"Ik reed terstraks rond en ik kwam tegen…"

Gisteren achter een cx-25 gti turbo gereden,ook een zeldzaamheid want was de eerste keer dat ik deze spot.
Wel nog een ferme bak
B87-DB6-FE-47-DB-4-E2-C-A223-6-F49-B4-B7-B352.jpg
Serieuze mond vol... voor nen boot met 169pk. :unsure:

Toch gek hoe vroeger zelfs de "topmodellen" eigenlijk amper vermogen hadden.

Citroën maakt geen sportwagens he... dan had je ook echt niet meer nodig.
Binnen een paar jaar zeggen we allemaal "toch raar dat een 911 maar 380PK had, zelfs mijn Dacia heeft meer"...

Citroën maakt geen sportwagens he... dan had je ook echt niet meer nodig.
Binnen een paar jaar zeggen we allemaal "toch raar dat een 911 maar 380PK had, zelfs mijn Dacia heeft meer"...

Ze hebben natuurlijk wel een rally verleden hé.

Maar als je GTI Turbo achter een type plakt, verwacht je toch wel wat straffer, zeker voor zo een zware en logge boot. 169pk voor pakweg een Saxo uit 1980 is uiteraard al heel wat anders.

Maar effectief, ook voor de echte sportwagens is dat toch zo? Mijn pa had een BMW 840ci, toch één van de topmodellen van BMW toendertijd, die had amper 286pk en was 2 seconden trager naar 100 dan mijn 530D nu.

Uiteraard is vergelijken met de elektrische modellen van vandaag appels en peren.

Ze hebben natuurlijk wel een rally verleden hé.

Maar als je GTI Turbo achter een type plakt, verwacht je toch wel wat straffer, zeker voor zo een zware en logge boot. 169pk voor pakweg een Saxo uit 1980 is uiteraard al heel wat anders.

Maar effectief, ook voor de echte sportwagens is dat toch zo? Mijn pa had een BMW 840ci, toch één van de topmodellen van BMW toendertijd, die had amper 286pk en was 2 seconden trager naar 100 dan mijn 530D nu.

Uiteraard is vergelijken met de elektrische modellen van vandaag appels en peren.
Goh, op zich wil heel die titel gewoon de benzine-versie van TDI he :P En niemand zou een TDI als sportief omschrijven :D

Goh ja, een Porsche 911 had toen 231 pk dus 169 pk voor een eerder op luxe gerichte Citroën was in vergelijking niet slecht.
Die GTI past natuurlijk niet in het plaatje :)

Porsche is daar idd ook gewoon een goed voorbeeld voor, hoe weinig pk's die toen hadden.

Alléja, mijn eerste auto eind jaren 90 was een VW Polo 1.4 mpi met de volle 60pk en met het geluid van mijn dubbele Johnny Remus vond ik die hard gaan . :tongue:

Maten die toen wat straffers hadden, dat ging dan om een Astra GSI 2.0 of Golf 3 GTI met 150pk.

Nu rijden broekjes die iets straf onder hun kont hebben met pakweg een M2 met 370pk rond.

De niet-turbo had 137 pk (en nog altijd een "GTI" badge :p) wat op zich voor die tijd vrij normaal was denk ik voor een 2,5 liter benzine.
Ja, De T in GTI staat niet voor turbo he (vandaar de extra badge :D )
Kijk naar een F40, dat was Twin-turbo V8 met 478PK
Mercedes haalt nu 415PK uit een 2l 4-cilinder met 1 turbo...

Porsche is daar idd ook gewoon een goed voorbeeld voor, hoe weinig pk's die toen hadden.

Alléja, mijn eerste auto eind jaren 90 was een VW Polo 1.4 mpi met de volle 60pk en met het geluid van mijn dubbele Johnny Remus vond ik die hard gaan . :tongue:

Maten die toen wat straffers hadden, dat ging dan om een Astra GSI 2.0 of Golf 3 GTI met 150pk.

Nu rijden broekjes die iets straf onder hun kont hebben met pakweg een M2 met 370pk rond.
Manman, een kameraad van mij had een Golf IV 2.0 TDI met 150pk, dat was toen een raket voor mijn referentiekader.

Ja, De T in GTI staat niet voor turbo he (vandaar de extra badge :D )
Kijk naar een F40, dat was Twin-turbo V8 met 478PK
Mercedes haalt nu 415PK uit een 2l 4-cilinder met 1 turbo...

Dat weet ik ;)
Alleen past "GTI" voor mij niet bij het beeld van een CX. GT zou al vergezocht zijn (dan denk ik toch aan specialere merken / modellen) en bij GTI denk ik toch aan een Golf of zo.

De F40 was voor zijn tijd echt een beest, ~165 pk / liter :)

De intussen vrijwel wekelijkse afspraak met de mobiele flitser in de margaretatunnel in Mechelen. Aangelegd zoals een snelweg maar je mag er maar 50. Geen interactie met fietsers of voetgangers. In het weekend wanneer het er per uitzondering eens geen file is, staat het camionetje er in een inham van de tunnel.
Locaties die méér cash-cow allures hebben dan daar, ken ik niet. En dat wil in mechelen al wat zeggen.
Nu goed, ik reed in “de schaduw” van een enorme suv, dus teruggeschakeld en de klankkast van de tunnel gebruikt waar hij in mijn oren voor gebouwd is :music:

De intussen vrijwel wekelijkse afspraak met de mobiele flitser in de margaretatunnel in Mechelen. Aangelegd zoals een snelweg maar je mag er maar 50. Geen interactie met fietsers of voetgangers. In het weekend wanneer het er per uitzondering eens geen file is, staat het camionetje er in een inham van de tunnel.
Locaties die méér cash-cow allures hebben dan daar, ken ik niet. En dat wil in mechelen al wat zeggen.
Nu goed, ik reed in “de schaduw” van een enorme suv, dus teruggeschakeld en de klankkast van de tunnel gebruikt waar hij in mijn oren voor gebouwd is :music:
Alé, met het camionetje. Hun vuilbak met flitscamera zal wat te veel opvallen in de tunnel zeker :).

Die tangent is 1 grote grap, en dat je er maar 50 mag maakt het helemaal belachelijk. Mechelen is eigenlijk 1 grote boeteparadijs: flitscamera’s, parkeerwachters te over en vol straten waar enkel bewoners overdag binnen mogen, maar waarvan de gps dat niet weet. Je rijdt naar Mechelen zonder iets, maar je vertrekt quasi altijd terug naar huis met een boete. En ik ken het daar dan nog een beetje.
Wegblijven daar is de boodschap, dat wordt ook al wel pijnlijk duidelijk bij het zien van de verloedering van de winkels in de binnenstad.

Die tangent is 1 grote grap, en dat je er maar 50 mag maakt het helemaal belachelijk. Mechelen is eigenlijk 1 grote boeteparadijs: flitscamera’s, parkeerwachters te over en vol straten waar enkel bewoners overdag binnen mogen, maar waarvan de gps dat niet weet. Je rijdt naar Mechelen zonder iets, maar je vertrekt quasi altijd terug naar huis met een boete. En ik ken het daar dan nog een beetje.
Wegblijven daar is de boodschap, dat wordt ook al wel pijnlijk duidelijk bij het zien van de verloedering van de winkels in de binnenstad.
Goh ja. In de 9 jaar dat ik nu in Mechelen werk nog maar 1 boete gehad eigenlijk. En voor het werk zelf moet ik dan nog ook veel de baan op. Ik hou mij wel altijd aan de snelheid maar na een tijdje weet je ook hun favoriete plekken wel al waar die flitsvuilbakken bijvoorbeeld staan. De enige boete die ik dus ooit heb gehad was op de baan aan het containerpark van Mechelen Noord. Een beetje voorbij het bord dat 50 aangeeft waar ik nog aan het vertragen was komende van de 70 die je er voor mag, denk ik, want gecorrigeerd was het 53 km/u gemeten als ik het mij goed herinner.

Dat hun nieuwe verkeerssituatie op de vesten nog niet voor iedereen heel duidelijk is, merk ik wel wekelijks. Vrachtwagens die er rijden en er niet moeten zijn, al paar keer tijdens een middagwandeling iemand die mij aanspreekt om te vragen hoe hij moet rijden en deze week een 'hoogtepunt': een spookrijder op de Zwartzustersvest :unsure:.

Porsche 911 Dakar op Nederlandse platen midden van Antwerpen. Ziet er in real life toch een pak hoger uit dan op foto. Grappige verschijning eigenlijk.

Mijn 1e was een Kangoo met platte diesel van 55 PK. Ik ben daar eens mee naar het containerpark gereden als hij stampvol zat, ik dacht efkes dat ik ging moeten helpen duwen als ik een brug over moest.

Ne schone witte Alpine A3 tegengekomen vandaag.

Ik wist dat het een kleine auto was, maar in het echt zag het er nog kleiner uit. :D Vraag me af of ik met mijn 1m89 er comfortabel in zou kunnen zitten.

Terug
Bovenaan