Auto Hulpsystemen: Top of flop?

Dako

Active member
Allemaal oude meuk en overschot. Veel mensen interesseert een auto niet en voor A naar B int stad zijn die toch perfect.

Maar die EV, 44pk en 0-100 in 15s is echt nietmeer van deze tijd. Zelfs niet voor een kleine ICE.
Inderdaad, zo'n crashtestst zijn goed om objectief te vergelijken maar houden geen rekening met het gebruik. Als "belangrijkste" gezinswagen waar je jaarlijks mee op vakantie gaat, veel autosnelweg doet en ook de weekendjes naar de zee zou ik hier inderdaad ook rekening mee houden.
Maar als tweede wagen, om bij wijze van spreken wat mee rond de kerktoren te crossen, why not? Of inderdaad int stad (alhoewel het nut van eigen auto daar een andere discussie is).

En 44pk en 0-100 is niet meer van deze tijd, maar als ik sommige (met alle respect, meestal oudere) chauffeurs zie is dit meer dan voldoende. En vergeet ook niet, een Clio of Polo zitten ook aan 11-12 seconden. Achteraf bekeken ben ik zelfs blij dat mijn eerste auto's +15s zaten, veel kans dat ik in mijn beginjaren anders wel eens iets had meegemaakt...
 
Ik vind het net positief dat ze zo'n lage NCAP score krijgen. Zo heb je geen last van die elektronische zever die voor het minste gaat piepen en ingrijpen. Geef mij maar een auto waar je zelf nog de bestuurder bent en de auto zelf niet gaat bepalen wat veilig is en wat niet. Ik schakel zoveel mogelijk van die veiligheidssnufjes uit voordat ik met m'n nieuwe "veilige" auto de garage uitrijdt.
 
Ik vind het net positief dat ze zo'n lage NCAP score krijgen. Zo heb je geen last van die elektronische zever die voor het minste gaat piepen en ingrijpen. Geef mij maar een auto waar je zelf nog de bestuurder bent en de auto zelf niet gaat bepalen wat veilig is en wat niet. Ik schakel zoveel mogelijk van die veiligheidssnufjes uit voordat ik met m'n nieuwe "veilige" auto de garage uitrijdt.
Sorry maar noodremhulp is zeker geen elektronische zever. Wees blij dat je dit hebt want het moment dat het activeert is meestal het moment dat je het zelf niet in de gaten had dat er gevaar zat aan te komen.
 
Sorry maar noodremhulp is zeker geen elektronische zever. Wees blij dat je dit hebt want het moment dat het activeert is meestal het moment dat je het zelf niet in de gaten had dat er gevaar zat aan te komen.
Helemaal niet mee eens. Ik heb een Volvo gehad die telkens alles dichtgooide omdat ik wat dicht tegen een bareel kwam waarvan ik wist dat die automatisch opengaat als je dicht genoeg komt. Ik wist perfect welke snelheid ik kon aanhouden, maar de Volvo niet.

Ook plantenbakken op de baan zijn een probleem. Zowel Volvo, Audi en VW smijten alles dicht als je te dicht ertegen komt (Volvo is wel het ergste, zou ik nooit van z'n leven meer moeten hebben). En dan zwijg ik nog als je vlot wil parkeren en je auto alles dichtgooit voor een struik waar je wat dicht tegen parkeert.

Daarnaast heeft het nog nooit in moeten grijpen in een gevaarlijke situatie. Ik let gewoon op als ik rijd, daar heb ik geen elektronica voor nodig.

Ik zet die hulpmiddelen als noodrem, rijstrookassistentie, ... tegenwoordig altijd zo snel mogelijk uit als ik een nieuwe auto heb (als het kan tenminste).
 
Ik heb een volvo met city safety (of hoe het ook heet: automatisch remmen bij minder dan 60km/u) en dat ding heeft 1 keer (terecht) ingegrepen. Nooit last gehad van de dingen die jij opnoemt.
 
Helemaal niet mee eens. Ik heb een Volvo gehad die telkens alles dichtgooide omdat ik wat dicht tegen een bareel kwam waarvan ik wist dat die automatisch opengaat als je dicht genoeg komt. Ik wist perfect welke snelheid ik kon aanhouden, maar de Volvo niet.

Ook plantenbakken op de baan zijn een probleem. Zowel Volvo, Audi en VW smijten alles dicht als je te dicht ertegen komt (Volvo is wel het ergste, zou ik nooit van z'n leven meer moeten hebben). En dan zwijg ik nog als je vlot wil parkeren en je auto alles dichtgooit voor een struik waar je wat dicht tegen parkeert.

Daarnaast heeft het nog nooit in moeten grijpen in een gevaarlijke situatie. Ik let gewoon op als ik rijd, daar heb ik geen elektronica voor nodig.

Ik zet die hulpmiddelen als noodrem, rijstrookassistentie, ... tegenwoordig altijd zo snel mogelijk uit als ik een nieuwe auto heb (als het kan tenminste).
Bij mijn Skoda heb ik daar allemaal geen last van anders hoor, enkel de lane assist is wat nerveus door onze smalle banen.

Maar dat deel in het vet, mja. Iedereen let naar eigen zeggen op hoor.
 
Helemaal niet mee eens. Ik heb een Volvo gehad die telkens alles dichtgooide omdat ik wat dicht tegen een bareel kwam waarvan ik wist dat die automatisch opengaat als je dicht genoeg komt. Ik wist perfect welke snelheid ik kon aanhouden, maar de Volvo niet.

Ook plantenbakken op de baan zijn een probleem. Zowel Volvo, Audi en VW smijten alles dicht als je te dicht ertegen komt (Volvo is wel het ergste, zou ik nooit van z'n leven meer moeten hebben). En dan zwijg ik nog als je vlot wil parkeren en je auto alles dichtgooit voor een struik waar je wat dicht tegen parkeert.

Daarnaast heeft het nog nooit in moeten grijpen in een gevaarlijke situatie. Ik let gewoon op als ik rijd, daar heb ik geen elektronica voor nodig.

Ik zet die hulpmiddelen als noodrem, rijstrookassistentie, ... tegenwoordig altijd zo snel mogelijk uit als ik een nieuwe auto heb (als het kan tenminste).
Rij je niet gewoon veel te dicht tegen allerhande objecten aan? Ik heb ervaring met zowel Volvo als Audi als VW met veiligheidssnufjes.
En buiten een paar uitzonderlijke situaties, waarbij het logisch is dat de software op die manier werkte en het opgelost kon worden door gewoon ietsje geduldiger te zijn, heb ik nog geen dingen tegengekomen waarbij ik het absurd vond hoe de auto reageerde.
 
Rij je niet gewoon veel te dicht tegen allerhande objecten aan? Ik heb ervaring met zowel Volvo als Audi als VW met veiligheidssnufjes.
En buiten een paar uitzonderlijke situaties, waarbij het logisch is dat de software op die manier werkte en het opgelost kon worden door gewoon ietsje geduldiger te zijn, heb ik nog geen dingen tegengekomen waarbij ik het absurd vond hoe de auto reageerde.
Mijn moeder haar nieuwe Nissan biept om de km wel eens, maar dat is dan bvb op gras in de berm dat wat te lang is en over de straat komt piepen etc. Stapelgek word ik daar van! 😟
 
Helemaal niet mee eens. Ik heb een Volvo gehad die telkens alles dichtgooide omdat ik wat dicht tegen een bareel kwam waarvan ik wist dat die automatisch opengaat als je dicht genoeg komt. Ik wist perfect welke snelheid ik kon aanhouden, maar de Volvo niet.

Ook plantenbakken op de baan zijn een probleem. Zowel Volvo, Audi en VW smijten alles dicht als je te dicht ertegen komt (Volvo is wel het ergste, zou ik nooit van z'n leven meer moeten hebben). En dan zwijg ik nog als je vlot wil parkeren en je auto alles dichtgooit voor een struik waar je wat dicht tegen parkeert.

Daarnaast heeft het nog nooit in moeten grijpen in een gevaarlijke situatie. Ik let gewoon op als ik rijd, daar heb ik geen elektronica voor nodig.

Ik zet die hulpmiddelen als noodrem, rijstrookassistentie, ... tegenwoordig altijd zo snel mogelijk uit als ik een nieuwe auto heb (als het kan tenminste).
Geen probleem mee met mijn Honda. Ik laat ook wel enkel de noodrem aanstaan.

Dat is net de bedoeling van het systeem, het grijpt in wanneer jij te laat reageert. Een airbag heb je ook niet nodig en heeft enkel nut in een noodsituatie. Niemand is feilloos.
 
Rij je niet gewoon veel te dicht tegen allerhande objecten aan? Ik heb ervaring met zowel Volvo als Audi als VW met veiligheidssnufjes.
En buiten een paar uitzonderlijke situaties, waarbij het logisch is dat de software op die manier werkte en het opgelost kon worden door gewoon ietsje geduldiger te zijn, heb ik nog geen dingen tegengekomen waarbij ik het absurd vond hoe de auto reageerde.

Ik heb met de A6 toch ook een tweetal van die false positives per jaar (eigenlijk meer, maar een tweetal keer waarin hij hard op de rem staat) en m'n vrouw heeft het ook al tegengekomen - en da's echt wel een voorzichtig type :)

Asverschuivingen zijn daar lastig voor, maar bvb. hier heb ik het ook al voorgehad als er een voetganger op het voetpad liep: https://www.google.be/maps/@50.9320...4!1s5yiEmmfQlNhkC4xfRETBnQ!2e0!7i16384!8i8192

En dat kan effectief ook gevaarlijke situaties genereren. Auto's achter jou die er zich niet aan verwachten en ook moeten reageren, maar je kan zelf ook rare dingen doen omdat je bvb op dat moment net wil sturen maar doordat de auto hard remt op dat exacte ogenblik stuur je daardoor misschien net iets te vroeg, wat ook rare stoten kan geven.
 
Mijn moeder haar nieuwe Nissan biept om de km wel eens, maar dat is dan bvb op gras in de berm dat wat te lang is en over de straat komt piepen etc. Stapelgek word ik daar van! 😟
Dat kan toch ni? Or ze moet hem dringend naar de garage doen, want dat klopt niet.
 
Het onderhoud van de wegen is beduidend minder over de taalgrens, aangezien we frequent de taalgrens oversteken, hebben we er ook meer last van dan mensen die op "normale" wegen rijden.
Geen idee of mijn ouders het zelf ook zo irritant vinden of niet eigenlijk. Was het de mijne had ik daar zeker al naar laten kijken!
 
Het onderhoud van de wegen is beduidend minder over de taalgrens, aangezien we frequent de taalgrens oversteken, hebben we er ook meer last van dan mensen die op "normale" wegen rijden.
Geen idee of mijn ouders het zelf ook zo irritant vinden of niet eigenlijk. Was het de mijne had ik daar zeker al naar laten kijken!
Dat is echt wel die auto hoor, 't is niet dat ik continue op deftige banen rij en dat gebeurt dus maar heel zeldzaam.
 
Rij je niet gewoon veel te dicht tegen allerhande objecten aan? Ik heb ervaring met zowel Volvo als Audi als VW met veiligheidssnufjes.
En buiten een paar uitzonderlijke situaties, waarbij het logisch is dat de software op die manier werkte en het opgelost kon worden door gewoon ietsje geduldiger te zijn, heb ik nog geen dingen tegengekomen waarbij ik het absurd vond hoe de auto reageerde.
Ik ben sowieso een sportieve bestuurder, maar ik ben van mening dat die software daar dan ook rekening mee moet houden. Het is dus inderdaad op te lossen door geduldiger te zijn, maar waarom zou ik me moeten aanpassen aan de software? :p Ik kies nu telkens bewust voor auto's uit de VAG groep, omdat je nog redelijk veel kan instellen via de menu's en met OBDEleven. Zo heb ik bvb ook eenvoudig het start-stop systeem permanent kunnen uitschakelen, terwijl dat bij veel auto's niet kan. Da's geen veiligheidssysteem, maar ik werd gek van dat stilvallen en terug opspringen.

Toen ik in de Dominicaanse was, was het echt een verademing om een splinternieuwe auto te kunnen rijden zonder de veiligheidssystemen die hier verplicht zijn (bvb. ABS en ESP). Als het hier mogelijk was om die dingen uit te vinken als optie, deed ik het direct.

Maar om terug ontopic te komen: Dacia heeft misschien minder veiligheidssnufjes, maar die heb je echt niet nodig als je wat kan rijden. Nu lijken die snufjes in de EU precies een must om een auto als veilig te kunnen bestempelen.

Geen probleem mee met mijn Honda. Ik laat ook wel enkel de noodrem aanstaan.

Dat is net de bedoeling van het systeem, het grijpt in wanneer jij te laat reageert. Een airbag heb je ook niet nodig en heeft enkel nut in een noodsituatie. Niemand is feilloos.
Met Honda heb ik geen ervaring, dus daar kan ik niet over spreken. Misschien dat zij het beter geïmplementeerd hebben. Bij mij zou zoiets enkel mogen ingrijpen als de software zeker weet dat ik ergens ga tegenknallen om de impact te beperken, maar niet op voorhand al gaan ingrijpen omdat de software denkt dat ik ga botsen. Alles dichtgooien voor een struik waar ik voor wil parkeren of een een bareel die automatisch opengaat vind ik ergerlijk.

Doet me trouwens denken aan het automatisch remsysteem van Ford dat ik op de Ford Safety Days mocht uitproberen waar ik gewoon los door de muur met kussens reed. Elke keer opnieuw. Maar het lag aan mij en niet aan het systeem. 🤣 Zo'n systemen zijn gewoon niet te vertrouwen.
 
Laatst bewerkt:
Toen ik in de Dominicaanse was, was het echt een verademing om een splinternieuwe auto te kunnen rijden zonder de veiligheidssystemen die hier verplicht zijn (bvb. ABS en ESP).
Ik hoop echt dat jij nooit van je leven een noodstop moet doen als de ABS afstaat...
Doe dat op het circuit (al zie ik daar het nut ook niet van in), maar laat dat AUB op de openbare weg aan!
 
Ik hoop echt dat jij nooit van je leven een noodstop moet doen als de ABS afstaat...
Doe dat op het circuit (al zie ik daar het nut ook niet van in), maar laat dat AUB op de openbare weg aan!
Ik vermoed dat jij redelijk jong bent of alleszins niet veel rijervaring hebt?
Zonder ABS sta je in veel situaties zelfs sneller stil dan met ABS. En je kan nog altijd pompend remmen ook als je moet bijsturen.
 
Met Honda heb ik geen ervaring, dus daar kan ik niet over spreken. Misschien dat zij het beter geïmplementeerd hebben. Bij mij zou zoiets enkel mogen ingrijpen als de software zeker weet dat ik ergens ga tegenknallen om de impact te beperken, maar niet op voorhand al gaan ingrijpen omdat de software denkt dat ik ga botsen. Alles dichtgooien voor een struik waar ik voor wil parkeren of een een bareel die automatisch opengaat vind ik ergerlijk.

Doet me trouwens denken aan het automatisch remsysteem van Ford dat ik op de Ford Safety Days mocht uitproberen waar ik gewoon los door de muur met kussens reed. Elke keer opnieuw. Maar het lag aan mij en niet aan het systeem. 🤣 Zo'n systemen zijn gewoon niet te vertrouwen.
Bij mij geeft het systeem altijd eerst een beep signaal. Als je dan niet snel genoeg reageert grijpt het in.
Het zal geen ongeval vermijden maar wel de impact verkleinen.
 
Ik vermoed dat jij redelijk jong bent of alleszins niet veel rijervaring hebt?
Zonder ABS sta je in veel situaties zelfs sneller stil dan met ABS. En je kan nog altijd pompend remmen ook als je moet bijsturen.

Jouw voet kan echt niet in de buurt komen van de interacties die een ABS-systeem met de remmen kan doen, dat pompend remmen en bijsturen is wat je moet doen als je in een wagen zonder ABS moet bijsturen, maar je remweg gaat langer zijn dan een wagen met ABS waarin je moet bijsturen.

Sowieso is het in quasi alle situaties veel beter om controle te houden ipv met blokkerende banden op je doel af te schuiven (of te gaan pompen, waardoor de hele "winst" van je kortere remweg volledig wordt tenietgedaan).

En mijn rijervaring gaat ondertussen rustig richting een miljoen kilometer, dus dat zit wel redelijk OK.
 
Terug
Bovenaan