Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    630
Ik heb ook iets gekocht op 300m van die lijn, zit er soms wat mee in qua overlast. Wat vond jij ervan?
Ik woonde op 50m en ik had er eigenlijk geen last van. De overburen die er vlak naast wonen, hadden er wel wat meer last van maar op zich viel dit ook wel mee. Wat wel een groot verschil maakte, is dat het station 500m verder was. Dus die treinen waren zeker niet op volle snelheid.
Heel veel dat er familie of zo was en die hoorden de trein, maar wij hoorden dat eigenlijk niet meer. We keken eerder naar ons horloge om te zien of het het juiste tijdstip was.

Nu woon ik in Pittem en die spoorweg is aan de andere kant van het dorp. Als ik boven op zolder zit, hoor ik die soms ook wel eens passeren maar dan vooral 's avonds of 's ochtends als er veel minder omgevingsgeluid is.

Een berm zal sowieso meer helpen dan bomen. Dat is een solide iets terwijl geluid door de takken van die bomen heen kan. Als er dan geen bladeren aan de bomen hangen, wordt het verschil nog groter.
Is het enkel weiland tussen jullie en de spoorweg?

Ik woonde op 50m en ik had er eigenlijk geen last van. De overburen die er vlak naast wonen, hadden er wel wat meer last van maar op zich viel dit ook wel mee. Wat wel een groot verschil maakte, is dat het station 500m verder was. Dus die treinen waren zeker niet op volle snelheid.
Heel veel dat er familie of zo was en die hoorden de trein, maar wij hoorden dat eigenlijk niet meer. We keken eerder naar ons horloge om te zien of het het juiste tijdstip was.

Nu woon ik in Pittem en die spoorweg is aan de andere kant van het dorp. Als ik boven op zolder zit, hoor ik die soms ook wel eens passeren maar dan vooral 's avonds of 's ochtends als er veel minder omgevingsgeluid is.

Een berm zal sowieso meer helpen dan bomen. Dat is een solide iets terwijl geluid door de takken van die bomen heen kan. Als er dan geen bladeren aan de bomen hangen, wordt het verschil nog groter.
Is het enkel weiland tussen jullie en de spoorweg?
Jup enkel weiland, wel 1 buxushaag op ongeveer 50m vd woning. We hebben daar een hele namiddag rondgelopen, binnen hoor je niks en buiten viel het ook wel mee. Zal een hoge berm vlak naast de spoorweg leggen, dat weiland willen we sowieso beplanten dus zal wel zien of de bomen helpen :p

Ja hallucinant hoe duur het soms is.

Ik woon in een deelgemeente van Leuven en zie hier in de straat een krot te koop voor 330K, volledig te herdoen.
Was van een oud koppel dat recent naar een bejaardentehuis is gegaan (of gestorven, dunno :unsure:). Huis zelf is precies nooit gerenoveerd geweest als je die foto's bekijkt :puke:

Heb het gevoel dat de 'erfgenamen' er alles proberen uit te halen voor iets dat hen niks heeft gekost...
Ik volg de markt rond Leuven ook en volgens mij zijn er heel wat die kopen zonder idee wat een renovatie kost. Recent naar een jaren 70woning HOB op 7a gaan kijken waar de bovenverdieping in hout was opgetrokken. Hout was op verschillende plaatsen helemaal rot. Je kon je hand erdoor steken naar buiten: >400k gegaan.
Nog eentje gezien van de jaren 50 waarop ik meegeboden had, met het idee: slopen. 470k gegaan, dat was 2x de grondprijs.

We wonen er nu zelf dus het voordeel is dat we wel wat gaan krijgen voor onze woning.

*knip*

Een huis kopen is een emotioneel proces maar je blijft er beter heel rationeel bij. Bijna, echt close, had ik op dat moment ook extra diep getast en een smak geld erbij gegooid... Dan had ik extra moeten lenen of meer uit het spaarvarken trekken... Ben blij dat ik dat uiteindelijk niet heb gedaan. Geduld loont en in beide gevallen heb ik geen enkel idee of er ook effectief andere kandidaten waren, hoeveel die dan hadden geboden enz...
Ik heb ook min of meer vastgehouden aan deze manier van denken tijdens mijn eigen jacht. Toch werd ik op een gegeven moment moedeloos en/of cynisch door deze taktiek. Ik had een negatieve gedachtenspiraal ontwikkeld door al de excessen op de huizenmarkt in deze covid tijden.
Als ik al ergens überhaupt mocht gaan kijken dacht ik 'waarom zou ik de vraagprijs bieden als de eigenaar waarschijnlijk toch rekent op iemand die wil overbieden op basis van mijn bod?'. Ik heb op een gegeven moment gedacht dat ik eigenlijk niet kon 'winnen'/goed doen.

Toch ben ik er uiteindelijk redelijk rationeel en geduldig bij gebleven. Na zes maanden vond ik dus een huisje met 'wow gevoel' en eerlijke verkoper. Ik was de eerste die de vraagprijs bood en de verkoper hield zijn belofte om het binnen de week af te ronden. Er was nog iemand anders die de vraagprijs gaf (zelfs zonder voorwaarden), maar de verkoper gunde het meer aan mij blijkbaar :D

Dat is trouwens ook iets dat ik gemerkt heb, een huis kopen draait niet alleen rond centen, het is ook een halve solicitatie tegenwoordig.
Ik heb al vaker gehoord in mijn vriendenkring dat ze speciaal hun kinderen meenemen om ehm... een emotioneel voordeel? te hebben bij de toewijzing? En ikzelf werd de meest sympathieke kandidaat-koper bevonden van mijn toekomstig huis (geen grap, maar na zes maanden frustraties neem ik elk voordeel).

Al bij al ben ik heel tevreden dat ik nooit aan overbieden gedacht heb, en uiteindelijk zit ik nog zelfs ferm onder mijn maximum leencapaciteit (wat ik helemaal niet verwacht had in deze tijden).

Laatst bewerkt:
Ik begrijp toch echt wel de commentaren niet als ware de situaties, waarbij standaard boven de vraagprijs wordt geboden, de schuld van de "oneerlijke" of "incorrecte" eigenaar of makelaar.

Wanneer de eigenaar een bod krijgt voor de vraagprijs en deze nog niet heeft bevestigd als zijnde aanvaard, en plots krijgt hij een bod daar los over, dan is het toch logisch dat hij dat hoogste bod gaat aanvaarden? Ik zou echt wel eens willen zien hoe menslievend en "eerlijk" jullie zullen zijn wanneer je plots 20k-30k of 40k meer kan krijgen.

Ook wanneer de eigenaar reeds een bod heeft gekregen boven de vraagprijs en dit dan ook meldt aan een andere kandidaat, hoe kan dit dan zijn "schuld" of "oneerlijkheid" zijn? Het zijn de mensen die bieden die deze situatie creëren hé.

Het is daarnaast imo gewoon het goed recht van een eigenaar om zoveel mogelijk voor zijn huis te proberen krijgen, op welke legale manier dan ook.

Ik begrijp toch echt wel de commentaren niet als ware de situaties, waarbij standaard boven de vraagprijs wordt geboden, de schuld van de "oneerlijke" of "incorrecte" eigenaar of makelaar.

Wanneer de eigenaar een bod krijgt voor de vraagprijs en deze nog niet heeft bevestigd als zijnde aanvaard, en plots krijgt hij een bod daar los over, dan is het toch logisch dat hij dat hoogste bod gaat aanvaarden? Ik zou echt wel eens willen zien hoe menslievend en "eerlijk" jullie zullen zijn wanneer je plots 20k-30k of 40k meer kan krijgen.

Ook wanneer de eigenaar reeds een bod heeft gekregen boven de vraagprijs en dit dan ook meldt aan een andere kandidaat, hoe kan dit dan zijn "schuld" of "oneerlijkheid" zijn? Het zijn de mensen die bieden die deze situatie creëren hé.

Het is daarnaast imo gewoon het goed recht van een eigenaar om zoveel mogelijk voor zijn huis te proberen krijgen, op welke legale manier dan ook.
In mijn bovenstaande post bedoelde ik eerlijk in de zin van correcte en duidelijke communicatie omtrent de duur van de bezoekperiode.
Ik vermoed dat veel frustraties en onbegrip ontstaan door de losse benadering van het woord 'vraagprijs' in de huidige gekte van de immomarkt.

Wij hebben een dure vraagprijs gevraagd en de communicatie was duidelijk. De eerste die die geeft krijgt het huis...De eerste heeft die prijs gegeven. Denk ook wel om die belofte. Anders hadden die mss wat minder geboden.
Goeie afspraken, goeie vrienden zeker...

Uiteraard zal een eigenaar proberen om de beste prijs te krijgen, dat is het probleem niet. Waar ik wel een probleem mee heb is de trukendoos waarmee een prijs wordt opgedreven op kap van de kandidaat-kopers. Ook meegemaakt tijdens mijn huizenjacht vorige zomer: ik bied de vraagprijs en de makelaar vraagt me om mijn schriftelijk bod 14 dagen te laten gelden vermits de eigenaars op vakantie waren en daardoor niet makkelijk te bereiken. Wel, wonder boven wonder was er een dikke week later een hoger bod. Waarschijnlijk had de makelaar nog afspraken staan en kon die mijn bod gebruiken om de prijs op te drijven bij andere gegadigden. Hij was dan immers al zeker van de vraagprijs. Als je het zo wilt verkopen doe dan meteen een openbare verkoop bij opbod maar verlies mijn tijd er niet mee. Dat waren 14 dagen waarop ik geen ander bod kon uitbrengen vanwege de juridische verbintenis die aan een bod vast hangt.

Ik heb toen snel geleerd om een bod maar zeer beperkt te laten gelden om meteen feedback te krijgen. Standaard vroegen de makelaars een week tot 2 weken. Ik gaf hen 2 dagen. Als je de vraagprijs wilt betalen zie ik niet in waarom een verkoper daar een lange bedenktijd over moet hebben (tenzij die de prijs wilt opdrijven).

Dat zou iedereen moeten doen: schriftelijk bod, 24 uur geldig. Dat laat veel minder speelruimte om je bod te laten gebruiken voor een verdoken veiling.

Laatst bewerkt:
Ik volg de markt rond Leuven ook en volgens mij zijn er heel wat die kopen zonder idee wat een renovatie kost. Recent naar een jaren 70woning HOB op 7a gaan kijken waar de bovenverdieping in hout was opgetrokken. Hout was op verschillende plaatsen helemaal rot. Je kon je hand erdoor steken naar buiten: >400k gegaan.
Nog eentje gezien van de jaren 50 waarop ik meegeboden had, met het idee: slopen. 470k gegaan, dat was 2x de grondprijs.

We wonen er nu zelf dus het voordeel is dat we wel wat gaan krijgen voor onze woning.
Leuven is wel een goede locatie... Wat ik minder begrijp is Kessel-Lo... lijkt voornamelijk één grote verkaveling van rijwoningen en die gaan voor zotte prijzen.

Heel dat systeem van overbieden slaat op niks. Logisch als het in opbod wordt verkocht maar als er een duidelijke vraagprijs staat dan zou dit imo het maximumbedrag moeten zijn.

Waar ik me wel een beetje aan stoor is dat het zo rap rap moet allemaal. Je bezoekt het huis 1x en ze verwachten al een bod. Ik had liever een tweede bezoek gehad met een kenner om te zien wat er gedaan kan worden aan de zolder bvb. Of iemand meebrengen die mss rapper allerlei gebreken kan constateren (iemand in de bouw ofzo). En de manier waarop meubels in een huis staan kan er ook voor zorgen dat je voor nare verrassingen komt te staan na aankoop. Stel dat er een huge vochtplek is achter een kast ofzo 🤷🏻‍♀️

Mss nog een praktisch vraagje: ik heb vandaag een heel tof huisje mogen bezoeken in regio Denderleeuw en wil graag een bod doen. Het loopt wel via een makelaar maar ik vroeg me af:

- wat is gebruikelijk als geldige periode voor het bod
- wat is een gebruikelijk percentage qua voorschot?

Uiteraard zal een eigenaar proberen om de beste prijs te krijgen, dat is het probleem niet. Waar ik wel een probleem mee heb is de trukendoos waarmee een prijs wordt opgedreven op kap van de kandidaat-kopers. Ook meegemaakt tijdens mijn huizenjacht vorige zomer: ik bied de vraagprijs en de makelaar vraagt me om mijn schriftelijk bod 14 dagen te laten gelden vermits de eigenaars op vakantie waren en daardoor niet makkelijk te bereiken. Wel, wonder boven wonder was er een dikke week later een hoger bod. Waarschijnlijk had de makelaar nog afspraken staan en kon die mijn bod gebruiken om de prijs op te drijven bij andere gegadigden. Hij was dan immers al zeker van de vraagprijs. Als je het zo wilt verkopen doe dan meteen een openbare verkoop bij opbod maar verlies mijn tijd er niet mee. Dat waren 14 dagen waarop ik geen ander bod kon uitbrengen vanwege de juridische verbintenis die aan een bod vast hangt.

Ik heb toen snel geleerd om een bod maar zeer beperkt te laten gelden om meteen feedback te krijgen. Standaard vroegen de makelaars een week tot 2 weken. Ik gaf hen 2 dagen. Als je de vraagprijs wilt betalen zie ik niet in waarom een verkoper daar een lange bedenktijd over moet hebben (tenzij die de prijs wilt opdrijven).

Dat zou iedereen moeten doen: schriftelijk bod, 24 uur geldig. Dat laat veel minder speelruimte om je bod te laten gebruiken voor een verdoken veiling.
Specifiek: Zolang uw bod niet aanvaard wordt, kunt ge dat ook gewoon eerder terug intrekken hoor.

Algemeen: Ik krijg in dit topic hoe langer hoe meer het gevoel dat “het allemaal schandalig is” zolang het niet in het eigen voordeel is..

Ook als er op het bod specifiek staat dat het 2 weken geldig is? Lijkt me toch niet evident denk ik? Of wel?
Ja, de opgegeven termijn is de uiterste datum waarop het bod in elk geval verloopt.
Zolang een eenzijdig aankoopbod niet uitdrukkelijk wordt aanvaard, kan dit worden ingetrokken.

Langs een kant spreekt dit mij aan, maar ik wil het volledig strippen en wil max 350K geven. Dat is dan nog het dubbel van wat die babyboomer er nieuw ooit voor betaald heeft.

Het start to sale bedrag vind ik al compleet van de pot gerukt, 500k voor zogenaamd een huis met vernieuwde leidingen, het eerste wat ik zie zijn oude radiatoren en planchetten. Alles verouderd, onderdak garantie asbest, oud raamwerk en 5 verschillende vloeren.

Langs een kant spreekt dit mij aan, maar ik wil het volledig strippen en wil max 350K geven. Dat is dan nog het dubbel van wat die babyboomer er nieuw ooit voor betaald heeft.

Het start to sale bedrag vind ik al compleet van de pot gerukt, 500k voor zogenaamd een huis met vernieuwde leidingen, het eerste wat ik zie zijn oude radiatoren en planchetten. Alles verouderd, onderdak garantie asbest, oud raamwerk en 5 verschillende vloeren.
Lol@kangoeroewoning. Dan kan ieder huis een kangoeroewoning zijn.

Specifiek: Zolang uw bod niet aanvaard wordt, kunt ge dat ook gewoon eerder terug intrekken hoor.

Algemeen: Ik krijg in dit topic hoe langer hoe meer het gevoel dat “het allemaal schandalig is” zolang het niet in het eigen voordeel is..

Ook als er op het bod specifiek staat dat het 2 weken geldig is? Lijkt me toch niet evident denk ik? Of wel?

Klopt idd, je kan perfect jouw bod terugtrekken of aanpassen zolang het niet werd aanvaard.

En idd, het is allemaal "erg" wat die verkopers doen, tot je wellicht zelf je huis moet verkopen. Dan is dat hogere bod plots best welgekomen wellicht.

Je bepaalt zelf wat je doet, doe je een bod en zet je die termijn op 2 weken, dan is het toch wel logisch dat de verkoper een hoger bod gaat aanvaarden dat hij binnen die 2 weken krijgt? Zet dan idd op je bod dat het maar een paar dagen geldig is.

Heb zowat de indruk dat hier vnl de verkopers wordt verweten dat de prijzen zo hoog zijn, maar eigenijk is dat de schuld van de kopers die die sommen bieden en betalen hé.

Dafuq een half miljoen voor da :oink:

Leuven is wel een goede locatie... Wat ik minder begrijp is Kessel-Lo... lijkt voornamelijk één grote verkaveling van rijwoningen en die gaan voor zotte prijzen.
Om misschien wat duiding te geven over de "gekke kopers" bij deze onze overwegingen.
(Vorige week getekend bij notaris voor een rijwoning in Kessel-Lo, en ik geef grif toe dat wij ook te veel voor een '50 woning betaald hebben.)

- Regio Leuven: Vrienden groepen, Perfect tussen beide ouders, Ideaal voor werk, Niet Brussel. Denk dat dit standaard overwegingen zijn voor de meesten en bij ons kwam dit zonder twijfel op regio Leuven uit.
- "Kort" bij de stad: Als we dan toch in die regio gaan wonen wil ik ook relatief kort bij de stad wonen en op minuten met de fiets in het centrum zijn. Geen bergen, bruggen, autostrades of rare wegen over als het even kan. En niet in een of ander mini dorpje waar je nog voor iedere taak de auto in moet.
- Kessel-lo: De keuze was na bovenstaand voor ons min of meer tussen Heverlee, Herent & Kessel-lo.
Heverlee spreekt mij absoluut niet aan, ik kan er niet de vinger op leggen waarom maar ik vind dat gewoon echt geen aangename buurt om door te gaan. Herent zit met een "berg"/brug voor je in Leuven geraakt, en is me in het algemeen te ver. Kessel-lo heeft het meest dorpse gevoel, niet pal in de stad, en niet op 20km. Ideaal met de fiets.
- Rand Kessel-Lo voorbij provenciaal domein: Omdat het een optie was wouden we toch ook korter bij "open natuur" zitten en kozen er bewust voor om verder van de ring en het centrum van kessel-lo te zitten.

Ik snap dat er op ieder puntje tegen argumenten zijn en dat ze zeker niet toepasbaar of uberhaupt belangrijk zijn voor iedereen. Uiteindelijk blijft het toch ruim +50% gevoelsmatig.

Resultaat voor ons:

We wonen in een straat & buurt met gelijkgestemde mensen, super toffe sfeer, gezellige winkels & activiteiten. Minimale comute als COVID terug stopt. Makkelijk te bereiken (groot)ouders. Kort bij vrienden. In een toekomstig gezellig huis & super tuin.

Terug
Bovenaan