Interview: winnaar Fotochallenge juni

Maandelijks houden wij een Fotochallenge waarbij diverse onderwerpen aan bod komen. Zo was vorige maand het thema 'beweging' aan de beurt. De winnaars hebben de kans om dan meer informatie over zichzelf te delen in een interview.

Vorige maand heeft @jos deboomslang onze BG foto challenge gewonnen. Ik heb hem als organisator kunnen strikken voor een interview. Buiten het feit dat hij uiteraard heel blij is met de winst kan hij ons ook wat vertellen over de foto die hij gemaakt heeft. Voor de volgende challenge heeft hij ook het onderwerp Water gekozen. De nieuwe challenge kan je hier terugvinden: https://www.beyondgaming.be/threads/foto-challenge-4-water.6025/

Kan je iets meer over je foto vertellen? Wat was je idee en waar is de foto gemaakt?

Ik denk dat ik het idee onbewust heb opgeslagen uit een lightroom tutorial die ooit gezien heb. De foto die bewerkt werd, was getrokken in een druk station waar net een trein voorbij raasde, en ik herinner mij nog dat ik dat een heel mooi beeld vond. Ik woon zelf vlak aan het station van Turnhout, wat voor deze foto zeer welkom was gezien er toch meerdere pogingen nodig waren eer ik een foto had waar ik tevreden over was.

Hoe ben je gestart met fotografie?

Ik ben er nog niet zo lang mee bezig. Mijn camera heb ik vorige zomer gekocht, in de eerste plaats om mee te filmen. Gaandeweg ben ik de kunst van het fotograferen gaan appreciëren. Rond december vorig jaar ben ik me meer gaan toeleggen op fotografie, en sindsdien kom ik praktisch niet meer zonder mijn camera buiten.

Wat fotografeer je het liefste?

Mijn portfolio, om het zo maar te benoemen, bestaat voornamelijk uit urbex fotografie. Desolate plaatsen hebben me altijd wel aangesproken, vergane glorie. Af en toe probeer ik ter compensatie ook wel eens iets vrolijks te trekken.

Wat is de leukste foto opdracht die je tot nu toe al hebt gedaan?

Zoals ik reeds aangaf ben ik nog niet zo lang bezig met fotografie en is het in mijn geval puur een hobby. Maar ik ben wel 1 keer gevraagd om een product shoot te doen voor een koffiemerk. Naast het feit dat dat enorm leuk was om te doen vond ik het ook een hele eer dat men mij er voor uit koos.

Van al het fotomateriaal dat je hebt, wat gebruik je het meest of wat is iets dat je niet kan missen en je altijd bij zal hebben in je cameratas?

Ik gebruik zo goed als altijd dezelfde lens. De 7artisans 35mm f1.2. Dat is eigenlijk een heel goedkope en compacte manuele lens die geen enkele serieuze zelf respecterende fotograaf zou gebruiken, maar ik kan echt niet zonder. Deze lens geeft mijn foto's een vintage gevoel waar ik zo van hou en houdt bovendien mijn camerasetup compact zodat deze zelfs in mijn jaszak past. Ideaal voor iemand zoals mij die niet graag opvalt met groot materiaal.

Wat is voor jou de grootste uitdaging tijdens het fotograferen?

Origineel zijn. Ik probeer mijn onderwerpen altijd vanuit een andere hoek/perspectief te maken dan de foto's die je altijd ziet voorbij komen. Ik slaag daar zeker niet altijd in, maar probeer er wel naar te streven.

Welke andere fotografen/kunstenaars inspireren je?

Als grote muziekliefhebber ben ik altijd wel fan geweest van Anton Corbijn. Zijn stijl is absoluut niet te vergelijken met die van mij, maar zo'n palmares, dat is gewoon bewonderingswaardig.

Wat is een tip die je kan meegeven aan startende fotografen die jou veel geholpen heeft?

Apparatuur is niet het belangrijkste, probeer vooral origineel te zijn en een eigen stijl te ontwikkelen.

Bedankt voor je leerrijke antwoorden, Jos!

Graag gedaan!

Portfolio van Jos
https://www.instagram.com/jonathan_livingst0n/

IMG-8276-3.jpg
 
Toffe foto, herkende het direct.
Ook een leuke dubbele betekenis wetende dat links het spoor stopt en de stalling voor treinen is.
Je kan er dan ook soms lang (~5min) staan wachten voor een gesloten slagboom. Heb er ooit is toevallig een foto van getrokken om te laten weten aan iemand waarom ik wat later zou zijn. Helaas was er toen geen beweging.
 
Terug
Bovenaan