Auto Hulpsystemen: Top of flop?

Het kan zeker om beter te remmen zonder abs. Meeste race-auto's als ze de bocht in gaan bvb.
Maar dat komt dan omdat dat verwachte remacties zijn. ABS zijn nut zit hem in onverwachte situaties :p
En dan spreken we totaal niet meer over noodstop. Iemand die een noodstap heeft gemaakt weet dat pompend remmen op zo'n momenten gewoon niet gebeurt, het enige wat je doet is vol de remmen in gaan.

En tegen dat de ABS in gang schiet, ben je toch ook wel al echt hard aan het remmen zodanig dat de wielen beginnen te slippen.
Dus ben je zelf al gefaald in het pompend remmen in principe.
 
Daar moet ge uw wagen uiteraard goed voor kennen maar de echt goeie chauffeurs (= auto liefhebbers) kennen hun wagen wel 🙃
Dat één of andere driving god zijn auto zo goed kent dat hij exact weet hoeveel remkracht er uiteindelijk op het wiel komt daar wil ik nog wel in meegaan. Volgens mij zitten er hier zo enkele op het forum.

Het probleem op de openbare weg is dat je onmogelijk kan weten hoeveel grip het wegdek heeft. Dus zelfs als die driving god elke dag hetzelfde stuk doet en perfect zijn remmen kan doseren, kan er op een dag een miniscule hoeveelheid olie op de baan liggen, een klein beetje zand op de weg gewaaid zijn, of een steentje uit de macadam gereden zijn waardoor dat wiel wat normaal nét niet slipt toch gaat slippen. En daar ben je al meteen in het nadeel ten opzichte van ABS. Tenzij die driving god ook nog eens goddelijke reflexen heeft die op één of andere manier sneller zijn dan een computer.
 
Maar dat betekent wel als die driving God zijn remmen perfect kan doseren, en hij moet een parcours doen van "onverwachte obstakels en continue noodstoppen", dat hij 9 op de 10x sneller zal remmen zonder zijn ABS in werking te laten treden, en dan 1x op de 10 de ABS sneller zal zijn omdat toevallig er wat olie op de weg lag die daar normaal nooit ligt.
Dat klopt. En die 9 op 10 keer staat hij misschien 5 cm sneller stil, terwijl hij die 1 op 10 keer mogelijks tegen een boom plakt.

Wat is dan het beste?
 
Maar dat betekent wel als die driving God zijn remmen perfect kan doseren, en hij moet een welgekend circuit parcours doen van "onverwachte obstakels en continue noodstoppen", dat hij 9 op de 10x sneller zal remmen zonder zijn ABS in werking te laten treden, en dan 1x op de 10 de ABS sneller zal zijn omdat toevallig er wat olie of zand op de weg lag die daar normaal nooit ligt.

In het dagelijks verkeer zijn gripniveaus van de weg vaak niet consistent. Wel voor gewoon remmen en rijden, maar niet als het er voor noodstoppen op aankomt - op de limiet. Groot verschil tussen het heeft 1 dag of 7 dagen niet geregend daar, een vrachtwagen heeft net wat zand verloren, er ligt een opdrogend plasje, er ligt wat olie, en ga zo maar door. Dat weet je gewoon allemaal niet op voorhand, je weet nooit wat er met een bepaald stuk weg gebeurt in de tijd dat jij er niet bent.

Komt er vervolgens bij dat noodstop met ABS betekent dat je stuurcontrole houdt. Als je moet sturen is ABS ook al beter.

Allez, puntje bij paaltje, ABS is in meer gevallen wel goed dan niet goed. En dan is de redenering om het uit te zeggen omdat je in bepaalde situaties beter af bent gewoon niet geldig. Ik herhaal mezelf:

Dat is zoals de enkeling die zegt "ik draag mijn gordel niet want je kan daardoor gekneld raken in een brandend voertuig dat op zijn dak ligt, dan word je er beter uit geslingerd".
En daarbij de overgrote meerderheid van de gevallen vergeet waarin je veel beter af bent met.
 
Als ABS in dagdagelijks verkeer ingrijpt is het teken dat je ofwel te agressief aan het rijden bent ofwel dat er een noodsituatie zich voordoet.
Normaal gezien zou ABS niet in werking mogen treden als je normaal aan het rijden bent. Als ABS in werking treed bij een noodsituatie mag je blij zijn dat het er op zit!
Zoals ik al eerder zei heb ik in mijn beginjaren 2 wagens gehad zonder ABS en met beide accidenten gehad die kunnen vermeden geweest zijn als ze met ABS waren uitgerust (noodstop moeten maken, wielen geblokkeerd en gewoon rechtdoor geschoven en niet kunnen uitwijken).
 
Ten lijve ondervonden dat ABS wel degelijk werkt/helpt. Frontale botsing gehad, dus echt op de remmen gestampt uit nood reactie. Kwam van 70a80/u enkele meters voor de impact ... wil toch wel geloven dat de impact dankzij ABS veel minder was. Zonder ABS zou ik gewoon mijn wielen geblokkeerd hebben en amper afgeremd zijn geweest.

En als motorrijder heb je er nog 2x meer voordeel aan, een blokkerend voorwiel = garantie op vallen. Met ABS kun je gewoon vol in de remmen gaan zonder dat je een faceplant maakt op het asfalt.
 
Maar dat betekent wel als die driving god zijn remmen perfect kan doseren, en hij moet een welgekend circuit parcours doen van "onverwachte obstakels en continue noodstoppen", dat hij 9x op de 10x sneller zal remmen zonder zijn ABS in werking te laten treden, en dan 1x op de 10x de ABS sneller zal zijn omdat toevallig er wat olie of zand op de weg lag die daar normaal nooit ligt waardoor zijn wiel toch slipte.

Nu of zo'n driving god echt bestaat dat denk ik eigenlijk niet?
Ik geloof dat toch niet hoor.

Omwille van het feit dat ABS op 4 wielen afzonderlijk werkt.
Die mindert uw remkracht maar op 1 of 2 wielen terwijl als ge lost, ge alle 4 de remmen mindert.
 
Terug
Bovenaan