Foto Uitdaging | Februari | Interview met Margu

_DSC9250_2.jpg

Maandelijks houden wij een fotouitdaging (of anders gezegd: een foto challenge) waarbij diverse onderwerpen aan bod komen. Zo was vorige maand het thema 'Straat' aan de beurt. De winnaars hebben de kans om dan meer uitleg te geven bij de foto die ze genomen hebben en uiteraard leren we hen ook een beetje beter kennen.

In februari heeft @Margu onze BG foto challenge gewonnen. Ik heb hem kunnen strikken voor een interview want dit was zijn allereerste overwinning! Een toffe foto en dus een terechte winnaar ... Voor de volgende challenge heeft Margu het onderwerp "Symmetrie" gekozen, waar je nog tot eind maart aan kan meedoen.

Kan je iets meer over je foto vertellen? Wat was je idee en waar is de foto gemaakt?
Voor mijn avondschool fotografie kregen we de opdracht om reflecties op verschillende manieren vast te leggen. Dus op een koude, regenachtige herfstavond heb ik al mijn moed bij elkaar geraapt en ben ik foto's gaan nemen in Chinatown te Antwerpen. Hier fiets ik al vaak genoeg langs en dan vallen die lichten en sfeer toch wel op. Om dan specifiek de reflecties te krijgen in het water was het beste perspectief om er laag bij de grond te fotograferen. En aangezien ik ook van symmetrie hou (zie het nieuwe thema) wilde ik de foto op het midden van de straat nemen. Dan was het enkel nog wachten op een auto om een toch iets dynamischere foto te krijgen en zo geschiedde. Ik moet toegeven dat het ook wel één van mijn best gelukte foto's is geworden en ook toevallig mooi in het thema 'straat' paste.

Hoe ben je gestart met fotografie?
Op mijn zestiende heb ik van mijn spaarcenten een point en shoot gekocht. Om gewoon voor de fun wat vast te leggen. Ongeveer zes jaar geleden ben ik dan toch een stap verder gegaan met de aankoop van een systeemcamera (Sony Alpha a6000). Hier fotografeer ik ook nog steeds voor de fun mee, maar kan ik ondertussen iets mooiere foto's mee maken.

Wat fotografeer je het liefste?
Vooral straat- en reportagefotografie interesseert mij. Portretfotografie word ik dan weer heel ongemakkelijk bij.

Wat is de leukste foto opdracht die je tot nu toe al hebt gedaan?
De afgelopen opdracht 'Straat'. Zoals hierboven vermeld doe ik graag aan straatfotografie. De 'Zwart & Wit' challenge heb ik jammer genoeg gemist. Die leek me ook leuk.

Van al het fotomateriaal dat je hebt, wat gebruik je het meest of wat is iets dat je niet kan missen en je altijd bij zal hebben in je cameratas?
Sony a6000 + 35mm f1.8. Een lichtsterke glasheldere prime :love2:
Daarnaast altijd een fles water, je weet niet hoe vermoeiend het is als fotograaf zeker?

Wat is voor jou de grootste uitdaging tijdens het fotograferen?
Durven om die foto te nemen. Als je op straat loopt en een scene ziet, om dan niet de foto te durven nemen, daar heb ik altijd achteraf spijt van. Dus het is zeker uit je comfortzone treden, maar dan worden ook vaak de mooiste foto's gemaakt.

Welke andere fotografen/kunstenaars inspireren je?
Niet specifiek één. Ik ben momenteel wel het boek Magnum Contact Sheets aan het lezen. Al de fotografen daarin zijn een inspiratiebron.

Wat is een tip die je kan meegeven aan startende fotografen die jou veel geholpen heeft?
Neem foto's! Vooral veel doen, daar leer je het meeste van. Als je niet de motivatie vind uit je eigen, zoek dan een avondschool of challenge. Dat is toch een extra motivatie om meer foto's te nemen.

Waar kunnen we al je prachtige beelden terugvinden?
Ik was al langere tijd hiervoor aan het plannen en speciaal voor jullie heb ik toch mijn fotografieinstagram opgestart. Nog zonder content, maar die komt er hopelijk snel aan. Wie wordt mijn eerste follower? ;)

https://www.instagram.com/marree.photography/
 
Terug
Bovenaan