IP Ruling - Zinnig of onzinnig?

Nee, deze is al gepasseerd en definitief, het zou een akkoord vereisen om het weer ongedaan te maken. IT heeft zich laten ringeloren, het enige wat de fiscale hervorming heeft opgeleverd is dat IT zijn auteursrechten kwijt is. Al de rest heeft met succes zijn fiscale voordelen kunnen verdedigen.
Er zijn veel IT bedrijven die het nooit toegepast hebben hoor

Nee, deze is al gepasseerd en definitief, het zou een akkoord vereisen om het weer ongedaan te maken. IT heeft zich laten ringeloren, het enige wat de fiscale hervorming heeft opgeleverd is dat IT zijn auteursrechten kwijt is. Al de rest heeft met succes zijn fiscale voordelen kunnen verdedigen.
Heb je ook een bron?

Er zijn veel IT bedrijven die het nooit toegepast hebben hoor
Hebben ze aan zichzelf te danken. Nemen wat je kan nemen.

Zou dit betekenen dat de inperking van auteursrechten ook van de baan is?
Goed genaaid zijn we.
Roepen voor een eerlijke fiscale hervorming, voor sommige de vergoeding afnemen, en daarna niets meer geven :laugh:
Bende pipo's zijn het

Heb je ook een bron?
Bron van wat precies? Dat het definitief is? je kan de goedgekeurde wetteksten op de site van het federaal parlement opzoeken, die zijn vorig jaar al goedgekeurd, de overgangsmaatregelen beschreven in die wet zijn nu al actief in 2023. Als iemand die weg wil zal er een nieuwe wet moeten goedgekeurd worden.

Je zou nog altijd een case kunnen maken ivm auteursrechten binnen IT, enkel ga je het beter moeten staven. De moeite om eens te bekijken: https://houseoffinance.webinargeek.com/webinar/replay/7RHTpOcEpETLah3K9tlTmieI1WiKpu46XUctL0SMnUM/
Inderdaad, hangt wat af van wat je precies doet.

Ik werk bv. aan open-source software dus voor mij is het eenvoudig te verdedigen aangezien er zo voldaan wordt aan de reproductiecriteria - de code is publiek en kan door iedereen gebruikt worden voor reproductie.

Heb je ook een bron?
Is in werking getreden op 1 januari 2023 - https://www.practicali.be/blog/auteursrechten-en-vergoedingen-naburige-rechten-vanaf-01-01-2023. Auteursrechten hervormen was onderdeel van het advies van de Hoge Financiële Raad waar Van Peteghem zijn fiscale hervorming heeft op gebaseerd, maar auteursrechten heeft hij vorig jaar al hervormd.

Hebben ze aan zichzelf te danken. Nemen wat je kan nemen.

Goed genaaid zijn we.
Roepen voor een eerlijke fiscale hervorming, voor sommige de vergoeding afnemen, en daarna niets meer geven :laugh:
Bende pipo's zijn het
Iedereen maar als pakweg onderzoeker laten uitbetalen gewoon omdat je soms iets moet opzoeken?

Nee je bent niet genaaid en ze hebben geen vergoeding afgenomen. Ze hebben een achterpoortje dicht gedaan

Iedereen maar als pakweg onderzoeker laten uitbetalen gewoon omdat je soms iets moet opzoeken?

Nee je bent niet genaaid en ze hebben geen vergoeding afgenomen. Ze hebben een achterpoortje dicht gedaan
Maar er zijn heel wat meer achterpoortjes, onlogische regelingen en fiscale eigenaardigheden die ze gingen afschaffen maar die gaan blijven bestaan. Zelfs die hele IP regeling is niet gewoon afgeschaft maar zo herschreven dat IT er zo min mogelijk gebruik van kan maken. Journalisten blijven bijvoorbeeld buiten schot. Als het er in de praktijk op neerkomt dat er eerst gesproken wordt van een algemene fiscale hervorming en uiteindelijk blijkt er maar 1 heel specifieke beroepsgroep effectief geld te verliezen terwijl al de rest de dans ontspringt, dan denk dat je wel kan zeggen dat je genaaid bent. Zelfs al is die aftrek voor IT-ers, net zoals al die andere regelingen, niet echt rechtvaardig.

Maar er zijn heel wat meer achterpoortjes, onlogische regelingen en fiscale eigenaardigheden die ze gingen afschaffen maar die gaan blijven bestaan. Zelfs die hele IP regeling is niet gewoon afgeschaft maar zo herschreven dat IT er zo min mogelijk gebruik van kan maken. Journalisten blijven bijvoorbeeld buiten schot. Als het er in de praktijk op neerkomt dat er eerst gesproken wordt van een algemene fiscale hervorming en uiteindelijk blijkt er maar 1 heel specifieke beroepsgroep effectief geld te verliezen terwijl al de rest de dans ontspringt, dan denk dat je wel kan zeggen dat je genaaid bent. Zelfs al is die aftrek voor IT-ers, net zoals al die andere regelingen, niet echt rechtvaardig.
Het zijn eerder al de andere die het niet hebben die genaaid waren ;)
En IT was echt gewoon willekeur en niet op basis van beroep

*zucht* Hier zijn we weer... Zijn de veranderingen die gingen doorgevoerd worden ook doorgevoerd? Neen. Is eigenlijk de grootste groep die het auteursrechtensysteem niet gebruikte waarvoor het bedoeld werd eruit gesmeten? Ja. Is het oneerlijk voor die groep? Neen. Is het zonde? Zeker.

Wat jij zegt is "ze gingen 10 groepen aanpakken en nu hebben ze enkel IT'ers aangepakt". Nogmaals, doodzonde dat ze die andere 9 niet hebben kunnen aanpakken maar daarom niet minder terecht dat ze de IT'ers op dit vlak wel hebben aangepakt. Niet oneerlijk, wel brute pech.

*zucht* Hier zijn we weer... Zijn de veranderingen die gingen doorgevoerd worden ook doorgevoerd? Neen. Is eigenlijk de grootste groep die het auteursrechtensysteem niet gebruikte waarvoor het bedoeld werd eruit gesmeten? Ja. Is het oneerlijk voor die groep? Neen. Is het zonde? Zeker.

Wat jij zegt is "ze gingen 10 groepen aanpakken en nu hebben ze enkel IT'ers aangepakt". Nogmaals, doodzonde dat ze die andere 9 niet hebben kunnen aanpakken maar daarom niet minder terecht dat ze de IT'ers op dit vlak wel hebben aangepakt. Niet oneerlijk, wel brute pech.
Ik zeg toch ook nergens dat het oneerlijk is?

Je hekelt toch duidelijk het feit dat een IT'er zich 'genaaid moet voelen'?!

Ik heb me nog nooit genaaid gevoeld om tegelijkertijd te zeggen "Ja da's wel fair".
Lijkt me toch een begrijpelijke en niet geheel onterechte reactie. Als iedereen oneerlijk cadeau's krijgt en ze gaan het daarom eerlijker herverdelen maar nadat jij jouw cadeau afgeeft zegt iedereen "laat maar" dan zal je je wel terecht wat gepakt voelen, al was jouw cadeau ook oneerlijk verkregen.

Maakt ook niet echt uit, we zeggen hetzelfde, auteursrechten zijn een onding en het jammere is niet dat IT-ers dat kwijt zijn maar dat ze niet veel verder gegaan zijn.

Dat ik 2k minder verdien per jaar noem ik dik genaaid worden ja.
Die afschaffing moest kaderen in een groter geheel en geld afpakken van 1 groep is het enigste wat ze hebben bereikt.

Die IP ruling is absurd en moest verdwijnen. Maar op deze manier is het gewoon niet oke.

Laatst bewerkt:
Dit heeft toch ook impact op anderen die niet meer voldoen aan de striktere interpretatie? Ik denk dan aan advocaten.

Die afschaffing moest kaderen in een groter geheel en geld afpakken van 1 groep is het enigste wat ze hebben bereikt.

Die IP ruling is absurd en moest verdwijnen. Maar op deze manier is het gewoon oke.

Bereid u al maar voor bij de volgende regering om nog zwaarder genaaid te gaan worden.
We gaan dat gat moeten vullen en die zak geld ervoor ergens moeten gaan halen.

Het is zoals al gezegd spijtig voor de IT'ers, maar het was just correct dat dit afgeschaft werd. Al mag en moet men eigenlijk nog een pak verder gaan. Je zou moeten betaald worden in loon in plaats van in extralegale bonnen, rechten, etc... zonder die werkbonus, en al die andere kunstgrepen.

Die IP ruling is absurd en moest verdwijnen. Maar op deze manier is het gewoon niet oke.
Je hebt jaren 2k te weinig belastingen betaald bedoel je ;)

Je hebt jaren 2k te weinig belastingen betaald bedoel je ;)
Wat is dit nu voor scheve comment? Iedereen met de IP ruling heeft de laatste jaren hun belastingen 100% correct en eerlijk betaald.

Puntje bij paaltje hou ik volgend jaar 2k minder netto over en daar mag ik toch terecht verontwaardigd over zijn?
De regering wil een eerlijkere fiscaliteit en heeft enkel genomen. Benieuwd in welke put dit geld gaat gegooid worden.

Wat is dit nu voor scheve comment? Iedereen met de IP ruling heeft de laatste jaren hun belastingen 100% correct en eerlijk betaald.

Puntje bij paaltje hou ik volgend jaar 2k minder netto over en daar mag ik toch terecht verontwaardigd over zijn?
De regering wil een eerlijkere fiscaliteit en heeft enkel genomen. Benieuwd in welke put dit geld gaat gegooid worden.
Persoon A en B hebben allebei 4k loon en zelfde fiscale situatie
Ze pair programmen continue en toch mag de ene 2k meer belastingen betalen dan de andere gewoon omdat ze verschillende werkgever hebben

Jup correct en eerlijk :oi22:

Persoon A en B hebben allebei 4k loon en zelfde fiscale situatie
Ze pair programmen continue en toch mag de ene 2k meer belastingen betalen dan de andere gewoon omdat ze verschillende werkgever hebben

Jup correct en eerlijk :oi22:
De ene heeft misschien maaltijdcheques/cafetariaplan/netto-vergoeding/gsm/laptop/internet/meer vakantie/fietsvergoeding/tankkaart/grotere wagen/.... en de andere niet? Een loonpakket is meer dan enkel bruto.
Wees assertief als werknemer en stap over naar een andere werkgever als het gras groener is.

Terug
Bovenaan