Op zich heb ik geen probleem met een veiling waarbij aan de hoogste bieder wordt toegewezen. Maar dan moet het een transparant proces zijn, zoals een zaal mensen, een duidelijk tijdsslot en iedereen aanwezig kan volgen wat de andere biedingen zijn (een openbare verkoop dus eigenlijk

. De trend van die zelf georganiseerde veilingen die nu in bepaalde regio's op de huizenmarkt heerst is allesbehalve transparant. Als kandidaat-koper moet je dan maar vertrouwen hebben in de makelaar/particuliere verkoper dat die de prijs niet probeert op te drijven.
Heb het zelf meegemaakt vorige zomer:
- Huis bekeken en ik pols naar de onderhandelingsmarge
- Makelaar: goh, er heeft al iemand X euro onder de vraagprijs geboden en dat werd niet aanvaard door de eigenaar (kon zijn, kon evengoed verzonnen zijn).
- Bon, ik doe een schriftelijk bod met de vraagprijs (dus eigenlijk een koopintentie)
- Makelaar belt me om te melden dat er plots ook een bod boven de vraagprijs verschenen was maar dat ik de 'kans' krijg om alsnog te kopen mits een extra inspanning.
- Mijn antwoord: bod is geldig tot datum x en that's it.
Hoe kan ik weten dat er wel degelijk een ander bod was? Voor hetzelfde geld is dit een manoeuvre om de prijs op te drijven. Toppunt was dat de makelaar me een week later opnieuw contacteerde met het verhaal dat de mensen die dat bod boven de vraagprijs hadden uitgebracht zich hadden teruggetrokken omdat ze geen lening kregen of zo. En dat de eigenaar dan toch bereid was om een nieuw bod voor de vraagprijs te aanvaarden. Ik heb dat niet gedaan en gezegd dat ik geen interesse meer had.
Bij een aankoop zoals een huis gaat het toch snel om behoorlijke bedragen... de koopkoorts doet mensen niet meer rationeel nadenken over dat geld. Ik begrijp dat niet: bij wijze van spreke marktonderzoek doen om je waspoeder aan de laagste prijs te vinden maar bij de aankoop van een huis vlot 10.000 (of veel meer) euro extra neersmijten om toch maar meer 'zekerheid' te hebben...
Paar maanden later:
- Ander huis, ditmaal met zo'n vanaf prijs.
- Dag na bezichtiging bel ik de makelaar dat ik een bod wil uitbrengen en die antwoordde dat het de moeite niet was omdat ze één bod had ontvangen dat heel hoog boven de vraagprijs lag en alle andere biedingen zou doen verbleken.
- Ik doe dus geen bod.
- 2 weken later opnieuw de makelaar en die mensen kregen dus geen lening vast. Omdat ik na die kandidaten de eerste was die haar gecontacteerd had wou ze polsen of ik dan nog bod overwoog.
- Ik dus bod gedaan met korte geldigheidsduur dat iets hoger lag als die vraagprijs. Erbij vermeld dat bod beperkt geldig was omdat ik ook nog een andere woning bekeek (dat stukje was blufpoker), dat ik de vraagprijs eigenlijk al voldoende vond maar er iets wou bijdoen om goede wil te tonen en - belangrijk - dat mijn financieel dossier in orde was dus ik geen opschortende voorwaarde voor hypothecaire lening nodig had. Dan gebeld en haar verteld dat de eigenaar nu eieren voor zijn geld kon kiezen als hij snel besliste of kon afwachten en mogelijk nog 's een koper aantrekken die het uiteindelijk toch niet blijkt te kunnen betalen. Gelukt en volgende week verhuis ik
Een huis kopen is een emotioneel proces maar je blijft er beter heel rationeel bij. Bijna, echt close, had ik op dat moment ook extra diep getast en een smak geld erbij gegooid... Dan had ik extra moeten lenen of meer uit het spaarvarken trekken... Ben blij dat ik dat uiteindelijk niet heb gedaan. Geduld loont en in beide gevallen heb ik geen enkel idee of er ook effectief andere kandidaten waren, hoeveel die dan hadden geboden enz...