdat er continue verbeteringen en onderhoud gebeurt door IT'ers van allerlei soorten.

Ik zorg ervoor dat de serverracks elektriciteit krijgen. Om de zoveel tijd vallen die racks is zonder. Buiten wat kleine problemen blijft alles gaan.

Als er morgen geen elektriciteit meer is op de luchthaven doen ze enkele dagen toe, maar daarna gaat alles veel trager maar manueel...
Dat is dan waarschijnlijk redundant opgezet door de IT'ers. Haal je ook de andere datacenters down is het waarschijnlijk game over. Dan heb je misschien ook nog een batterij IT'ers als Anders nodig om de databases terug in orde te krijgen en de processen terug op te starten.

En ingenieurs en techniekers zijn ook nodig eh.. T ging hier specifiek over IT maar durf gerust te stellen 'ingenieurs, techniekers en IT'ers'. Die laatste valt ook weer uit elkaar in een heleboel functies waaronder 'it techniekers, it ingenieurs, it architecten, ...

Een IT'er is niet perce een Windows PC en Word installateur eh. :)

De lonen zijn natuurlijk ook zo laag in IT omdat die functies overbodig zijn. Ze proberen IT'ers zelfs artificieel te beperken door diplomavereisten en ingangsexamens.

Laatst bewerkt:
Nog een relatief recent voorbeeld in een fabriek waar de IT'ers wel nog werkten:

Het internet staat vol van gelijkaardige verhalen.

Nog een relevant voorbeeld hier
Er zouden zelfs geen nieuwe vliegtuigen meer gemaakt worden of in onderhoud kunnen.

Wat een non-discussie "wat als X stopt met werken"... Denk dat dit zo wat van toepassing kan zijn op elke job, schakel 1 laag van de arbeidsmarkt volledig uit en er zal hinder zijn, big surprise! Dit is heus niet enkel voor IT'ers van toepassing...

Wat een non-discussie "wat als X stopt met werken"... Denk dat dit zo wat van toepassing kan zijn op elke job, schakel 1 laag van de arbeidsmarkt volledig uit en er zal hinder zijn, big surprise! Dit is heus niet enkel voor IT'ers van toepassing...
Dat zeg ik ook niet.
Er werd gezegd dat de huidige wereld gewoon kan zonder IT'ers. Ik stel dat dat niet zo evident is als aangegeven.

Anyway back on topic.

Dat zeg ik ook niet.
Er werd gezegd dat de huidige wereld gewoon kan zonder IT'ers. Ik stel dat dat niet zo evident is als aangegeven.

Anyway back on topic.
Nee hoor, er werd gezegd dat zonder IT alles een tijdje kan blijven draaien en vervolgens ook nog eens dat "alles en iedereen vervangbaar is", wat op zich gewoon klopt... Daar komt het op neer. Het wegvallen van deze IP ruling gaat er niet voor zorgen dat alle IT'ers plots naar het buitenland verhuizen, moest dat wel het geval zijn dan zullen zij die achterblijven gegeerd worden en hun prijzen serieus kunnen laten stijgen, hoppaa, gevolg dat er weer mensen terugkomen omdat er mooie opportuniteiten zijn en alles normaliseert stilaan weer...

Dan heb ik dat anders begrepen, ik dacht dat Japser wou aangeven dat hij denkt dat alles zonder 'IT' wel zou kunnen verderdraaien.
En natuurlijk kan je iedereen vervangen. Maar een IT'er vervangen door een andere IT'er was niet de stelling.
Ik vraag me wel oprecht af wat er zou gebeuren als alle IT'ers eens een dagje zouden staken...

Voor de rest akkoord en over het IP heb ik eigenlijk weinig mening buiten dat ze dat gelijk veel andere voordelen gewoon algemeen moeten afschaffen. De lonen zullen dan wel weer stabiliseren naar gelang de waarde die ze opbrengen op de markt.

Laatst bewerkt:
Dan heb ik dat anders begrepen, ik dacht dat Japser wou aangeven dat hij denkt dat alles zonder 'IT' wel zou kunnen verderdraaien.

En natuurlijk kan je iedereen vervangen. Maar een IT'er vervangen door een andere IT'er was niet de stelling.

Voor de rest akkoord en over het IP heb ik eigenlijk weinig mening buiten dat ze dat gelijk veel andere voordelen gewoon algemeen moeten afschaffen. De lonen zullen dan wel weer stabiliseren naar gelang de waarde die ze opbrengen op de markt.
Volledig akkoord, toen ik in loondienst werkte was mijn nettoloon bijna hetzelfde aan mijn brutoloon en zijn er zelfs collega's waarvan ik weet dat de nettolonen hoger zijn dan het brutoloon... Helemaal absurd, ze zouden eens met de grove borstel mogen vegen door al die extralegale voordelen, te beginnen met de salariswagens... Ook al zou ik daar zelf waarschijnlijk ook serieus negatief door worden benadeeld maar het is een klucht van jewelste.

De hamvraag is natuurlijk of de balans ter herverdeling dan beter zal balanceren.

En waar trek je de grens van uitfasering van 'sturende' maatregelen.
Want ik ben ook geen voorstander van de huidige energiemaatregelen of goedkope ondersteuning in kinderopvang of ...

Dat is niet geautomatiseerd ofwat? Amaai geweldig IT werk
Of is dat zodat ze dat elke dag kunnen opschrijven zodat ze 'auteursrechten' kunnen claimen?
Dat is niet geautomatiseerd omdat de volledige automatisatie belachelijk veel geld zou kosten (omdat er voor die forecasts quasi elke dag andere parameters moeten worden ingegeven). Dat project is herbouwd tijdens Corona en dus met een zeer gelimiteerd budget.
In elke sector...

Remember this:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/06/19/brussels-airport-schrapt-morgen-alle-vertrekkende-vluchten/
Die beslissing is genomen op basis van diezelfde forecast-cijfers. Er kwam toen uit de modellen dat de wachtrij ging oplopen tot 28u. Zonder die cijfers is het onmogelijk in te schatten hoeveel bewakingsagenten er nodig zijn en zonder die inschatting kan je dus de wachttijden niet inschatten. Het enige dat dan nog kan doorgaan zijn vrachtvluchten.

Dat is trouwens niet mijn team, maar een apart team "forecasting" (dat een afgeleide is van het data science team). Ik doe rapportering wat natuurlijk "na de feiten" is en momenteel niet operationeel gebruikt wordt. Maar ook wij hebben nog elke dag iemand die een rapportje bij elkaar moet klikken om naar hoger management te sturen. De reden dat dit dan weer manueel moet, is omdat de aanlevering van de data niet stabiel genoeg is en die managers in paniek schieten als ze zien dat er plot 90% minder verkocht is ofzo.

IT'er is een heel breed begrip geworden.
Dat is niet enkel nog de developer/programmeur maar ook de service manager, de data scientist, de helpdesks, de netwerkbeheerder, de testers, de IT security consultant,...

Beetje ook waarom dat systeem van auteursrechten geexplodeerd is. Iedereen die een script schrijft voor het minste, probeert auteursrechten binnen te halen :p.

Terug
Bovenaan