IP Ruling - Zinnig of onzinnig?

Is cherry picken hé. Ze spreken ten eerste niet over een onzekerheid of geen onzekerheid.

"De wetgever kon redelijkerwijs aannemen dat er een risico van onzekerheid en wisselvalligheden bestaan voor de inkomsten van de auteurs van werken van letterkunde en kunst, en niet - of in veel mindere mate - voor de inkomsten van de ontwikkelaars van computerprogramma’s"

Belangrijkste is feitelijk dit:

"Het Hof merkt allereerst op dat de bestreden bepaling de inkomsten die betrekking hebben op computerprogramma’s inderdaad uitsluit van de fiscale regeling voor auteursrechten. Het Hof is evenwel van oordeel dat die uitsluiting redelijk verantwoord is. & Het Hof verwerpt bijgevolg de beroepen tot vernietiging"

Met andere woorden gunstregime is enkel van toepassing op artikel XI 165 WER = letterkunde of kunst en niet op artikel XI 294 WER = computerprogramma's. Zoals reeds bij de negatieve rulings afgelopen jaar ook al gesteld werd door de rulingscommissie. Aangezien het hof de beroepen tot vernietiging verworpen heeft blijft de wet... de wet.
Klopt, het gunstregime is strikt enkel nog van toepassing op kunst en letterkunde. Is bij ons op kantoor ook al vaak genoeg door juristen het voorbije half jaar uitgespit geweest. IT-sector valt uit de boot, zelf software-ontwikkelaars. We hadden eveneens een software-start-up die het de voorbije 2 jaar moeilijk heeft gehad qua bron aan inkomsten, is intern door tax en legal uitgespit geweest: komt niet in aanmerking.

Met daarin:

Het was omwille van de auteursrechten dat MR-voorzitter Georges-Louis Bouchez - hieronder op de afbeelding te zien - vicepremier Vincent Van Peteghem (CD&V) voor de kerstvakantie de mantel uitveegde. De christendemocraat had in 2022 een achterpoortje gesloten waardoor onder meer advocaten en IT-programmeurs zichzelf geen extra loon meer konden uitkeren via auteursrechten. Dat was tegen de zin van Bouchez, die vond dat het ook uitgekeerd moest worden voor de ontwikkeling van software.
En daar komt nu mogelijk toch verandering in. In deze nota staat dat digitale beroepen toch zouden kunnen genieten van het fiscaal gunstregime. Zo zou Bouchez dan toch zijn slag thuishalen. Er is wel een addertje onder het gras: het verlaagde tarief van de roerende voorheffing zou van 15 procent stijgen naar 20 procent. Met andere woorden: meer mensen zouden ervan kunnen genieten, maar de belastingen erop stijgen.

In plaats van fiscale gunstregimes af te schaffen gaan we een van de weinige die effectief afgeschaft was reanimeren? Op die manier maak je van de Belgische fiscaliteit een omgekeerde processie van Echternach met één stap vooruit en twéé achteruit.

Met daarin:

Het was omwille van de auteursrechten dat MR-voorzitter Georges-Louis Bouchez - hieronder op de afbeelding te zien - vicepremier Vincent Van Peteghem (CD&V) voor de kerstvakantie de mantel uitveegde. De christendemocraat had in 2022 een achterpoortje gesloten waardoor onder meer advocaten en IT-programmeurs zichzelf geen extra loon meer konden uitkeren via auteursrechten. Dat was tegen de zin van Bouchez, die vond dat het ook uitgekeerd moest worden voor de ontwikkeling van software.
En daar komt nu mogelijk toch verandering in. In deze nota staat dat digitale beroepen toch zouden kunnen genieten van het fiscaal gunstregime. Zo zou Bouchez dan toch zijn slag thuishalen. Er is wel een addertje onder het gras: het verlaagde tarief van de roerende voorheffing zou van 15 procent stijgen naar 20 procent. Met andere woorden: meer mensen zouden ervan kunnen genieten, maar de belastingen erop stijgen.
Ik hoop echt niet dat Bouchez zijn zin krijgt.
Dit laat toch zien dat we fundamenteel een te hoge belastingsregime hebben? Die achterpoortjes en speciallekes zorgt ervoor dat de andere (vaak de middenklasse) het meeste moet afgeven…

Met daarin:

Dat wil zeggen dat de belasting in de realiteit maar zou stijgen met 2,5% in de meeste gevallen wat ik nu ook niet echt een addertje maar eerder een schaamlapje zou noemen.

Dat wil zeggen dat de belasting in de realiteit maar zou stijgen met 2,5% in de meeste gevallen wat ik nu ook niet echt een addertje maar eerder een schaamlapje zou noemen.
Inderdaad, want de helft was in te brengen als forfaitaire kosten. Als ze dat bedrag dan ook limiteren is dat niet meer zomaar waar natuurlijk. Dit was al gelimiteerd vorig jaar met de uitdoofregeling.

Met daarin:

Ik kan het artikel zelf niet lezen, want zit achter de paywall. Maar zelfs al zou men dit systeem volledig uit de gracht getrokken krijgen & weer her-implementeren ... dan nog heb je (als WN) een probleem.

Allemaal mooi & wel dat het systeem weer in voege zou komen voor de WN, maar de WG heeft heel z'n HR administratie recent moeten aanpassen bij de afschaffing. Tegen dat ieder bedrijf weer beslist heeft dat men wil overschakelen & dan het proces doorlopen heeft, etc. zijn we toch weer een hele tijd verder.

Bij ons, pre-fusie, heeft het jarenlang aangesleept om het te implementeren, om het dan afgeschaft te zien 1,5 jaar later bv.
Ik kan mij voorstellen dat het weer lang zou aanslepen eer heel die rompslomp terug ingevoerd zou worden, als men er al goesting voor zou hebben.
En wie weet, tegen dan kunnen ze zich alweer bedacht hebben. :sneaky:

Weinig verrassend natuurlijk wanneer je de belastingdruk nog meer verhoogt dan ze al was...

Weinig verrassend natuurlijk wanneer je de belastingdruk nog meer verhoogt dan ze al was...
Is een kwestie van perceptie natuurlijk. Voor (vooral mensen die ervan genoten) is het de belastingsdruk verhogen. Voor anderen is het een gat in de wetgeving dichten omdat er onterecht gebruik van een voordelig regime gemaakt werd. En ja, het was geen misbruik want het was correct volgens de wetgeving, daarom dat die ook aangepast werd.

Tot ettelijke jaren terug werd er geen gebruik van gemaakt, dan wel, dan ging de situatie terug naar wat het ervoor was. Dat is de belastingsdruk niet verhogen hé, dat is teruggaan naar de situatie ervoor.

Zeker absurd. Belachelijk zelfs. Maar I'll take the personal W.

Ik was voor de afschaffing indertijd, gegeven dat de vrijgemaakte inkomsten gingen gebruikt worden voor bredere fiscale hervormingen. Maar is gewoon afgeschaft en in een eindeloze put gegooid voor zover ik weet, dus foert.

Ik was voor de afschaffing indertijd, gegeven dat de vrijgemaakte inkomsten gingen gebruikt worden voor bredere fiscale hervormingen. Maar is gewoon afgeschaft en in een eindeloze put gegooid voor zover ik weet, dus foert.
Welkom in België mocht je hier nog niet zolang vertoeven.

Ik snap niet wat het probleem is van de IT-sector ook mee op te nemen? De lage belastingen op auteursrechten en dat niet iedereen daar recht op heeft kan ik volgen, dat zorgt inderdaad voor ongelijkheid, maar waarom zou een kunstenaar hier wel aanspraak op mogen maken en een developer niet, terwijl beide (volgens de EU-wetten) gewoon auteursrechtelijk beschermde werken produceren? Als de wet dat op die manier voorziet vind ik het nogal raar om een volledige sector buiten te sluiten op basis van.. wat exact? :p

Ik snap niet wat het probleem is van de IT-sector ook mee op te nemen? De lage belastingen op auteursrechten en dat niet iedereen daar recht op heeft kan ik volgen, dat zorgt inderdaad voor ongelijkheid, maar waarom zou een kunstenaar hier wel aanspraak op mogen maken en een developer niet, terwijl beide (volgens de EU-wetten) gewoon auteursrechtelijk beschermde werken produceren? Als de wet dat op die manier voorziet vind ik het nogal raar om een volledige sector buiten te sluiten op basis van.. wat exact? :p
Het argument was de kosten voor de staatskas, en hoe dat gebeurde is door de wet aan te passen. De oorspronkelijke intentie van heel die regeling was ook wel om kunstenaars en auteurs met héél onregelmatige inkomens een middel te geven om niet al hun opgehoopt inkomen van bvb een succesvol boekenverkoopjaar te zien verdampen als belasting. Da's toch hoe ik het begrijp. M.i. een slechte manier om dat voor elkaar te krijgen, maar ja, in comes politiek en je krijgt dan wat je verdient, random regeltjes allerhande.

T is fiscaliteit, da's grotendeels arbitrair he...
Den Bouchez heeft daar gewoon een punt van gemaakt om een of andere reden, en nu keren ze hun kar. Dit is letterlijk hoe fiscale koterij ontstaat ėn behouden blijft... Après nous le déluge!

Moet ge echt software maken of krijgen andere IT functies dit ook? :unsure:
In de consultingbedrijven kreeg gewoon iedereen dat. Geen idee hoe ze dat wettelijk gefixt hebben gekregen, wellicht onder de noemer 'documentatie is ook auteursrechtelijk'.
Maar als freelancer zou ik wel voor een steviger dossier gaan als je geen gigantisch advocatenleger hebt om je te beschermen.

In de consultingbedrijven kreeg gewoon iedereen dat. Geen idee hoe ze dat wettelijk gefixt hebben gekregen, wellicht onder de noemer 'documentatie is ook auteursrechtelijk'.
Maar als freelancer zou ik wel voor een steviger dossier gaan als je geen gigantisch advocatenleger hebt om je te beschermen.
Volgens mij is documentatie is niet auteursrechtelijk. Indien wel, dan had er helemaal geen probleem geweest, en hadden alle IT-ers nog altijd auteursrechtenvergoeding gehad ;).

Ik vermoed eerder dat ze het verkocht hebben gekregen dat de verkochte software een samenwerking is van iedereen binnen het bedrijf...

In de consultingbedrijven kreeg gewoon iedereen dat.
Niet elk consultingbedrijf deed er aan mee
Volgens mij is documentatie is niet auteursrechtelijk. Indien wel, dan had er helemaal geen probleem geweest, en hadden alle IT-ers nog altijd auteursrechtenvergoeding gehad ;).

Ik vermoed eerder dat ze het verkocht hebben gekregen dat de verkochte software een samenwerking is van iedereen binnen het bedrijf...
Onze documentatie is deel van de code :lol:

Terug
Bovenaan