ICT Consultant NMBS verdiende 2200 per dag (Meer dan CEO)

Bijkomstig ook dat overheidsinstellingen meestal niet de juiste profielen aangetrokken krijgen om hun burgerprofielen in te vullen, waardoor ze de stap naar consultancy wel moeten zetten.
Mochten overheidsinstellingen, puur hypothetisch, zich in de arbeidsmarkt kunnen profileren als competitieve spelers (met dito verloning en legale voordelen, zoals bedrijfswagens), dan zou de consultancymarkt voor een groot stuk in elkaar vallen (wat overheid betreft).
Deze topic is dan wel een slecht voorbeeld. In dit geval is het niet de NMBS die de werkgever is maar Ypto, de IT dochteronderneming van de NMBS.
Zij geven wel wagens, bonussen en hospitalisatie verzekeringen.
 
Deze topic is dan wel een slecht voorbeeld. In dit geval is het niet de NMBS die de werkgever is maar Ypto, de IT dochteronderneming van de NMBS.
Zij geven wel wagens, bonussen en hospitalisatie verzekeringen.
Bedankt voor de verduidelijking.
Waarmee ik mij meteen de vraag stel waarom dusdanige constructies dan ook niet kunnen opgezet worden voor andere overheidsinstellingen.
Als er toch moet bespaard worden op consultancy, ligt toch de oplossing daar of bij instanties als FedIct?
 
Bedankt voor de verduidelijking.
Waarmee ik mij meteen de vraag stel waarom dusdanige constructies dan ook niet kunnen opgezet worden voor andere overheidsinstellingen.
Als er toch moet bespaard worden op consultancy, ligt toch de oplossing daar of bij instanties als FedIct?
Ypto maakt ook gewoon af en toe gebruik van externe consultants. Ik heb redelijk wat kennissen die daar ooit nog een project gedaan hebben zonder dat ze werknemer waren bij Ypto.

edit: Idem voor Smals.
 
Laatst bewerkt:
Waarmee ik mij meteen de vraag stel waarom dusdanige constructies dan ook niet kunnen opgezet worden voor andere overheidsinstellingen.
Als er toch moet bespaard worden op consultancy, ligt toch de oplossing daar of bij instanties als FedIct?
Dat bestaat al jaren hoor: https://egovselect.be/nl

Het probleem is eerder dat je op payroll ook een bepaald publiek aantrekt bij de overheid, en laat ons nog eufemistisch uitdrukken dat dit niet altijd de scherpste messen uit de schuif zijn. Wat is er dan eigenlijk duur? Een externe freelancer die het verschilt maakt, of een hoop internen waar je niet veel mee kan aanvangen? Er zijn genoeg internen die bij hun manager net lobbyen om externen op projecten te zetten, zodat zij als interne de verantwoordelijkheid kunnen afschuiven.
 
Waarmee ik mij meteen de vraag stel waarom dusdanige constructies dan ook niet kunnen opgezet worden voor andere overheidsinstellingen.
Als er toch moet bespaard worden op consultancy, ligt toch de oplossing daar of bij instanties als FedIct?
Ik ken iemand die voor de Vlaamse overheid werkt via Vlaanderen Connect: https://overheid.vlaanderen.be/werken-voor-vlaanderen-connect
En zoals hierboven vermeld, bestaat iets soortgelijks ook voor de federale overheid.

En dan heb je natuurlijk Smals nog altijd, al waren die vroeger prominenter.

Het bestaat dus weldegelijk, op meerdere overheidsniveau's.
 
Dat is inderdaad die FedIct die ik hierboven had aangehaald.
Al paar keer van naam veranderd precies:
  • 2007- Het operationeel beheer komt in handen van Fedict
  • 2008 - Fedict Select wordt de publieke benaming van Egov vzw
  • 2017 - Egov Select wordt de publieke benaming van Egov vzw
Toch een 700 profielen in dienst, volgens hun website.
Maar het draagt het nog altijd de stempel van de overheid, desondanks de werknemers hier geen ambtenaren zijn (en dus ook niet statutair kunnen worden), wat de aantrekkelijkheid mogelijks niet ten goede komt.

Hoe werkt dit dan concreet?
Stel: de FOD Pensioenen heeft een aantal profielen nodig, waarvoor ze normaliter een openbare aanbesteding moeten uitschrijven.
Kunnen zij dan eerst bij egov gaan aankloppen om de profielen daar aangeleverd te krijgen?

Os is het gewoon zo dat er in hun organigram x aantal plaatsen voorzien zijn voor egov-personeel (zoals voor internen) en dat de andere behoeftes nog steeds verlopen via externe consultancy?

Ik ken iemand die voor de Vlaamse overheid werkt via Vlaanderen Connect
Nog nooit eerder van gehoord.
Smals wel, maar lijkt mij vooral geëvolueerd naar ontwikkeling inhouse?
 
Nog nooit eerder van gehoord.
Het is niet omdat je er niet van gehoord hebt, dat het niet bestaat hé :p

Maar het draagt het nog altijd de stempel van de overheid, desondanks de werknemers hier geen ambtenaren zijn (en dus ook niet statutair kunnen worden), wat de aantrekkelijkheid mogelijks niet ten goede komt.
Net zoals Ypto ook de stempel NMBS draagt, en je vroeg je af of er nog zo'n constructies waren. Ja dus, meerdere, voor meerdere niveau's van de overheid...

Als je niet wilt dat het de stempel overheid krijgt, moet je eerder kijken naar dingen zoals de Tijdelijke HandelsVereniging HP-Belgacom. Die bestaat nu niet meer denk ik, want het contract is afgelopen, maar die hebben toch ettelijke jaren terug dit gedaan: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2014/0...erenzevenjaarictaanvlaamseoverheid-1-1936470/
(en dit artikel toont aan de Vlaanderen Connect toen ook opgezet is, dus bestaat ook al 9jaar)
 
Hoe werkt dit dan concreet?
Stel: de FOD Pensioenen heeft een aantal profielen nodig, waarvoor ze normaliter een openbare aanbesteding moeten uitschrijven.
Kunnen zij dan eerst bij egov gaan aankloppen om de profielen daar aangeleverd te krijgen?
Bij Egov Select kunnen ze enkel terecht voor het aanwerven van personeel in vast dienstverband. Die werken nooit met freelancers (dixit gesprek met Egov recruiter onlangs).

De overheidsdienst die vragende partij is, kan parallel met Egov Select ook freelance opdrachten plaatsen op de gekende portalen. Dan wedden ze op meerdere paarden.
 
Ik heb een gelijkaardig gesprek gehad met iemand van Egov Select. Kwam er inderdaad ook op neer dat de opdrachten niet voor Freelancers zijn. Wat jammer is, want er zijn bv. vaak redelijk wat openstaande functies bij cyber defense enzo.
 
Ik heb een gelijkaardig gesprek gehad met iemand van Egov Select. Kwam er inderdaad ook op neer dat de opdrachten niet voor Freelancers zijn. Wat jammer is, want er zijn bv. vaak redelijk wat openstaande functies bij cyber defense enzo.
Wat uiteindelijk een aderlating is want zo laat je gewoon veel potentieel liggen.
Plus je bent minder flexibel door direct in vast dienstverband te werken.
 
Terug
Bovenaan