Internetleverancier fibernet

MBoddin04

Active member
Crowdfunder FE
Wij hebben in onze nieuwbouw reeds glasvezel liggen maar we aanbieders zijn nogal dun bezaaid in Belgie..
Ik heb weet van Proximus, Telenet en EDPNET.
We willen sowieso onze digitale tv opzeggen omdat we dit kunnen streamen via airplay dus ons huidig abbo bij Proximus van €61/m is overbodig.
Het fibernet abbo van Proximus is momenteel €56/m zonder promo (onbeperkt internet). Telenet is €55/m en dus niet echt besparingen.
EDPNet had ik ook gevonden en daar heb je voor €35/m onbeperkt internet. (Snelheid me niet belangrijk). Daar betaal je momenteel wel nog €50 activatie en voor hun modem €109.
Als je alles door heb laat installeren betaal je nog eens €100?? Doe het zelf installeren kan maar geen idee of ik dit kan?
Heeft iemand hier ervaring mee? We hebben hier zowel telenet als proximus liggen.

Kent iemand nog andere leveranciers van fibernet? Bij scarlet kunnen we alvast niet terecht..
 
Wat is uw doel van fiber?
Telenet heeft grote delen glasvezel, Proximus ook.
Edpnet sluit u aan op fiber en Proximus ook.
Telenet is altijd via coax van verdeelkast naar woning.
Zelf aansluiten is in beide gevallen mogelijk, maar niet evident.
 
Ik heb net reclame gehad van fiberklaar.be. Misschien kan je dat ook eens bekijken. Geen idee wat het juist is tho.
 
Wat is uw doel van fiber?
Telenet heeft grote delen glasvezel, Proximus ook.
Edpnet sluit u aan op fiber en Proximus ook.
Telenet is altijd via coax van verdeelkast naar woning.
Zelf aansluiten is in beide gevallen mogelijk, maar niet evident.
Ik moet via fiber aansluiten.. gewoon internet is geen optie..
 
Ik moet via fiber aansluiten.. gewoon internet is geen optie..
Je moet helemaal niks.
Normaal komt er in uw huis een smarttube binnen (oranje buis met daarin koperkabel en holle buis voor glasvezel) en een coax.
Jij hebt dan de keuze om voor een VDSL (edpnet, scarlett of proximus) of een kabel (orange en telenet) aansluiting te gaan.
Bij de eerste hangt het af van wat er in uw straat ligt, is dit koper dan sluiten ze u aan op koper. Is dit fiber dan sluiten ze u aan op fiber.
Bij kabel is het simpel, het gros van de infrastructuur is fiber, de aansluiting tussen u en de aansluitkast is via coax. Dit laatste heet fiber to the curb, dit omdat het kabelnetwerk van telenet een HFC-netwerk is.

Er bestaat niet zoiets als "gewoon internet is geen optie". Het enige wat verschilt is de verbinding tussen uw modem en de kabel die in het straat ligt en de taal die uit die kabel komt die uw modem moet vertalen.
 
Eigenlijk kan de glasvezel maar van 1 iemand zijn en dat is Proximus. Telenet doet nog geen glas naar particulieren en het project van Fluvius ligt stil. Fibreklaar is gewoon ook Proximus, aangevuld met investeringsfirma EQT. Als je glasvezel wil, ben je dus sowieso aangewezen op Proximus, EDPnet of een aantal kleinere spelers.

Bij Proximus betaal je niet voor activatie of modem (of je kan je er toch uitlullen). EDPnet heeft een promotie op hun Fibre XL abonnement waarbij de activatie vervalt en de moden "slechts" de helft kost. Bij het kleinere abonnement heb je de kosten van modem en activatie er relatief snel uit, want Proximus kost je een pak meer per maand. Wel goeie ervaring met hun klantendienst (geloof het of niet).

Alternatief is de COAX (laten) binnentrekken en dan kan je nog Telenet of Orange kiezen.
 
wij hebben in onze nieuwbouw ook geen koper meer liggen omdat Proximus enkel fiber heeft liggen in de straat ;-)
Dat er in de straat geen koper ligt dat kan. Maar jij zal wel nog altijd een koper naar buiten hebben liggen, dit is inherent een onderdeel van de smarttube die proximus voorziet.

Ik snap trouwens niet dat mensen nieuw bouwen en gewoon niet en de smarttube en een PE11 coax binnentrekken.
Aansluiten koper/fiber kost 50€. Aansluiten PE11 idem. Dus voor 100€ ben je gesteld en kan je op elk ogenblik kiezen welke technologie en welke provider je wilt.
Die put aan het einde van de buizen van de energiebocht die ligt toch open.
 
Smarttube ligt er idd dus op zich hebben we idd koper naar buiten liggen. Maar er ligt geen koper in de straat dus is het gewoon onmogelijk om VDSL te krijgen bij ons. En ik vermoed dat het bij de topicstarter ook zo is.
 
Smarttube ligt er idd dus op zich hebben we idd koper naar buiten liggen. Maar er ligt geen koper in de straat dus is het gewoon onmogelijk om VDSL te krijgen bij ons. En ik vermoed dat het bij de topicstarter ook zo is.
Dat klopt idd helemaal. Niet zo vertrouwd met de termen dus kan het ook niet goed uitleggen 😂
 
Eigenlijk kan de glasvezel maar van 1 iemand zijn en dat is Proximus. Telenet doet nog geen glas naar particulieren en het project van Fluvius ligt stil. Fibreklaar is gewoon ook Proximus, aangevuld met investeringsfirma EQT. Als je glasvezel wil, ben je dus sowieso aangewezen op Proximus, EDPnet of een aantal kleinere spelers.

Bij Proximus betaal je niet voor activatie of modem (of je kan je er toch uitlullen). EDPnet heeft een promotie op hun Fibre XL abonnement waarbij de activatie vervalt en de moden "slechts" de helft kost. Bij het kleinere abonnement heb je de kosten van modem en activatie er relatief snel uit, want Proximus kost je een pak meer per maand. Wel goeie ervaring met hun klantendienst (geloof het of niet).

Alternatief is de COAX (laten) binnentrekken en dan kan je nog Telenet of Orange kiezen.
Ervaring met de doe het zelf installatie? Ben zelf een leek dus wil er eigenlijk niet aan beginnen.. maar kost wel godver €100 om het te laten doen
 
Dat er in de straat geen koper ligt dat kan. Maar jij zal wel nog altijd een koper naar buiten hebben liggen, dit is inherent een onderdeel van de smarttube die proximus voorziet.

Ik snap trouwens niet dat mensen nieuw bouwen en gewoon niet en de smarttube en een PE11 coax binnentrekken.
Aansluiten koper/fiber kost 50€. Aansluiten PE11 idem. Dus voor 100€ ben je gesteld en kan je op elk ogenblik kiezen welke technologie en welke provider je wilt.
Die put aan het einde van de buizen van de energiebocht die ligt toch open.
Proximus aansluiting kost 90 euro zonder enige activatie van dienst. Snelheid is hier wansmakelijk laag dus wij doen het hier niet.
Bij verhuis kost de nieuwe aansluiting incl activatie/installatie binnen maar 50 euro bij Telenet.

Volgens de eigen tabellekes van Telenet kwam ik trouwens toe met de PE6 of was het 8? T is maar een 15tal meter tot het kastje aan de straatpaal van mijn meterwand. De dunnere kabel kost ook 20 euro voor een twintig meter, die dikkere die jij voorstelt bijna het dubbele. Dus bij jouw kost een aansluiting Telenet zonder activatie of wat dan ook ook 90 euro.
 
Proximus aansluiting kost 90 euro zonder enige activatie van dienst. Snelheid is hier wansmakelijk laag dus wij doen het hier niet.
Bij verhuis kost de nieuwe aansluiting incl activatie/installatie binnen maar 50 euro bij Telenet.

Volgens de eigen tabellekes van Telenet kwam ik trouwens toe met de PE6 of was het 8? T is maar een 15tal meter tot het kastje aan de straatpaal van mijn meterwand. De dunnere kabel kost ook 20 euro voor een twintig meter, die dikkere die jij voorstelt bijna het dubbele. Dus bij jouw kost een aansluiting Telenet zonder activatie of wat dan ook ook 90 euro.
Kost inderdaad 90€, heb het op mijn factuur nagekeken.

Persoonlijk opteer ik liever voor een sectie hoger qua kabel. Verlies is dan lager en voor de beperkte kostprijs zeker de moeite waard.
 
Ervaring met de doe het zelf installatie? Ben zelf een leek dus wil er eigenlijk niet aan beginnen.. maar kost wel godver €100 om het te laten doen
Als je een beetje handig bent moet dat wel lukken. Het is kwestie van alles juist aan te sluiten. Maar op hun website staat dat allemaal uitgelegd. Enkel de glasvezel termineren kan je niet zelf, maar daar komen ze sowieso voor langs (was ook gratis, dacht ik).
 
Bij edpnet komt proximus toch sowieso de ONT modem aansluiten. Daarna moet je daarop de router van edpnet aansluiten wat in principe niet echt moeilijk is.
 
Ik zie het probleem niet echt. Waarom zou je nu nog aansluiten via koper als je fiber to the home hebt?
 
Excuses voor deze oude topic te relaunchen, maar ik probeer me wat in te lezen over fiber en het is me niet volledig duidelijk hoe de situatie hier zit in Vlaanderen.

Blijkbaar is fiberklaar de grootste beheerder van het glasvezelnetwerk hier in Vlaanderen. Ik zie die hier ook in de buurt straten opensmijten om overal glasvezel te leggen, ook bij mijn ouders bijv. Dan zie je op hun site dat een EdpNet en proximus de aanbieders zijn die via hun netwerk dit zullen aanbieden.

Nu zie ik ook dat Fluvius iets doet met glasvezel maar Telenet zelf ook? Orange biedt ook al glasvezel aan maar op beperkte adressen, van welk netwerk maken zij dan bijv. gebruik? Ik veronderstel dat Telenet zijn eigen glasvezel gebruikt. Telenet zou ook al overal glasvezel hebben liggen maar enkel naar de huizen zelf is dit dan gewoon Coax?
 
Terug
Bovenaan