IP Ruling - Zinnig of onzinnig?

Een IP ruling is meestal geldig voor 5 jaar.

Ik begrijp dat vanaf 1 januari 2023 nieuwe aanvragen steevast geweigerd zullen worden (uitgezonderd voor creatief en publiek werk). Dit is vrij éénvoudig uitvoerbaar en dit kan je volledig waterdicht in de wetgeving gooien. Vanaf een bepaald ogenblik in de tijd los je dan het probleem met de auteursrechten vanzelf op.

Maar wat met bestaande IP rulings die nog lopende zijn? Gaan deze dan uitdoven en niet verlengd worden of gaan ze gewoon al zeggen vanaf 1 januari 2023 --> ASAP gedaan ermee, knip knip! En deze ruling nog loopt of niet? --> Meteen weg ermee! (Of de auteursrechten anders gaan belasten, maar dit komt eigenlijk dan op hetzelfde neer)

Een 3de optie, is dat ze gewoon 'met terug werkende kracht' gaan zeggen: Iedereen die misbruik maakte van het systeem, heeft deze IP ruling onterecht verkregen. We gaan dit geld gewoon volledig terugvorderen bij ALLE werknemers die hiervan gebruik gemaakt hebben en waarvoor dit systeem NIET bedoeld was.

Als de wetgeving wordt aangepast zijn in feite ook alle rulings nietig. Die ruling zegt alleen 'Ah, wat je hier doet is komende 5 jaar geldig voor de huidige wetgeving. Mocht de wet wijzigen is het ook gedaan met de ruling.'

Terugvorderen gaat niet gebeuren. Daarvoor is die ruling om te checken of je correct met de wetgeving was.

In ieder geval is de groep mensen die van de IP ruling genieten zo klein dat ze dat gewoon kunnen afschaffen zonder van ons wakker te liggen.

Een IP ruling is meestal geldig voor 5 jaar.

Ik begrijp dat vanaf 1 januari 2023 nieuwe aanvragen steevast geweigerd zullen worden (uitgezonderd voor creatief en publiek werk). Dit is vrij éénvoudig uitvoerbaar en dit kan je volledig waterdicht in de wetgeving gooien. Vanaf een bepaald ogenblik in de tijd los je dan het probleem met de auteursrechten vanzelf op.

Maar wat met bestaande IP rulings die nog lopende zijn? Gaan deze dan uitdoven en niet verlengd worden of gaan ze gewoon al zeggen vanaf 1 januari 2023 --> ASAP gedaan ermee, knip knip! En deze ruling nog loopt of niet? --> Meteen weg ermee! (Of de auteursrechten anders gaan belasten, maar dit komt eigenlijk dan op hetzelfde neer)

Een 3de optie, is dat ze gewoon 'met terug werkende kracht' gaan zeggen: Iedereen die misbruik maakte van het systeem, heeft deze IP ruling onterecht verkregen. We gaan dit geld gewoon volledig terugvorderen bij ALLE werknemers die hiervan gebruik gemaakt hebben en waarvoor dit systeem NIET bedoeld was.
De ruling zegt: x% van uw inkomsten zijn auteursrechten vergoeding.
Niet aan hoeveel procent dat belast is. En het is dat stukje dat verandert.

De ruling zegt: x% van uw inkomsten zijn auteursrechten vergoeding.
Niet aan hoeveel procent dat belast is. En het is dat stukje dat verandert.
Correctie: het feit dat dat (fiscale) auteursrechten zouden zijn verandert wettelijk gezien. Komt op hetzelfde neer natuurlijk.

De ruling zegt gewoon: als je dit percentage als auteursrechten geeft dan zullen we jou hier geen belastingfraude voor aansmeren. Niet meer dan dat hé, het is eerder een pre-check zodat het bedrijf en de werknemers iets van zekerheid hebben. Dan nog lijkt me een rechtzaak ten gronde nooit uitgesloten, zo’n ruling is geen rechterlijk vonnis.

Als de wetgeving wordt aangepast zijn in feite ook alle rulings nietig. Die ruling zegt alleen 'Ah, wat je hier doet is komende 5 jaar geldig voor de huidige wetgeving. Mocht de wet wijzigen is het ook gedaan met de ruling.'

Terugvorderen gaat niet gebeuren. Daarvoor is die ruling om te checken of je correct met de wetgeving was.

In ieder geval is de groep mensen die van de IP ruling genieten zo klein dat ze dat gewoon kunnen afschaffen zonder van ons wakker te liggen.
Aan het aantal miljoen dat ze er mee willen ophalen te zien is dat toch niet zo klein hoor

Correctie: het feit dat dat (fiscale) auteursrechten zouden zijn verandert wettelijk gezien. Komt op hetzelfde neer natuurlijk.

De ruling zegt gewoon: als je dit percentage als auteursrechten geeft dan zullen we jou hier geen belastingfraude voor aansmeren. Niet meer dan dat hé, het is eerder een pre-check zodat het bedrijf en de werknemers iets van zekerheid hebben. Dan nog lijkt me een rechtzaak ten gronde nooit uitgesloten, zo’n ruling is geen rechterlijk vonnis.
Volgens mij niet, want het feit dat software auteursrechtelijk beschermd is, staat in totaal andere wetgeving? (Anders geven ze bij deze een vrijgeleide voor illegaal downloaden).

Je blijft auteursrechten verkopen etc, alleen wordt het fiscaal gunstregime enkel toegepast indien voldaan is aan een paar extra voorwaarden (kunstwerkcertificaat of publiek maken van werk via derde)

75 miljoen euro, dat is nu (naar politieke normen) niet zo veel eigenlijk? En dat is onwaarschijnlijk nog een enorme overschatting
Zou verwachten dat je zo iets toch redelijk accuraat kan achterhalen adhv fiscale aangiftes voorbije jaren.

75mio dan kom je toch al snel aan meer dan 25k mensen

Het blijft een druppel op een hete plaat natuurlijk. Ze geven miljarden uit aan de energiecrisis, maar ze gaan dan wel achter aan paar kruimels, waarvan je nu al weet dat bepaalde machtige werkgeversorganisaties dit ook nog gaan aanvechten voor de rechtbank.

Dus ik zou -moest ik minister zijn- toch eerder opteren voor een uitdoofscenario dan al die moeite te doen. Tegen dat de rechtsgang bewandeld is (tergend traag in België), dan zijn we ook weer een jaar (of zelfs) twee verder. En tegen dan zijn alle huidige rulings toch aan de einddatum.

Maar goed, we zullen wel zien.

Ik denk inderdaad toch zo'n 25k mensen. Ik vind dat toch meer dan je op het eerste zicht zou denken. ;)

Het blijft een druppel op een hete plaat natuurlijk. Ze geven miljarden uit aan de energiecrisis, maar ze gaan dan wel achter aan paar kruimels, waarvan je nu al weet dat bepaalde machtige werkgeversorganisaties dit ook nog gaan aanvechten voor de rechtbank.

Dus ik zou -moest ik minister zijn- toch eerder opteren voor een uitdoofscenario dan al die moeite te doen. Tegen dat de rechtsgang bewandeld is (tergend traag in België), dan zijn we ook weer een jaar (of zelfs) twee verder. En tegen dan zijn alle huidige rulings toch aan de einddatum.

Maar goed, we zullen wel zien.
Uitdoven kan ook alleen als je het aanpakt he

Volgens mij niet, want het feit dat software auteursrechtelijk beschermd is, staat in totaal andere wetgeving? (Anders geven ze bij deze een vrijgeleide voor illegaal downloaden).
Dat staat totaal los van hoe je een werknemer loon uitkeert.
Je blijft auteursrechten verkopen etc, alleen wordt het fiscaal gunstregime enkel toegepast indien voldaan is aan een paar extra voorwaarden (kunstwerkcertificaat of publiek maken van werk via derde)
Neen dus. In mijn contract staat dat duidelijk vermeld dat ik alle copyright afsta van het werk dat ik on the job maak. Dat was al zo ver voor er sprake was van die IP rulings en dergelijke. Voorheen verkocht ik ook mijn auteursrechten niet. Ik gaf die op als deel van de overeenkomst waar ook mijn loon in stond.
Met die IP ruling wordt er effectief een deel van mijn bruto bezoldiging op een andere manier aan mij uitgekeerd. Dat is dus binnenkort niet meer zo. Dat is een contractueel en fiscaal verschil (mijn belastingaangifte ziet er anders uit).
Maar heel die tijd (met of zonder auteursrechtenvergoeding) heb ik gewoon dezelfde afstand van rechten, van in mijn oorspronkelijk contract, ondergaan.

We’re splitting hairs hé… Dat weet ik ook wel. Uiteindelijk “verkoop” ik mijn tijd evengoed als mijn auteursrechten aan mijn werkgever, maar zo zie ik het toch niet (en de meesten doorgaans ook niet).

Zou verwachten dat je zo iets toch redelijk accuraat kan achterhalen adhv fiscale aangiftes voorbije jaren.

Als je de berekening zou maken alsof het enkel zelfstandigen met een dagrate van 650€ en 210 gewerkte dagen maakt, kom je hier op:
650*210=136500€ omzet
136500*0,125=17062,5€ auteursrechten
17062,5€*0,075 =1280€ belastingen op auteursrechten.

Alternatief voor auteursrechten is VVPR bis:
Daarop zou je 5460€ meer belastingen betalen.
75000000/5460 = 13760 zelfstandigen.

Dat wil trouwens ook zeggen dat momenteel meer dan de helft van de auteursrechten puur naar IT-ers zou gaan.

't is gebeurd
Wie er dus zeker uitvliegt, zijn de advocaten, architecten, consultants, marketeers en ICT’ers die niks met games te maken hebben. Voor deze bedrijven wordt een overgangsperiode voorzien, maar die is inmiddels flink ingekort. De facto gaat het maar over één jaar meer, namelijk het kalenderjaar 2023.

Concreet stelt Van Peteghem voor dat alle bedrijven die in het kalenderjaar 2022 gebruik maken van het regime, dat ook in 2023 nog kunnen, maar slechts voor de helft. Vandaag komen alle inkomsten onder de 64.070 euro in aanmerking voor een behandeling als roerende inkomsten. In het overgangsjaar 2023 wordt dat de helft van dat bedrag, rekening houdend indexering.

Dus ik zou -moest ik minister zijn- toch eerder opteren voor een uitdoofscenario dan al die moeite te doen. Tegen dat de rechtsgang bewandeld is (tergend traag in België), dan zijn we ook weer een jaar (of zelfs) twee verder.
Hij leest duidelijk mijn posts hier niet, alle t'is goed, alles nogmaals versnellen. Doe eens normaal. Doe het gewoon meteen correct en GOED. Snel sneller snelst is het motto van Van Peteghem. Is dit een verkiezingsstunt voor zijn kiesvee voor 2024?

Ik ben voorstander om dit allemaal af te schaffen (al maak ik er zelf gebruik van), maar snel is niet altijd goed. Er komen ook nog 2 vakanties aan en ah neen hé, de ministers nemen GEEN vakantie, die werken DOOR! Dus dit is toch gewoon overhaast te werk gaan? En wat met onderling overleg met de sectoren? Daar is al geen tijd meer voor. Ach ja als ze het invoeren voor de belastingen moeten worden ingevuld ergens in april of zo is het goed zeker? :biglaugh:

Nu goed, het maakt me niet zoveel uit, maar ik ben toch ergens benieuwd wat dit nog gaat geven. :tongue:

Hij leest duidelijk mijn posts hier niet, alle t'is goed, alles nogmaals versnellen. Doe eens normaal. Doe het gewoon meteen correct en GOED. Snel sneller snelst is het motto van Van Peteghem. Is dit een verkiezingsstunt voor zijn kiesvee voor 2024?

Ik ben voorstander om dit allemaal af te schaffen (al maak ik er zelf gebruik van), maar snel is niet altijd goed. Er komen ook nog 2 vakanties aan en ah neen hé, de ministers nemen GEEN vakantie, die werken DOOR! Dus dit is toch gewoon overhaast te werk gaan? En wat met onderling overleg met de sectoren? Daar is al geen tijd meer voor. Ach ja als ze het invoeren voor de belastingen moeten worden ingevuld ergens in april of zo is het goed zeker? :biglaugh:

Nu goed, het maakt me niet zoveel uit, maar ik ben toch ergens benieuwd wat dit nog gaat geven. :tongue:

Ik snap niet waarom? Was nu eigenlijk de laatste jaren mijn klacht over Van Peteghem is dat al die overgangsperiodes veel te lang zijn.
Afschaffing van de bijzondere bijdrage van de sociale zekerheid. Dat is een heel scenario over 4 jaar gespreid. Veel te lang om een "crisisbelasting" af te schaffen.

Hier wordt er tenminste korte metten meegemaakt. Logisch ook. Systeem moet snel beperkt worden wanneer de kosten uit de pan swingen en anders gaan er een paar nog vlug een paar jaar auteursrechten proberen te maximaliseren :p.

Als je nog langer wacht, wordt dat een verhaal zoals de bedrijfswagens en maaltijdcheques waar je nauwelijks meer vanaf geraakt. :p

Ik snap niet waarom?
Rechtszaken, geklaag en gezaag binnen bepaalde sectoren die eens goed op tafel gaan slaan.
Ik zou het ook liefst zo snel mogelijk afgeschaft zien, maar ik ben niet 100% zeker of 1 jaar wel realistisch gaat zijn. The Future shall tell zeker? Vandaag is vandaag, morgen is voor morgen.

Als je nog langer wacht, wordt dat een verhaal zoals de bedrijfswagens en maaltijdcheques waar je nauwelijks meer vanaf geraakt. :p
MC en onkostenvergoedingen, staat voor 2024 op zijn planning om dit te schrappen. Bedrijfswagens afschaffen staat ook op zijn wishlist (maar nog geen datum). Tankkaarten ging hij ook aanpakken.

De helft zal realiteit worden, de andere helft is verkiezingspropaganda he. We will see ;)

Stapje voor stapje is de sleutel tot succes. Rome was ook niet op 1 dag gebouwd.

Ik snap niet waarom? Was nu eigenlijk de laatste jaren mijn klacht over Van Peteghem is dat al die overgangsperiodes veel te lang zijn.
Afschaffing van de bijzondere bijdrage van de sociale zekerheid. Dat is een heel scenario over 4 jaar gespreid. Veel te lang om een "crisisbelasting" af te schaffen.

Hier wordt er tenminste korte metten meegemaakt. Logisch ook. Systeem moet snel beperkt worden wanneer de kosten uit de pan swingen en anders gaan er een paar nog vlug een paar jaar auteursrechten proberen te maximaliseren :p.

Idd, overgangsperiodes zijn nodig als de belastingplichtige tijd moet hebben om een omslag te maken. Als je bvb autofiscaliteit verandert is het maar fair dat je rekening houdt met het feit dat als een belastingplichtige pas een nieuwe auto gekocht hebt, hij die niet instant kan wegdoen zonder verlies. In een situatie als dit is een overgangstermijn niet eens echt nodig. Het is niet dat bedrijven of werknemers zich moeten kunnen voorbereiden hierop. Ze gaan gewoon nog een jaar langer het voordeel genieten om het dan vanaf 2024 te verliezen, net hetzelfde als wat ze zouden doen moest het nu afgeschaft zou worden.

Idd, overgangsperiodes zijn nodig als de belastingplichtige tijd moet hebben om een omslag te maken. Als je bvb autofiscaliteit verandert is het maar fair dat je rekening houdt met het feit dat als een belastingplichtige pas een nieuwe auto gekocht hebt, hij die niet instant kan wegdoen zonder verlies. In een situatie als dit is een overgangstermijn niet eens echt nodig. Het is niet dat bedrijven of werknemers zich moeten kunnen voorbereiden hierop. Ze gaan gewoon nog een jaar langer het voordeel genieten om het dan vanaf 2024 te verliezen, net hetzelfde als wat ze zouden doen moest het nu afgeschaft zou worden.
In praktijk gaat dit zeker nog eens langs de raad van state moeten passeren (want er hangt toch een stevige zweem van discriminatie rond) dus die effectieve datum gaat niet gehaald worden.

Van Petegem is zich wel in recordtempo de dieperik in aan het werken. Alle voorstellen rond "besparingen" komen er snel snel, maar alle voorstellen rond belastingsverlagingen, daar zit minder druk achter precies.

In praktijk gaat dit zeker nog eens langs de raad van state moeten passeren (want er hangt toch een stevige zweem van discriminatie rond) dus die effectieve datum gaat niet gehaald worden.

Van Petegem is zich wel in recordtempo de dieperik in aan het werken. Alle voorstellen rond "besparingen" komen er snel snel, maar alle voorstellen rond belastingsverlagingen, daar zit minder druk achter precies.
Het is nog vroeg om het te zeggen, de teksten zijn nog niet vrijgekomen enzo maar ik denk dat dat juridisch risico op het eerste zicht echt wel laag zal zijn. Discriminatie hangt voor een groot deel af van de bedoeling van de wetgever (zolang die ook objectief is). Als de wetgever zegt dat ze auteursrechtelijk werk lager wil belasten en dan enkel schilderijen in de wet opneemt heb je veel kans dat het discriminatie is, als de bedoeling daarentegen is om schilders lager te belasten, is het ok om enkel schilderijen in die wet op te nemen. De overheid heeft nu al vrij duidelijk gemaakt wat de bedoeling is: werk dat auteursrechtelijk beschermd wordt en publiek verspreid wordt minder belasten, zolang de wet daarmee overeen komt is er niet echt een reden om dat als discriminatie te zien. (of het zou moeten zijn dat ze dat als niet objectief beschouwd wordt maar ook daar zie ik niet direct hoe dat zou werken).

Ik denk dat de huidige regeling voor auteursrechten op heel wat wankeler voeten staat. Het is nooit gebeurd voor zover ik weet maar ik denk dat je voor het grondwettelijk hof wel een sterke casus kan bouwen dat er discriminatie is tussen werknemers die het niet en wel krijgen, net omdat de bedoeling van de wetgever was om onregelmatige inkomsten fiscaal te ontzien terwijl dat helemaal niet was hoe de wet bepaalt wie er wel of niet gebruik van kan maken.

Terug
Bovenaan