ICT Consultant NMBS verdiende 2200 per dag (Meer dan CEO)

Neen. Een echte goede projectmanager brengt op zo’n complexe projecten gewoon zoveel op.
Vergelijk zo iemand niet met een gewone consultant
En omgekeerd ook. Een project met een echt slechte projectmanager, haalt meestal het einde niet en wordt dan puur weggegooid geld.
 
Bepaalde profielen kunnen idd een waardevolle aanvulling zijn - maar wat mij wel opvalt -en ook wel verontrust: veel animo is er niet om consultancy / juridisch advies wat toe te lichten, niet zelden zijn het ook vrienden/kennissen/partners of familie van - voor de duidelijkheid: daar is niets mis mee indien men correct handelt uiteraard.

Dit is echt wel het jaar waarin geen enkele vraag m.b.t. consultancy opdrachten iet of wat deftig wordt beantwoord, niet door regeringen, politici, partijen, overheidsbedrijven.

Je zou zowaar nog opperen om wat meer personeel in dienst te nemen - gezien de surplus die je betaald voor externe partners lijkt daar toch wat ruimte voor te zijn - het zullen toch allemaal geen zeer specifieke en tijdelijke opdrachten zijn.
 
In plaats van te focussen op 1 persoon zouden ze beter eens een overzicht vragen van de structuur en bijkomende consultancy met het effectief project niveau waar ze op zitten.
De NMBS loopt vol met transformation/change managers (wat hij trouwens is).
Die linkedin met wat generieke proza over 1001 zaken en de typische 2-3 jaar perioden bij allerlei bedrijven van dergelijke types helpen ook niet echt.
 
In plaats van te focussen op 1 persoon zouden ze beter eens een overzicht vragen van de structuur en bijkomende consultancy met het effectief project niveau waar ze op zitten.
De NMBS loopt vol met transformation managers (wat hij trouwens is).
Die linkedin met wat generieke proza over 1001 zaken en de typische 2-3 jaar perioden bij allerlei bedrijven van dergelijke types helpen ook niet echt.
Dat is nu wel net exact het profiel dat je zoekt voor een externe transformation manager. Moest hij 10 jaar bij eenzelfde klant gezeten hebben, was hij een verschrikkelijke transformation manager.
 
Dat is nu wel net exact het profiel dat je zoekt voor een externe transformation manager. Moest hij 10 jaar bij eenzelfde klant gezeten hebben, was hij een verschrikkelijke transformation manager.

Ja, stel je voor dat je in die 10 jaar effectief de shit moet opkuisen die jij voorgesteld hebt. De horror.
Mijn ervaring met digitale transformatie in +15k bedrijven is niet zo denderend. Fail ratio is zeer groot.
Daarom dat ik eerder de effectieve verantwoordelijkheden van de consultants wil zien en de projecten om een idee te krijgen over het factuur.
Bij de NMBS lopen honderden consultatns en zijn er tig change programs lopende/gelopen.
Het zou me verbazen moest dit de one to rule them all zijn.
 
Neen. Een echte goede projectmanager brengt op zo’n complexe projecten gewoon zoveel op.
Vergelijk zo iemand niet met een gewone consultant
En waarom zouden projectmanagers niet in dienstverband als consultant kunnen werken?
Ik heb er al zien passeren aan meer dan 1000 EUR/dag , bedienden dus, en hun loon staat niet in verhouding met de dagtarieven.
 
Ja, stel je voor dat je in die 10 jaar effectief de shit moet opkuisen die jij voorgesteld hebt. De horror.
Mijn ervaring met digitale transformatie in +15k bedrijven is niet zo denderend. Fail ratio is zeer groot.
Daarom dat ik eerder de effectieve verantwoordelijkheden van de consultants wil zien en de projecten om een idee te krijgen over het factuur.
Bij de NMBS lopen honderden consultatns en zijn er tig change programs lopende/gelopen.
Het zou me verbazen moest dit de one to rule them all zijn.
Uit zijn linkedin kan ik afleiden dat hij programma-manager van een cloud-migratie. Dat is in heel veel bedrijven toch wel echt een overkoepelend programma dat alles bevat. Dus zo onredelijk lijkt die aanname mij niet.
En waarom zouden projectmanagers niet in dienstverband als consultant kunnen werken?
Ik heb er al zien passeren aan meer dan 1000 EUR/dag , bedienden dus, en hun loon staat niet in verhouding met de dagtarieven.
Ik snap uw zinnen niet?
1) Je kan als consultant in dienstverband werken, voor een consultancybedrijf. En dat bedrijf rekent dan diezelfde dagrate aan? Ik zie het punt niet?
2) Bedienden aan 1000€/dag? Dus werknemers met een brutoloon van 22000€ dan?
Lijkt me zeer uitzonderlijk?
 
1) Je kan als consultant in dienstverband werken, voor een consultancybedrijf. En dat bedrijf rekent dan diezelfde dagrate aan? Ik zie het punt niet?
Mijn vorige post (waarop naast de kwestie gereageerd werd, maar goed) ging over het punt dat de dagtarieven niet in verhouding staan met de lonen die consultants uitgekeerd krijgen.
Als een consultant in dienstverband werkt (dan is hij bediende) dan heeft hij een normaal brutoloon en niet de bedragen zoals je vermeld hebt in uw post.
De rest van de facturatie gaat integraal naar het consultancy-bedrijf en eventuele andere derde partijen (onderaannemers eventueel).

Overheid zou zich betrer de vraag stellen, voor het geheel aan consultants, of het verantwoord is of de marge op consultants zo hoog moet zijn, want de werknemer zelf heeft nauwelijks voordeel bij exuberante dagtarieven.
 
Laatst bewerkt:
Mijn vorige post (waarop naast de kwestie gereageerd werd, maar goed) ging over het punt dat de dagtarieven niet in verhouding staan met de lonen die consultants uitgekeerd krijgen.
Als een consultant in dienstverband werkt (dan is hij bediende) dan heeft hij een normaal brutoloon en niet de bedragen zoals je vermeld in uw post.
De rest van de facturatie gaat integraal naar het consultancy-bedrijf en eventuele andere derde partijen (onderaannemers eventueel).

Overheid zou zich betrer de vraag stellen, voor het geheel aan consultants, of het verantwoord is of de marge op consultants zo hoog moet zijn, want de werknemer zelf heeft nauwelijks voordeel bij exuberante dagtarieven.
Dat is ook zo, maar dat is iets dat consultants voor zichzelf moeten uitmaken. Er houdt echt niks mensen tegen om freelancer te worden he.
Je kan als bedrijf ook de marges tussen tussenbedrijven gaan vergelijken. Telenet heeft dit een paar jaar geleden bvb gedaan en hun prefered partner aan de deur gezet en vervangen door een andere die een fractie van de prijs vroeg.
 
Mijn vorige post (waarop naast de kwestie gereageerd werd, maar goed) ging over het punt dat de dagtarieven niet in verhouding staan met de lonen die consultants uitgekeerd krijgen.
Als een consultant in dienstverband werkt (dan is hij bediende) dan heeft hij een normaal brutoloon en niet de bedragen zoals je vermeld hebt in uw post.
De rest van de facturatie gaat integraal naar het consultancy-bedrijf en eventuele andere derde partijen (onderaannemers eventueel).

Overheid zou zich betrer de vraag stellen, voor het geheel aan consultants, of het verantwoord is of de marge op consultants zo hoog moet zijn, want de werknemer zelf heeft nauwelijks voordeel bij exuberante dagtarieven.

Zo werkt de wereld niet.

Voor de klant maakt het an sich niet veel uit of die nu 1000 betaalt rechtstreeks aan de consultant of 1000 betaalt aan een consultancyboite voor iemand.

Dat tweede gaat waarschijnlijk zelfs nog de voorkeur krijgen voor de klant want de boîte gaat moeten zoeken voor een vervanger als hun gestuurde consultant plots vertrekt of langdurig ziek is.

Ik denk dat de de overheid vaak nog voor optie twee kiest juist omdat hun interne procedures lastig zijn om snel freelancers te vinden die de gaten opvullen.
 
Zo werkt de wereld niet.

Voor de klant maakt het an sich niet veel uit of die nu 1000 betaalt rechtstreeks aan de consultant of 1000 betaalt aan een consultancyboite voor iemand.

Dat tweede gaat waarschijnlijk zelfs nog de voorkeur krijgen voor de klant want de boîte gaat moeten zoeken voor een vervanger als hun gestuurde consultant plots vertrekt of langdurig ziek is.

Ik denk dat de de overheid vaak nog voor optie twee kiest juist omdat hun interne procedures lastig zijn om snel freelancers te vinden die de gaten opvullen.

Nee, zo werkt het niet, inderdaad.

Zoals ik ook al eerder schreef heb ik al heel vaak gezien dat freelancers ook via een tussenpartij (consultancy bedrijf) moeten passeren, onder andere voor de redenen die je aanhaalt.
Voor de klant maakt het op die manier niet meer uit of iemand een consultant in dienstverband is, dan wel een freelancer.
Voor alle duidelijkheid: de winstmarge dat een consultancy bedrijf kan nemen op een freelancer is wel beduidend lager dan voor een eigen consultant in dienstverband.
 
Overheid zou zich betrer de vraag stellen, voor het geheel aan consultants, of het verantwoord is of de marge op consultants zo hoog moet zijn, want de werknemer zelf heeft nauwelijks voordeel bij exuberante dagtarieven.
Waarom zou de overheid zich daarmee moeten bemoeien?
 
Waarom zou de overheid zich daarmee moeten bemoeien?
Misschien niet de scope van dit topic, maar de budgetten die naar consultancy gaan worden meermaals door de oppositie in vraag gesteld.

Nu, de overheid hééft al geprobeerd om hierop een antwoord te bieden en om die reden hebben ze FedIct opgericht.
Klaarblijkelijk toch niet het grote succes zoals gehoopt, want de bedragen die naar consultancy gaan bij overheidsinstellingen, blijven hoog.
 
Misschien niet de scope van dit topic, maar de budgetten die naar consultancy gaan worden meermaals door de oppositie in vraag gesteld.

Nu, de overheid hééft al geprobeerd om hierop een antwoord te bieden en om die reden hebben ze FedIct opgericht.
Klaarblijkelijk toch niet het grote succes zoals gehoopt, want de bedragen die naar consultancy gaan bij overheidsinstellingen, blijven hoog.
Het is gewoon vraag en aanbod hoor want consultancy [in het algemeen] is wel degelijk een competitieve markt alleen zijn de kennisvelden vaak zeer specifiek waardoor er weinig aanbod is.
 
Het is gewoon vraag en aanbod hoor want consultancy [in het algemeen] is wel degelijk een competitieve markt alleen zijn de kennisvelden vaak zeer specifiek waardoor er weinig aanbod is.
Bijkomstig ook dat overheidsinstellingen meestal niet de juiste profielen aangetrokken krijgen om hun burgerprofielen in te vullen, waardoor ze de stap naar consultancy wel moeten zetten.
Mochten overheidsinstellingen, puur hypothetisch, zich in de arbeidsmarkt kunnen profileren als competitieve spelers (met dito verloning en legale voordelen, zoals bedrijfswagens), dan zou de consultancymarkt voor een groot stuk in elkaar vallen (wat overheid betreft).
 
Misschien niet de scope van dit topic, maar de budgetten die naar consultancy gaan worden meermaals door de oppositie in vraag gesteld.

Nu, de overheid hééft al geprobeerd om hierop een antwoord te bieden en om die reden hebben ze FedIct opgericht.
Klaarblijkelijk toch niet het grote succes zoals gehoopt, want de bedragen die naar consultancy gaan bij overheidsinstellingen, blijven hoog.
Maar dat lijkt mij een andere zaak te zijn dan consultancy te moeten gaan reguleren. De overheid spendeert gewoon heel veel geld zonder dat er daar altijd deftige controle op is dat het bang for buck is. En daarvoor is FedIct opgericht, niet om te controleren dat consultants te veel verdienen.
We zitten gelukkig nog altijd in een grotendeels vrije markt.
 
Maar dat lijkt mij een andere zaak te zijn dan consultancy te moeten gaan reguleren. De overheid spendeert gewoon heel veel geld zonder dat er daar altijd deftige controle op is dat het bang for buck is. En daarvoor is FedIct opgericht, niet om te controleren dat consultants te veel verdienen.
We zitten gelukkig nog altijd in een grotendeels vrije markt.

Zeg maar gerust dat er in best veel gevallen geen resultaat uit die projecten komt. Er worden ook regelmatig dure studies besteld waar dan achteraf niets mee gedaan wordt = waste of money, ongeacht of die consultants goed advies leverden en hun dagprijs waard waren.
 
Bepaalde profielen kunnen idd een waardevolle aanvulling zijn - maar wat mij wel opvalt -en ook wel verontrust: veel animo is er niet om consultancy / juridisch advies wat toe te lichten, niet zelden zijn het ook vrienden/kennissen/partners of familie van - voor de duidelijkheid: daar is niets mis mee indien men correct handelt uiteraard.

Dit is echt wel het jaar waarin geen enkele vraag m.b.t. consultancy opdrachten iet of wat deftig wordt beantwoord, niet door regeringen, politici, partijen, overheidsbedrijven.

Je zou zowaar nog opperen om wat meer personeel in dienst te nemen - gezien de surplus die je betaald voor externe partners lijkt daar toch wat ruimte voor te zijn - het zullen toch allemaal geen zeer specifieke en tijdelijke opdrachten zijn.
Kijk gewoon naar de referenties van die man op Linkedin. Die kerel heeft echt wel heel wat referenties, bij echt grote bedrijven.
 
Kijk gewoon naar de referenties van die man op Linkedin. Die kerel heeft echt wel heel wat referenties, bij echt grote bedrijven.
Inderdaad, ik walg echt van vriendjespolitiek, maar als ik zijn profiel bekijk lijkt het mij mogelijks gewoon een goed profiel voor die rol. Dat hij dan vrienden is met de grote baas is mogelijks wat vreemd. Maar als die selectie correct gedaan is, vind ik die rate nog niet zo extreem.
 
Dat is nu wel net exact het profiel dat je zoekt voor een externe transformation manager. Moest hij 10 jaar bij eenzelfde klant gezeten hebben, was hij een verschrikkelijke transformation manager.
Hangt er van af. Tien jaar in uw voorbeeld is uiteraard extreem lang, waaruit je zou kunnen concluderen dat de transformatie/integratie uiteindelijk nooit van de grond is gekomen.

Anderzijds heb ik er ook al genoeg gezien die na +/- 1 à 2 jaar de eer aan zichzelf houden en de handdoek in de ring werpen, maar op hun CV/LinkedIn wel laten uitschijnen dat hun opdracht een succes was (terwijl ze in werkelijkheid geen enkel resultaat of meerwaarde geboekt hebben).

Ik zeg niet dat dit het geval is bij deze persoon, maar puur op basis van zijn CV gaan stellen dat hij een uitzonderlijk profiel heeft, zou ik zeker niet doen.
Bij mij zou hij wel mogen langskomen voor een interview en verdere selectieprocedure, op basis van zijn CV.
 
Terug
Bovenaan