Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    630
Gisterenavond een woning online gekomen die ons interesseerde. Vraagprijs 499.000euro.
Deze ochtend telefonisch contact gehad met de makelaar om 9u, bezoek ingepland. Om 10u telefoon gekregen dat hij al een bod van 530k heeft ontvangen en de vraag of we nog naar dat bezoek gaan komen :/ (nee dus).. Ranzige praktijken.

Ik kan gewoon niet verstaan waarom al die mensen per se in Gent/Leuven willen blijven. Ja ik wou ook een ruime gezinswoning met alles erop en eraan in Gent, maar ik vond de prijzen absurd hoog. Dus ipv in iets klein en oud in Gent te kruipen, ben ik maar 20km verder gaan wonen waar het wel nog betaalbaar is en ik veel meer waar voor mijn geld kreeg. Je doet het jezelf aan, niet iedereen kan in die paar vierkante kilometer 9000 wonen.

Het is de zuiverste vorm van de vrije markt. Blijkbaar zitten zoveel mensen gefixeerd op Gent, dat je er dan ook maar heel veel moet voor betalen.

Komt voornamelijk voor in de centrumsteden hoor. Ik denk dat dit voornamelijk is door de ruime keuze voor scholen [voor gezinnen met kinderen] en winkels/hobby's in de buurt. In de stad wonen is meestal ook een keuze voor mensen zonder wagen, alles op een boogscheut van je woning. Daar zit wat voordeel in, maar daar hangt natuurlijk een prijskaartje aan.

Gisterenavond een woning online gekomen die ons interesseerde. Vraagprijs 499.000euro.
Deze ochtend telefonisch contact gehad met de makelaar om 9u, bezoek ingepland. Om 10u telefoon gekregen dat hij al een bod van 530k heeft ontvangen en de vraag of we nog naar dat bezoek gaan komen :/ (nee dus).. Ranzige praktijken.
Hoezo, "ranzige praktijken"?

Dat is gewoon vraag en aanbod en vrije markt hé. De verkoper krijgt na 1 dag al een bod ruim boven de vraagprijs, wat moet die doen, dat bod afslaan en zeggen dat hij eerst een paar kandidaten wil zien die mss voor de vraagprijs willen kopen?

Ik zie echt niet wat daar ranzig aan is. Het feit dat er blijkbaar vandaag vaak meteen boven de vraagprijs wordt geboden is eigenlijk een teken dat die vraagprijzen te laag liggen, hoe vreemd het ook klinkt in deze dure vastgoed tijden.

Goed vastgoed is schaars, veel (jonge) mensen hebben budget, oa door de lage rentes = hoge vraagprijzen. Pas als minstens één van die zaken wijzigt (minder koopkracht, groter aanbod, hogere rentes,...) gaan we prijzen zien stabiliseren of mss wat dalen, maar eerlijk gezegd zie ik dat niet snel gebeuren. Ttz, het aanbod gaat imo alvast niet vanzelf groter worden, idem voor de rentes die imo niet fel gaan stijgen. Enige wat ik wel nog zie gebeuren is dat door Covid op langere termijn de koopkracht daalt, daardoor zou ook het aanbod wat kunnen stijgen (mensen die lening niet meer kunnen betalen), maar in elk geval niet in de mate zoals dat in de VS is gebeurt.

Komt voornamelijk voor in de centrumsteden hoor. Ik denk dat dit voornamelijk is door de ruime keuze voor scholen [voor gezinnen met kinderen] en winkels/hobby's in de buurt. In de stad wonen is meestal ook een keuze voor mensen zonder wagen, alles op een boogscheut van je woning. Daar zit wat voordeel in, maar daar hangt natuurlijk een prijskaartje aan.
Ruime keuze voor scholen geldt ook alleen maar in die mate dat je een school kan kiezen. In Gent is het hopen dat je in de buurt kan gaan. Zelfde probleem met kinderopvang afaik.

Ik kan gewoon niet verstaan waarom al die mensen per se in Gent/Leuven willen blijven. Ja ik wou ook een ruime gezinswoning met alles erop en eraan in Gent, maar ik vond de prijzen absurd hoog. Dus ipv in iets klein en oud in Gent te kruipen, ben ik maar 20km verder gaan wonen waar het wel nog betaalbaar is en ik veel meer waar voor mijn geld kreeg. Je doet het jezelf aan, niet iedereen kan in die paar vierkante kilometer 9000 wonen.

Het is de zuiverste vorm van de vrije markt. Blijkbaar zitten zoveel mensen gefixeerd op Gent, dat je er dan ook maar heel veel moet voor betalen.

Je kan niet verstaan waarom mensen die hier van kinds af aan zijn opgegroeid en hier hun nabije familie hebben er ook willen blijven wonen? Ok dan.

ik ben nog aan het twijfelen,
ik ben meer en meer aan het neigen om een bouwgrond te zoeken en gewoon een nieuwbouw te zetten. Als ik ervanuit ga van 1700e - 2000e per m2 all in voor een huis (excl grond natuurlijk) dan zou ik nog wel iets kunnen zetten van een 150-180m2, en dan uitkijken naar een bouwgrond van min 700m2 (liefst 1000 of meer), maar dan niet meer dan 100-150K willen uitgeven aan de grond.
Max dat we kunnen/willen uitgeven is rond de 450K

Ik ben ook wel naar de 'goedkopere' kant aan het kijken (onder ninove), voornamelijk om meer groene ruimte rond mij te hebben, en helaas liggen momenteel daar de meeste beschikbare gronden aan drukke gewestwegen, dus das ook al een nogo voor mij.
Wij hebben om die reden heel oud huis gekocht dat binnen 2 maand gesloopt wordt en dan nieuwbouw op.

Ik stel mij dan wel de vraag waar al dat geld vandaan komt. Ik vond de prijzen 5 jaar terug al hoog, maar nu overtreft het de waanzin. Voor 500000 had je vroeger een luxueuze afgewerkte villa op 1000m2, nu amper een 70's villa vol gebonden en losgebonden asbest. Vraag/aanbod zeggen ze dan. Zelf zoeken we naar iets meer grond en iets meer volume en klein hangaartje of dubbele garage omdat we nu een noordboomdak hebben. Regio Nieuwpoort-Koksijde, compleet onbetaalbaar. Probleem is dat veel van die woningen in handen zijn van Brusselaars, die nog eens de prijzen van ginder hanteren.

De lonen zijn imo totaal niet in verhouding mee gestegen, als ik zie hoeveel de rest duurder geworden is, o.a. voeding, telecom, basisproducten, energie, water.

Ja hallucinant hoe duur het soms is.

Ik woon in een deelgemeente van Leuven en zie hier in de straat een krot te koop voor 330K, volledig te herdoen.
Was van een oud koppel dat recent naar een bejaardentehuis is gegaan (of gestorven, dunno :unsure:). Huis zelf is precies nooit gerenoveerd geweest als je die foto's bekijkt :puke:

Heb het gevoel dat de 'erfgenamen' er alles proberen uit te halen voor iets dat hen niks heeft gekost...

Voornamelijk 40+ers blijkbaar, zal door erfenissen zijn mss want die zijn er wat meer sinds corona :unsure:
Los van Corona, zal dat er wel in beginnen meespelen. De erfenissen die de babyboomers (die allemaal spotgoedkoop gebouwd hebben, en nadien duur verkocht) beginnen door te vloeien. En zo is dat eigenlijk een oneindige lus he, want de huidige 60'ers hebben ook nog goedkoop gebouwd en erven nu dat geld voor een 2e woning te kunnen kopen.
En de huidige 30'ers hebben hetzelfde voor eens ze 60 zijn.
En zo blijft de vastgoedprijs dus steeds stijgen.

Los van Corona, zal dat er wel in beginnen meespelen. De erfenissen die de babyboomers (die allemaal spotgoedkoop gebouwd hebben, en nadien duur verkocht) beginnen door te vloeien. En zo is dat eigenlijk een oneindige lus he, want de huidige 60'ers hebben ook nog goedkoop gebouwd en erven nu dat geld voor een 2e woning te kunnen kopen.
En de huidige 30'ers hebben hetzelfde voor eens ze 60 zijn.
En zo blijft de vastgoedprijs dus steeds stijgen.
Nochtans roomt de overheid stevig af van de erfenis hè. Maar ik denk niet dat dat de enige reden is. Tov toen ik een tiener was, is de bevolking met ~2 miljoen aangegroeid. Dus vraag/aanbod zal zeker ook wel meespelen.

Nochtans roomt de overheid stevig af van de erfenis hè. Maar ik denk niet dat dat de enige reden is. Tov toen ik een tiener was, is de bevolking met ~2 miljoen aangegroeid. Dus vraag/aanbod zal zeker ook wel meespelen.
Zijn er ook veel die geld doorsluizen voor de dood zonder een cent er op te betalen hoor

Sinds de nieuwe wetgeving (een jaar of 2 oud) valt het nog mee qua successierechten imo. Zo heb ik vorig jaar "slechts" 2.5% moeten betalen op de erfenis van mijn grootmoeder.
Vroeger ging dit veel meer zijn omdat ik een 2de graads erfgenaam was, maar aangezien mijn moeder ook al dood is, waren het de successierechten die mijn moeder zou betaald hebben. Ik denk zelf ook dat ouders de erfenis kunnen laten doorsturen zonder dat de kleinkinderen extra successierechten moeten betalen.

Het is oorlog op vlak van huizenjacht, maar ook op vlak van bankenjacht blijkbaar... Geen fysieke afspraken meer in het merendeel van de banken, alles online indienen en je wordt teruggebeld... na twee weken. Good luck als je zoals ons een optie hebt genomen op een huis. "ja meneer sorry 't is druk, wachttijd van twee weken vooraleer iemand contact met je opneemt in verband met je woonkrediet."

Ons woonkrediet komt er wel door, brengen genoeg in en is betaalbaar, maar gewoon het groene licht via telefoon krijgen duurt lang... Alles onder het mom van corona.

Het is oorlog op vlak van huizenjacht, maar ook op vlak van bankenjacht blijkbaar... Geen fysieke afspraken meer in het merendeel van de banken, alles online indienen en je wordt teruggebeld... na twee weken. Good luck als je zoals ons een optie hebt genomen op een huis. "ja meneer sorry 't is druk, wachttijd van twee weken vooraleer iemand contact met je opneemt in verband met je woonkrediet."

Ons woonkrediet komt er wel door, brengen genoeg in en is betaalbaar, maar gewoon het groene licht via telefoon krijgen duurt lang... Alles onder het mom van corona.

Wij hebben praktisch alle banken op voorhand gedaan. Eens alles concreet is, hebben we per bank al een contactpersoon waar we alles naar kunnen doorsturen. Bespaart u veel gezever op de moment zelf.

Ja hallucinant hoe duur het soms is.

Ik woon in een deelgemeente van Leuven en zie hier in de straat een krot te koop voor 330K, volledig te herdoen.
Was van een oud koppel dat recent naar een bejaardentehuis is gegaan (of gestorven, dunno :unsure:). Huis zelf is precies nooit gerenoveerd geweest als je die foto's bekijkt :puke:

Heb het gevoel dat de 'erfgenamen' er alles proberen uit te halen voor iets dat hen niks heeft gekost...
Hoe zou je zelf zijn?

Hoe zou je zelf zijn?

Ik zou daar eerlijk gezegd correct in zijn. Ben altijd zo opgevoed geweest en ik krijg het schijt van die wanpraktijken op de markt... misschien ben ik daar te soft in, maar heb het liever zo.

Mijn grootouders hadden ook een te renoveren huis achtergelaten en dat is verkocht geweest onder wat we ervoor zouden kunnen krijgen (meer nog: tijdens een bezoek aan het huis koppel A had vraagpijs geboden, en een koppel B dat dat toevallig gehoord heeft tijdens het bezoek, heeft zich in het gesprek vermengd en 20K boven de vraagprijs geboden toen ze dat bod hoorden. We hebben het gewoon aan koppel A verkocht omdat ze eerst waren + vraagprijs OK was).

Ik zou daar eerlijk gezegd correct in zijn. Ben altijd zo opgevoed geweest en ik krijg het schijt van die wanpraktijken op de markt... misschien ben ik daar te soft in, maar heb het liever zo.

Mijn grootouders hadden ook een te renoveren huis achtergelaten en dat is verkocht geweest onder wat we ervoor zouden kunnen krijgen (meer nog: tijdens een bezoek aan het huis koppel A had vraagpijs geboden, en een koppel B dat dat toevallig gehoord heeft tijdens het bezoek, heeft zich in het gesprek vermengd en 20K boven de vraagprijs geboden toen ze dat bod hoorden. We hebben het gewoon aan koppel A verkocht omdat ze eerst waren + vraagprijs OK was).
En wat noem je dan "correct zijn"?

De marktwaarde volledig negeren omdat je het "gratis" gekregen hebt en dus ook maar gewoon weggeven? Dat is "correct zijn"? :unsure:

Terug
Bovenaan