Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    630
Ik zou daar eerlijk gezegd correct in zijn. Ben altijd zo opgevoed geweest en ik krijg het schijt van die wanpraktijken op de markt... misschien ben ik daar te soft in, maar heb het liever zo.

Mijn grootouders hadden ook een te renoveren huis achtergelaten en dat is verkocht geweest onder wat we ervoor zouden kunnen krijgen (meer nog: tijdens een bezoek aan het huis koppel A had vraagpijs geboden, en een koppel B dat dat toevallig gehoord heeft tijdens het bezoek, heeft zich in het gesprek vermengd en 20K boven de vraagprijs geboden toen ze dat bod hoorden. We hebben het gewoon aan koppel A verkocht omdat ze eerst waren + vraagprijs OK was).
20K laten schieten uit principe is ook wel speciaal.

En wat noem je dan "correct zijn"?

De marktwaarde volledig negeren omdat je het "gratis" gekregen hebt en dus ook maar gewoon weggeven? Dat is "correct zijn"? :unsure:
Je moet voor uzelf de afweging maken van wat je correct vindt natuurlijk.
Ik vind het gewoon onzin dat er zoveel wordt geboden altijd boven de vraagprijs worden gedaan & dat lelijke, vervallen huizen aan woekerprijzen worden verkocht. Als je dan ook ziet dat zo'n huizen gratis in de schoot van mensen worden gesmeten die er helemaal niks voor hebben moeten doen, maar dan wel elke cent eruit willen halen... :puke:

20K laten schieten uit principe is ook wel speciaal.
Mjah, is inderdaad puur uit principe, en het is niet laten schieten.
Als je een prijs vraagt, dan moet je het ook aan die prijs verkopen aan de persoon die dat als eerste biedt.

Ik zou daar eerlijk gezegd correct in zijn. Ben altijd zo opgevoed geweest en ik krijg het schijt van die wanpraktijken op de markt... misschien ben ik daar te soft in, maar heb het liever zo.

Mijn grootouders hadden ook een te renoveren huis achtergelaten en dat is verkocht geweest onder wat we ervoor zouden kunnen krijgen (meer nog: tijdens een bezoek aan het huis koppel A had vraagpijs geboden, en een koppel B dat dat toevallig gehoord heeft tijdens het bezoek, heeft zich in het gesprek vermengd en 20K boven de vraagprijs geboden toen ze dat bod hoorden. We hebben het gewoon aan koppel A verkocht omdat ze eerst waren + vraagprijs OK was).
Dat siert je dan... Wij hebben ook (als koper) zo'n makelaar gehad. Alleen waren wij niet de eerste en hebben we toen serieus gevloekt. Koppel voor ons had vraagprijs geboden (waren bij de allereerste bezoekers op de allereerste kijkdag) en makelaar wou niet weten van overbieden. Als verkoper zou ik dan toch wel vloeken, maar bon, blijkbaar waren dat de voorafgaandelijke afspraken tussen hem en de verkopers.
Omdat wij toen in volle "FOMO-modus" waren, wzouden wij trouwens over de vraagprijs zijn gegaan.

Achteraf gezien blij, want dat huis was eigenlijk zelfs de vraagprijs echt niet waard, als je vergelijkt met hetgeen we nu voor een veel lager budget hebben vastgekregen.

Je moet voor uzelf de afweging maken van wat je correct vindt natuurlijk.
Ik vind het gewoon onzin dat er zoveel wordt geboden altijd boven de vraagprijs worden gedaan & dat lelijke, vervallen huizen aan woekerprijzen worden verkocht. Als je dan ook ziet dat zo'n huizen gratis in de schoot van mensen worden gesmeten die er helemaal niks voor hebben moeten doen, maar dan wel elke cent eruit willen halen... :puke:

Mjah, is inderdaad puur uit principe, en het is niet laten schieten.
Als je een prijs vraagt, dan moet je het ook aan die prijs verkopen aan de persoon die dat als eerste biedt.
Wacht, dit moet ik even recapituleren.

Dus ze vragen een bepaalde vraagprijs. Dan biedt er iemand méér dan die vraagprijs, en dan is het de schuld van de verkoper dat hij dat bod aanvaardt?

Dat is zoals een veiling waarbij het openingsbod dan maar direct afgesloten moet worden?

Wacht, dit moet ik even recapituleren.

Dus ze vragen een bepaalde vraagprijs. Dan biedt er iemand méér dan die vraagprijs, en dan is het de schuld van de verkoper dat hij dat bod aanvaardt?

Dat is zoals een veiling waarbij het openingsbod dan maar direct afgesloten moet worden?
Een huis verkopen is geen veiling, dus vergelijking gaat niet op. Los daarvan kan je het een verkoper natuurlijk niet kwalijk nemen als hij een hoger bod aanvaardt.

Een huis verkopen is geen veiling, dus vergelijking gaat niet op. Los daarvan kan je het een verkoper natuurlijk niet kwalijk nemen als hij een hoger bod aanvaardt.
Er is misschien geen veilingmeester, maar er is een bepaalde prijs die iemand voor ogen heeft (de vraagprijs), en dan zijn er een hoop mensen die een bod uitbrengen, sommige onder die vraagprijs, en sommigen erboven. En op een bepaald moment beslist de verkoper dat het bieden stopt en wint diegene met het hoogste bod. Dat is toch wel vrij soortgelijk aan een veiling he ;).
Als het geen veiling is, dan zou je ook nooit een lager bod mogen doen...

Er is misschien geen veilingmeester, maar er is een bepaalde prijs die iemand voor ogen heeft (de vraagprijs), en dan zijn er een hoop mensen die een bod uitbrengen, sommige onder die vraagprijs, en sommigen erboven. En op een bepaald moment beslist de verkoper dat het bieden stopt en wint diegene met het hoogste bod. Dat is toch wel vrij soortgelijk aan een veiling he ;).
Als het geen veiling is, dan zou je ook nooit een lager bod mogen doen...
Op een veiling mag je toch geen lager bod doen? :p

Goh niet kwalijk nemen als ze een hoger bod aanvaarden. Voor mij is een vraagprijs altijd voor wat je toezegt om het te verkopen. Met andere woorden, als ik 300k vraag voor mijn huis en er biedt iemand 275k, dan wacht ik nog even af, biedt er daarna iemand 300k zou ik gewoon zeggen, in orde, dat was de vraagprijs.

Op zich heb ik geen probleem met een veiling waarbij aan de hoogste bieder wordt toegewezen. Maar dan moet het een transparant proces zijn, zoals een zaal mensen, een duidelijk tijdsslot en iedereen aanwezig kan volgen wat de andere biedingen zijn (een openbare verkoop dus eigenlijk :). De trend van die zelf georganiseerde veilingen die nu in bepaalde regio's op de huizenmarkt heerst is allesbehalve transparant. Als kandidaat-koper moet je dan maar vertrouwen hebben in de makelaar/particuliere verkoper dat die de prijs niet probeert op te drijven.

Heb het zelf meegemaakt vorige zomer:

- Huis bekeken en ik pols naar de onderhandelingsmarge
- Makelaar: goh, er heeft al iemand X euro onder de vraagprijs geboden en dat werd niet aanvaard door de eigenaar (kon zijn, kon evengoed verzonnen zijn).
- Bon, ik doe een schriftelijk bod met de vraagprijs (dus eigenlijk een koopintentie)
- Makelaar belt me om te melden dat er plots ook een bod boven de vraagprijs verschenen was maar dat ik de 'kans' krijg om alsnog te kopen mits een extra inspanning.
- Mijn antwoord: bod is geldig tot datum x en that's it.

Hoe kan ik weten dat er wel degelijk een ander bod was? Voor hetzelfde geld is dit een manoeuvre om de prijs op te drijven. Toppunt was dat de makelaar me een week later opnieuw contacteerde met het verhaal dat de mensen die dat bod boven de vraagprijs hadden uitgebracht zich hadden teruggetrokken omdat ze geen lening kregen of zo. En dat de eigenaar dan toch bereid was om een nieuw bod voor de vraagprijs te aanvaarden. Ik heb dat niet gedaan en gezegd dat ik geen interesse meer had.

Bij een aankoop zoals een huis gaat het toch snel om behoorlijke bedragen... de koopkoorts doet mensen niet meer rationeel nadenken over dat geld. Ik begrijp dat niet: bij wijze van spreke marktonderzoek doen om je waspoeder aan de laagste prijs te vinden maar bij de aankoop van een huis vlot 10.000 (of veel meer) euro extra neersmijten om toch maar meer 'zekerheid' te hebben...

Paar maanden later:

- Ander huis, ditmaal met zo'n vanaf prijs.
- Dag na bezichtiging bel ik de makelaar dat ik een bod wil uitbrengen en die antwoordde dat het de moeite niet was omdat ze één bod had ontvangen dat heel hoog boven de vraagprijs lag en alle andere biedingen zou doen verbleken.
- Ik doe dus geen bod.
- 2 weken later opnieuw de makelaar en die mensen kregen dus geen lening vast. Omdat ik na die kandidaten de eerste was die haar gecontacteerd had wou ze polsen of ik dan nog bod overwoog.
- Ik dus bod gedaan met korte geldigheidsduur dat iets hoger lag als die vraagprijs. Erbij vermeld dat bod beperkt geldig was omdat ik ook nog een andere woning bekeek (dat stukje was blufpoker), dat ik de vraagprijs eigenlijk al voldoende vond maar er iets wou bijdoen om goede wil te tonen en - belangrijk - dat mijn financieel dossier in orde was dus ik geen opschortende voorwaarde voor hypothecaire lening nodig had. Dan gebeld en haar verteld dat de eigenaar nu eieren voor zijn geld kon kiezen als hij snel besliste of kon afwachten en mogelijk nog 's een koper aantrekken die het uiteindelijk toch niet blijkt te kunnen betalen. Gelukt en volgende week verhuis ik :)

Een huis kopen is een emotioneel proces maar je blijft er beter heel rationeel bij. Bijna, echt close, had ik op dat moment ook extra diep getast en een smak geld erbij gegooid... Dan had ik extra moeten lenen of meer uit het spaarvarken trekken... Ben blij dat ik dat uiteindelijk niet heb gedaan. Geduld loont en in beide gevallen heb ik geen enkel idee of er ook effectief andere kandidaten waren, hoeveel die dan hadden geboden enz...

Laatst bewerkt:
Heb ik toch ook geleerd in mijn zoektocht. Als ik interesse had was één van mijn eerste vragen dan ook altijd "Als ik de vraagprijs zou bieden, wordt het pand dan als verkocht beschouwd?"

Komt er an sich op neer dat het soms echt de "vraagprijs/verkoopprijs" is en soms "minimumprijs". Ik snap de frustratie hierboven, maar valt weinig aan te doen. Gewoon zien dat je jezelf inlicht op het moment dat je een bod gaat doen, zodat je niet voor onaangename verassingen komt te staan.

lol, ik woonde op de lijn tussen Gent en De Panne en da was maar ieder half uur 1 :D Ook nu is 't nog altijd maar aan die frequentie
Enkel 's ochtends en 's avonds een extra pendeltrein die alle kleine stationnetjes ook aan deed
Ik heb ook iets gekocht op 300m van die lijn, zit er soms wat mee in qua overlast. Wat vond jij ervan?

Hoe gaat dat dan, komt dan het slechtste in de mens naar boven om direct 20K meer te bieden. Hoe gedragen mensen zich bij zo een bezoek, als wolven die een stuk vlees zien liggen? Persoonlijk zou ik nooit willen opbieden voor een woning, heb dat gelukkig niet moeten doen.

Ik heb ook iets gekocht op 300m van die lijn, zit er soms wat mee in qua overlast. Wat vond jij ervan?
Wonen sinds maart 20 ook op 500m van spoorlijn ( de lijn van lokeren - sint niklaas )maar dat stoort mij veel minder dan de vrachtwagens op de betonbaan

Hoe gaat dat dan, komt dan het slechtste in de mens naar boven om direct 20K meer te bieden. Hoe gedragen mensen zich bij zo een bezoek, als wolven die een stuk vlees zien liggen? Persoonlijk zou ik nooit willen opbieden voor een woning, heb dat gelukkig niet moeten doen.
Tja, niet alle huizen worden ook met een correcte prijs in de markt gezet. Stel je bent al langer aan het rondkijken voor een woning rond de 300k, en je hebt hierdoor een goed beeld van de markt, en je hebt er al vaker langs gegrepen in deze categorie. Je ziet een woning passeren met een vraagprijs van 250k en je weet dat deze woning eigenlijk van hetzelfde kaliber is als die woningen van rond de 300k die je bent gaan bekijken. Dan is de marktwaarde van die woning eigenlijk 300k. Als je dan 20k overbiedt dan zou je nog "een koopje" gedaan hebben als je het hebt.

Nu, ik ben er ook niet happig he, is een heel stresvolle situatie.

Terug
Bovenaan