Nieuwbouw Verbouwing Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?


  • Totaal aantal stemmers
    589
Hoeveel komt er zo nog bij als je via biddit iets zou kopen voor 200.000?
Want eigenlijk moet je het pand waar meerkat interessen in heeft, alleen naar de grond kijken.
Als je dan max 250.000 neerlegt in totaal. Is het nog een ca va prijs.
En als je het vervolgens daarna zou verkavelen in 2 loten voor een gekoppelde woning, dan kun je er zelfs nog best een koopje mee doen.
 
Gaan jullie nog meebieden?
In dat geval: succes vandaag :)
We gaan nog meedoen ja, maar onze max prijs toch iets lager leggen. Los van het feit dat je aan een steenweg ligt, is het daar wel nog een groene omgeving en er is veel bos dat recent is aangeplant dus wordt op termijn nog mooier.

Maar... Biddit heeft technische problemen precies. Een bod komt niet door.
Heb mijn account gereset en opnieuw geregistreerd maar de registratiemail komt niet door. Dus ik neem deze morgen even contact op met Biddit zelf (als die te bereiken zijn tenminste)

@Dexels enkel de notariskosten en registratie komen er in feite bij, zoals bij een gewone verkoop.
 
Hier nog ééntje op biddit.
Startprijs 325k
Tot hoeveel zou dit kunnen gaan?
Prijzen in Limburg 😊

 
Ik ben hier weer met een vraagje. Mijn vriendin en ik zijn wel geïntereseerd in dit huis en zullen ook meebieden;

Om een beetje ons maximumbudget te bepalen: wat zou de grootte-orde zijn om op deze woning een verdiep erboven op te zetten?
Oud dak weghalen, de dakpannen zouden we recupereren, en er een verdiep opzetten. Kan dat tegenwoordig ook niet vrij eenvoudig met prefab muren etc.?

We gaan momenteel uit van een renovatiekost van 150 tot 200K maar quasi alles in dat huis moet opnieuw gedaan worden. Het is een voor- en nadeel dus. Mijn pa is alleszins een handige harry en we zouden zelf ook veel doen, zoals elektriciteit leggen, vloerverwarming etc.
Voordeel is dat je ook wel wat premies zult kunnen aanvragen om het huis energiezuiniger te maken.
Hou er rekening mee dat als je er een verdiep bovenzet dat je zeer waarschijnlijk niet meer 6% BTW maar 21% BTW zal moeten toepassen. Vorige week nog zo’n case gezien waarbij men een extra verdiep op een bijbouw had gemaakt, controle en taxatie aan 21% btw ipv 6% BTW (plus boetes, nalatigheidsinteresten etc). Architect was in dit verhaal vrijgesproken van verplichting dit te melden omdat dit niet tot zijn vakgebied behoort ;).
 
6% gaat hem toch waarschijnlijk niet meer zijn, gezien renovaties straks waarschijnlijk naar 9% gaan. De regeling voor afbraak een wederopbouw aan het zelfde percentage als verbouwen gaat misschien een meer permanent karakter krijgen (dus dan ook 9%).

/edit
 
6% gaat hem toch waarschijnlijk niet meer zijn, gezien renovaties straks waarschijnlijk naar 9% gaan. De regeling voor afbraak een wederopbouw aan het zelfde percentage als verbouwen gaat misschien een meer permanent karakter krijgen (dus dan ook 9%).
Maar dit zal ook niet vallen onder de strikte voorschriften van afbraak en wederopbouw.

De BTW-wetgeving is zeer strikt geformuleerd. Zodra je aan 1 voorwaarde niet voldoet kan je geen gebruik maken van de gunstregeling.
 
Maar dit zal ook niet vallen onder de strikte voorschriften van afbraak en wederopbouw.

De BTW-wetgeving is zeer strikt geformuleerd. Zodra je aan 1 voorwaarde niet voldoet kan je geen gebruik maken van de gunstregeling.
Goh, dat valt allemaal nog wel mee geloof ik.
Zolang de woonentiteiten onder de 200m2 blijven en je er als bouwheer zelf gaat wonen of het zou verhuren in het kader van het sociaal beleid.
 
Goh, dat valt allemaal nog wel mee geloof ik.
Zolang de woonentiteiten onder de 200m2 blijven en je er als bouwheer zelf gaat wonen of het zou verhuren in het kader van het sociaal beleid.
Die 200m2 is dan ook meteen de meest absurde regel ooit.
Onze nieuwbouw is 270m2, maar vallen volgens hun regeltjes ook nog onder de 200m2 :)
 
Goh, dat valt allemaal nog wel mee geloof ik.
Zolang de woonentiteiten onder de 200m2 blijven en je er als bouwheer zelf gaat wonen of het zou verhuren in het kader van het sociaal beleid.
Nops, elke letter van de wet moet gerespecteerd worden. Dit is geen afbraak met het oog op het realiseren van een nieuwbouw. Dit is een verbouwing. De letter van de wet moet zeer strikt gelezen worden.

Wij zijn ook aan het bouwen. Op onze grond stond een fermette die volledig werd afgebroken en waar nu een nieuwbouw wordt op geplaatst. De grond was oorspronkelijk eigendom van SOD Danneels. Die hebben de afbraakwerken gedaan. Is vervolgens verkocht aan onze SOD die er de constructie op zet. In de wettekst staat ‘voor zover de afbraak en contstructiewerken door en voor rekening van dezelfde bouwheer worden uitgevoerd’. Bij ons niet het geval: alles aan 21%.

Die wetgeving is zeer strikt te lezen ;).
 
Nops, elke letter van de wet moet gerespecteerd worden. Dit is geen afbraak met het oog op het realiseren van een nieuwbouw. Dit is een verbouwing. De letter van de wet moet zeer strikt gelezen worden.

Wij zijn ook aan het bouwen. Op onze grond stond een fermette die volledig werd afgebroken en waar nu een nieuwbouw wordt op geplaatst. De grond was oorspronkelijk eigendom van SOD Danneels. Die hebben de afbraakwerken gedaan. Is vervolgens verkocht aan onze SOD die er de constructie op zet. In de wettekst staat ‘voor zover de afbraak en contstructiewerken door en voor rekening van dezelfde bouwheer worden uitgevoerd’. Bij ons niet het geval: alles aan 21%.

Die wetgeving is zeer strikt te lezen ;).
Ja maar het feit dat de grond tussendoor verkocht is, maakt het ook logisch hè.

Op de grond waar wij bouwen met een SOD stonden ook eerst 2 hoeves. De SOD heeft die grond gekocht, de hoeves gesloopt en zet er nu 25 woningen op. Een deel van de woningen kon aan 6%, maar de woningen die op een ander kadasternummer vielen niet. Ik vind dat om eerlijk te zijn niet meer dan logisch. De regel is nu eenmaal in het leven geroepen om bestaande woningen die anders alleen nog maar meer zouden verpauperen te vervangen voor nieuwe woningen die aan de huidige normeringen voldoen. Zonder die 6% BTW regeling, zou (bijna) niemand gaan voor nieuwbouw t.o.v. renoveren.
De woning die wij bouwen/gekocht hebben is gelukkig aan 6%
 
Laatst bewerkt:
Nops, elke letter van de wet moet gerespecteerd worden. Dit is geen afbraak met het oog op het realiseren van een nieuwbouw. Dit is een verbouwing. De letter van de wet moet zeer strikt gelezen worden.

Wij zijn ook aan het bouwen. Op onze grond stond een fermette die volledig werd afgebroken en waar nu een nieuwbouw wordt op geplaatst. De grond was oorspronkelijk eigendom van SOD Danneels. Die hebben de afbraakwerken gedaan. Is vervolgens verkocht aan onze SOD die er de constructie op zet. In de wettekst staat ‘voor zover de afbraak en contstructiewerken door en voor rekening van dezelfde bouwheer worden uitgevoerd’. Bij ons niet het geval: alles aan 21%.

Die wetgeving is zeer strikt te lezen ;).
Een dure afbraak geweest dan... grond onder registratie?
 
Ik mis wat bergruimte in dat huis. Maar dat heb je natuurlijk met de meeste modernere kubusjes.

Ook.
Vraagprijs ondergrondse parkeerplaats: 30.000 EUR :rofl:
Ik vind dat ook weer zo mottig dat ze adverteren aan 330k. Maar wacht... het is eigenlijk 360k want je MOET de parkeerplaats erbij nemen aan 30k.
Dan is het dus 360k en geen 330k...

Toen ik mijn appartement verkocht heb zijn ze daar ook mee afgekomen... mijn garage was daar ook onlosmakelijk mee verbonden (hoort bij het appartement volgens basisakte van den blok). Beginnen ze van "ik zou het te koop zetten voor 170k" en dan de garage voor 20k verkopen. Ja, nee want dan krijg je nen hoop volk die interesse hebben aan 170k maar 190k niet kunnen betalen. :S
 
Even een update: wat een ongelofelijke soep bij Biddit. Voor een platform die valt of staat met het feit dat je alles online kan doen... geen enkel bod komt door, tot een uur geleden kon je zelf niet eens aanmelden.
 
Hoeveel komt er zo nog bij als je via biddit iets zou kopen voor 200.000?
Want eigenlijk moet je het pand waar meerkat interessen in heeft, alleen naar de grond kijken.
Als je dan max 250.000 neerlegt in totaal. Is het nog een ca va prijs.
En als je het vervolgens daarna zou verkavelen in 2 loten voor een gekoppelde woning, dan kun je er zelfs nog best een koopje mee doen.
bron voor hetgeen al geantwoord werd:

Het platform zelf geeft een raming : https://www.biddit.be/nl/catalog/calculator/cost
 
Een dure afbraak geweest dan... grond onder registratie?
Wij hebben enkel de grond gekocht, niets te zien met de afbraak. Grond inderdaad onder registratie (nog de 10%).

Maar om van de gunstregel te kunnen genieten moet je zelf eigenlijk ook de afbraak financieel gedragen hebben.
 
Terug
Bovenaan