Inkomen, consumptiepatronen en sociale status

Volgens mij is het nog altijd beter om zelfstandig met je geld om te gaan. Verstandig omgaan is niet gelijk aan gierig leven. Het is ook altijd frappant hoe snel er met begrippen als jaloezie wordt gesmeten, verstandige mensen gaan niet jaloers zijn omdat iemand in een huurappartement met een c63 amg rijdt, of een sociale huurder met een x5 voor de deur staat, nee dat noemt men verontwaardigd zijn. Verontwaardigd waarom mensen zulke beslissingen kunnen nemen, verontwaardigd over allerlei financieringen die met gemak kunnen aangegaan worden voor om het even wat.


Ik kom uit een onderwijsgezin, niet arm, niet rijk en kreeg nog de opvoeding mee om te werken en te sparen voor iets. Een tweede tip die ik kreeg was om niet alles direct te willen, maar te leven naar je leeftijd en inkomen. Het heeft geen zin om aan je 25 al alles te willen hebben.

Een auto zomaar vervangen omdat hij al 10 jaar was, dat gebeurde niet. Er werden overwegingen gemaakt en eventueel werd er dan het jaar nadien of 2 jaar later toch een andere gekocht. Die auto's werden altijd gewoon direct betaald, niet met een krediet zoals velen nu doen. Kredieten stellen mensen in staat om wagens te rijden die boven hun inkomen liggen.


Het zou zelf verboden moeten zijn om te lenen voor consumptiegoederen. Als je maar 1800 loon hebt, moet je dat niet aan een telefoon van 1500 euro hangen. Een telefoon van 180 euro doet ook zijn werk. Na 3 jaar zijn beiden kapot. Het zijn nu eenmaal wegwerpproducten, waar we beter niet te veel aandacht aan schenken.


Werk eerst voor een eigen woning, zorg dat je de boel op orde hebt en kijk dan of er ruimte is voor andere zaken. Als je werkloos bent en sociaal huurt moet je al zeker niet met een dure wagen rijden, dat is geen jaloezie, maar verontwaardiging.
 
Wat is dat nu voor onzin, als gij vrijwel elke middag van u leven boterhammetjes uit de brooddoos wilt blijven eten zoals toen je nog een kleuter was, dan stel ik voor dat je ‘s avonds ook alleen maar melk of water drinkt en rijstpap eet. Zoniet dan moet je niet klagen over hoe duur alles is. Al zeker niet op café of restaurant ooit gaan of op reis verder dan België, al zeker geen nieuwe fiets ooit kopen of laat staan een nieuwe auto. Tenzij je nooit gaat klagen over hoe duur alles is.
Wat is dit nu voor zever?
Warm eten + drank kost u makkelijk 6-7€ op het werk. X20 werkdagen is 130-140€ per maand (momenteel moeten wij elke dag gaan)

Dan liever mijn boterhammen s middags, thuis 's avonds iets deftig of n keer gaan uiteten ipv die brol uit een industriële keuken.
Vandaag trouwens de restjes wok mee van gisteren, deze middag opwarmen ipv weg te gooien.

Ik heb mijn vriendin kunnen ompraten om ipv een nieuwe iPhone een "goedkope" Xiaomi te kopen. Gaat even lang mee en doet meer dan voldoende voor wat ze hem gebruikt.
Tv-abo buiten gegooid en n Chromecast gekocht voor gratis streamen.

Met het verschil van die gsm's kan je al eens op weekend en voor de jaarprijs van dat tv abo ook.
Tzijn maar keuzes die je wilt maken hè.

Wilt gij toch en warm eten 2x per dag en die iPhone en die tv, en uiteten en reizen, maar ge geraakt nie rond. Ja dan nie zagen en klagen hè
 
Volgens mij is het nog altijd beter om zelfstandig met je geld om te gaan. Verstandig omgaan is niet gelijk aan gierig leven. Het is ook altijd frappant hoe snel er met begrippen als jaloezie wordt gesmeten, verstandige mensen gaan niet jaloers zijn omdat iemand in een huurappartement met een c63 amg rijdt, of een sociale huurder met een x5 voor de deur staat, nee dat noemt men verontwaardigd zijn. Verontwaardigd waarom mensen zulke beslissingen kunnen nemen, verontwaardigd over allerlei financieringen die met gemak kunnen aangegaan worden voor om het even wat.


Ik kom uit een onderwijsgezin, niet arm, niet rijk en kreeg nog de opvoeding mee om te werken en te sparen voor iets. Een tweede tip die ik kreeg was om niet alles direct te willen, maar te leven naar je leeftijd en inkomen. Het heeft geen zin om aan je 25 al alles te willen hebben.

Een auto zomaar vervangen omdat hij al 10 jaar was, dat gebeurde niet. Er werden overwegingen gemaakt en eventueel werd er dan het jaar nadien of 2 jaar later toch een andere gekocht. Die auto's werden altijd gewoon direct betaald, niet met een krediet zoals velen nu doen. Kredieten stellen mensen in staat om wagens te rijden die boven hun inkomen liggen.


Het zou zelf verboden moeten zijn om te lenen voor consumptiegoederen. Als je maar 1800 loon hebt, moet je dat niet aan een telefoon van 1500 euro hangen. Een telefoon van 180 euro doet ook zijn werk. Na 3 jaar zijn beiden kapot. Het zijn nu eenmaal wegwerpproducten, waar we beter niet te veel aandacht aan schenken.


Werk eerst voor een eigen woning, zorg dat je de boel op orde hebt en kijk dan of er ruimte is voor andere zaken. Als je werkloos bent en sociaal huurt moet je al zeker niet met een dure wagen rijden, dat is geen jaloezie, maar verontwaardiging.
1) Voor de mensen die hem kennen, Nijntje van 9Lives woonde tot een paar jaar geleden op een huurappartement en had een C63, Jij zou daar dus blindelings de conclussie uit trekken dat die slechte beslissingen neemt?

2) Waarom zou het in godsnaam verboden moeten zijn om consumptiegoederen op krediet te kopen? Ik koop quasi al mijn consumptiegoederen op krediet... Ik ben ook gaan zien of ik niet kon lenen voor mijn auto, ook al kon ik hem gewoon cash betalen...

3) Je vindt dat een huis kopen prioriteit 1 zou moeten zijn in het leven voordat je andere zaken zou mogen kopen. De meeste mensen kopen een huis rond hun 30e en hebben dan een lening van 20 jaar. Dus voor uw 50 koopt ge maar beter geen TV, want je kan ook TV kijken op uw smartphone? En een zetel? Je kan toch ook zitten op een keukenstoel?
 
Iedereen maakt toch zijn eigen rekening? Waarom altijd dat oordeel? Zolang je rondkomt, heeft er toch niemand zaken mee aan wat je je geld uitgeeft?

Wij krijgen af en toe van vrienden of kennissen ook wel eens te horen weeral op weekend of uitstap? Ik snap niet hoe jullie dat allemaal betalen.
Wij zijn beiden inderdaad geen grootverdieners. We werken 4/5de. We hebben op 3 jaar tijd gebouwd en 2 kinderen gekregen, maar denken wel na over hoe we ons leven inplannen en wat we willen doen. We hebben gebouwd, maar gewoon een praktisch, niet te groot huis met kleine tuin want we hebben een gemeentelijk speelpleintje voor de deur. Onze lening valt daardoor best mee.
We genieten er zelf van om regelmatig uitstapjes of weekendjes weg te doen met onze kinderen. Of om te gaan eten met vrienden. Dus wij zullen geen 14daagse zonvakantie doen, maar dat geld gebruiken doorheen het hele jaar. Zo vult iedereen dat toch voor zichzelf in.
 
Niemand moet zich daar slecht bij voelen en doet dat hij/zij wilt.
Moest mijn vriendin ook warm kunnen eten op het werk deed ik het ook, tis makkelijker en goedkoper dan thuis koken.

Ge moet dan alleen tijdens het eten nie klagen hoeveel duurder dat allemaal is geworden.
Wat is dit nu voor zever?
Warm eten + drank kost u makkelijk 6-7€ op het werk. X20 werkdagen is 130-140€ per maand (momenteel moeten wij elke dag gaan)

Dan liever mijn boterhammen s middags, thuis 's avonds iets deftig of n keer gaan uiteten ipv die brol uit een industriële keuken.
Vandaag trouwens de restjes wok mee van gisteren, deze middag opwarmen ipv weg te gooien.

?
 
Wat een zever ook weer dat je niet zou mogen klagen dat iets duur is als je uitgave X of Y doet. Want dan zul je wel boven je stand leven? Je kan gerust én naar je stand leven, én klagen dat iets duur is. Naar BG normen ben ik geen grootverdiener maar ik heb ook niet te klagen. Maar toch durf ik al eens te klagen wanneer ik 2,7 euro moet betalen voor een pint bier.
 
Moest mijn vriendin ook warm kunnen eten op het werk is het goedkoper om dat met zen 2 te doen dan boodschappen en thuis warm te eten.

Momenteel is dat niet mogelijk dus moet er toch warm gekookt worden 's avonds.
Dan is en boodschappen doen en warm eten 's middags toch wat duurder (en nie goed voor mijn gewicht 😄)
 
Hoe ziede eigenlijk iemand "met zijn iphone pronken?" Kheb da nog nooit opgemerkt.

Die laatste modellen zien er toch hetzelfde uit? Alzeker in een hoesje? En het geheugen ziede toch ook niet?

(Want iphone is het voorbeeld bij uitstek)

Of ze zeggen dat? Stoefen is daarom niet altijd met de waarheid.

In mijn ogen heeft iedereen recht op even veel luxe, of ge nu een kuisvrouw zijt of nen IT´er.
Helaas zit het zo niet in elkaar :)
 
Moest mijn vriendin ook warm kunnen eten op het werk is het goedkoper om dat met zen 2 te doen dan boodschappen en thuis warm te eten.

Momenteel is dat niet mogelijk dus moet er toch warm gekookt worden 's avonds.
Dan is en boodschappen doen en warm eten 's middags toch wat duurder (en nie goed voor mijn gewicht 😄)
Het is ook wel een typisch Belgisch (nuja deze hoek van Europa) fenomeen dat warm eten zogezegd dik maakt en er twee keer per dag brood moet gegeten worden (liefst nog met een zielig beleg zoals een snede kaas of mayonaise met een kleurtje). Dat is niet noodzakelijk gezond, en ik eet gemakkelijk meer calorieën als het een broodmaaltijd is. Smakelijk vind ik het ook niet. Persoonlijk geef ik graag meer uit per dag voor iets warm.

Hopen landen waar wij als Belgen onze neus voor ophalen waar men 2-3 keer per dag kookt, maar het zal dan natuurlijk geen steak zijn.
 
Hoe ziede eigenlijk iemand "met zijn iphone pronken?" Kheb da nog nooit opgemerkt.

Die laatste modellen zien er toch hetzelfde uit? Alzeker in een hoesje? En het geheugen ziede toch ook niet?

(Want iphone is het voorbeeld bij uitstek)

Of ze zeggen dat? Stoefen is daarom niet altijd met de waarheid.

In mijn ogen heeft iedereen recht op even veel luxe, of ge nu een kuisvrouw zijt of nen IT´er.
Helaas zit het zo niet in elkaar :)
En wat is luxe? Ook weer zo'n beladen begrip. Alles met blingbling of een Grote Naam? Vanuit het perspectief van iemand in de sloppenwijken van India baden we hier allemaal in luxe.
 
Hoe ziede eigenlijk iemand "met zijn iphone pronken?" Kheb da nog nooit opgemerkt.

Die laatste modellen zien er toch hetzelfde uit? Alzeker in een hoesje? En het geheugen ziede toch ook niet?

(Want iphone is het voorbeeld bij uitstek)

Of ze zeggen dat? Stoefen is daarom niet altijd met de waarheid.

In mijn ogen heeft iedereen recht op even veel luxe, of ge nu een kuisvrouw zijt of nen IT´er.
Helaas zit het zo niet in elkaar :)
Fair point, ik zou bij god niet weten wie welke iphone of android heeft... Het feit dat je het zou opmerken, geeft al aan dat je het belangrijk vindt, waardoor je net in de categorie uitkomt waar hier van wordt gezegd dat ze oppervlakkig zijn...
 
Alsof het hebben van pakweg een iPhone wanneer je niet het standaard BG loon verdient automatisch een teken is dat je niet met geld om kan. Er bestaat nog steeds zoiets als sparen. Of mogen mensen die minder verdienen niet meer sparen voor iets moois/duurs/luxueus? Met bv een iPhone kan je makkelijk 6-7 jaar doen. Op die tijd kan je gerust sparen met je loon, geld van verjaardagen, etc. om je om de 6-7 jaar iets te permitteren.

Mijn inziens wordt het pas echt problematisch wanneer het een en-en verhaal wordt, en de luxe goederen effectief voor financiële problemen gaan zorgen.
 
2) Waarom zou het in godsnaam verboden moeten zijn om consumptiegoederen op krediet te kopen? Ik koop quasi al mijn consumptiegoederen op krediet... Ik ben ook gaan zien of ik niet kon lenen voor mijn auto, ook al kon ik hem gewoon cash betalen...
Hier ook ik kon makkelijk mijn auto cash betalen maar waarom als je aan 0.99% leent en al het geld kunt beleggen/woninglening kunt inkorten of last verlagen. Waardoor je op lange termijn meer verdient of minder intresten moet betalen.

Z'n leningen kunnen verstandig zijn.
 
"Wie het breed heeft laat het breed hangen" is ook "leven naar je stand": als beide partners in een huishouden 4k netto per maand verdienen en verder in het jaar nog bonussen hier en premies daar, dan kan je inderdaad makkelijker een fles champagne van 60 euro opentrekken in het weekend of een duurder huis kopen. Mensen die een "normaal" nettoloon van 2K per maand verdienen, gaan keuzes moeten maken en moeten het dan doen met een goedkoper huis en een fles cava van Baron van 6 euro. Maar om die mensen met een normaal loon ervan te betichten dat ze onverantwoordelijk zijn wanneer die een dure fles champagne opentrekken of luxegoederen op krediet kopen gaat er los over. Zolang je de eindjes aan elkaar kan knopen, maakt dat toch niet uit?
 
Een auto zomaar vervangen omdat hij al 10 jaar was, dat gebeurde niet. Er werden overwegingen gemaakt en eventueel werd er dan het jaar nadien of 2 jaar later toch een andere gekocht. Die auto's werden altijd gewoon direct betaald, niet met een krediet zoals velen nu doen. Kredieten stellen mensen in staat om wagens te rijden die boven hun inkomen liggen.
Ik snap die ingesteldheid zeker wel, maar voor iemand die hier over fianciële geletterdheid komt preken, vind ik wel dat je alle parameters moet meenemen.

In die tijd toen je werd opgevoed, waren de kredieten peperduur. De laatste 10-15 jaar waren kredieten spotgoedkoop en was het alles samengenomen slimmer om de lenen voor iets en met het geld dat je normaal zou sparen, te beleggen op de beurs. Al is dit nu stilaan weer aan het kantelen.

Dat is ook financiële geletterdheid.
 
Terug
Bovenaan