Auto Hulpsystemen: Top of flop?

Ik ben ook redelijk trots op mijn stuurmanskunsten, maar je bent wel gek als je denkt dat je alle snufjes van vandaag kan overbruggen zoals ESP, ECS, ABS, TCS en consoorten met wat broscience van 1782 en dingen zoals 'pompend remmen'. Je moet absoluut perfect remmen op een glad wegdek want 1x te fel 'pompend remmen' en je bent gewoon even alle tractie kwijt.

Rijd maar met alles actief wat ge kunt opzetten vooraleer ge u door mijne flank boort aub. :unsure:
 
Utolor als hij eens schielig moet remmen!

Dien ABS is overrated. Net zoals een rekenmachine. Die maakt veel te veel fouten, beter maak je gebruik van een telraam en een A4’tje om uw berekeningen te maken.
 
Ofte "ik weet het beter en mijn anekdotische ervaring overstijgt onderzoeken en klare feiten".

Je bent fout, en het feit dat je nog niets bent tegengekomen verandert daar niets aan. Iedereen voelt zich onfeilbaar zolang ze niets tegenkomen, tot ze iets tegenkomen.

ABS is noch overdreven, noch valse veiligheid. Gewoon belachelijk om dat te beweren.

edit: en argument from authority is een kutmanier om te discussiëren. Ik heb ook "meer dan genoeg rijervaring" om te weten waarover ik spreek, en ik heb een andere mening. Het leidt nergens naar en toe. Degene die het meest kilometers heeft heeft automatisch gelijk, werkt het zo? Dus het is zo eenvoudig als iemand vinden die meer rijervaring heeft dan jij, en dan geloof je hem/haar wel?
Indien nee, zwijg dan liever over uw o zoveel rijervaring ;)
Sorry, maar jij begon over je miljoenen kilometers ervaring he hypocriet. 😅 Ik zei alleen maar dat @Nineshots waarschijnlijk niet veel rijervaring had als hij beweerde dat zonder ABS rijden gevaarlijk is. Hoe gevaarlijk waren de wegen 20 jaar geleden dan wel niet. :unsure: En dan kwam meneer Eniac met zijn miljoenen kms als rijervaring, dus gaf ik ook aan dat ik genoeg rijervaring had om te weten waarover ik spreek.

Ik vind het alleszins zielig als je niet veilig kan rijden zonder die hulpmiddelen. En om dus terug ontopic te komen: Dacia's zijn veilig genoeg zolang je wat kan rijden.
 
Sorry, maar jij begon over je miljoenen kilometers ervaring he hypocriet.

Niets hypocriet, als je tegen anderen met een andere mening begint te beweren dat ze
"waarschijnlijk nog jong zijn en nog niet veel rijervaring hebben" is dat onzin en zeg je impliciet evenzeer dat jij dat niet bent.
Om dat soort flutcommentaar al vooraf te counteren gaf ik dat beetje info erbij, dan hoefde je dat tegen mij toch niet meer te herhalen. Ik heb daarnaast gewoon echte argumenten en gebruik dat niet om andermans argumenten naast mij neer te leggen zoals jij dat wel doet.

En je blijft het trouwens doen, want jouw vele rijervaring gaat blijkbaar boven onderzoeken en feiten.

En yep, als die onderzoeker en feiten duidelijk aangeven dat de verkeersveiligheid verhoogt door ABS, dan is rondrijden zonder ABS ook onveiliger dan met. Want dat betekent dan ook dat er objectief veel meer situaties zijn waarin het helpt dan waarin het schaadt (is hier ook al meermaals gezegd, en je weerlegt er niets anders tegen dan "ik met mijn sportieve rijervaring") en zelfs jij kan met je rechtervoet niet in de buurt komen van de hoeveelheid ingrepen per seconde op de remmen, laat staan dat je onafhankelijk wielen kan afremmen afhankelijk waar de grip zit of ontbreekt, en dat ettelijke keren per seconde.
 
Laatst bewerkt:
Niets hypocriet, als je tegen anderen met een andere mening begint te beweren dat ze
"waarschijnlijk nog jong zijn en nog niet veel rijervaring hebben" is dat onzin en zeg je impliciet evenzeer dat jij dat niet bent.
Om dat soort flutcommentaar al vooraf te counteren gaf ik dat beetje info erbij, dan hoefde je dat tegen mij toch niet meer te herhalen.

En je blijft het trouwens doen, want jouw vele rijervaring gaat boven onderzoeken en feiten.
Klopt, want mensen met weinig rijervaring hebben met grote waarschijnlijkheid nooit zonder ABS gereden. Dat was het enige wat ik daarmee bedoelde. En als je nooit zonder ABS gereden hebt en ook de limieten opgezocht hebt, weet je niet hoe een auto zonder ABS reageert en hoe je daar perfect veilig een noodstop mee kunt maken.

Wetenschap is iets anders dan realiteit. Een auto die volgens testen 1 seconde sneller van 0 naar 100 gaat dan een andere auto, zal niet in elke situatie en met elke chauffeur sneller zijn. Beweer ik ergens dat ABS slecht is? Ik wil alleen dat ik de keuze heb om zonder ABS te rijden, aangezien ik perfect een noodstop kan maken zonder en dat ook veel aangenamer vind. Net zoals dat ik zonder ESP wil kunnen rijden. Vroeger kon je ESP nog makkelijk uitschakelen en reed ik ook bewust zonder, tegenwoordig is dat zeer moeilijk en kan je het zelfs niet meer volledig uitschakelen.

Autoliefhebbers begrijpen normaal gezien wat ik wil zeggen. Tegenwoordig wordt je gereden door je auto en ik wil zelf met de auto kunnen rijden.
 
Klopt, want mensen met weinig rijervaring hebben met grote waarschijnlijkheid nooit zonder ABS gereden.

Dat is iets anders dan zeggen dat mensen die een andere mening dan jij hebben waarschijnlijk jong zijn en weinig rijervaring hebben.

En als je nooit zonder ABS gereden hebt en ook de limieten opgezocht hebt, weet je niet hoe een auto zonder ABS reageert en hoe je daar perfect veilig een noodstop mee kunt maken.

Niemand betwist dat dat de techniek is om zonder ABS een noodstop te maken.

Dat is iets anders dan zeggen dat dat veiliger is dan ABS aan te laten.

Ik wil alleen dat ik de keuze heb om zonder ABS te rijden, aangezien ik perfect een noodstop kan maken zonder en dat ook veel aangenamer vind.

ABS uitzetten zorgt er, objectief en feitelijk, voor dat jij gevaarlijker wordt op de weg dan met ABS aan.
Je kan zeggen wat je wil, dat is een feit.

Autoliefhebbers begrijpen normaal gezien wat ik wil zeggen.

Het zit hier vol autoliefhebbers. Ook autoliefhebbers die graag eens sportief rijden.

Tegenwoordig wordt je gereden door je auto en ik wil zelf met de auto kunnen rijden.

ABS heeft daar weinig mee te maken.

Ik neem overigens aan dat je het startmechanisme van je wagen hebt vervangen door een zwengel?

Ik ben eigenlijk benieuwd waarmee je rijdt. Even delen?
 
Als je denkt dat abs, esp, aeb, ... Overbodig zijn, dan heb je vooral een heel verkeerd beeld van uw eigen stuurmanskunsten.
En autoliefhebbers beseffen maar al te goed dat ze abs en esp nodig hebben om de openbare weg, het zijn net mensen die dénken dat ze met een auto kunnen rijden die dat afzetten. Ik ken geen enkele persoon die goed met de wagen kan rijden, die dat afzet.

Dat je nog tegen rijvakassistent bent, kan ik nog snappen (al wil dat volgens mij vooral zeggen dat je er nog niet mee gereden hebt). Maar ABS en ESP, ridicuul gewoon.
 
Ja, maar als je uitwijkt, hoef je niet te remmen!
Hangt allemaal van de situatie af. Als ik bv een kop/staart botsing in een fille wil vermijden heb ik de reflex van zowel te remmen én uit te wijken, in deze situatie is ABS er ideaal voor.
Klopt, want mensen met weinig rijervaring hebben met grote waarschijnlijkheid nooit zonder ABS gereden. Dat was het enige wat ik daarmee bedoelde. En als je nooit zonder ABS gereden hebt en ook de limieten opgezocht hebt, weet je niet hoe een auto zonder ABS reageert en hoe je daar perfect veilig een noodstop mee kunt maken.

Wetenschap is iets anders dan realiteit. Een auto die volgens testen 1 seconde sneller van 0 naar 100 gaat dan een andere auto, zal niet in elke situatie en met elke chauffeur sneller zijn. Beweer ik ergens dat ABS slecht is? Ik wil alleen dat ik de keuze heb om zonder ABS te rijden, aangezien ik perfect een noodstop kan maken zonder en dat ook veel aangenamer vind. Net zoals dat ik zonder ESP wil kunnen rijden. Vroeger kon je ESP nog makkelijk uitschakelen en reed ik ook bewust zonder, tegenwoordig is dat zeer moeilijk en kan je het zelfs niet meer volledig uitschakelen.

Autoliefhebbers begrijpen normaal gezien wat ik wil zeggen. Tegenwoordig wordt je gereden door je auto en ik wil zelf met de auto kunnen rijden.
Ik heb mijn rijbewijs van 1997. Mijn 2 eerste auto's hadden geen ABS en mijn 1ste had zelfs geen servo en was nog een carbu.
Met beide heb ik accidenten gehad die hadden vermeden geweest als ze ABS hadden. Akkoord, ik was toen nog beginnend chauffeur maar dan nog.

Een noodstop is onverwachts. 99,9% zeker dat in zo'n onverwachte situatie ge niet de reflex hebt om pompend te beginnen remmen.
Over ESP spreek ik mij niet uit, in theorie kan je perfect anticiperen met de juiste reflexen. Maar dan nog ben ik er van overtuigd dat je beter bent met ESP in onverwachte situaties.

Dat er tegenwoordig teveel snufjes opzitten die het rijplezier nadelig beïnvloeden ben ik mee akkoord maar men rijd op de openbare weg en niet op circuit. Hier is de veiligheid die primeert.
 
Zowel ABS en ESP zijn hulpmiddelen die u helpen op momenten wanneer je het niet verwacht.
Rijden zonder ESP is tof, maar je moet dan constant alert zijn en weten wat je doet. Dat is niet houdbaar voor heel lang mee te rijden.
Want je kan wel perfect als je alert bent en het verwacht kunnen anticiperen. Maar als het gebeurt als je het niet verwacht dan is het maar te hopen dat uw reflexen goed zijn.

ABS is nog een totaal andere zaak omdat dit iets kan wat jij bijvoorbeeld niet kan, zijnde individueel remklauwen aansturen.
Ook heeft het een reden dat je dit bij geen enkele auto kan uitschakelen en andere hulpsystemen bijvoorbeeld wel. Omdat het verdomd onveilig is en dat systeem net heel veel nut heeft, het kan veel sneller informatie verwerken dan jij.
En het weet ook informatie te vergaren die jij nooit zult vergaren. Als je anders beweert dan overschat je jezelf toch echt wel heel fameus.
 
Ik wou hier nog komen zeggen dat ESP ook zoiets is dat ge beter afzet, want als ge met uwen BMW een rotonde lekker hard wil nemen en uw auto breekt wat uit en die begint langs alle kanten oninschatbare correcties te maken, heel gevaarlijk! Maar toen besefte ik aja toen was ik nog een overgare puber, dat is totaal ni verantwoord. Daar moet ge voor gaan karten of naar het circuit inderdaad. Geen reden om dat op de openbare weg af te zetten.
Tgoh pas op dat kan gerust eens tof zijn en half verantwoord.
Maar als je dat afzet dan doe je dat voor een reden, dan kies je een bocht of een punt uit waar je hem losgooit en ook weet dat hij losgaat. Je zit dan al klaar om te anticiperen.
Maar als je aan het cruisen bent en ineens breekt hij uit bonne chance hoor.

Heb het al meermaals gehad dat ik iets onderschat of door een plas of put rijdt dat de wagen zich zet en de systemen ingrijpen. Hadden deze niet ingegrepen dan had ik in de decor gezeten, daar mag je echt gerust van zijn.
 
Tgoh pas op dat kan gerust eens tof zijn en half verantwoord.
Maar als je dat afzet dan doe je dat voor een reden, dan kies je een bocht of een punt uit waar je hem losgooit en ook weet dat hij losgaat. Je zit dan al klaar om te anticiperen.
Maar als je aan het cruisen bent en ineens breekt hij uit bonne chance hoor.

Heb het al meermaals gehad dat ik iets onderschat of door een plas of put rijdt dat de wagen zich zet en de systemen ingrijpen. Hadden deze niet ingegrepen dan had ik in de decor gezeten, daar mag je echt gerust van zijn.
Heeft mij ook eens gered toen ik met een RS6 reed. Iets te vroeg op het gas uit de bocht, was ik even blij dat hij mooi ingreep en alles corrigeerde 😅
 
Ik wou hier nog komen zeggen dat ESP ook zoiets is dat ge beter afzet, want als ge met uwen BMW een rotonde lekker hard wil nemen en uw auto breekt wat uit en die begint langs alle kanten oninschatbare correcties te maken, heel gevaarlijk! Maar toen besefte ik aja toen was ik nog een overgare puber, dat is totaal ni verantwoord. Daar moet ge voor gaan karten of naar het circuit inderdaad. Geen reden om dat op de openbare weg af te zetten.
Dat vind ik ook nog iets anders.
Dan gaat ge dat bewust en geconcentreerd doen. Fun maken mag ook eens.

Maar ik kwam eens thuis van de basket. Rustig aan het babbelen met de zoon. Lichte regen. Één hand aan het stuur. Oprit autostrade. Olie vlek ofzo. Achterkant schiet weg. Zonder esp hing ik toen toch wel ergens tegen hoor. Dat ding vangt dat perfect op.

En ge voelt inderdaad dat dat dingen doet wat je zelf niet kan. Op één wiel remmen.

En ABS is nog een compleet andere categorie. Géén enkele chauffeur ter wereld kan op asfalt (tenzij ijs) beter remmen dan ABS. Fact!

Dat geld trouwens ook voor motos. MotoGP is ene brok elektonica. Er zijn zelfs gevechtsvliegtuigen waar geen enkele piloot ter wereld mee kan vliegen omdat die aerodynamisch zo onstabiel zijn. Die blijven enkel in de lucht dankzij elektronische hulpmiddelen die constant ontelbare kleine correcties doen.
 
Sporadisch gaan we rally rijden met een BMW 1600, dat ding heeft niets van veiligheidssnufjes, zeer leuk om mee door een bosweg te scheuren maar geen haar op mijn hoofd dat denkt dat ik met zo'n analoge troep mijn woon-werkverkeer zou willen doen.

ABS en ESP zijn gewoon zeer nuttige toevoeging en nemen niets weg van het rijplezier op dagdagelijkse basis. Wat de noodrem betreft, m'n vorige wagen had zo een, persoonlijk geen goede ervaring mee, frequent een false positive gehad, die net niet tot kop-staartbotsing geleid heeft. Één keer heeft het dan ook wel eentje vermeden moet ik toegeven.
 
Is het niet zo dat ABS beter remt omdat wanneer uw wielen blokkeren en schuiven je minder goed remt? En dus ABS na blokkage automatisch gaat deblokkeren zodat je dus terug maximale rem energie hebt? Zodra hij dan deblokkeert maar je remt nog steeds te hard gaat hij opnieuw blokkeren maar ABS gaat dan opnieuw deblokkeren etc etc.

De wrijvingscoefficient van 2 onderdelen die stil staan tov elkaar is namelijk groter dan wanneer 2 onderdelen al bewegen tov elkaar. Zo vergt het meer kracht om stilstaand schuurpapier te laten bewegen dan schuurpapier dat al beweegt te laten bewegen. Omdat wrijving harder tegenhoudt op objecten die nog niet aan het slippen zijn.


In dat geval kan iedereen theoretisch beter remmen dan ABS te laten werken, namelijk als je exact de juiste rem druk met je voeten geeft zodat er juistekes niet geblokkeerd wordt, de maximale remkracht zonder er geschoven wordt. Is dan altijd beter dan ABS want abs gaat pas ingrijpen zodra het negatief effect van te hard remmen al is opgetreden (schuiven).
Hoewel dat klopt, is het niet de belangrijkste reden waarom ABS goed werkt. Je hebt enerzijds wrijving tussen uw band en de grond, anderzijds tussen uw remschijf en remblok. Het is de combinatie van die 2 die ervoor zorgt dat uw auto afremt.
Als uw wiel blokkeert, staat het stil, en is er dus geen wrijving tussen de remschijf en remblok, waardoor je minder snel remt.
 
Daar moet ge uw wagen uiteraard goed voor kennen maar de echt goeie chauffeurs (= auto liefhebbers) kennen hun wagen wel 🙃

Alle gekheid op een stokje: het was maar theoretisch hè. Misschien is er ergens ter wereld iemand die toch ooit eens beter geremd heeft zonder ABS het KAN theoretisch. Maar praktisch is er geen discussie het is al bewezen dat dit praktisch niet gebeurt etc.
Het kan zeker om beter te remmen zonder abs. Meeste race-auto's als ze de bocht in gaan bvb.
Maar dat komt dan omdat dat verwachte remacties zijn. ABS zijn nut zit hem in onverwachte situaties :p
 
Theoretisch is het magische woord in die zin. En dan nog. ABS grijpt op de 4 wielen afzonderlijk in. Dat kan je zelf niet. Zodra 1 wiel blokkeert moet je op ze alle 4 minder remkracht zetten. Terwijl ABS enkel ingrijpt op dat ene wiel.

Ongeveer alle raceauto's hebben trouwens ABS. Tenzij ze niet mogen, zoals F1. Anders hadden die dat ook.
 
Terug
Bovenaan