Ik zie geen groot (juridisch) probleem in het feit dat "Software" wordt uitgesloten tov boeken, kunstwerken, ...Het is nog vroeg om het te zeggen, de teksten zijn nog niet vrijgekomen enzo maar ik denk dat dat juridisch risico op het eerste zicht echt wel laag zal zijn. Discriminatie hangt voor een groot deel af van de bedoeling van de wetgever (zolang die ook objectief is). Als de wetgever zegt dat ze auteursrechtelijk werk lager wil belasten en dan enkel schilderijen in de wet opneemt heb je veel kans dat het discriminatie is, als de bedoeling daarentegen is om schilders lager te belasten, is het ok om enkel schilderijen in die wet op te nemen. De overheid heeft nu al vrij duidelijk gemaakt wat de bedoeling is: werk dat auteursrechtelijk beschermd wordt en publiek verspreid wordt minder belasten, zolang de wet daarmee overeen komt is er niet echt een reden om dat als discriminatie te zien. (of het zou moeten zijn dat ze dat als niet objectief beschouwd wordt maar ook daar zie ik niet direct hoe dat zou werken).
Ik denk dat de huidige regeling voor auteursrechten op heel wat wankeler voeten staat. Het is nooit gebeurd voor zover ik weet maar ik denk dat je voor het grondwettelijk hof wel een sterke casus kan bouwen dat er discriminatie is tussen werknemers die het niet en wel krijgen, net omdat de bedoeling van de wetgever was om onregelmatige inkomsten fiscaal te ontzien terwijl dat helemaal niet was hoe de wet bepaalt wie er wel of niet gebruik van kan maken.
Hét probleem lijkt me echter het feit dat "games" specifiek er wél onder vallen. Want games developen of software developen, dat is in essentie wel exact hetzelfde...