Investeren in Buitengewoon Onderwijs

Zorg & Welzijn is triestig gesteld in Vlaanderen. Er is op dat vlak veel miserie. https://sociaal.net/opinie/wachten-meer-wachten-langer-wachten/
Cd&v leverde de voorbije jaren minister van zorg en welzijn. NVA wilt puur hun begroting in orde(zie je wel dat vlaanderen werkt en federaal niet), maar hoe zit het met departement zorg? Daar gaat het van kwaad naar erger. Er mag gerust een extra buitengewoon onderwijs komen, kinderen die 2u heen en 2u terug in een bus zitten, dit is toch geen Vlaanderen van 2024? https://www.demorgen.be/nieuws/kind...wijs-veel-ouders-zijn-wanhoop-nabij~ba91c515/
Ik hoop dat Cd&v en vooruit voet bij stuk houden. NVA is toch zéér asociaal.

. Zelfs dan nog is er vervoer op maat en zijn we hier een discussie aan het voeren dat voor sommigen het vervoer op maat te lang duurde en dat Vlaanderen zogezegd "mega-asociaal is", maar waar er binnen de 24h destijds (29 augustus 2023) alsnog persoonlijk taxivervoer voorzien bleek te zijn, qua intellectuele oneerlijkheid kan dat tellen... Dit is gewoon emo over ratio, eigenlijk verdient de startpost in deze thread gewoon een label met misleidende/onvolledige informatie (plus dan zwijgen we nog over het politieke aspect, de begrotingshebzucht kan je de N-VA verwijten, maar OpenVLD droeg de eerste verantwoordelijkheid, en het is niet dat CD&V vrij van zonde was...)

I
Fout, ik zei dat NVA asociaal is, niet Vlaanderen op zich. CD&V en Vooruit moeten de NVA de mes op de keel zetten voor extra budgetten, zoals je nu ziet in de onderhandelingen. En uiteindelijk is hun doel dat de kinderen niet langer 90min in de bus mogen zitten. Triestige lage doel voor een welvarend land als Vlaanderen. The bar is low, tooooo low. Maarja, de begroting is mooi in orde.

Ik weet niet waarom dit een aparte topic kreeg. Punt is dat NVA asociaal is en liever een begroting in orde heeft dan meer buitengewoon onderwijs, liever een begroting in orde dan meer geld voor onderwijs, liever een begroting in orde door woonbonus af te schaffen, liever een begroting in orde dan wachtlijsten in kinderopvang wegwerken, liever een begroting in orde dan tekorten aan leerkrachten wegwerken, liever een begroting in orde dan meer extra geld in sociale woningen, liever een begroting in orde dan mensen deftig geld geven voor renovaties, maar wel renovatieplicht invoeren("Toch stelt geen van de 3 partijen de renovatieplicht an sich in vraag. Maar ze moet wel haalbaarder en betaalbaarder zijn, klinkt het. CD&V en Vooruit pleiten voor meer financiële steun. In het programma van N-VA staat te lezen dat de renovatietransitie "geen opbod mag worden van onhaalbare ambities.", https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/06/18/formatie-programma-cd-v-n-va-vooruit-regering-standpunten/). Altijd hetzelfde riedeltje van de NVA.

De mensen die destijds voor NVA hebben gestemd, want "de Walen lopen met onze geld" hebben keer op keer staatshervormingen gekregen, met wat als dank? Voor een slechter en vooral asocialer bestuur.

De mensen die nu zeggen "intelectueel oneerlijk", want de budgetten zijn hier en daar en daar ook verhoogd. Ja, maar niet dankzij NVA. Kun je je voorstellen dat NVA in Vlaanderen een regering op zijn 1tje vormt? Goed voor de 20% rijksten in Vlaanderen, slecht voor de 80%.

@KnightOfCydonia je onderschat wel degelijk de zorgnoden. Ik heb 3 kleine kinderen die normaal zijn. 1 van de 3 is een heel moeilijke eter in die mate dat we er mee in therapie zijn.

Dat is een luxe probleem. Het kind eet altijd koeken, frieten, choco, yoghurt en drinkt nog (groei)melk. Dus er zijn geen long term issues. Kind groeit en verdikt relatief goed. Zelfs die zorg in combinatie met 2 andere kinderen is vernoeiend (dokters zoeken, onderzoeken laten uitvoeren, van school ophalen, altijd aanpassingen doen als er een sportdagje of zo is want anders ert het kind niet mee, ...). En dat in combi met 2 andere kinderen en werken. Dat is jongleren.

Met een gehandicapt kind is dat x10 en er is geen "het is eigenlijk niet zo erg". Mijn tante is gestopt met werken bij de geboorte en die heeft nooit nog gewerkt. Die is FULL TIME bezig met dat kind. Je kunt als koppel nooit weg. Je kunt die kinderen niet bij een babysit droppen. Je kunt die nooit op kamp sturen. Je kunt die eigenlijk nooit meer dan 1 min alleen thuis laten. Alles is een agenda puzzel en niks is er op voorzien nergens. "Je moet maar verhuizen" is eigenlijk... laughable.

Aangezien deze discussie precies tot dat punt vernauwd blijft: wat moet een hypothetisch koppel dan doen die een kind hebben dat blind geboren wordt of het door een medische aandoening of ongeval wordt? OV6 scholen liggen er in de meeste provincies maar 1 van, want dat is een vrij specifiek type onderwijs.

Maar verhuizen is laughable? Neen, dat is in welbepaalde omstandigheden wel degelijk een valabele keuze die hier onder het mom van zichzelf zo empathisch mogelijk voor te stellen geridiculiseerd wordt tot in de treure.
Want zelfs met privé-taxivervoer is de rit van bijvoorbeeld van bijvoorbeeld Tongeren naar Peer al snel minstens een uur.
Ik kan me zelfs niet veel betere redenen indenken om te verhuizen, dan voor het welzijn van je kinderen met zorgnoden als we het dan toch ook eens over de emotionele boeg moeten gooien.

Fout, ik zei dat NVA asociaal is, niet Vlaanderen op zich. CD&V en Vooruit moeten de NVA de mes op de keel zetten voor extra budgetten, zoals je nu ziet in de onderhandelingen. En uiteindelijk is hun doel dat de kinderen niet langer 90min in de bus mogen zitten. Triestige lage doel voor een welvarend land als Vlaanderen. The bar is low, tooooo low. Maarja, de begroting is mooi in orde.

Ik weet niet waarom dit een aparte topic kreeg. Punt is dat NVA asociaal is en liever een begroting in orde heeft dan meer buitengewoon onderwijs, liever een begroting in orde dan meer geld voor onderwijs, liever een begroting in orde door woonbonus af te schaffen, liever een begroting in orde dan wachtlijsten in kinderopvang wegwerken, liever een begroting in orde dan tekorten aan leerkrachten wegwerken, liever een begroting in orde dan meer extra geld in sociale woningen, liever een begroting in orde dan mensen deftig geld geven voor renovaties, maar wel renovatieplicht invoeren("Toch stelt geen van de 3 partijen de renovatieplicht an sich in vraag. Maar ze moet wel haalbaarder en betaalbaarder zijn, klinkt het. CD&V en Vooruit pleiten voor meer financiële steun. In het programma van N-VA staat te lezen dat de renovatietransitie "geen opbod mag worden van onhaalbare ambities.", https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/06/18/formatie-programma-cd-v-n-va-vooruit-regering-standpunten/). Altijd hetzelfde riedeltje van de NVA.

De mensen die destijds voor NVA hebben gestemd, want "de Walen lopen met onze geld" hebben keer op keer staatshervormingen gekregen, met wat als dank? Voor een slechter en vooral asocialer bestuur.

De mensen die nu zeggen "intelectueel oneerlijk", want de budgetten zijn hier en daar en daar ook verhoogd. Ja, maar niet dankzij NVA. Kun je je voorstellen dat NVA in Vlaanderen een regering op zijn 1tje vormt? Goed voor de 20% rijksten in Vlaanderen, slecht voor de 80%.

Fijn, gefocust op de N-VA dan, qua woonbonus en renovatiepremies ga ik je niet eens per se ongelijk geven.

Maar feitelijk zoals ik eerder al onderlijnde in deze thread: Vlaanderen investeert topbedragen in het onderwijs, dus daar louter meer geld tegenaan gooien gaat de problemen niet per se oplossen, toch niet zonder elders problemen te creëren. Dan moeten andere heilige huisjes eraan: van prestatienoemers van LO-leerkrachten tot de vrijheid van onderwijs waardoor wij véél dubbel werk doen en een extra resem godsdienstleerkrachten hebben die evenveel verdienen als wiskundeleerkrachten die een pak meer werk verzetten...
Je kan zo gegarandeerd meer middelen vrijmaken voor betere schoolinfrastructuur, meer plaatsen in het buitengewoon onderwijs - hoewel dat dan weer clasht met onze internationale engagementen qua inclusie - en zelfs leerlingenvervoer - wat ook weer clasht met duurzaamheidsinspanningen -.

Ik ben hier niet om strikte begrotingsorthodoxie te verdedigen hoor, maar bij zelfs een ruim "sociaal" budget zal je efficiëntieoefeningen moeten maken, zelfs al is het maar om ook zoveel mogelijk mensen effectief te helpen en meer te kunnen doen met hetzelfde budget.

Overigens: een begroting die niet op orde is, zijn extra belastingen voor de kinderen van nu in de toekomst, just sayin'... zeker als de rentes ooit terug hoog worden, en dan ga je pas een sociaal bloedbad zien.

Merendeel van de punten die je aanhaalt geven we al veel meer geld aan uit dan andere landen

Maar je wil dus nog meer geld dat er niet is (dus extra schulden) gaan uitgeven voor dat nog te verhogen? Dat is pas asociaal want uiteindelijk zal iemand de rekening moeten betalen

bv het lerarentekort: als we OESO gemiddelde zouden halen van ratio lln/lkr dan hadden we er ... over

Altijd maar meer overheid, we kennen dat en heeft een naam: communisme
Nergens ter wereld heeft dat al gewerkt, quasi iedereen is er arm

Er is trouwens nog geen enkele staatshervorming geweest waarbij N-VA betrokken was. :rofl:

Renovatieplicht is trouwens logica zelve: statistieken zijn duidelijk dat onze huizen erbarmelijk scoren qua co2
De reden: we wonen veel te groot

Ook woonbonus afschaffen was logica zelve, zie universitaire studie

Laatst bewerkt:

Investeren in onderwijs is communisme?
Eén ding is wel duidelijk door zo'n posts, investeringen in onderwijs brengen niet altijd op...

Investeren in onderwijs is communisme?
Eén ding is wel duidelijk door zo'n posts, investeringen in onderwijs brengen niet altijd op...
Zijn post bevat veel meer zaken maat 1 constante: meer geld uitgeven!
We geven al veel meer geld aan onderwijs dan meeste landen, inefficiëntie is daar het grootste probleem

Merendeel van de punten die je aanhaalt geven we al veel meer geld aan uit dan andere landen

Maar je wil dus nog meer geld dat er niet is (dus extra schulden) gaan uitgeven voor dat nog te verhogen? Dat is pas asociaal want uiteindelijk zal iemand de rekening moeten betalen

bv het lerarentekort: als we OESO gemiddelde zouden halen van ratio lln/lkr dan hadden we er ... over

Er is trouwens nog geen enkele staatshervorming geweest waarbij N-VA betrokken was. :rofl:

Renovatieplicht is trouwens logica zelve: statistieken zijn duidelijk dat onze huizen erbarmelijk scoren qua co2
De reden: we wonen veel te groot

Ook woonbonus afschaffen was logica zelve, zie universitaire studie
Nee, ik wil geen hogere schulden of hogere budgettaire tekorten. Er wordt al genoeg gesmost en gemorst dat het niet normaal is, ook NVA is gewoon een ordinaire "systeempartij" geworden. 1 legislatuur oppositie zou hen zeker niet misstaan, 1tje maar.

Je zet me af als een communist, maar ik zie me wel degelijk als een liberaal. Een sociaal liberaal weliswaar. Geen probleem met lagere vennootschapsbelasting, of lagere erfenisbelasting, privaat bezit of whatever, maar dan moeten ze van de snoepjes afblijven(salariswagens, schijnzelfstandige, zwart werk, subsidies aan bedrijven,...)Ook wil ik geen Amerikaanse toestanden waar je uzelf jarenlang diep in de schulden moet steken om te genieten van degelijk onderwijs. In ruil verwacht ik meer eerlijke belastingen. Geld die dient voor de sociaal zwakkeren, niet voor het vetmesten van de overheid(te royale uittredingsvergoedingen, talloze en eindeloze structuren van de Vlaamse agentschappen (https://www.standaard.be/cnt/dmf20130320_00512392) Vlaanderen blinkt zeker niet uit in een efficiënte overheid. En zeker niet om 5k euro cadeau te geven aan hen die een EV kopen of weet je deze campagne? Weggesmeten geld: https://www.voetgangersbeweging.be/portfolio/zomerstraten/. Of dit: https://www.hln.be/binnenland/reken...ncyopdrachten-door-vlaamse-overheid~a52c4e64/ of dit: https://www.hln.be/kortrijk/zuhal-d...nteractief-parcours-met-degustaties~a7f2aaed/ Ik zeg dus niet "meer overheid", maar "beter overheid" En wie draait er al jarenlang aan de pot met geld op Vlaams niveau: NVA. Ik heb nergens gezegd dat NVA betrokken is geweest bij de staatshervormingen, ik zeg dat zij héél hard roepen op zelfbestuur en dus effectief besturen, maar waar is het resultaat? Triestig laag niveau van bestuur, en ik vind dit uitermate ironisch. Ok, een coalitie met andere partners, maar het zwaargewicht zit wel bij hen.

@KnightOfCydonia je onderschat wel degelijk de zorgnoden. Ik heb 3 kleine kinderen die normaal zijn. 1 van de 3 is een heel moeilijke eter in die mate dat we er mee in therapie zijn.

...

Met een gehandicapt kind is dat x10 en er is geen "het is eigenlijk niet zo erg". Mijn tante is gestopt met werken bij de geboorte en die heeft nooit nog gewerkt. Die is FULL TIME bezig met dat kind. Je kunt als koppel nooit weg. Je kunt die kinderen niet bij een babysit droppen. Je kunt die nooit op kamp sturen. Je kunt die eigenlijk nooit meer dan 1 min alleen thuis laten. Alles is een agenda puzzel en niks is er op voorzien nergens. "Je moet maar verhuizen" is eigenlijk... laughable.
Ik denk dat de meesten dat hier niet gaan betwisten, hoor. Iedereen zal zich wel kunnen inbeelden dat dit zwaar is.
Dit betekent echter niet we als land/overheid te weinig aan het investeren zijn in onderwijs of zorgbeleid. In de meeste Europese landen geven ze de overheden net minder uit dan België aan onderwijs, dus we zijn hier zeker niet te weinig middelen aan het toekennen i.v.g. met onze buurlanden.
Daarnaast las ik deze week nog een artikel in DS dat Frankrijk systematisch gehandicapten (en vooral gehandicapte) kinderen naar België stuurt omdat er daar hier veel meer voorzieningen voor zijn dan in FR (bron). Zo dramatisch lijkt het me hier in BE dan nog niet gesteld.

Nee, ik wil geen hogere schulden of hogere budgettaire tekorten. Er wordt al genoeg gesmost en gemorst dat het niet normaal is, ook NVA is gewoon een ordinaire "systeempartij" geworden. 1 legislatuur oppositie zou hen zeker niet misstaan, 1tje maar.

Je zet me af als een communist, maar ik zie me wel degelijk als een liberaal. Een sociaal liberaal weliswaar. Geen probleem met lagere vennootschapsbelasting, of lagere erfenisbelasting, privaat bezit of whatever, maar dan moeten ze van de snoepjes afblijven(salariswagens, schijnzelfstandige, zwart werk, subsidies aan bedrijven,...)Ook wil ik geen Amerikaanse toestanden waar je uzelf jarenlang diep in de schulden moet steken om te genieten van degelijk onderwijs. In ruil verwacht ik meer eerlijke belastingen. Geld die dient voor de sociaal zwakkeren, niet voor het vetmesten van de overheid(te royale uittredingsvergoedingen, talloze en eindeloze structuren van de Vlaamse agentschappen (https://www.standaard.be/cnt/dmf20130320_00512392) Vlaanderen blinkt zeker niet uit in een efficiënte overheid. En zeker niet om 5k euro cadeau te geven aan hen die een EV kopen of weet je deze campagne? Weggesmeten geld: https://www.voetgangersbeweging.be/portfolio/zomerstraten/. Of dit: https://www.hln.be/binnenland/reken...ncyopdrachten-door-vlaamse-overheid~a52c4e64/ of dit: https://www.hln.be/kortrijk/zuhal-d...nteractief-parcours-met-degustaties~a7f2aaed/ Ik zeg dus niet "meer overheid", maar "beter overheid" En wie draait er al jarenlang aan de pot met geld op Vlaams niveau: NVA. Ik heb nergens gezegd dat NVA betrokken is geweest bij de staatshervormingen, ik zeg dat zij héél hard roepen op zelfbestuur en dus effectief besturen, maar waar is het resultaat? Triestig laag niveau van bestuur, en ik vind dit uitermate ironisch. Ok, een coalitie met andere partners, maar het zwaargewicht zit wel bij hen.
Je focust op 1 partij om dan heel wat zaken van andere partijen (EV's bv) aan te halen :laugh:
Van de grootste uitgavenposten qua beleid hebben ze slechts 1 keer de minister geleverd overigens

Maar als je naar meest cijfers kijkt dan presteert de Vlaamse overheid gewoon beter dan de Waalse of de Brusselse hoor.

Je focust op 1 partij om dan heel wat zaken van andere partijen (EV's bv) aan te halen :laugh:
Van de grootste uitgavenposten qua beleid hebben ze slechts 1 keer de minister geleverd overigens

Maar als je naar meest cijfers kijkt dan presteert de Vlaamse overheid gewoon beter dan de Waalse of de Brusselse hoor.
Alsof een partij op zijn eigen zomaar beslissingen kan nemen. Waar was de NVA toen met hun "ja, maar de begroting...."opmerking. Ik besef dat het geven en nemen is, maar ze geven teveel op verkeerde accenten.

Alsof een partij op zijn eigen zomaar beslissingen kan nemen. Waar was de NVA toen met hun "ja, maar de begroting...."opmerking. Ik besef dat het geven en nemen is, maar ze geven teveel op verkeerde accenten.
De begroting in Vlaanderen gaat zonder wijzigend beleid naar evenwicht

ecorev-art19-gr2-nl.jpg

Maar eigenlijk moet er bespaart worden want federale begroting krijg je nooit opgelost alleen daar
Je moet dus of bevoegdheden overhevelen zonder budget of minder budget naar deelstaten laten gaan.

Ik denk dat de meesten dat hier niet gaan betwisten, hoor. Iedereen zal zich wel kunnen inbeelden dat dit zwaar is.
Dit betekent echter niet we als land/overheid te weinig aan het investeren zijn in onderwijs of zorgbeleid. In de meeste Europese landen geven ze de overheden net minder uit dan België aan onderwijs, dus we zijn hier zeker niet te weinig middelen aan het toekennen i.v.g. met onze buurlanden.

Ik zeg ook nergens dat er te weinig in onderwijs geinvesteerd wordt. Er mag degelijk gesnoeid worden in zinloze overhead. Iedereen kakt over administratieve overlast en zinloze administratie, schaf af/reduceer.

I mean, ik krijg van school elke maand een afrekening van 3.75 euro voor het middag toezicht en melkje van 20 cent per keer en op het einde een fiscaal attest van 43.45 euro voor een jaar. En dat kan ik dan indienen en dan krijg ik 20 euro van de overheid terug (en van de CM en van de sectorkas van de madam). Ik heb dat semi-geautomatiseerd in mijn excelleke. Dat is op het einde van het jaar, klik klik klik en paar 100 euro's die van overal komen aanwaaien. Ik heb die niet nodig en de administratieve overhead overal is hallucinant. Mij lijkt dat er andere manieren zijn om die dollars and effort zinvoller te besteden... En ja, voor sommigen zal die 100 euro een verschil maken, maar er zijn andere manieren om dat in hun zak te krijgen.

Rationalisering van richtingen middelbaar/unif is ook een goeie besparing. Idem met strenger zijn in voortgang evaluatie in unif.

Je kunt wel degelijk een shift doen van links naar rechts zonder totaal budget te verhogen.

Zie het puur pragmatisch en uit zelfbelang. Iedereen heeft er baat bij dat er degelijke zorg is voor gehandicapte kinderen. Of willen we dat elke ouder met zorg kinderen gewoon thuis zit en uit de arbeidsmarkt sukkelt forever ?

Daarnaast las ik deze week nog een artikel in DS dat Frankrijk systematisch gehandicapten (en vooral gehandicapte) kinderen naar België stuurt omdat er daar hier veel meer voorzieningen voor zijn dan in FR (bron). Zo dramatisch lijkt het me hier in BE dan nog niet gesteld.

Met Frankrijk vergelijken is een beetje lame. Belgie heeft 400 inwoners per km2. Overal bewoning, zelfs in de ardennen is het relatief dens.

Frankrijk heeft 100 inwoners per km2. 1/5 van de Fransen woont in/rond Parijs. Daarbuiten <100 / km2.

Het lijkt me evident dat zorg organiseren een pak moeilijker. Dat is dezelfde discussie als met de ziekenhuizen. Je kunt geen zorg organiseren in een land als Frankrijk zoals je dat doet in Belgie.

Ik zeg ook nergens dat er te weinig in onderwijs geinvesteerd wordt. Er mag degelijk gesnoeid worden in zinloze overhead. Iedereen kakt over administratieve overlast en zinloze administratie, schaf af/reduceer.

I mean, ik krijg van school elke maand een afrekening van 3.75 euro voor het middag toezicht en melkje van 20 cent per keer en op het einde een fiscaal attest van 43.45 euro voor een jaar. En dat kan ik dan indienen en dan krijg ik 20 euro van de overheid terug (en van de CM en van de sectorkas van de madam). Ik heb dat semi-geautomatiseerd in mijn excelleke. Dat is op het einde van het jaar, klik klik klik en paar 100 euro's die van overal komen aanwaaien. Ik heb die niet nodig en de administratieve overhead overal is hallucinant. Mij lijkt dat er andere manieren zijn om die dollars and effort zinvoller te besteden... En ja, voor sommigen zal die 100 euro een verschil maken, maar er zijn andere manieren om dat in hun zak te krijgen.

Rationalisering van richtingen middelbaar/unif is ook een goeie besparing. Idem met strenger zijn in voortgang evaluatie in unif.

Je kunt wel degelijk een shift doen van links naar rechts zonder totaal budget te verhogen.

Zie het puur pragmatisch en uit zelfbelang. Iedereen heeft er baat bij dat er degelijke zorg is voor gehandicapte kinderen. Of willen we dat elke ouder met zorg kinderen gewoon thuis zit en uit de arbeidsmarkt sukkelt forever ?
Dit toch wel, ik begrijp niet goed waarom vinden dat een deelaspect voldoende geld krijgt meteen uitsluit dat dingen efficiënter mogen of betekent dat het gehele budget voor onderwijs moet worden opgetrokken.

Met Frankrijk vergelijken is een beetje lame. Belgie heeft 400 inwoners per km2. Overal bewoning, zelfs in de ardennen is het relatief dens.

Frankrijk heeft 100 inwoners per km2. 1/5 van de Fransen woont in/rond Parijs. Daarbuiten <100 / km2.

Het lijkt me evident dat zorg organiseren een pak moeilijker. Dat is dezelfde discussie als met de ziekenhuizen. Je kunt geen zorg organiseren in een land als Frankrijk zoals je dat doet in Belgie.

Mijn buikgevoel:
Rijsel/Lille. Prachtige stad, zeker een bezoekje waard.
Hoge populatiedensiteit. Vlak tegen de grens met België. Uw cijfers kloppen dus niet,
Je zou daar perfect een school van buitengewoon onderwijs kunnen organiseren.

Het is voor vele hier moeilijk om toe te geven dat verhuizen (of internaat) valabele opties zijn en zéér gemakkelijk om dan mij maar af te schilderen als "wereldvreemd" of empathieloos, quod non en zelfs integendeel denk ik dan,
maar daarom moet je niet afkomen met cijfers die niet kloppen. Lyon & Marseille bestaan overigens ook nog.

Mezelf ook even factchecken, want zoals mijn werk me vaak genoeg bewijst zit ik er qua buikgevoel regelmatig ook al eens langs:

Eigenlijk geldt wat ik zei over Lille, voor bijna heel Frans-Vlaanderen. Deze cijfers kloppen dus niet, toch zeker niet voor de regio waarvan sprake in het artikel van deStandaard waar Straddle naar verwees.

Parijs steekt er ongetwijfeld met kop en schouders boven uit, maar de echte (historische) reden voor de verplaatsing naar België staat in Straddle's artikel, dus in plaats van anderen hun argumenten flauw ("lame") te noemen en back of the enveloppe excuses te gaan zoeken, had je dat ook eenvoudigweg kunnen lezen.

Dat is een luxe probleem. Het kind eet altijd koeken, frieten, choco, yoghurt en drinkt nog (groei)melk. Dus er zijn geen long term issues. Kind groeit en verdikt relatief goed. Zelfs die zorg in combinatie met 2 andere kinderen is vernoeiend (dokters zoeken, onderzoeken laten uitvoeren, van school ophalen, altijd aanpassingen doen als er een sportdagje of zo is want anders ert het kind niet mee, ...). En dat in combi met 2 andere kinderen en werken. Dat is jongleren.

Spijtig voor je derde kind, maar mijn zus was vroeger ook zo, daar groei je inderdaad uit. Soit.

Eigenlijk had ik deze post moeten reporten, ik heb nergens gezegd "het is eigenlijk niet zo erg".
Wel dat het duidelijk geen voltijdse tijdsbesteding meer is als je quasi-privévervoer hebt en je kind school loopt, dus zo erg/asociaal is het niet met Vlaanderen gesteld. Plus als je echt in een limiet-situatie zit, kan je inderdaad altijd verhuizen, hoe lachwekkend je dat ook mag vinden, de bezwaren daartegen op vlak van sociaal netwerk heb ik het eerder al over gehad. Meerdere voorbeelden illustreren intussen dat dat echt niet zo abnormaal is, zelfs al is het niet ideaal natuurlijk.

Ik ga nu eens een letterlijk een stuk uit dat artikel van dS over Frankrijk nemen:

Gesloten deur​

Voor de families is het vaak een lang en frustrerend parcours. Sommige verhuizen met hun hele hebben en houden naar de andere kant van het land, om tegen de Belgische grens een nieuw leven op te bouwen. Andere kiezen ervoor om hun kind naar een internaat te sturen, vaak honderden kilometers van huis.

Lachwekkend? Beledigend voor die Franse families denk ik dan. Daar was zelfs een voorbeeld van een verhuis van Toulon naar België. Of een voorbeeld van een familie die wél vlakbij een school voor autistische kinderen woonde, maar nog méér gespecialiseerde zorg nodig had (autisme + epilepsie) en dus dan toch maar voor de betere zorg in België koos, ondanks de afstand.

Nu het enige waar ik mijn ongelijk nog in zou willen toegeven: als ik in dat artikel lees over de kost van dat vervoer, dan valt dat al bij al nog mee, en zou je inderdaad elders meer geld moeten kunnen vinden om dat gat te dichten, want de overheid doet nog héél wat meer nutteloze uitgaven, MAAR: dat verandert niets aan de tijdscomponent van die verplaatsingen voor de mensen die écht ver wonen, dat verandert niets aan de gebrekige duurzaamheid of aan de krapte op de arbeidsmarkt om die taxi's/chauffeurs te vinden.

De Fransen hebben ook een andere cultuur. Goede vrienden van mijn ouders zijn gedurende hun ganse actieve carrière elke x aantal jaar verhuisd. Van de ene grootstad naar de andere. De dochters zitten dan ook weer verspreid van Parijs over Amiens tot Straatsburg. Het is een andere cultuur wat wonen betreft.

Nu heb ik weinig cijfers voor te leggen over buitengewoon onderwijs in andere landen, maar ik heb met het werk enkele jaren meegedaan aan uitwisselingsprojecten met buitengewoon onderwijs (scholen) in het buitenland. Die weken netwerken hebben veel boeiende inzichten gebracht. Zo is het buitengewoon onderwijs in Engeland véél beter gesubsidieerd, maar dan ook vanuit grote privé initiatieven. (scholen met zwembad en massagebaden bvb) Terwijl het in Portugal, Spanje, Bulgarije, Turkije, Polen veel soberder gesteld is. Ook de leerkrachten daar waren gepassioneerd, maar zeer ouderswets in hun methoden (gerelateerd met het doelpubliek). Ze konden maar op weinig aandacht rekenen van hun overheden. Het verschil met België, dat enorm investeert in ziekenzorg en zorg in hetalgemeen was hier heel groot.
De Fransen hadden geen echt buitengewoon onderwijs, zij waren leerkrachten die vasthingen aan een grote scholengroep (in één van die vele grootsteden die Frankrijk rijk is) en meestal hadden zij een aparte coté op een campus, of gingen ze een tijdlang op verplaatsing (tientallen tot honderden km). Niet het ideale systeem, maar ze werkten wel gelijkaardig aan ons. Met het grootste verschil dat hun infrastructuur tip top was, net omwille van het vasthangen aan grote scholen.
De Zweden hadden iets gelijkaardig aan de Fransen maar kleinschaliger én beter gesubsidieerd.

Oh en de meeste landen hadden voor hun buitengewoon onderwijs een schoolbusdienst met internaat.

er is dringend nood aan meer aangepaste opvangmogelijkheden voor kinderen met een beperking.

Wie gaat dat betalen? Weet je wel dat we aan een overheidsbeslag van 52% zitten? Stemt u op PVDA mss? Er was tot heden nog nooit zoveel geïnvesteerd hierin.....ja, maar de begrotingstekort...

Dit zijn de typische terugkerende argumenten, ondertussen mag heg volk "wegrotten"

Wie gaat dat betalen? Weet je wel dat we aan een overheidsbeslag van 52% zitten? Stemt u op PVDA mss? Er was tot heden nog nooit zoveel geïnvesteerd hierin.....ja, maar de begrotingstekort...

Dit zijn de typische terugkerende argumenten, ondertussen mag heg volk "wegrotten"

Heb je ook enige inhoud toe te voegen die niet in de sensationele headline zit en in het stuk achter de paywall of heb je zelf ook geen HLN-abo?
Ik had graag de reactie van de bevoegde instanties geweten, maar het is een zoveelste clickbait HLN artikel.

Dit is een (no offense) mentaal beperkt persoon die blijkbaar graag z'n kleren uittrekt, hoe wil je dat gaan tegenhouden? De manieren die mij te binnen springen zijn een pak minder vriendelijk...

Op P&A verwachten we een ander niveau om een mening over een onderwerp kenbaar te maken.

Christine wou op haar 41e nog een kind, kans op kindje met syndroom van down op die leeftijd is veel hoger:

Maar idd een ander laten opdraaien voor de gevolgen van uw keuze is makkelijker

Christine wou op haar 41e nog een kind, kans op kindje met syndroom van down op die leeftijd is veel hoger:

Maar idd een ander laten opdraaien voor de gevolgen van uw keuze is makkelijker
Tja sinds vrouwen niet meer aan de haard zitten is de gemiddelde leeftijd waarop men kinderen krijgt nu eenmaal gestegen, zoals in elk geïndustrialiseerd land. Zover ik weet is dit niet verboden, dus ik zie niet echt in hoe dit een argument kan zijn. Welke leeftijd is volgens jou niet "schuldig" hieraan, want de kans is altijd groter dan bij een zwangerschap op 15 jaar volgens die tabel?

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan