Internetleverancier fibernet

. Telenet zou ook al overal glasvezel hebben liggen maar enkel naar de huizen zelf is dit dan gewoon Coax?

Klopt. Telenet heeft hier pas nog een brief over gestuurd omdat ze m.i. veel vragen hieromtrent krijgen. Volgens hun is hun netwerk al grotendeels glasvezel, maar van de kast naar uw huis is nog gewone kabel. Niet dat dat veel uitmaakt want voor de thuisgebruiker is coax even snel als glasvezel.
 
Excuses voor deze oude topic te relaunchen, maar ik probeer me wat in te lezen over fiber en het is me niet volledig duidelijk hoe de situatie hier zit in Vlaanderen.

Blijkbaar is fiberklaar de grootste beheerder van het glasvezelnetwerk hier in Vlaanderen. Ik zie die hier ook in de buurt straten opensmijten om overal glasvezel te leggen, ook bij mijn ouders bijv. Dan zie je op hun site dat een EdpNet en proximus de aanbieders zijn die via hun netwerk dit zullen aanbieden.

Nu zie ik ook dat Fluvius iets doet met glasvezel maar Telenet zelf ook? Orange biedt ook al glasvezel aan maar op beperkte adressen, van welk netwerk maken zij dan bijv. gebruik? Ik veronderstel dat Telenet zijn eigen glasvezel gebruikt. Telenet zou ook al overal glasvezel hebben liggen maar enkel naar de huizen zelf is dit dan gewoon Coax?
Wat wil je eigenlijk juist weten? Proximus heeft ook zelf fiber maar heeft ook aandeel in fiberklaar. Die leggen dus beide fiber aan maar niet in dezelfde regio's. Orange gebruikt het fluvius netwerk.
 
Klopt. Telenet heeft hier pas nog een brief over gestuurd omdat ze m.i. veel vragen hieromtrent krijgen. Volgens hun is hun netwerk al grotendeels glasvezel, maar van de kast naar uw huis is nog gewone kabel. Niet dat dat veel uitmaakt want voor de thuisgebruiker is coax even snel als glasvezel.
Bij Proximus is dat ook hoor. Alleen verschilt de afstand van het laatste fiber punt tot je huis wel, en ook hoe goed beide technologieen (coax/vdsl) omgaan met langere afstanden. Ik verbaas me er altijd over hoeveel data ze over zo'n dun koperdraadje kunnen sturen.
 
Wat wil je eigenlijk juist weten? Proximus heeft ook zelf fiber maar heeft ook aandeel in fiberklaar. Die leggen dus beide fiber aan maar niet in dezelfde regio's. Orange gebruikt het fluvius netwerk.

Wat ik eigenlijk wil weten is welke bedrijven allemaal de fiber infrastructuur beheert in Vlaanderen. Alleen al om online te kunnen opzoeken of en wanneer fiber voor ons adres zou beschikbaar kunnen komen - en bijgevolg ook welke providers beschikbaar zullen zijn op dat adres. Voorlopig kan ik dat opzoeken op fiberklaar en fluvius. Maar hoe ik het zo hier lees zijn er dus meer bedrijven die de infrastructuur beheren; proximus, fluvius en fiberklaar. Klopt dat?

Zou toch handig zijn dat er 1 centrale site is waar iedereen kan opzoeken of en wanneer fiber beschikbaar komt voor hun adres. Nu moet je eigenlijk verschillende sites afschuimen.
 
Wat ik eigenlijk wil weten is welke bedrijven allemaal de fiber infrastructuur beheert in Vlaanderen. Alleen al om online te kunnen opzoeken of en wanneer fiber voor ons adres zou beschikbaar kunnen komen - en bijgevolg ook welke providers beschikbaar zullen zijn op dat adres. Voorlopig kan ik dat opzoeken op fiberklaar en fluvius. Maar hoe ik het zo hier lees zijn er dus meer bedrijven die de infrastructuur beheren; proximus, fluvius en fiberklaar. Klopt dat?

Zou toch handig zijn dat er 1 centrale site is waar iedereen kan opzoeken of en wanneer fiber beschikbaar komt voor hun adres. Nu moet je eigenlijk verschillende sites afschuimen.
Er zijn veel meer bedrijven dan enkel die. Zo is er ook The Last Mile, bvb (zie www.glasvezel.be). Orange biedt ook fiber aan, maar ik weet niet of het hun eigen netwerk is. Het oude Dommel was volgens mij ook bezig met een fibernetwerk rond Hasselt.

Het is eigenlijk wederom de coax intercommunales, maar dan ipv gemeentelijke samenwerkingen, wat cowboy bedrijven die infrastructuur in de vorm van fiber in de grond of tegen de muren plakken.
Je bent verwend als belg dat je voorheen gewoon een duopolie had van de telecom infrastructuur.

Ook de titel van deze thread is niet echt accuraat. Fibernet was een product over de coax van Telenet. Om je verwarring/ergernis compleet te maken? 😅
 
Excuses voor deze oude topic te relaunchen, maar ik probeer me wat in te lezen over fiber en het is me niet volledig duidelijk hoe de situatie hier zit in Vlaanderen.

Blijkbaar is fiberklaar de grootste beheerder van het glasvezelnetwerk hier in Vlaanderen. Ik zie die hier ook in de buurt straten opensmijten om overal glasvezel te leggen, ook bij mijn ouders bijv. Dan zie je op hun site dat een EdpNet en proximus de aanbieders zijn die via hun netwerk dit zullen aanbieden.

Nu zie ik ook dat Fluvius iets doet met glasvezel maar Telenet zelf ook? Orange biedt ook al glasvezel aan maar op beperkte adressen, van welk netwerk maken zij dan bijv. gebruik? Ik veronderstel dat Telenet zijn eigen glasvezel gebruikt. Telenet zou ook al overal glasvezel hebben liggen maar enkel naar de huizen zelf is dit dan gewoon Coax?

De enige die echt gebruikmaken van Fiber (echte glasvezel) van straat tot modem is bv Proximus, EDPnet, enzovoort.

Telenet gebruikt zijn gewone televisie aansluitingen omdat de technologie daar nog niet op zijn einde loopt. Die kunnen glasvezelachtige snelheden geven op de gewone televisiekabel van x-jaar terug.
 
Die kunnen glasvezelachtige snelheden geven op de gewone televisiekabel van x-jaar terug.
Downstream biedt Telenet inderdaad tot 1 Gbps aan wat competitief is met échte fiber aanbiedingen. Heel mooi voor de toch al oudere coax bekabeling en een pak beter dan wat VDSL kan halen. Maar daarbij moet gezegd worden dat die snelheid niet zal gehaald worden als nog maar de helft van de straat gelijktijdig bezig is. (Om nog maar te zwijgen over de vele Telenet connectiviteitsproblemen van de afgelopen maanden maar zal wel regiogebonden zijn.)

Upstream biedt Telenet bij hun Business/corporate lijnen over coax tot 75 Mbps (particulier met speedboost tot 50 Mbps precies). Ook dat is meer dan VDSL (limiet tot 40 Mbps) maar blijft behoorlijk triestig ten opzichte van de mogelijkheden van fiber.
Zo een asynchrone verbinding met in verhouding erg trage upload (5% - 7,5% up ten opzichte van down snelheid) wordt met het hedendaags internet met cloud opslag, foto's en video's delen, twitch en dergelijke ook minder interessant. Voor klassiek internet en streaming geen probleem maar daarvoor is anderzijds ook totaal geen 1 Gbps downloadsnelheid nodig.

Coax is qua medium dan wel superieur aan de twisted pair van een telefoonlijn (VDSL), maar echt toekomst zit daar nu toch ook niet meer in. Laat ze nog maar wat versnellen met de uitrol van fiber to the home.
 
Dus conclusie is eigenlijk dat nu/vroeger, je gewoon kiest tussen COAX en dus Telenet of Orange, of ADSL/VDSL via Proximus, EDPNet, Scarlet, (alle aanbieders zitten op die infrastructuur van Proximus) ... Maar voor de toekomst bij Fiber weet je eigenlijk niet bij welke provider je terechtkomt, want de ene provider zal op Fluvius zitten, dan weer fiberklaar, dan nog een andere, ... Of zie ik dat verkeerd?
 
Er zijn veel meer bedrijven dan enkel die. Zo is er ook The Last Mile, bvb (zie www.glasvezel.be). Orange biedt ook fiber aan, maar ik weet niet of het hun eigen netwerk is. Het oude Dommel was volgens mij ook bezig met een fibernetwerk rond Hasselt.
Van the last mile had ik eigenlijk nog nooit gehoord. En zoals eerder gezegd, Orange gebruikt het fluvius netwerk.
 
//Beetje ongerelateerd aan topictitel zie ik net. Mag gerust naar de proximus thread verplaatst worden.

Ze zijn hier van Fiberklaar ook begonnen in't straat. Gisteren raakt één van die gasten van hun onderaannemer de Proximus kabel. Volledig af. Gewacht tot deze morgen om te herstellen. Een paar uur later raken ze die van telenet en de elektriciteit... Nu dat allemaal weg.
Soit, dat terzijde. Voor het geval hier wat kenners zitten, is dit een correcte manier voor kabelherstelling/afscherming (t.t.z. met de folie etc)? Zou ni willen dat er ooit ineens signaalproblemen de kop opsteken en dat men dan niet weet waar het aan ligt.
 
Laatst bewerkt:
Ja zo doen ze dat.

Waarom steekt die kabel onbeschermd 10cm onder de grond. Dat is problemen zoals dees toch zoeken?
 
Heb het mij ook al afgevraagd. Nu, 10cm is het ni, maar ook geen 60cm. Kabelplan trekt volgens mij ook op niet veel, als ze quasi alles raken..
 
Terug
Bovenaan