ICT Consultant NMBS verdiende 2200 per dag (Meer dan CEO)

Tijdloos

Active member
Ik hoor het hier al heel de dag op de radio. Aangezien BG vol zit met ICT consultants wel interessant om jullie mening te horen:


"Een vriend van spoorbaas Sophie Dutordoir was twee jaar lang de bestbetaalde consultant bij een dochterbedrijf van de NMBS. Hij verdiende 2.200 euro per dag. Zulke contracten kunnen enkel toegekend worden via een openbare aanbesteding. De NMBS had 3 weken nodig om ons te bevestigen dat ze niet weten of dat zo gegaan is. Dutordoir zit verveeld met de zaak. Ze ontkent dat ze de aanwerving verplicht zou hebben of dat er sprake is van een vriendendienst. “Ik scheid mijn professionele en vriendschappelijke leven al heel mijn loopbaan strikt van elkaar.”

EDIT: Artikel van demorgen gaf meer info dan HLN
 
Laatst bewerkt:
Ik hoor het hier al heel de dag op de radio. Aangezien BG vol zit met ICT consultants wel interessant om jullie mening te horen:


"Een vriend van spoorbaas Sophie Dutordoir was twee jaar lang de bestbetaalde consultant bij een dochterbedrijf van de NMBS. Hij verdiende 2.200 euro per dag. Zulke contracten kunnen enkel toegekend worden via een openbare aanbesteding. De NMBS had 3 weken nodig om ons te bevestigen dat ze niet weten of dat zo gegaan is. Dutordoir zit verveeld met de zaak. Ze ontkent dat ze de aanwerving verplicht zou hebben of dat er sprake is van een vriendendienst. “Ik scheid mijn professionele en vriendschappelijke leven al heel mijn loopbaan strikt van elkaar.”
Toch ook eens bij NMBS gaan horen :D
 
Ik stel me de vraag of dit een normaal bedrag is voor een staatsbedrijf. In de privésector waar de winstmarges zodanig groot zijn dat die kosten hun vruchten afwerpen kan ik die bedragen nog volgen, maar misschien zit ik met die perceptie fout en heeft een staatsbedrijf ook nood aan dit type profielen. You pay peanuts, you get monkeys?
 
+/- 66 jaar toen hij dat contract heeft afgesloten.

Ik vraag mij serieus af welke expertise die persoon heeft waardoor dat dagtarief justifieerbaar is.
Al kan hij mogelijks een bepaalde zeer specialistische kennis hebben van bepaalde legacysystemen waar nu een migratie van bezig is naar hedendaagse techniek (vb systemen of coderingstaal die 30-50 jaar oud is). Ik kan mij inbeelden dat het kostelijker zou zijn indien de NMBS down gaat en een week niet kan werken dan iemand 44k te betalen voor een maand of vb 3 jaar om dat allemaal in goede banen te leiden.

Al is het natuurlijk wel geen mooie optics. En is dit nog maar eens een voorbeeld waarom het onlogisch is om critische kennis uit te besteden.

Ik stel me de vraag of dit een normaal bedrag is voor een staatsbedrijf. In de privésector waar de winstmarges zodanig groot zijn dat die kosten hun vruchten afwerpen kan ik die bedragen nog volgen, maar misschien zit ik met die perceptie fout en heeft een staatsbedrijf ook nood aan dit type profielen. You pay peanuts, you get monkeys?

Minste wat je dan wel kan voorzien is een aanbestedingsprocedure. Desnoods een onderhandelingsprocedure bij een voorselectie (van competentie profielen) of zo. Toch zeker bij zulke contracten.
 
Ik vraag mij serieus af welke expertise die persoon heeft waardoor dat dagtarief justifieerbaar is.
Dit staat er op op de website van de Consultant zelf:

Operating at C suite level as 1-IT Transformation director, Hamid led successful delivery of the largest Change Programme at Belgian Rail (SNCB) covering design of Target Operating Model, Future state Organisational Design, System Implementation, migration of 125 applications to Azure cloud environment. Programme delivery also included more than 312 application transitions to chosen partners.
 
Dit staat er op op de website van de Consultant zelf:

Operating at C suite level as 1-IT Transformation director, Hamid led successful delivery of the largest Change Programme at Belgian Rail (SNCB) covering design of Target Operating Model, Future state Organisational Design, System Implementation, migration of 125 applications to Azure cloud environment. Programme delivery also included more than 312 application transitions to chosen partners.
Lijkt mij niet iets te zijn waarvoor je monkeys wil hebben.

Dus mogelijks allemaal wel verstaanbaar. Toch als dit een eenmalige uitgave is waardoor die overgang gebeurd is, dit deftig gedocumenteerd is, en het volledig afgerond is nu of kortelings.
Sowieso met zijn leeftijd moeten we nu ook niet verwachten dat hij over 10 jaar nog altijd consultant is.

Maar ik laat het over aan IT profielen om te zien wie denkt dat hij daarvoor in aanmerking zou kunnen komen.
 
Minste wat je dan wel kan voorzien is een aanbestedingsprocedure. Desnoods een onderhandelingsprocedure bij een voorselectie (van competentie profielen) of zo. Toch zeker bij zulke contracten.
Ik vraag mij af in hoeverre zo’n openbare aanbesteding ‘eerlijk’ verloopt ?
Als je absoluut bedrijf X wilt, dan kies je er toch gewoon voor, zelfs met een openbare aanbesteding, of zie ik dat verkeer?
 
Ik vraag mij af in hoeverre zo’n openbare aanbesteding ‘eerlijk’ verloopt ?
Als je absoluut bedrijf X wilt, dan kies je er toch gewoon voor, zelfs met een openbare aanbesteding, of zie ik dat verkeer?
Die procedure van openbare aanbesteding zal dan wel verplicht zijn en de offertes komen binnen, maar dan kan je nog altijd de gewenste kandidaat kiezen lijkt me. Zo kan je ook een vacature hebben en 10 kandidaten hebben waarvan je 1 sowieso wil binnenrijven, maar die 9 laat je dan op gesprek komen voor de vorm.
 
Ik vraag mij af in hoeverre zo’n openbare aanbesteding ‘eerlijk’ verloopt ?
Als je absoluut bedrijf X wilt, dan kies je er toch gewoon voor, zelfs met een openbare aanbesteding, of zie ik dat verkeer?

Enkel met een onderhandelingsopdracht kan je iets of wat sturen of als je het in deelopdrachten kapt. Maar de mogelijkheden om die keuze te maken zijn beperkt. En dat van die deelopdrachten is met de huidige lichting van ambtenaren niet iets dat we nog doen.

Bij een openbare aanbesteding is prijs nu eenmaal de drijvende kracht. En als je daar te hard in stuurt, zoals je stelt, dan krijg je gewoon een klacht bij de raad van state. Met als potentiële consequentie : een boete te betalen aan de firma die niet gekozen werd: annulatie van de gunning (en je dus opnieuw mag starten):...

Al spreekt het nu eenmaal voor zich dat je altijd wel iets of wat gaat sturen. Je gaat, gok ik, nu eenmaal x jaar succesvolle ervaring vragen bij zulke change projecten binnen en buiten Europa. Waardoor mijn inzicht de spoeling dun gaat zijn. zeker als je dan ook nog eens zaken zoals minstens 15 jaar ervaring, certificaten, etc... gaat vragen.
Maar bij een openbare aanbesteding kunnen firma's die menen dat ze het zouden kunnen en de eisen oneerlijk zijn tenminste wel hun hoed mee in de ring gooien. En als ze niet gekozen worden de beroepsprocedure opstarten.

Die procedure van openbare aanbesteding zal dan wel verplicht zijn en de offertes komen binnen, maar dan kan je nog altijd de gewenste kandidaat kiezen lijkt me. Zo kan je ook een vacature hebben en 10 kandidaten hebben waarvan je 1 sowieso wil binnenrijven, maar die 9 laat je dan op gesprek komen voor de vorm.
Neen, uw quotatiesleutel en criteria staan al vast bij de aanbesteding (en moeten op voorhand aangeduid worden). Gewoon pro forma gaat niet echt. Al zit je dan eerder bij een offerteaanvraag (gunning op iets anders dan prijs, vb kwaliteit, ervaring, service na verkoop,...) ipv een openbare aanbesteding. (of is het open aanbesteding... het is een paar keer van naam veranderd...)

Toch niet als je het tegoei, dus volgens de regels, doet.
 
Ach bullshit, je introduceert wat doorgestoken kaart vragen in je quotatiesleutel en je kiest nog steeds de "gewenste" kandidaat.
Dit soort procedures, zeker op hogere niveaus hebben vooral de vorm van neutraliteit, maar in de praktijk zijn ze enkel neutraal als er écht géén voorkeurskandidaten zijn.
 
Ik vraag mij af in hoeverre zo’n openbare aanbesteding ‘eerlijk’ verloopt ?
Als je absoluut bedrijf X wilt, dan kies je er toch gewoon voor, zelfs met een openbare aanbesteding, of zie ik dat verkeer?
Met een openbare aanbesteding kies je niet gewoon zomaar wie je wil, dat is heel het punt van die dingen. Maar met motivaties en criteria valt zodanig te spelen dat je zo'n dossier op maat van één firma kan schrijven.
 
Ach bullshit, je introduceert wat doorgestoken kaart vragen in je quotatiesleutel en je kiest nog steeds de "gewenste" kandidaat.
Dit soort procedures, zeker op hogere niveaus hebben vooral de vorm van neutraliteit, maar in de praktijk zijn ze enkel neutraal als er écht géén voorkeurskandidaten zijn.
Ik baseer mij op mijn ervaring en mijn kennis van de wetgeving. Het is geen sinecure noch evident om dat te doen. Waarbij je kan garanderen dat het die firma is of wordt. (niet meer dan normaal)

Met een openbare aanbesteding kies je niet gewoon zomaar wie je wil, dat is heel het punt van die dingen. Maar met motivaties en criteria valt zodanig te spelen dat je zo'n dossier op maat van één firma kan schrijven.
Opnieuw, mijn ervaring is dat dit echt niet evident is.
Al kan ik het natuurlijk nooit uitsluiten. Maar daarom dat ik ook duidelijk heb gezegd dat er bij openbare aanbesteding in basis een check op zit. Indien een entiteit vindt dat deze motivaties en criteria te hard op maat van 1 firma geschreven zijn... dan is dat perfect grond voor een toekenning te krijgen van een beroep en een annulatie van de gunning.

Al zal ik niet afstrijden dat bepaalde entiteiten een voordeel zullen hebben tgv voorkennis omdat ze de voorstudie gedaan hebben, het vorige raamcontract gewonnen hadden, ... Maar evident is dat echt niet hoor.

Maar bon, mijn ervaring rangeert van dossiers van 1.5k tot 50 miljoen. Dus ik kan mogelijks een beetje biased zijn omdat er wel redelijk wat controleentiteiten zijn die bij een gemeentebestuur mogelijks iets beperkter zijn. Daarnaast zie ik ook mij mijn statuut daarvoor niet op het spel te zetten.
 
Ik baseer mij op mijn ervaring en mijn kennis van de wetgeving. Het is geen sinecure noch evident om dat te doen. Waarbij je kan garanderen dat het die firma is of wordt. (niet meer dan normaal)

Kan inderdaad goed zijn dat je gelijk hebt voor grotere aanbestedingen, ik baseer me vooral op kennis van aanwervingen/sollicitaties van één (of meerdere) werknemers. Genoeg overheidsvacatures waar als je de dienst/faculteit kent, je weet voor wie de vacature bedoeld was/is, maar dat ze wettelijk toch moest uitgeschreven worden, en wist dat iedereen die solliciteerde meestal zijn/haar tijd verkwistte.

Nu ik ken toevallig wel één persoon die zo'n vacature heeft binnengehaald, ondanks dat die voor iemand anders bedoeld was, dus onmogelijk is het niet, maar je start van vér onder nul cru gesteld, en als je zo binnenkomt zal je wel je mannetje/vrouwtje moeten staan.

Ik ben echter geneigd om te denken dat wanneer het om écht zeldzame IT-expertise gaat, het nog gemakkelijker moet zijn om de vacature/aanbesteding op maat te schrijven. De vraag is dan echter niet of dat nog oké is (want waar ga je die zeldzame expertise anders nog wél halen?), jouw vraagstelling of die prijs dan nog opportuun is en hoe we ervoor zorgen dat de overheid die zo kort mogelijk moet betalen, is dan de betere. Goed documenteren, zorgen voor kennisoverdracht, kortom: die persoon asap "vervangbaar" maken (zou eigenlijk voor alle consultants moeten gelden). 2 jaar valt dan nog wel mee denk ik, maar € 2200 per dag blijft dan wel éxtreem veel...
 
Maar bon, mijn ervaring rangeert van dossiers van 1.5k tot 50 miljoen. Dus ik kan mogelijks een beetje biased zijn omdat er wel redelijk wat controleentiteiten zijn die bij een gemeentebestuur mogelijks iets beperkter zijn. Daarnaast zie ik ook mij mijn statuut daarvoor niet op het spel te zetten.
Ja, ik spreek hier over onderhandelingsprocedures waar je als bestuur toch heel wat meer speling hebt. Met een offertevraag of aanbesteding zit je direct met veel striktere regelgeving. Ook niet evident in IT dossiers vind ik, heel die wetgeving is vooral gestoeld op grote openbare infrastructuurwerken. Zorgt voor veel overhead en belachelijk hoge prijzen voor veel IT overheidsprojecten.
 
Kan inderdaad goed zijn dat je gelijk hebt voor grotere aanbestedingen, ik baseer me vooral op kennis van aanwervingen/sollicitaties van één (of meerdere) werknemers. Genoeg overheidsvacatures waar als je de dienst/faculteit kent, je weet voor wie de vacature bedoeld was/is, maar dat ze wettelijk toch moest uitgeschreven worden, en wist dat iedereen die solliciteerde meestal zijn/haar tijd verkwistte.

Het spreekt voor zich dat iemand die op die dienst contractueel is en als er dan een statutaire functie vrijkomt, dat die persoon dan een beentje voor heeft.
Daar kun je nu eenmaal niets aan doen. En je kan ook niet tegenhouden dat die persoon meedoet. Of als er een hogere functie vrijkomt en je in competitie gaat met mensen die er al 10 - 20 jaar werken en weten hoe alles ineen zit en wat men verwacht.

Maar zelfs dan waren het objectieve parameters die voor iedereen gelden. En is dat dan ook niet defacto oneerlijk of "fraude".
Aangezien in uw voorbeeld de entiteit zelf maximaal 30 - 50% inspraak heeft. Het is SELOR die de andere 50% bepaald op basis van een psychologisch profiel.

Al heb ik wel geen ervaring met de selectierondes op hoger niveau.

Nu ik ken toevallig wel één persoon die zo'n vacature heeft binnengehaald, ondanks dat die voor iemand anders bedoeld was, dus onmogelijk is het niet, maar je start van vér onder nul cru gesteld, en als je zo binnenkomt zal je wel je mannetje/vrouwtje moeten staan.
Is exact hetzelfde zoals in de private sector. Daar gaan ze soms ook voor iemand anders buiten de "kliek" en daar ga je uw mannetje/vrouwtje/whatever... dan ook moeten staan of de kliek krijgt er u onder als ze liever 1 van die kliek op die positie hadden gezien.

Ik ben echter geneigd om te denken dat wanneer het om écht zeldzame IT-expertise gaat, het nog gemakkelijker moet zijn om de vacature/aanbesteding op maat te schrijven. De vraag is dan echter niet of dat nog oké is (want waar ga je die zeldzame expertise anders nog wél halen?), jouw vraagstelling of die prijs dan nog opportuun is en hoe we ervoor zorgen dat de overheid die zo kort mogelijk moet betalen, is dan de betere. Goed documenteren, zorgen voor kennisoverdracht, kortom: die persoon asap "vervangbaar" maken (zou eigenlijk voor alle consultants moeten gelden). 2 jaar valt dan nog wel mee denk ik, maar € 2200 per dag blijft dan wel éxtreem veel...
Dan is het nog niet evident. Met 1 partij een contract afsluiten zonder dat er minstens 3 andere partijen gecontacteerd zijn is echt niet standaard of gemakkelijk.
En dan nog moeten uw criteria wettelijk objectief, verdedigbaar (dus gedocumenteerd zijn waarom je dat kiest) EN op voorhand moet die gebruikte quoteringssleutel duidelijk zijn wanneer je 1 persoon 80% geeft en de andere 20, 40, 60%. Of een andere verdeling. Daar mag geen enkele twijfel over zijn.

Ja, ik spreek hier over onderhandelingsprocedures waar je als bestuur toch heel wat meer speling hebt. Met een offertevraag of aanbesteding zit je direct met veel striktere regelgeving. Ook niet evident in IT dossiers vind ik, heel die wetgeving is vooral gestoeld op grote openbare infrastructuurwerken. Zorgt voor veel overhead en belachelijk hoge prijzen voor veel IT overheidsprojecten.

Onderhandelingsprocedures (https://overheid.vlaanderen.be/draaiboek/plaatsingsprocedures-overheidsopdrachten) zijn de uitzondering. Je moet hiervoor namelijk 1 van de artikel 38 gevallen voor hebben. Al is dit eerder een geval van de versie zonder voorafgaande bekendmaking. En dat is eeeeeeeeen pak strikter om deze piste te kunnen bewandelen. Dit is echt niet standaard standaard. Dit zijn enorme uitzonderingen.

Nu, je hebt iets meer ruimte bij een onderhandeling (standaard onderhandeling is namelijk nooit met 1 partij). Maar als er daar 1ne het niet eens is dan kom je evengoed van dezelfde koude kermis toe. En in uw eisen zorg je er dan ook best voor dat er minstens 3 kandidaten kunnen zijn. Heb je dat niet gedaan, dan moet je kunnen aantonen WAAROM je dit niet opgenomen hebt in uw eisen. En dient dat ook op voorhand gemeld te zijn voordat je de procedure opstart aan de hierarchie. En dienen zij het eens te zijn met die redenering.

Sowieso is die overhead en de belachelijk hoge prijs voor overheidsopdrachten nu eenmaal gegrond in de gewenste transparantie en het feit de firma's om aan die transparantie te voldoen nu ook eenmaal kosten maken die ze verrekenen in de prijs van hun contract. Dat is de consequentie van de keuze te maken om dit via kapitalisme in de markt te zetten en dat je nu eenmaal controle moet voorzien voor de hapchards die aan de verleiding niet kunnen weerstaan.
Maar met de hedendaagse trends dat het tegenwoordig allemaal online moet ingediend zijn via tools, is de mogelijkheid voor fraude toch al enorm beperkt.
 
Die dossiers moeten normaal gezien ook de inspectie van financiën passeren die zich vaak toch wel vragen stellen bij dossiers die teveel op maat geschreven zijn. Hier op't werk in ieder geval al verschillende commentaren gehad met betrekking tot te strikte gunningscriteria en het altijd samenwerken met dezelfde partijen. Zonder inzage in dit gunningsdossier kunnen we echter alleen maar in het ijle discussiëren.

Ik krijg bij die consultants wel vaak de indruk dat sommige mensen gewoon meer betaald worden omdat ze 'ouderdom' verwarren met 'ervaring'.
 
Die dossiers moeten normaal gezien ook de inspectie van financiën passeren die zich vaak toch wel vragen stellen bij dossiers die teveel op maat geschreven zijn. Hier op't werk in ieder geval al verschillende commentaren gehad met betrekking tot te strikte gunningscriteria en het altijd samenwerken met dezelfde partijen. Zonder inzage in dit gunningsdossier kunnen we echter alleen maar in het ijle discussiëren.

Ik krijg bij die consultants wel vaak de indruk dat sommige mensen gewoon meer betaald worden omdat ze 'ouderdom' verwarren met 'ervaring'.

Ik weet niet of de NMBS een IF heeft. Ik dacht dat men ooit voor de overheid eventjes (toen NVA in de regering zat) gesproken heeft om dit ook te externaliseren naar private auditeurs toe (niet rekenhof). Kan niet op de titel komen...

Maar bon niet van kortbij gevolgd, dus kan dit misverstaan hebben.
 
2200 euro per dag longterm, dat is echt wel een heel hoog tarief. Ik ben benieuwd of we te weten gaan komen of die persoon dat tarief echt waard is. Of dat er hier gewoon weer met geld gesmeten wordt.
 
Terug
Bovenaan