Auto Hulpsystemen: Top of flop?

Jouw voet kan echt niet in de buurt komen van de interacties die een ABS-systeem met de remmen kan doen, dat pompend remmen en bijsturen is wat je moet doen als je in een wagen zonder ABS moet bijsturen, maar je remweg gaat langer zijn dan een wagen met ABS waarin je moet bijsturen.

Sowieso is het in quasi alle situaties veel beter om controle te houden ipv met blokkerende banden op je doel af te schuiven (of te gaan pompen, waardoor de hele "winst" van je kortere remweg volledig wordt tenietgedaan).

En mijn rijervaring gaat ondertussen rustig richting een miljoen kilometer, dus dat zit wel redelijk OK.
Ooit, in een ver verleden, was de remafstand van een wagen met ABS soms langer op een perfect wegdek. Maar die periode ligt al 15 jaar achter ons.
 
Mijn ouders hebben in februari een Dacia Sandero besteld met alle mogelijke opties (dat waren er denk ik 2). Heeft ze quasi geen geld gekost en ze hebben een wagen om de komende 10j mee rond de kerktoren te rijden.

Zou er zelf geen kopen omdat ik ondertussen toch gewend ben aan de technologische snufjes en veiligheid toch belangrijk vind... Ik besef wel dat de slechte rating van de Dacia's is doordat er geen ABS, Adaptive Cruise Control, Lane change assist, voetganger/fietsersdetectie is, etc... Airbags, inplooibaarheid etc. zal bij Dacia net zoals de andere merken zijn neem ik aan.

ABS is europees verplicht op elke auto, dat gaat er zeker opstaan.
 
Jouw voet kan echt niet in de buurt komen van de interacties die een ABS-systeem met de remmen kan doen, dat pompend remmen en bijsturen is wat je moet doen als je in een wagen zonder ABS moet bijsturen, maar je remweg gaat langer zijn dan een wagen met ABS waarin je moet bijsturen.

Sowieso is het in quasi alle situaties veel beter om controle te houden ipv met blokkerende banden op je doel af te schuiven (of te gaan pompen, waardoor de hele "winst" van je kortere remweg volledig wordt tenietgedaan).

En mijn rijervaring gaat ondertussen rustig richting een miljoen kilometer, dus dat zit wel redelijk OK.
Ooit, in een ver verleden, was de remafstand van een wagen met ABS soms langer op een perfect wegdek. Maar die periode ligt al 15 jaar achter ons.
Op een glad wegdek (dus regen, ijs, olie, ..., wat in België zeer vaak het geval is) of grind sta je sneller stil zonder ABS. In principe moet je ook niet aan je stuur komen. Als je wil ontwijken, hoef je meestal niet te remmen en is het uitwijken op zich voldoende. Ik heb alleszins geen ABS nodig om veilig te kunnen rijden/stoppen.
 
Jouw voet kan echt niet in de buurt komen van de interacties die een ABS-systeem met de remmen kan doen
Dit dus....


Serieus man. Ge kunt echt niet beter remmen dan een ABS systeem van de laatste jaren hoor, bijlange na niet.
Dat is toch iets wat ge absoluut aan moet laten staan.

Tip : volg eens een antislipcursus. Daar gaan uw ogen wel open gaan als ge bepaalde oefeningen met en zonder ABS moogt doen.
 
Tuurlijk...

De bronnen zijn blijkbaar al niet eens unaniem.

Als je wil ontwijken, hoef je meestal niet te remmen en is het uitwijken op zich voldoende.
Deze kunnen we onder "volkse wijsheden die nergens op gebaseerd zijn" scharen (hoogstens op anekdotisch bewijs, wat geen bewijs is).

Ik heb alleszins geen ABS nodig om veilig te kunnen rijden/stoppen.

Ja sure, tot je het ooit wel nodig hebt. Dat geldt ook voor winterbanden, de veiligheidsgordel, ESP. Bij uitbreiding geldt dat ook voor dronken rijden, volgen van de snelheidslimieten, en ga zo maar verder. Iedereen staat altijd overal boven, tot het ooit eens nodig is en blijkt dat die dingen er toch voor een reden zijn.
 
Het doel van ABS is de wagen controleerbaar te houden, wat niet het geval is als de wielen blokkeren. Op een typische weg kan het ook de remafstand verbeteren. De mogelijk langere remafstand op losse ondergrond of als de baan heel nat ligt wordt daarbij als een aanvaardbaar nadeel gezien:
A 2004 Australian study by Monash University Accident Research Centre found that ABS:[2]



On high-traction surfaces such as bitumen, or concrete, many (though not all) ABS-equipped cars are able to attain braking distances better (i.e. shorter) than those that would be possible without the benefit of ABS. In real-world conditions, even an alert and experienced driver without ABS would find it difficult to match or improve on the performance of a typical driver with a modern ABS-equipped vehicle. ABS reduces the chances of crashing, and/or the severity of impact. The recommended technique for non-expert drivers in an ABS-equipped car, in a typical full-braking emergency, is to press the brake pedal as firmly as possible and, where appropriate, to steer around obstructions. In such situations, ABS will significantly reduce the chances of a skid and subsequent loss of control.

In gravel, sand, and deep snow, ABS tends to increase braking distances. On these surfaces, locked wheels dig in and stop the vehicle more quickly. ABS prevents this from occurring. Some ABS calibrations reduce this problem by slowing the cycling time, thus letting the wheels repeatedly briefly lock and unlock. Some vehicle manufacturers provide an "off-road" button to turn the ABS function off. The primary benefit of ABS on such surfaces is to increase the ability of the driver to maintain control of the car rather than go into a skid, though the loss of control remains more likely on soft surfaces such as gravel or on slippery surfaces such as snow or ice. On a very slippery surface such as sheet ice or gravel, it is possible to lock multiple wheels at once, and this can defeat ABS (which relies on comparing all four wheels and detecting individual wheels skidding). The availability of ABS relieves most drivers from learning threshold braking.
 
Welja. Als de resultaten duidelijk tonen dat het een positief effect heeft op de verkeersveiligheid is het sowieso duidelijk dat de argumentatie "in sommige gevallen is het slechter" geen hout snijdt.

Dat is zoals de enkeling die zegt "ik draag mijn gordel niet want je kan daardoor gekneld raken in een brandend voertuig dat op zijn dak ligt, dan word je er beter uit geslingerd".
En daarbij de overgrote meerderheid van de gevallen vergeet waarin je veel beter af bent met.
 
Goh ja, eigenlijk is het beter die discussie niet verder te voeren want de meeste Belgen vinden (overdreven en valse) veiligheid belangrijker dan vrijheid. En hoewel we al lang in een zeer veilig land leven en veilig verkeer hebben, moet alles nog steeds veiliger tot we 0 verkeersdoden halen (wat niet mogelijk is). Ik ben het daar helemaal niet mee eens.

Ik heb in mijn jonge tijd de limieten van mijn wagen opgezocht en daardoor weet ik ook hoe ik moet reageren in noodsituaties. Ben ik onfeilbaar? Zeker niet en dat wil ik ook helemaal niet beweren, maar de elektronische systemen nog veel minder. Als mens kan je inschattingen maken, computers kunnen dat niet. Ik heb in Egypte, Dom Rep, NZ, AU, US, Israël, Oost-Europa, ... gereden, ik rijd altijd sportief en heb nog nooit een ongeval in fout gehad. Jaarlijks rij ik +50K km (coronatijd uitgezonderd), dus heb meer dan genoeg rijervaring om te weten waarover ik spreek. Wat jullie daarvan vinden, kan me gestolen worden. ;)

Ik vind het zeer spijtig dat die noodsituaties niet in de rijopleiding/rijexamen voor rijbewijs B zitten. Voor het motorrijbewijs is dat veel beter geregeld.

Daar heb ik nu serieuze moeite mee om te geloven.
En anders waren dat toch maar slechte instructeurs.
Dat is je goed recht om dat niet te geloven en het slechte instructeurs te vinden. Ik heb er alleszins de nodige ervaringen opgedaan.
 
Ofte "ik weet het beter en mijn anekdotische ervaring overstijgt onderzoeken en klare feiten".

Je bent fout, en het feit dat je nog niets bent tegengekomen verandert daar niets aan. Iedereen voelt zich onfeilbaar zolang ze niets tegenkomen, tot ze iets tegenkomen.

ABS is noch overdreven, noch valse veiligheid. Gewoon belachelijk om dat te beweren.

edit: en argument from authority is een kutmanier om te discussiëren. Ik heb ook "meer dan genoeg rijervaring" om te weten waarover ik spreek, en ik heb een andere mening. Het leidt nergens naar en toe. Degene die het meest kilometers heeft heeft automatisch gelijk, werkt het zo? Dus het is zo eenvoudig als iemand vinden die meer rijervaring heeft dan jij, en dan geloof je hem/haar wel?
Indien nee, zwijg dan liever over uw o zoveel rijervaring ;)
 
Laatst bewerkt:
Zijn we nu echt aan het discussiëren of ABS nuttig is? :unsure:
Ook ik ben minder onfeilbaar dan een computer en reageer sneller. Je weet wel die toestellen die cyclustijden van ms hebben.

Het enige wat ervoor zorgt dat je remt is de grip op de weg. De enige die hiervoor kunnen zorgen zijn uw banden. Vanaf dat deze geen wrijving meer met de ondergrond hebben dan ben je hopeloos verloren. Net hiervoor dient ABS, zodat uw wielen blijven draaien, blijven wrijving hebben en blijven grip hebben dus.
 
Zijn we nu echt aan het discussiëren of ABS nuttig is? :unsure:
Ook ik ben minder onfeilbaar dan een computer en reageer sneller. Je weet wel die toestellen die cyclustijden van ms hebben.

Het enige wat ervoor zorgt dat je remt is de grip op de weg. De enige die hiervoor kunnen zorgen zijn uw banden. Vanaf dat deze geen wrijving meer met de ondergrond hebben dan ben je hopeloos verloren. Net hiervoor dient ABS, zodat uw wielen blijven draaien, blijven wrijving hebben en blijven grip hebben dus.
Ja, maar als je uitwijkt, hoef je niet te remmen!
 
Zijn we nu echt aan het discussiëren of ABS nuttig is? :unsure:
Inderdaad... Onvoorstelbaar.



Ter info : Michael Schumacher reed met zijn Ferrari tijdens de topjaren ook MET abs, simpelweg omdat die computer beter kan remmen dan Schumacher zelf....

Maar utolur > Schumacher kwa rijvaardigheid blijkbaar.
 
Goh ja, eigenlijk is het beter die discussie niet verder te voeren want de meeste Belgen vinden (overdreven en valse) veiligheid belangrijker dan vrijheid. En hoewel we al lang in een zeer veilig land leven en veilig verkeer hebben, moet alles nog steeds veiliger tot we 0 verkeersdoden halen (wat niet mogelijk is). Ik ben het daar helemaal niet mee eens.
Ik vind een verplichte ESP en ABS gelijkstellen aan minder vrijheid het nogal op flessen trekken eerlijk gezegd. Veel chauffeurs overschatten zichzelf en zullen wel "inschatten" dat ze zoiets niet nodig hebben omdat het niet stoer genoeg is. Vermits de gezondheidszorg in dit land nu eenmaal door heel de bevolking wordt gedragen, lijkt het me dan ook maar logisch dat we mensen tegen zichzelf beschermen.
 
  • Leuk
Waarderingen: ugar
Terug
Bovenaan