"Ik reed terstraks rond en ik kwam tegen…"

Maar dat zeg ik ook niet? Natuurlijk moet dat comfortabel rijden maar het stuurt gewoon onnatuurlijk. Is alsof het stuurwiel een drive-by-wire systeem is. Los van dat je het gewicht en formaat voelt, stuurt mijn Range Rover Sport van gevoel BETER dan een Tesla Model 3 terwijl die in de praktijk natuurlijk veel wendbaarder is. (en het is nu niet dat een Range gekend staat om zijn fantastische rij-ervaring. Comfort ja but boring AF) :crazy:

Edit: eigenlijk kan je dat het beste ervaren door is door een stuk met stevige spoorvorming te rijden. Als je veel feedback hebt voel je dat stuur echt trekken, terwijl auto's met overdreven elektronische bekrachting (en dus die feedback daardoor verliezen) daar eigenlijk geen last van hebben. Je wil dat natuurlijk een beetje gefilterd voor een daily maar als dat helemaal weg is, dan voelt het rijden voor mij althans heel weird en bij gebrek aan een beter woord 'disconnected from the road'.
Ik begrijp wat je bedoeld hoor maar ik blijf bij mijn standpunt dat dat voor zo'n wagen toch niet zo heel belangrijk is? Het is een comfortabele snelle daily met behoorlijke prestaties maar pretendeert ook geen circuit prestaties.
Zelf heb ik wel nog maar een testrit van een uur gedaan met de Model 3 dus kan niet genoeg oordelen over de steering feedback, maar de wagen voelde voor mij zeer goed aan alleszins. Ik zou er gerust dagelijks mee willen rijden.
4.4 is snel maar eigenlijk nog cava. Hetgeen die 4.4 zo indrukwekkend maakt bij een Tesla tov een andere auto is het bruut geweld vanuit stilstand door dat instant koppel. Op dat vlak is een EV wel plezant natuurlijk.
Cava noem je dat...ik denk dat je teveel verwent bent op dat gebied 😜
Prijs/prestaties zijn zeer goed imo. Neem nu bv de Model 3 Performance...welke andere wagen kan je kopen voor 60k die 500pk heeft en zo'n prestaties?

Prijs/prestaties zijn zeer goed imo. Neem nu bv de Model 3 Performance...welke andere wagen kan je kopen voor 60k die 500pk heeft en zo'n prestaties?

Bedoel eigenlijk de 1-op-1 vergelijking. Neem een benzinewagen die 4.4 doet en de Tesla voelt aanzienlijk sneller aan vanuit stilstand. Bedoelde dat vooral. Dat een model 3 voor een EV goede value is, zeker met de nieuwe prijzen, ga de laatste zijn om dat tegen te spreken :)

Bedoel eigenlijk de 1-op-1 vergelijking. Neem een benzinewagen die 4.4 doet en de Tesla voelt aanzienlijk sneller aan vanuit stilstand. Bedoelde dat vooral. Dat een model 3 voor een EV goede value is, zeker met de nieuwe prijzen, ga de laatste zijn om dat tegen te spreken :)
Ik vind dat trouwens wel echt een serieuze verdienste van Musk. In het begin had ik bij de launch van de Model 3 zoiets "ahja, DAT is dan goedkoop volgens Tesla?" Maar momenteel zijn de model 3 en Y wel gewoon enorm goeie value for money. En voor het segment waarop ze richten eigenlijk ook gewoon goeie auto's

Best groot met zo'n 5m

Best groot met zo'n 5m
nogal fel gekopieerd, maar ik vind hem wel knap

Ik vind dat trouwens wel echt een serieuze verdienste van Musk. In het begin had ik bij de launch van de Model 3 zoiets "ahja, DAT is dan goedkoop volgens Tesla?" Maar momenteel zijn de model 3 en Y wel gewoon enorm goeie value for money. En voor het segment waarop ze richten eigenlijk ook gewoon goeie auto's
Model 3 heeft alle mogelijke features die je kan willen. Alle overige zaken zijn meestal overbodige luxes bv massagezetels, koelkastje, tv die uit het plafond zakt (i7 anyone),…

Er is meer dan prijs/pk natuurlijk.
Doe mij dan maar een wagen die wat pk minder heeft en de sprint naar 100 wat trager doet.
Dat zijn zaken die je af en toe eens gebruikt.

Het stuur en het infotainment dat heb je dagelijks in je klauwen. De stoelen waarin je zit, daar zit je altijd in. De rijbeleving daar wordt je dagelijks mee geconfronteerd.
En om eerlijk te zijn ligt voor mij het zwaartepunt daar, en dan mag die prijs/pk aan mijn reet roesten.

Doe mij dan maar een wagen die wat pk minder heeft en de sprint naar 100 wat trager doet.
Dat zijn zaken die je af en toe eens gebruikt.

Het stuur en het infotainment dat heb je dagelijks in je klauwen. De stoelen waarin je zit, daar zit je altijd in. De rijbeleving daar wordt je dagelijks mee geconfronteerd.
En om eerlijk te zijn ligt voor mij het zwaartepunt daar, en dan mag die prijs/pk aan mijn reet roesten.
Qua rijbeleving is een model 3 nochtans wel top als daily. Ik mis enkel nog de mogelijkheid voor de achterkant te laten uitbreken.
Het geluid heb je niet, maar het is nu niet dat je een 318i ofzo moet rijden voor het geluid.

Qua rijbeleving is een model 3 nochtans wel top als daily. Ik mis enkel nog de mogelijkheid voor de achterkant te laten uitbreken.
Het geluid heb je niet, maar het is nu niet dat je een 318i ofzo moet rijden voor het geluid.
Maar het is nu niet dat het stuur (of het interieur) van een Model 3 nu echt luxe of sportiviteit of ... Uitstraalt. Het is een beetje zoals de interieurs bij Toyota, functioneel maar niet echt knap.

Qua rijgedrag vind ik hem ergens in een middenmoot zitten.

Gelukkig valt dat bij Tesla ook goed mee 🙂
Rijbeleving is voor iedereen anders natuurlijk. Daar komt mijn vorig punt ook op terug uiteindelijk, het blijft een daily en geen sportwagen met circuit ambities.

Gelukkig valt dat bij Tesla ook goed mee 🙂
Rijbeleving is voor iedereen anders natuurlijk. Daar komt mijn vorig punt ook op terug uiteindelijk, het blijft een daily en geen sportwagen met circuit ambities.
Kan jij echt als liefhebber zeggen dat je bij een model 3 een mooie cabine krijgt die uitnodigt om er lange tijd in te vertoeven?
Dat een model 3 een wagen is waarbij je naar 2 weken vakantie hunkert om weer eens te gaan rijden?

Dat hij als daily driver van A naar B niet dramatisch is dat klopt. Dat doet hij vrij goed.
Maar ik kan nog wel enkele wagens opnoemen die dat ook doen, en waarvan zowel jouw als mijn hart niet echt sneller gaan kloppen.

Kan jij echt als liefhebber zeggen dat je bij een model 3 een mooie cabine krijgt die uitnodigt om er lange tijd in te vertoeven?
Dat een model 3 een wagen is waarbij je naar 2 weken vakantie hunkert om weer eens te gaan rijden?

Dat hij als daily driver van A naar B niet dramatisch is dat klopt. Dat doet hij vrij goed.
Maar ik kan nog wel enkele wagens opnoemen die dat ook doen, en waarvan zowel jouw als mijn hart niet echt sneller gaan kloppen.
Les gouts et les couleurs....
Mooi ga ik niet zeggen maar het sobere vind ik wel iets hebben. Geen drukke lijnen en overvloed aan knopjes.
Ik stoor er mij eerlijk gezegd niet aan. Ook vind ik het een leuke wagen om mee te rijden.

Ik heb ook niet veel ervaring met premium wagens buiten de Audi S3 die ik gehad heb. Verder was het Seat, Honda en Nissan.
Dus ja, voor mij is het wel een stap vooruit en ben ik niet verwend met premium afwerking.

Het (relatief) stille interieur en allerlei voordelen aan het elektrisch rijden maken het voor mij een goede wagen.

Met welke auto heb jij dat dan wel? Toch niet met tien in een dozijn bmw 330e?

Toch ook wel beetje rare repliek. Het is dat een Tesla Model 3 zo zeldzaam/exclusief is? :tongue:

Once again missing the point denk ik. Wat ik irritant vond, zeker bij een straatauto is het ontbreken van een centrale weergave van de snelheid. Zal wel wennen na een tijd maar iets van vooruit projectie is toch wel mooi meegenomen denk ik. Ik rij toch liever met een 330e rond dan met een Tesla kan ik u zeggen. Interieur toch wel een pak aangenamer om in te vertoeven, al ben ik aanzienlijk minder fan geworden van de BMW interieurs. Dit is subjectief, zoals @ikbenben zegt, smaken en kleuren.

Ik nuanceer nogmaals: ik ben geen Tesla hater, ik snap waarom mensen ze kopen (het zijn op EV vlak goede autos op vlak van performance/range/prijs, zeker de 3) maar voor mij rijdt dat niet aangenaam. Ik wil graag toch iets voelen qua beleving. Ik moet daarom geen raceharnas aantrekken in een carbon kuip maar ik voel me een pak comfortabeler met een 330e om hard door de bocht te draaien van een op- of afrit dan met een model 3, net door het ontbreken van de feedback en niet goed te voelen wat de wielen precies aan het doen zijn.

Les gouts et les couleurs....
Mooi ga ik niet zeggen maar het sobere vind ik wel iets hebben. Geen drukke lijnen en overvloed aan knopjes.
Ik stoor er mij eerlijk gezegd niet aan. Ook vind ik het een leuke wagen om mee te rijden.

Ik heb ook niet veel ervaring met premium wagens buiten de Audi S3 die ik gehad heb. Verder was het Seat, Honda en Nissan.
Dus ja, voor mij is het wel een stap vooruit en ben ik niet verwend met premium afwerking.

Het (relatief) stille interieur en allerlei voordelen aan het elektrisch rijden maken het voor mij een goede wagen.
Hoe kwam je op die S3 uit? Beetje het zwarte schaap tussen de lijst.

Hoe kwam je op die S3 uit? Beetje het zwarte schaap tussen de lijst.
Toen zat ik in mijn (motorische) tuning periode. Voor de S3 had ik een Seat Ibiza FR 1.9TDI met turbo upgrade (en een heleboel andere aanpassingen) met 220pk en 480Nm. Mijn beste maat toen had een Ibiza Cupra 1.8T20V met 360pk. Toen was de 1.8T20V heel populair in de tuning wereld (ik spreek dan van de periode 2000/2005) en ik wou weer een benzine motor. De S3 toen had de krachtigste versie (225pk) en 4wd.
Ik had er heel veel plannen mee qua upgrades maar is er grotendeels niet van gekomen door grote kosten.
Uiteindelijk ben ik wel eerder een "VAG man" maar na de perikelen met de S3 had ik het even gehad en heb ik toen voor betrouwbaarheid gekozen en een Civic gekocht. Dat was het punt dat waarop gezegd had dat er meer is in het leven dan een auto.

Dus ja, moest ik het geld gehad hebben was er waarschijnlijk een Seat Leon Cupra of een Audi TT of zo geweest maar is het uiteindelijk een Honda geworden 😋

Terug
Bovenaan