Huurhuis/appartement verlaten zonder waarborg

Ah voila , merci !
Weer iets bijgeleerd. Was dat op 9lives ook al ?
Daar moet ne mens dan 15+ jaren op een fora voor zitten. :smurf:
Dat is met alles zo. :)

Een paar jaar geleden

Makila: Zeg Jan die testen uitvoeren dat duurt echt uren als ik alles wat jij vraagt moet beginnen toevoegen!
Jan: Je kan via **clicker de click** uw testen toch parallel laten lopen ipv sequentueel? Dat weet iedereen toch! :smurf:
Voila nu duren uw testen 10 minuten. :tongue:

Ik wil maar zeggen: Soms weet je iets voor de handliggend gewoon niet TOT je dat effectief nodig hebt.
 
Begin september had hij trouwens nog 150€ aan ons moeten storten.
Blijkbaar iets wat van de Belgische staat wordt gegeven (weet niet juist wat maar is correct volgens de vriendin) aan huurders blijkbaar maar de huisbaas moet dit doorstorten.
Dat houd ik nog achter de hand moest het ooit voor een rechtbank komen.
Zal vermoed ik over dit gaan: ge moet dit wel eenmalig eerst zelf aanvragen.

 
Zal vermoed ik over dit gaan: ge moet dit wel eenmalig eerst zelf aanvragen.

Volgens de vriendin kregen we dat blijkbaar al enkele jaren. Werd begin september altijd gestort door de huisbaas.
Dit jaar dus niet terwijl dit wettelijk verplicht is voor een bepaalde datum.
 
Zal vermoed ik over dit gaan: ge moet dit wel eenmalig eerst zelf aanvragen.


Ik wist dit dus pas nadat ik het huurhuis al verlaten had. Geen idee of het ook zou tellen aangezien ik zelf ook eigendom had (wat vrijgesteld was van KI wegens nieuwbouw).
Nu terug zelf wonende in een eigen nieuwbouw, nog 4 jaar vrijgesteld van KI, daarna beetje korting want 3 kinderen ten laste/gedomicilieerd.
 
Update , Tot op heden niets meer gehoord van mijne vriend. :woohoo:
Laatste wat hij me aangetekend schreef was dat hij me liet weten als al zijn offertes voor de 'reparaties' binnen waren.
Dus , tot nog toe niks. Maar hem kennende zal er wel een vervolg komen.
I'll keep y'all posted.

Begin september had hij trouwens nog 150€ aan ons moeten storten.
Blijkbaar iets wat van de Belgische staat wordt gegeven (weet niet juist wat maar is correct volgens de vriendin) aan huurders blijkbaar maar de huisbaas moet dit doorstorten.
Dat houd ik nog achter de hand moest het ooit voor een rechtbank komen.

Hoe kan ik trouwens een bericht krijgen als er in deze thread een bericht gepost wordt ?
Ergens iets in de instellingen ?
@Greny nog iets gehoord van jouw vriend?
 
@Greny nog iets gehoord van jouw vriend?
Nog niks. Heb al via via vernomen dat hij ondertussen ambras heeft met z'n 3 kinderen.
Of dat er mee te maken heeft weet ik niet maar als er iets veranderd laat ik het hier weten.
't Is ondertussen al 3 maanden geleden dus ik weet ook niet of er voor zo'n zaken iets dergelijks als 'redelijke termijn ' bestaat.
 
Nog niks. Heb al via via vernomen dat hij ondertussen ambras heeft met z'n 3 kinderen.
Of dat er mee te maken heeft weet ik niet maar als er iets veranderd laat ik het hier weten.
't Is ondertussen al 3 maanden geleden dus ik weet ook niet of er voor zo'n zaken iets dergelijks als 'redelijke termijn ' bestaat.
Verhuurder kan een jaar na datum nog afkomen met een schade eis, maar hij gaat moeten kunnen aantonen waarom het zo lang duurde.

Ter info:

Indien er een waarborg op een geblokkeerde rekening stond( wat bij jou niet is) kon je na een jaar de rechtbank gaan om de vrijgave op te eisen. Rechtbank gaat deze vrijgeven als de verhuurder in het hele jaar de waarborg niet heeft opgeëist. Maar de verhuurder kan daarna wel nog altijd een schadevergoeding eisen als hij de schade kan bewijzen
 
Verhuurder kan een jaar na datum nog afkomen met een schade eis, maar hij gaat moeten kunnen aantonen waarom het zo lang duurde.

Ter info:

Indien er een waarborg op een geblokkeerde rekening stond( wat bij jou niet is) kon je na een jaar de rechtbank gaan om de vrijgave op te eisen. Rechtbank gaat deze vrijgeven als de verhuurder in het hele jaar de waarborg niet heeft opgeëist. Maar de verhuurder kan daarna wel nog altijd een schadevergoeding eisen als hij de schade kan bewijzen
Dus nog een tijdje afwachten dan. :biglaugh:
 
Ter info:

Indien er een waarborg op een geblokkeerde rekening stond( wat bij jou niet is) kon je na een jaar de rechtbank gaan om de vrijgave op te eisen. Rechtbank gaat deze vrijgeven als de verhuurder in het hele jaar de waarborg niet heeft opgeëist. Maar de verhuurder kan daarna wel nog altijd een schadevergoeding eisen als hij de schade kan bewijzen
Dus na een jaar ben je nog altijd niet zeker dat er niets meer van rekeningen achterkomt?
 
Dus na een jaar ben je nog altijd niet zeker dat er niets meer van rekeningen achterkomt?
Je moet al héél sterk in je schoenen staan als verhuurder om maanden na het einde van de huurovereenkomst nog met schade af te komen. Zeker als je die niet gemeld hebt bij de plaatsbeschrijving of niet direct na einde huurovereenkomst foto's bezorgd hebt aan de huurder.

Dus als je enkele weken na einde huurovereenkomst nog niks van de eigenaar gehoord hebt, zit je quasi zeker. In theorie kan het natuurlijk altijd dat men nog kan aantonen dat de schade van jou komt tot 1 jaar na datum, maar dan moet het echt al hééééééééééél speciaal zijn. (bvb een muurplank die gebroken is en die jij daarna behangen hebt en waarvan bewijs is dat jij dat behangen had (bvb vermelding op plaatsbeschrijving)
 
Update, vandaag aangetekend schrijven ontvangen.
Lang verhaal kort , meneer wenst meer dan 6000€ te ontvangen voor huurschade.
Een heel nieuw terras gelegd door Impermo 1150€ , 2 nieuwe wc's voor 1585€ , kosten deurwaarder , en nog een hele rist kleinere zaken zoals 2 gaatjes in voegwerk ( wat niet waar is) , 2 sleutels te weinig , enz....

De beste kerel wil blijkbaar een spiksplinternieuw appartement hebben.
Hij wacht een maand op antwoord en anders stuurt hij alles naar het gerecht.

We lazen de brief vol ongeloof , stonden perplex en wisten nu niet of we moesten lachen of janken.
Je moet maar durven. Ik moet em niet meer tegenkomen vrees ik.
 
Hij zal misschien nog iets krijgen van jou via de rechtbank. Maar stel dat de rechter akkoord gaat met wat peanuts.
Hoeveel gerechtskosten gaat ie dan hebben? Gaat hij er dan winst aan doen? Mmm ... :unsure:

En had zijn eis nu max 1000€ geweest dan had jij misschien nog overwogen van te zeggen: Ik betaal en dan ben ik van zijne zever van af.
Maar 6000€? Begrijpt hij niet dat je die eis gewoon staalhard met 100% zekerheid gaat negeren?
Enkel ne zot gaat daarmee akkoord hé. Ik zou zeggen: Stuur hem een "kerstkaart" 🥶 of neen wacht wens hem een "slecht" nieuwjaar.

De beste kerel wil blijkbaar een spiksplinternieuw appartement hebben.
Dat heeft hij nu wel he. Hij heeft voor 6000€ renovatiekosten gedaan. (Wat zijn goed recht is)
Maar die kosten zijn volledig (of minstens grotendeels) voor hemzelf.
 
Laatst bewerkt:
Tja , voor ons was alles dus echt wel in orde. Als het van mij afhing moest hij mij een heel deel betalen .

Hij vraagt bv 450€ voor 3 gaatjes ( van 4mm dia) die geboord zijn in z'n schuifraam ad buitenzijde.
Je moet er al echt van dichtbij op gaan kijken om ze te zien.
Dit was om een ingewerkt muggenscherm op te hangen. Heeft ons 350€ gekost.
Strafste van al is dat 2 weken na ons vertrek de nieuwe bewoonster ( z'n zus en daar de dochter van) me via mail heeft gecontacteerd of ze dat muggenscherm niet mochten overkopen.
Wat ik dus ook gedaan heb voor 50€.
Ik vraag me af waar zij dat dan opgehangen heeft. Met plakband dan ofzo.

Zo van die dingen dat je denk , wtf , echt kerel.
Vraagt 1000€ om de badkamer (8m2) te herschilderen.
We hebben dat elk jaar zelf gedaan omdat er vaak schimmel was. Omdat meneer geen verluchting had voorzien.

Te zot om los te lopen da volk.
 
aanpak-kwaliteit-eigendom-huisjesmelkers.png
 
Ik hoop voor u dat hij via de getekende plaatsbeschrijving de in zijn ogen aangebrachte schade niet kan bewijzen want dan kan het nog wel eens kostelijk worden.


En dat van die badkamer, was er een raam? want daarmee kan je gewoon verluchten tegen schimmel.
 
Dat heeft hij nu wel he. Hij heeft voor 6000€ renovatiekosten gedaan. (Wat zijn goed recht is)
Maar die kosten zijn volledig (of minstens grotendeels) voor hemzelf.
Prijzen stonden gewoon in z'n schrijven , zonder factuur of offertes.
Schrijft ie er nog bij dat sommige kosten forfaitair zijn berekend omdat die offertes wat lang op zich lieten wachten. :wtf:
 
Ik hoop voor u dat hij via de getekende plaatsbeschrijving de in zijn ogen aangebrachte schade niet kan bewijzen want dan kan het nog wel eens kostelijk worden.


En dat van die badkamer, was er een raam? want daarmee kan je gewoon verluchten tegen schimmel.
Daar was een raam . Maar dat ging in de winter natuurlijk niet al te vaak open.
Had me jaren geleden al gezegd dat em een ventilatiesleuf in de deur ging komen maken. Niet dus.
 
Daar was een raam . Maar dat ging in de winter natuurlijk niet al te vaak open.
Had me jaren geleden al gezegd dat em een ventilatiesleuf in de deur ging komen maken. Niet dus.
Als er niks op papier staat dan ben je met: is gezegd geweest niks in een rechtbank

Een oorzaak van schimmel kan zijn te weinig verluchten als huurder dien je een goede huisvader te zijn voor de huurwoning dus ook genoeg verluchten, weet het klinkt stom maar hij kan het zo wel smerig spelen

Nu alleszins afhangen van de plaatsbeschrijving en als hij schade kan aantonen via foto's die genomen zijn op datum van de plaatsbeschrijving waarop te zien was dat er toen geen schade was, zijn er bv geen foto's van dat terras dan kan hij daarvoor ook geen schade aantonen, dat de deurwaarder zonder bevel van een rechter er is binnen geweest met hem zonder je toestemming met die beschrijving/foto's die toen zijn genomen daar is hij volgens mij niks mee en is gewoon huisvredebreuk

Ik zou je plaatsbeschrijving + foto's toch maar eens grondig nakijken dan kan je je al een beeld vormen wat je evt te wachten staat qua kosten
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan