IP Ruling - Zinnig of onzinnig?

Hier nog wel wat interessante inzichten: https://legalnews.be/it-ip/de-afsch...economisch-een-grote-vergissing-sirius-legal/
But as always ... de regering gaat zich dit allemaal niet te veel aan trekken.

Ik kan mij wel voor stellen dat die grote consultancy boiten die al jaar & dag hun loon optimaliseren op deze manier naar de rechter zullen stappen. De kleine KMO'kes ... jah ... die zijn gejost e. Die hebben niet genoeg gewicht om in de schaal te leggen.
Dus 't zal wel van de grote & de WG organisaties moeten komen.

Zeker aangezien die grote nogal eens een lager loon durven geven bruto, met als argument dat ze via de ruling die ze hebben toch minder belasting betalen.
Dus voor vele van hun WN's gaat dit wss hard aan komen.

Voor mij is het weliswaar 'simpel' ... auteursrechtelijk beschermd werk is auteursrechtelijk beschermd recht.
Dus oftewel ieder gelijk voor de wet oftewel heel het boeltje op de schop.

Hier nog wel wat interessante inzichten: https://legalnews.be/it-ip/de-afsch...economisch-een-grote-vergissing-sirius-legal/
But as always ... de regering gaat zich dit allemaal niet te veel aan trekken.

Ik kan mij wel voor stellen dat die grote consultancy boiten die al jaar & dag hun loon optimaliseren op deze manier naar de rechter zullen stappen. De kleine KMO'kes ... jah ... die zijn gejost e. Die hebben niet genoeg gewicht om in de schaal te leggen.
Dus 't zal wel van de grote & de WG organisaties moeten komen.

Zeker aangezien die grote nogal eens een lager loon durven geven bruto, met als argument dat ze via de ruling die ze hebben toch minder belasting betalen.
Dus voor vele van hun WN's gaat dit wss hard aan komen.

Voor mij is het weliswaar 'simpel' ... auteursrechtelijk beschermd werk is auteursrechtelijk beschermd recht.
Dus oftewel ieder gelijk voor de wet oftewel heel het boeltje op de schop.
Da's een advocaat die duidelijk zelf auteursrechten krijgt en kwaad is. Zijn uitleg is ook wel een hoop quatsch, heel dat stuk over hoe de bedoeling van de invoering van de wet was om iedereen gelijk te behandelen is gewoon niet waar, het was helemaal zo duidelijk niet dat software onder regeling viel, de strijd is gewoon beslecht doordat de minister dat "bevolen" heeft. Dan een heel stroman-argument over misbruik alsof dat de reden is waarom het afgeschaft wordt en vooral dat stuk over de economische impact: Alsof softwareontwikkelaars hier nu gaan moeten vrezen voor hun job want lageloonlanden gaan dat allemaal overpakken, je moet echt wel advocaat zijn om zo'n dingen zonder blikken of blozen te durven schrijven.

Hij moet zijn auteursrechten verantwoorden door fictie te schrijven hè.

We hebben ooit bekeken of je auteursrechten kunt rechtvaardigen voor juridische consultznts en besloten dat dat niet het geval was. Tenzij het gaat om advocaten ofzo die echte boeken schrijven maar dat staat los van hun gewone werk. Een juridisch advies als auteursrechtelijk beschermd werk beschouwen is een beetje raar.

Hij moet zijn auteursrechten verantwoorden door fictie te schrijven hè.

We hebben ooit bekeken of je auteursrechten kunt rechtvaardigen voor juridische consultznts en besloten dat dat niet het geval was. Tenzij het gaat om advocaten ofzo die echte boeken schrijven maar dat staat los van hun gewone werk. Een juridisch advies als auteursrechtelijk beschermd werk beschouwen is een beetje raar.
Goh, voor die gasten lijkt mij dat idd wel 't geval. Nen advocaat die mij nen brief schrijft dat dan auteursrechtelijk beschermde content zou zijn ... yeah, kinda strange.

Nuja, ik kijk de kat wat uit de boom alvast. Ik heb sinds deze maand ook dit voordeel (na een proces van 2 jaar om 't in orde te krijgen).
't Zal duidelijk 'short lived' zijn voor mij & 't zal de 5j niet halen om te 'vervallen'.

Echter, ik ben begonnen aan een loon berekend zonder dat voordeel. Daarna is het er 'bij gekomen', dus als het weer weg valt zal ik uiteraard wel overleven.
Die gasten bij de grote consultancy spelers (e.g. Chronos e.d.) beginnen over 't algemeen DAY1 met dat voordeel & je hoort toch vaak dat hun 'lager loon' verantwoord wordt door die IP ruling & een duurdere wagen dan bij pakweg een kleinere concurrent.

Technisch gezien valt die WG's niets te weerleggen, 't zijn de belastingen die veranderen, niet hun verloning. Maar of die WN's daar dat zo gaan zien is een ander paar mouwen.

Nuja ... van dit verhaal, naar de 'netto vergoedingen' tot aan de bedrijfswagens etc. 't Is duidelijk dat men serieus in ons zakken wil zitten.
Belasting verhogingen langs alle kanten met andere woorden.

De simulator wat je loon in 2023 zou zijn mét en zonder IP-ruling:

Zowel brutoloon als IP-percentage aan te passen naar je eigen bedrijfsregeling.

Onthou: door maaltijdcheques, groepsverzekering, ... kan het bedrag anders uitkomen dan dat je nu op je loonfiche ziet. Het verschil tussen 2022 en 2023 en met/zonder IP zal grosso modo telkens wel kloppen.

Nuja, ik kijk de kat wat uit de boom alvast. Ik heb sinds deze maand ook dit voordeel (na een proces van 2 jaar om 't in orde te krijgen).
't Zal duidelijk 'short lived' zijn voor mij & 't zal de 5j niet halen om te 'vervallen'.
Je hebt dit deze maand verkregen, 2 maand later (in januari) wordt het alweer deels afgeschaft. You are a lucky person.

Die gasten bij de grote consultancy spelers (e.g. Chronos e.d.) beginnen over 't algemeen DAY1 met dat voordeel & je hoort toch vaak dat hun 'lager loon' verantwoord wordt door die IP ruling & een duurdere wagen dan bij pakweg een kleinere concurrent.
Ik neem aan dat je Cronos bedoelt, daar worden er bij veel bedrijfjes (Cronos is niet 1 groot bedrijf maar een groepering van honderden kleine bedrijfjes) geen IP-rechten gegeven. En ze geven niet specifiek lage lonen hoor, genoeg bedrijfjes daar waar je bovengemiddeld kan verdienen.

Bij ons hebben ze in september de goedkeuring gekregen van de rulingcommissie om ermee te beginnen. Bedrijf wou pas volgend jaar ermee starten, maar wegens de actualiteit gaan ze het dit jaar nog implementeren zodat we er nog gebruik van kunnen maken in 2023...

Bij ons hebben ze in september de goedkeuring gekregen van de rulingcommissie om ermee te beginnen. Bedrijf wou pas volgend jaar ermee starten, maar wegens de actualiteit gaan ze het dit jaar nog implementeren zodat we er nog gebruik van kunnen maken in 2023...
Wel maar voor 50% las ik. Maar is dat wel correct? In praktijk gaat dit volgens mij, nog dicht tegen de 100% zijn denk ik voor de meeste mensen? Omdat het stuk dat in aanmerking komt voor de meeste werknemers nog voldoende groot is?

Maar als dit er doorkomt, is het in 2024 gedaan ermee. Dus geniet ervan zolang het nog kan. Ik zou zeggen: Zet dat extra geld opzij om te sparen.

Bon dat is alvast 1 onrechtvaardige koterij minder...
Hopelijk next up: reele huurinkomsten belasten, bedrijfswagens fors duurder maken, meerwaardebelasting op aandelen, tarieven vennootschapsbelasting verhogen en liqjidatiereserve afschaffen, registratierechten terug verhogen ( en notaristarirven verder verlagen ter compensatie).
Hell, van mij mogen ze zelfs de woonbonus per direct afschaffen.

En met het vrijgekomen geld de sociale bijdragen/tarieven in de personenbelasting fors verlagen.

Bon dat is alvast 1 onrechtvaardige koterij minder...
Hopelijk next up: reele huurinkomsten belasten, bedrijfswagens fors duurder maken, meerwaardebelasting op aandelen, tarieven vennootschapsbelasting verhogen en liqjidatiereserve afschaffen, registratierechten terug verhogen ( en notaristarirven verder verlagen ter compensatie).
Hell, van mij mogen ze zelfs de woonbonus per direct afschaffen.

En met het vrijgekomen geld de sociale bijdragen/tarieven in de personenbelasting fors verlagen.

lol why the hell zou je de registratierechten terug verhogen.
Dat houdt de flexibiliteit van de huizenmarkt tegen. Mensen moeten kunnen verhuizen zonder hun nier te verkopen aan de overheid.

lol why the hell zou je de registratierechten terug verhogen.
Dat houdt de flexibiliteit van de huizenmarkt tegen. Mensen moeten kunnen verhuizen zonder hun nier te verkopen aan de overheid.
Verhoog dan de KI, allez onroerende voorheffing, als dat het objectief is.

Die verlaging van die belasting heeft in mijn ogen de prijzen van de huizenmarkt niet verbeterd. Het enigste wat die verlaging gedaan heeft, is ervoor gezorgd dat er meer geld gaat naar de verkoper van het huis ten koste van de begroting van de overheid.

Als ik dan toch 700k moet betalen voor een woning... dan geef ik liever 70k aan de overheid dan dat ik 30k moet geven aan de overheid en de 40k verschil mag doorgeven aan de eigenaar van de woning. Wetende dat de overheid een andere inkomstenbron zal gaan zoeken om dat verschil goed te maken.

Want uiteindelijk is de marktprijs, de marktprijs.

Petitie voor het behoud van de huidige regeling:
"... that does NOT destroy Belgian tech jobs".... Hoe lang is IP ruling nu écht populair? En hoe hopeloos verloren waren tech jobs daarvoor dan eigenlijk in België?!

Misschien ineens gaan staken, kijken of dat helpt.

"... that does NOT destroy Belgian tech jobs".... Hoe lang is IP ruling nu écht populair? En hoe hopeloos verloren waren tech jobs daarvoor dan eigenlijk in België?!

Shit ik las elders op dit forum nog dat iedereen maar in de IT moest gaan werken om geld te scheppen, en nu wordt de sector vernietigd!

Laatst bewerkt:

Ik vraag me wel oprecht af wat er zou gebeuren als alle IT'ers eens een dagje zouden staken... Bij mijn klant kan ik in elk geval zeggen dat de luchthaven alle vluchten zou moeten cancellen of op zijn minst in "nood-procedure" moet werken (omdat ze geen inschatting gaan hebben van aantal passagiers en dus de veiligheidsagenten niet juist kunnen inschatten).

Nu, het afschaffen van IP-vergoeding gaat geen tech jobs doen verdwijnen, maar het is wel overduidelijk tegen die tech-jobs gericht. Er zijn trouwens ook al petities van andere sectoren (fotografen bvb), want die zien hun auteursrechten ook plots verdwijnen.

Nu, het afschaffen van IP-vergoeding gaat geen tech jobs doen verdwijnen, maar het is wel overduidelijk tegen die tech-jobs gericht. Er zijn trouwens ook al petities van andere sectoren (fotografen bvb), want die zien hun auteursrechten ook plots verdwijnen.
Het zijn dan ook overduidelijk voornamelijk de tech jobs die de regeling gebruiken die eigenlijk niet voor hen bedoeld was, het is dan ook vrij logisch dat men die groep in het vizier gaat nemen.

Teken die petitie aub niet, want ik ga mij als software ontwikkelaar kapot schamen als die in het nieuws zou komen. :p

Teken die petitie aub niet, want ik ga mij als software ontwikkelaar kapot schamen als die in het nieuws zou komen. :p
Ik teken NIET (ook al heb ik die IP ruling) - Al begrijp ik vast en zeker, wel de grote frustraties.

De minister heeft dit 100% zelf (op)gezocht. Eerst afkomen met een voorstel tov de getroffen sectoren, met een uitdoofscenario tegen eind 2024 (waarmee de meesten wel konden mee leven, soms moet je netto salaris inboeten voor het algemeen welzijn), maar als het voorstel dan op tafel ligt daar ineens 2023 van maken. (Men moet gaten in de begroting opvullen, want ik ben niet naïef van dat geld gaat helemaal NIKS naar mijn medemens)

En ja de tegenstanders van dit misbruik kunnen dan wel zeggen op dit forum: Dat is juist goed Makila! Ja volkomen mee eens, dat klopt, MAAR dan had de minister wel consequent moeten zijn en dit asap zo doorgeven OF dit bespreken met de getroffen sectoren. En dat is dus niet gebeurd. Zoals eerder gezegd: Men beslist maar wat, en dat wordt gewoon doorgevoerd, zonder boe of bah. Zo werkt dat in België ;)

Nu voelen veel werknemers én werkgever zich gewoon in snelheid gepakt. Je mag het daarmee oneens zijn of zeveren dat oa IT'ers al genoeg verdienen, dat verandert daar NIETS aan. Like it or not: Velen voelen zich in hun "nolleke" gepakt. Amen.
(En het zijn inderdaad niet alleen IT'ers die getroffen worden, al is dit wel de grootste sector)

Laatst bewerkt:
Ik vraag me wel oprecht af wat er zou gebeuren als alle IT'ers eens een dagje zouden staken... Bij mijn klant kan ik in elk geval zeggen dat de luchthaven alle vluchten zou moeten cancellen of op zijn minst in "nood-procedure" moet werken (omdat ze geen inschatting gaan hebben van aantal passagiers en dus de veiligheidsagenten niet juist kunnen inschatten).

Die is niet tegen tech jobs gericht.
En die is eigenlijk ook niet tegen auteursrechten gericht. Eigenlijk is het gewoon een beperking van een voordeel omdat het te uit de kluiten aan het groeien is met een negatieve impact op de staatsfinanciën. Wat niet helpt natuurlijk wanneer ze op alle fronten geld zoeken en moeten zoeken.

Maar eigenlijk geldt dat voor al de extralegale voordelen. Het originele concept ervan was mooi. En dat is draagbaar om toe te passen als een minderheid er gebruik van maakt. Maar als een groeiend aandeel van de belastingsplichtigen hier gebruik van maakt, dan ondergraaft dit ons sociaal bestel.

Terug
Bovenaan