Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    630
Ik snap wel dat het voor kopers niet altijd gemakkelijk is nu en soms oneerlijk lijkt. Vooral als je beperkt bent in budget en je in bepaalde regio's wil wonen. En zoals andere ook aangehaald hebben, zijn de huizen te duur als anderen zoveel willen geven en het snel verkocht is? Het laatste dat we willen is toch dat we ook nog ons eigen eigendom niet mogen verkopen hoe we het willen zeker. Ik zit echt niet te wachten op de overheid die dat zou regulariseren en dat we dan verplicht worden om via een makelaar oid te verkopen met vaste regels. Ik moet binnenkort ook mijn huis verkopen en ben toch blij dat ik dat zonder makelaar kan en op de manier dat ik wil. Als je via makelaar verkoopt met gesloten omslag vragen die echt overdreven commissies voor het bedrag boven uw richtprijs.

Vraagske naar uw mening:

Er staat in de buurt al lange tijd een huis te koop dat wij echt willen. Alleen, als je een afspraak wil maken via de vastgoedmakelaar dan is het antworod "de eigenaar staat wegens covid voorlopig geen bezoeken toe, we zullen u inlichten als we een update krijgen". Dat is nu ook al meer dan een maand. We krijgen hetzelfde antwoord als we vanaf een ander nummer bellen. We zijn vrij zeker dat we gewoon de vraagprijs willen bieden maar zonder eens te gaan kijken is dat wel echt te gek, toch? Of gebeurt dit soms?

Mijn eigen standpunt is dat we ons daar maar bij moeten neerleggen en bijvoorbeeld niet aan de deur gaan aanbellen of op het professioneel nummer van de eigenaar gaan telefoneren, facebook berichten sturen... om te zeggen dat we dit huis toch willen kopen en sterke interesse. Dat komt nogal pusherig over en die mens krijgt misschien elke week wel van dat soort vragen wie weet zet hij ze vervolgens onderaan de lijst.

Langs de andere kant als we dit huis missen omdat ik niet genoeg gepushed heb en anderen zich daar niet voor genereren, dan zou ik dat ook enorm stom vinden. Zo is er nog eens een huis geweest waar ik direct de makelaar voor gecontacteerd had maar toen die terug belde was het puur om te zeggen dat het verkocht was. Wat denken jullie? Zouden jullie dit doen?
Ik ken zelf iemand die in het begin van de corona ook op zoek was naar een huis en die waren een huis tegen gekomen maar bezoeken waren met de lockdown niet mogelijk. Die zijn gewoon gaan aanbellen bij dat het huis en uiteindelijk dat huis gekocht. Het is zoals je zelf zegt sowieso lastig want je weet niet hoe de kopers er tegenover staan. Staat er bij het huis zelf ook een bord oid dat het te koop staat? Als dat het geval is zou ik het er zeker op wagen en zeggen dat je zag dat het te koop staat en je sterke interesse hebt.

Vraagske naar uw mening:

Er staat in de buurt al lange tijd een huis te koop dat wij echt willen. Alleen, als je een afspraak wil maken via de vastgoedmakelaar dan is het antworod "de eigenaar staat wegens covid voorlopig geen bezoeken toe, we zullen u inlichten als we een update krijgen". Dat is nu ook al meer dan een maand. We krijgen hetzelfde antwoord als we vanaf een ander nummer bellen. We zijn vrij zeker dat we gewoon de vraagprijs willen bieden maar zonder eens te gaan kijken is dat wel echt te gek, toch? Of gebeurt dit soms?

Mijn eigen standpunt is dat we ons daar maar bij moeten neerleggen en bijvoorbeeld niet aan de deur gaan aanbellen of op het professioneel nummer van de eigenaar gaan telefoneren, facebook berichten sturen... om te zeggen dat we dit huis toch willen kopen en sterke interesse. Dat komt nogal pusherig over en die mens krijgt misschien elke week wel van dat soort vragen wie weet zet hij ze vervolgens onderaan de lijst.

Langs de andere kant als we dit huis missen omdat ik niet genoeg gepushed heb en anderen zich daar niet voor genereren, dan zou ik dat ook enorm stom vinden. Zo is er nog eens een huis geweest waar ik direct de makelaar voor gecontacteerd had maar toen die terug belde was het puur om te zeggen dat het verkocht was. Wat denken jullie? Zouden jullie dit doen?
De kans op mogelijke nadelen (het schiet de eigenaar in het verkeerde keelgat en ge moogt na de lockdown niet meer komen) is imo VEEL lager dan de kans op mogelijke voordelen (ge moogt gaan kijken en kopen).
Dus in mijn hoofd is de beslissing: gaan ervoor.

En zelfs al wordt dat "nadeel" realiteit, kunt ge het nog mitigeren door met een ander nummer te bellen. Want ALS die eigenaar zo reageert, dan hebt ge hem niet gezien, en kent hij enkel uw nummer ...

als ik het hier zo lees zijn de steden meestal duurder.
Hier in de kempen is het net andersom, de dorpen, waar ik zou willen wonen, zijn bijna onbtaalbaar. Steden zijn goeikoper, en ik heb dus daar een appartement gekocht

uitzondering is wel hoogstraten, das daar echt ni normaal

Hier in onze mooie kempen hebben de steden enkel de nadelen van drukte en niet de ambiance en sfeer van de grotere steden in Belgie.
Ook voor het werk moet er vaak gependeld worden naar de andere steden.

Dat kan verklaren waarom het goedkoper is dan in het drop er naast.

Hier in onze mooie kempen hebben de steden enkel de nadelen van drukte en niet de ambiance en sfeer van de grotere steden in Belgie.
Ook voor het werk moet er vaak gependeld worden naar de andere steden.

Dat kan verklaren waarom het goedkoper is dan in het drop er naast.

Ik woon in Turnhout centrum en 'drukte' kan je hier echt niet als een nadeel kenmerken. Het blijft een 'stadje' en echte drukte is hier niet aan de orde. Het is ook gelegen in een uithoek van het land en daarom niet goed gelegen om de grote steden makkelijk te bereiken, dat drukt de prijs.

Maar dat de dorpen hier duurder zijn gaat ook niet altijd op. Pas een nieuw huis gekocht samen met mijn vriendin, nog wel in Turnhout maar in een buitenwijk waar er meer ruimte is (meer hof ook). Een groter huis met een degelijke hof in de stad is snel even duur of duurder (want weinig aanbod) dan een vrijstaande woning in de dorpen of gehuchten rondom.

Vraagske naar uw mening:

Zou gewoon aanbellen (als die mensen er nog wonen natuurlijk) en zeggen dat je het bordje hebt zien staan.
Die mensen weten toch niet dat je de makelaar al hebt gebeld en wat die jou heeft gezegd

Zou gewoon aanbellen (als die mensen er nog wonen natuurlijk) en zeggen dat je het bordje hebt zien staan.
Die mensen weten toch niet dat je de makelaar al hebt gebeld en wat die jou heeft gezegd
Stel dat die eigenaars inderdaad extra voorzichtig zijn omwille van Covid dan kan je ook altijd een briefje in de bus droppen met de boodschap dat je echt geïnteresseerd bent enz...

Vraagske naar uw mening:
Wat denken jullie? Zouden jullie dit doen?
Ik zou ook aanbellen als je het echt wilt hebben.

Wij hebben de voorbije weken ook bij mensen gaan aanbellen, om te vragen om hun stuk grond te kopen. Heb geen enkele keer gehad dat ze het vervelend vonden. Wij zijn zelfs, bij de laatste, zo boertig geweest om op een zondag aan te bellen. Maar heel blij dat we het gedaan hebben, anders hadden we ernaast gegrepen. Maandag hadden er nog 3 mensen komen aanbellen, om dat stuk te kopen.

Ik heb altijd samen met mijn vriendin aangebeld, een stap naar achter gezet en steeds mondmasker op. Dan geëxcuseerd voor storen en ons vriendelijk voorgesteld. In u geval zou ik niet vermelden dat je al contact hebt gehad met de makelaar. Als ze het dan toch storend vinden zullen ze het daar wel zeggen en u doorverwijzen naar de makelaar.

Voor de mensen die aan het zoeken zijn voor woningen in de regio (wuustwezel/kalmthout/brasschaat/kapellen).
Ik ben enorm verschoten van de prijzen dat ze tegenwoordig vragen voor zo'n woning en ook hoe snel deze worden verkocht, zijn er dan toch zoveel kopers die hier in zitten te vissen? En wat denken jullie van die prijs?

Deze woning staat er nog maar net op en staat al in optie.
Belachelijk duur voor een half huis. Het is niet eens een volwaardige halfopen bebouwing, het is een heel standaard huis dat ze gewoon in tweeën hebben opgesplitst. Dit bijv. staat ook te koop in Brasschaat voor knal dezelfde prijs, maar dan krijg je wel wat terug voor je geld:

Belachelijk duur voor een half huis. Het is niet eens een volwaardige halfopen bebouwing, het is een heel standaard huis dat ze gewoon in tweeën hebben opgesplitst. Dit bijv. staat ook te koop in Brasschaat voor knal dezelfde prijs, maar dan krijg je wel wat terug voor je geld:

Toen ik poste stonden ze allebei nog te koop, ondertussen is er al 1 van verkocht. Of het voor de vraagprijs is verkocht weet ik natuurlijk niet. :)
Deze staat nog steeds in optie.

Locatie is wel een stuk minder, grond oppervlakte niet veel meer, en nog wel wat kosten te maken om het up to date te brengen.

't Is dat Scherpenheuvel zo'n bruisende gemeente is vol jonge mensen. :unsure: Wel knap huis en kort bij de oprit van de E314. Kan nog een zwembadje geplaatst worden in de tuin. En toegegeven, er zijn een paar goei koffie- en/of ontbijtzaakjes (De Koffieklets bijvoorbeeld). Diest is imo wel de moeite om kortbij te wonen (winkels, deftige restaurants, veel scholen...).

Bestaat er eigenlijk een website waar je de nieuwste nieuwbouwprojecten kan vinden? Ik heb het gevoel dat de nieuwbouwprojecten die op immoweb komen eerder de overschotjes zijn.

Is dit puur dagelijks de websites van bekendere projectontwikkelaars raadplegen, of bestaat er toch iets voor?

't Is dat Scherpenheuvel zo'n bruisende gemeente is vol jonge mensen. :unsure: Wel knap huis en kort bij de oprit van de E314. Kan nog een zwembadje geplaatst worden in de tuin. En toegegeven, er zijn een paar goei koffie- en/of ontbijtzaakjes (De Koffieklets bijvoorbeeld). Diest is imo wel de moeite om kortbij te wonen (winkels, deftige restaurants, veel scholen...).
Thanks voor wat feedback. En indeed, Scherpenheuvel is 3 keer niks, 2 straten, een basiliek en een hoop gelovige toeristen. Diest ken ik eigenlijk absoluut niet. Ik denk dat die stad groter en deftiger is, dan eigenlijk in mijn hoofd zit (ik denk wannabe-Aarschot). Het huis ligt eigenlijk dicht bij Diest hé, 8km / 20min fietsen, dusjah IDGAF over Scherpenheuvel denk ik dan? 🤷‍♂️

Rij je dan eerst een beetje in Diest rond om te zien waar je gaat winkelen en dineren?

Thanks voor wat feedback. En indeed, Scherpenheuvel is 3 keer niks, 2 straten, een basiliek en een hoop gelovige toeristen. Diest ken ik eigenlijk absoluut niet. Ik denk dat die stad groter en deftiger is, dan eigenlijk in mijn hoofd zit (ik denk wannabe-Aarschot). Het huis ligt eigenlijk dicht bij Diest hé, 8km / 20min fietsen, dusjah IDGAF over Scherpenheuvel denk ik dan? 🤷‍♂️

Ik ben opgegroeid en nu ondertussen terug woonachtig te Aarschot, maar heb ook een aantal jaren doorgebracht in Averbode (deelgemeente van Scherpenheuvel-Zichem, voor die dat niet in the know zijn). Na Averbode heb in een tijdje in Antwerpen centrum gewoond, en laat ons zeggen dat er toch een zeker contrast is :unsure:

• Onderschat de gemiddelde leeftijd in Scherpenheuvel en deelgemeenten niet. Iedereen is heel oud, en heel blank. Relatief weinig te beleven voor jeugd, die allemaal afzakken naar Diest of Aarschot. Die gepensioneerden gedragen zich naar onze normen ook best raar: bijvoorbeeld, zo ben ik ooit eens te Averbode om 7u uit mijn bed gezet (nadat ik om 3u was thuisgekomen na een avondje uit - te Aarschot welteverstaan, want zoals gezegd, lokaal is er niks te beleven - door mijn overbuur, omdat de inkt van zijn printer op was. "Gij zijt jong, dus gij kent wel iets van computers zeker?" Toen ik dan uiteindelijk die cartouches uit die printer aan het prutsen was om te zien wat ze moesten kopen, merkt die zijn vrouw op dat ik precies toch niet veel geslapen had. Heb dan toch een koffie gekregen. Vervolgens schrijf ik de benodigde nummers van de inktcartouches op een blad papier en ik wil vertrekken om verder te gaan slapen. Ik zeg nog dat ik die in de lokale Carrefour had zien liggen. "Jamaar, dat ga ik niet vinden hoor, kan je niet even mee naar de Carrefour" -> fast forward, zit ik met die kerel in de auto, rijdt die dus niet naar de Carrefour van Testelt, maar naar die gigantische Carrefour in Diest, wat toch wel 3x zo ver is, zeker omdat ze toen aan de baan tussen Diest en Zichem aan het werken waren, dus was mega omrijden. Zegt die tegen mij: "Ik ga ondertussen wat winkelen, zoekt gij de inkt". Natuurlijk, heb ik instant die inkt gevonden en heb ik nog 20 minuten op zijn shopping staan wachten. Die koffie die gekregen heb omdat ik er zo belabberd uitzag was trouwens mijn enige compensatie. Een week later is hij nog een bak kriek komen afzetten (wat ik al niet drink), maar die flesjes waren allemaal al een aantal jaar vervallen.
  • Wat wel tof is aan Diest vs. bvb. Aarschot, is dat daar toch een aantal fast-food ketens aanwezig zijn. Mijn vriendin eet heel graag Domino's, maar ik moet dus altijd naar Heist-Op-Den-Berg of Diest als ik zo'n oneetbaar rond stuk karton moet gaan halen. McDo zit er in Aarschot ook niet.
  • Weet niet of je van plan bent om de trein te nemen, maar alle stations tussen Aarschot en Diest zijn te vermijden, omdat je 2x per week je aansluiting mist. Ik reed van Averbode elke weekdag 20 minuten naar Aarschot met de auto om daar de trein te nemen. Toen was de parking daar nog gratis. De parking aan het station van Diest staat altijd zo vol dat je een kwartier moet wandelen voor je aan het perron bent.
tl;dr: focus u idd op Diest.

Nochtans roomt de overheid stevig af van de erfenis hè. Maar ik denk niet dat dat de enige reden is. Tov toen ik een tiener was, is de bevolking met ~2 miljoen aangegroeid. Dus vraag/aanbod zal zeker ook wel meespelen.
Kom kom, genoeg manieren om geen/zeer weinig successierechten te betalen. Mensen met iet of wat geld, betalen hoop en al een paar % successierechten of zelfs gewoon helemaal niets.

Terug
Bovenaan