Huis kopen nu, of in de jaren 80?

cq5dam.web.680.9999.jpeg

Mooie cijfers van de jaren 80 vind ik niet, maar sinds de jaren 90 zijn er 7% woningeigenaren bij gekomen (artikel van de tijd) en volgens de grafiek van hypotheken worden er ook meer hypotheken afgesloten.

Ergo: meer mensen kunnen eigenaar worden dan vroeger.
Heeft ook met andere zaken te maken: de goedkope leningen + herfinancieringen omwille van fiscaal voordeel + hypothecaire energieleningen

Dus wie huurt is in feite een minderbedeelde als ik het aan die statistieken moet linken.
Ik denk dat interessanter is, wie heeft die leningen gedaan en waarom?
Zijn deze leningen gebeurd om een 2de woonst of eerste woonst. Dit houdt in mijn ogen minder steek deze grafiek.
Laat ons ook niet vergeten, dat de oudere generatie in meer gevallen sponser is geworden.

Heeft ook met andere zaken te maken: de goedkope leningen + herfinancieringen omwille van fiscaal voordeel + hypothecaire energieleningen
Ja, is het niet perfect mogelijk om meerdere leningen te hebben voor hetzelfde huis? Houden ze dat dan wel uit elkaar in die statistiek?
Wij hebben bijvoorbeeld 2 leningen voor ons huis; een oudere lening werd namelijk behouden louter omwille van een uitdovend fiscaal voordeel (woonbonus).

Zoals ik eerder al zei: ik ben niet de juiste persoon om de juiste grafiek te vinden, noch om ze correct te interpreteren. :(

1981: 61% van de woningen wordt door de eigenaar bewoond (3335543 woningen - 3612969 huishoudens) (=> 56,3% van de huishoudens heeft ee eigendom)
1991: 65% van de woningen wordt door de eigenaar bewoond (3748164 woningen - 3958352 huishoudens) => 61,5%
2001: 68% van de woningen wordt door de eigenaar bewoond (4083991 woningen - 4302631 huishoudens) => 64,5%
2011: 66% van de woningen wordt door de eigenaar bewoond (4503194 woningen - 4727831 huishoudens) => 62,9%
2021: nog geen resultaten.

Op lange termijn is het dus meer voorkomen dat huishoudens eigenaar zijn van een woning, maar de laatste cijfers kunnen iop een dalende trend lijen, het is echter nog altijd een stuk hoger dan de jaren 80, waarover het hier ging.

@JPV omdat ik echt wel al gezocht heb maar het niet kan vinden en het me irriteert dat ik er geen cijfers over vind....

Toevallig zin om de evolutie van de woonoppervlakte van woningen op te zoeken? 😬

@JPV omdat ik echt wel al gezocht heb maar het niet kan vinden en het me irriteert dat ik er geen cijfers over vind....

Toevallig zin om de evolutie van de woonoppervlakte van woningen op te zoeken? 😬
Voor nieuwe woningen is dat te vinden, voor bestaande woningen niet.

Gezien de enorme explosie aan appartementsbouw in Vlaanderen de voorbije 20 jaar kan je er gif op innemen dat dit serieus gedaald is.
De voorbije 20j ongeveer 20%, maar gezien we massaal kleine rijhuisjes kopen, renoveren en ferm uitbouwen ben ik benieuwd of we nu gemiddeld ècht kleiner wonen dan in de jaren 80.

Daarnaast zijn er idd veel appartementen bij gekomen, maar daar zitten ook ruime appartementen met 3 slaapkamers etc in, wat vroeger nauwelijks bestond lijkt me?

De voorbije 20j ongeveer 20%, maar gezien we massaal kleine rijhuisjes kopen, renoveren en ferm uitbouwen ben ik benieuwd of we nu gemiddeld ècht kleiner wonen dan in de jaren 80.

Daarnaast zijn er idd veel appartementen bij gekomen, maar daar zitten ook ruime appartementen met 3 slaapkamers etc in, wat vroeger nauwelijks bestond lijkt me?
Ik denk dat we duidelijk kleiner wonen dan in de jaren 90, maar nog altijd een stuk groter dan in jaren 80. Jaren 90-2000 waren relatief grote woningen die gebouw werden (gezien dalende gezinsgrootte)

Dar
Ik denk dat we duidelijk kleiner wonen dan in de jaren 90, maar nog altijd een stuk groter dan in jaren 80. Jaren 90-2000 waren relatief grote woningen die gebouw werden (gezien dalende gezinsgrootte)
Dat is ook mijn "gevoel", maar daar mogen we hier niet aan meedoen! 😁🙈

De vraag is dan natuurlijk ook of dergelijke uitbouwen wel altijd geregistreerd zijn en dus opgenomen kunnen worden in statistieken. Ik betwijfel het alvast. Vergeet ook niet dat het vooral rijhuizen zijn die tegen de vlakte gaan om plaats te maken voor een appartementsblok.

De meeste projecten bestaan uit 2 slaapkamers, gevolgd door 1 slaapkamer. Drie zie je amper tot niet bij veel projecten. Het prijskaartje is dan immers zo hoog dat het beoogde doelpubliek meestal voor een huis gaat.

Ik heb de indruk dat vooral de bouwgronden duurder geworden zijn. Toen ik mijn huis kocht in 1989 had je hier een stuk bouwgrond van 10 are voor 7500 euro. De laatste stukken bouwgrond die hier de voorbije jaren in de straat zijn verkocht gingen weg voor 125000 euro. Mijn oudere zuster had ergens rond 1975 een stuk van 10 are gekocht in Genk voor 2500 euro.
Ja, vooral de laatste jaren zijn die prijzen voor bouwgronden imens gestegen.
In 2010 betaalden de buren hierlangs 80.000 euro voor hun grond van 12 are.
Vorig jaar betaalden ze voor een grond hier iets lager in de straat 125.000 euro voor amper 4 are.

Het is misschien ook niet zo dat mensen per se meer comfort willen nu dan vroeger. Het is ook verplicht vanuit de overheid (voor nieuwbouw toch, en renoveren gaat ook meer en meer verplicht worden). Vroeger waren er veel minder regeltjes en verplichtingen, waardoor alles ook goedkoper was.

Alleen al de EPB eisen van vandaag (waarvan ik het nut overigens niet in twijfel trek) maken een nieuwbouwwoning een serieus pak duurder dan twintig à dertig jaar geleden.

Vergeet ook de impact van de Euro niet. Mijn ouders hebben nog een nieuwbouwwoning gezet voor 7 miljoen Bfr, als je exact dezelfde woning nu zou zetten met alle nodige EPB eisen betaal je (exclusief de grond) al minstens € 400 000, dat is een dikke 16 miljoen Bfr. Bouwgronden lagen toen trouwens voor het oprapen en wie geluk had kreeg er eentje gratis omdat pépé nog enkele landbouwgronden had liggen die verkaveld werden. Ook hele woningen in die tijd die in het zwart gezet werden, controle was op dat gebied ook nog veel minder.

Terug
Bovenaan