Je zegt letterlijk:Man vergelijkt Anderlecht eens effe met Tepito out of all places.
Anderlecht vergelijken met pakweg CaĆÆro is al een betere vergelijking. En het is niet dat het altijd zo is geweest eh. Het wordt terug een alsmaar walgelijkere partij, maar ik denk dat het riedeltje van "als je de derde wereld importeert, wordt je ook de derde wereld" wel wat waarheid kent op vlak van veiligheid: het verslechtert alleen maar. De onderliggende driver is natuurlijk armoede (en immigranten zijn vaakst het armst), en dat is blijkbaar wat we als extreem herverdelend land toch niet onder controle kunnen krijgen.
Was gisteren iets gaan drinken en eten met een paar vrienden en vriendinnen, en het viel mij echt op hoe 'wit' de terrassen waren (op 't Zuid in Antw. toch). En dat valt mij op zoveel andere zaken die geld kosten ook op.
Ook al zijn we als land qua inkomen heel herverdelend, die poverty trap waar (veel) migrantenfamilies in blijven hangen blijkt toch wel heel groot en intergenerationeel. Mijn familie heeft het altijd goed gehad, maar als ik daarover nadenk ben ik toch wel blij en mag ik m'n twee pollen kussen dat dat zo is.
En dat lijkt me gewoon feitelijk niet correct. Zijn er buurten in Brussel of Antwerpen waar je gewoon niet doorloopt tijdens de dag omdat je voor je leven vreest? Zijn de misdaadcijfers van die steden vergelijkbaar met steden (of hele landen) die we als gevaarlijk zien?En ik vind het altijd schattig als mensen doen alsof Belgiƫ een superveilig land is. Ja, als je in Poperinge, Zelzate of Wuustwezel woont. Maar als je eens goed het nieuws volgt van wat er dagdagelijks ('s nachts) in onze grootsteden gebeurt, dan moeten we daar echt niet onderdoen (en het verslechtert enkel maar) voor wat wij als "gevaarlijke landen" percipiƫren.
Het is niet omdat iets verslechtert dat we in absolute cijfers plots op hetzelfde niveau zitten.

. En dan zwijg ik nog over de talloze racistische verwensingen dat ik reeds naar mijn hoofd heb geslingerd gekregen (zonder enige aanleiding of provocatie)