Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    633
Lijkt me sterk dat je de dag van vandaag (volledig met aannemers dan) 180m2 kan bouwen met 300k naar uw eigen keus en voorkeur. Je zal dan toch niet te zot moeten doen qua inkleding en foliekes.

De tuin zal dan ook om zeep zijn, kost ook aardig wat, etc.
Je kan het uiteraard zo zot maken als je wil, maar als ik hier en daar zie dat gemiddeld gerekend wordt op 1500 a 2000€ per m2 voor nieuwbouw dan moet ge met 300k al een heel eind komen. Dan nog is 180m2 een redelijk groot huis dus mocht je al tevreden zijn met een normale woning en tuin dan is er veel mogelijk.

Ik zou graag eens jullie mening vragen over deze woning
Vooral het feit dat het volledig uit betonnen welfsels is gebouwd (volgens omschrijving) lijkt me naar isolatie, EPC (F) en verdere investeringen in energiezuinigheid (quid warmtepomp in combinatie met strippen en bijkomend isoleren) niet evident. Iemand die hier ervaring mee heeft?
Langs de andere kant lijkt de prijs me niet onredelijk te zijn voor de regio, de bewoonbare oppervlakte en het perceel (circa 12a).

Je kan het uiteraard zo zot maken als je wil, maar als ik hier en daar zie dat gemiddeld gerekend wordt op 1500 a 2000€ per m2 voor nieuwbouw dan moet ge met 300k al een heel eind komen. Dan nog is 180m2 een redelijk groot huis dus mocht je al tevreden zijn met een normale woning en tuin dan is er veel mogelijk.
Dat zijn prijzen waarmee ze al jongleerden voor Corona.

Nogmaals, dan zit je "voor hetzelfde geld" met een spartaanse nieuwbouw die kleiner is., zonder inrichting errond (nu in dit geval is de tuininrichting nogal triestig te noemen dat wel).

En dan nog over het slopen: dat kost doorgaans ook 20-50k (afhankelijk aan wie je het vraagt) en dat mag ook niet zomaar overal. Nu heb je wel het voordeel van de 6% BTW voor sloop+heropbouw (voorlopig?) maar dat zomaar naast een grondige renovatie neerzetten als alternatief lijkt me toch wat kort door de bocht.

Vooral het feit dat het volledig uit betonnen welfsels is gebouwd (volgens omschrijving) lijkt me naar isolatie, EPC (F) en verdere investeringen in energiezuinigheid (quid warmtepomp in combinatie met strippen en bijkomend isoleren) niet evident. Iemand die hier ervaring mee heeft?
Langs de andere kant lijkt de prijs me niet onredelijk te zijn voor de regio, de bewoonbare oppervlakte en het perceel (circa 12a).
Heb je het al gekocht: staat nl al in optie op site makelaar.
Baggere straat om te wonen ook

Zonde van het geld dat ze in die keuken en al de rest hebben gestoken. Tel al maar rap 200k (gokje, kijk best eens in EPC rapport) voor dat ding op een deftig EPC niveau te krijgen.
Zo'n typische woning die visueel opgesmukt is maar waar je uzelf blauw betaalt aan verbruik.

Die beton zal ervoor zorgen dat je wat zwaarder gerief nodig hebt en minder zelf kan doen maar bvb boven vloerverwarming zal veel minder een probleem zijn.

En zoals @Tin_Cricket al aanhaalde, check is met de makelaar of je uberhaupt nog op bezoek kan als het al in optie staat. Het zou zonde zijn van er drie dagen op te rekenen om dan te laat te komen.
Al is het zeker is een nuttige oefening als je nog maar pas aan u zoektocht begonnen bent.

Waarom zouden betonnen welfsels een nadeel zijn naar isoleren toe? Zitten hier in afwachting van onze nieuwbouw tijdelijk in een oud gerenoveerd huis waar de houten gewelven behouden zijn. De vloer ligt daardoor niet volledig vlak en op sommige plaatsen kraakt het geregeld. Doe dan toch maar betonnen welfsels hoor.

Over de straat kan ik zeggen dat ik daar vroeger dagelijks passeerde van Opwijk naar Brussel. Daar is echt wel vrij veel verkeer van Merchtem, Opwijk, Buggenhout richting A12 en Grimbergen/Vilvoorde tijdens de spits. Niet de meest aangename en ook niet de meest proper verzorgde straat dus. Nu ik dacht wel ergens gehoord te hebben dat ze Wolvertem centrum op termijn autoluw willen maken en het rondgaand verkeer langs de Driesstraat zouden laten rijden. Zou alleszins veel logischer zijn en zou de verkeersdrukte daar aan die woning een pak doen verminderen.

Laatst bewerkt:
Staat al in optie op de site v/d makelaar... En die straat is idd zowat de autostrade van Wolvertem.

Dat zijn prijzen waarmee ze al jongleerden voor Corona.

Nogmaals, dan zit je "voor hetzelfde geld" met een spartaanse nieuwbouw die kleiner is., zonder inrichting errond (nu in dit geval is de tuininrichting nogal triestig te noemen dat wel).

En dan nog over het slopen: dat kost doorgaans ook 20-50k (afhankelijk aan wie je het vraagt) en dat mag ook niet zomaar overal. Nu heb je wel het voordeel van de 6% BTW voor sloop+heropbouw (voorlopig?) maar dat zomaar naast een grondige renovatie neerzetten als alternatief lijkt me toch wat kort door de bocht.
Zie niet direct een overtuigend argument om dit niet te overwegen als je even goed tevreden zou zijn met een kleiner huis. Dan heb je effectief een nieuwbouw dat tegenover renovatie waarbij uw huis nog steeds even oud blijft en al uw dragende constructies even goed binnen een aantal jaren kunnen doorrotten.

Zoals je zelf aanhaalt zal de inrichting rond het huis zowieso aangepakt moeten worden en die 6% is een reden temeer om het als alternatief te zien. Nu als je wettelijk niet mag slopen is het een ander verhaal natuurlijk.

Ik vraag mij af of als je toch van plant bent om 300k(+) in een renovatie te steken van een ouder huis en waarbij het niet ondenkbaar is dat je bij het strippen van de woning van de ene verrassing in de andere valt waardoor je misschien noodzakelijkerwijs uw budget nog verder moet oprekken, of je dan niet beter gewoon het geheel met de grond gelijk maakt en er iets nieuws opzet. Als je de woning dat iets minder groot maakt, pak 180m2 ipv de huidige 300m2 dan ga je kwa budget even hoog zitten. Alleen heb je nu een volledig nieuw huis, gebouwd naar uw eigen keus en voorkeur.

Ik heb gekozen voor een nieuwbouw omdat de renovatie van een bestaande woning die ik als structureel in orde achtte, duurder was (30 -40k) dan het zetten van een nieuwbouw. Maar dat was ook enkel omdat er een opportuniteit hiervoor was in de regio waarnaar ik zocht en omdat ik de aanleg van buiten er niet in heb verwerkt, omdat de buiten mij niet zo veel kan schelen.

Anders is het voor zo'n oppervlakte als je het aan een deftige prijs kunt krijgen voordeliger om te strippen en deftig en correct te renoveren. Wanneer je echter er vanuit gaat dat je niet de inhoud stript en dus in ruwbouwstaat zet dan is dat een risico omdat er dan een grote kans is dat je ook een premium prijs betaald hebt voor de rest van de woning.
Meer zie verder.

Die prijszetting was in 2015 al de ramingsprijs voor een nieuwbouwwoning. Het laatste jaar is de stijging toch al redelijk substantieel... En zou ik dan ook echt niet meer uitgaan van de vermelde prijs, zoals iemand anders hier ook al vermeld heeft en had.

Al kon je tot voor covid (2019) gerust zeggen dat je binnen die prijsvork zou vallen. Juist wegens de beperkte inflatiecijfers gedurende die tijd.

Ik ga mij niet uitspreken over de woning. Aangezien die al in optie staat/stond ga ik daar mijn tijd nu niet in steken om dat te evalueren.

Voor de rest, mijn voorkeur is een woning die uit betonnen welfsels bestaat (zoals voor mijn nieuwbouw het geval is). Het enigste probleem dat je gaat tegenkomen is dat van de hoogte, maar dat kun je oplossen met het voorzien van minder isolatie of gewoon tevreden zijn met een woning die beperkter is in hoogte (5 - 10cm extra gaat nu ook niet de hoogte dusdanig beïnvloeden dat die onbruikbaar is). De isolatie binnen uw beschermd volume is minder van tel bij LT globale verwarming, wat de hedendaagse trend is. Het enigste waar dit eventueel wel een meerwaarde zou kunnen zijn is indien je eerder van principe bent dat je 1/2 ruimte(n) op temperatuur brengt, en de andere ruimte binnen het beschermd volume op niveau van dat er niets kan bevriezen zou wensen te brengen. Dan zou dat mogelijks, misschien, eventueel een meerwaarde zijn. Maar dat is al zo ver niche, dat ik mij daar dan niets van zou aantrekken, en dan gewoon eerder mij zou richten op de plafonds (al dan niet kelder).

Zie niet direct een overtuigend argument om dit niet te overwegen als je even goed tevreden zou zijn met een kleiner huis. Dan heb je effectief een nieuwbouw dat tegenover renovatie waarbij uw huis nog steeds even oud blijft en al uw dragende constructies even goed binnen een aantal jaren kunnen doorrotten.

Er is geen enkele reden als je het stript tot op het niveau van de welfsels en de ruwbouw dat uw constructie ineens zou beginnen rotten. Dergelijke structuren kunnen vlot 100j meegaan. Of er moet effectief iets misgegaan zijn in het verleden(zoals gewapend beton voorzien die geflashdroogd is in het verleden met additieven waarvan nu geweten is dat die de oorzaak zijn voor de betonrot).

Daarnaast, als je evengoed tevreden bent met een kleiner huis, dan zou ik mij eerder focussen op een woning die ook al een kleiner huis heeft, om op die manier geen xk€ voor zaken die je toch gaat afbreken te veel te betalen.
Maar dat is dan eerder mijn mening.

Laatst bewerkt:
In 2020 werd me al duidelijk gemaakt dat ik voor basisafwerking al op 1700 moest rekenen, exclusief kosten. Door zowel bouwfirma's als architecten. 2j covid verder zal je met 2000 al ferm basis zitten in je basisafwerking.

In 2020 werd me al duidelijk gemaakt dat ik voor basisafwerking al op 1700 moest rekenen, exclusief kosten. Door zowel bouwfirma's als architecten. 2j covid verder zal je met 2000 al ferm basis zitten in je basisafwerking.
Mja, is en blijft afhankelijk van het project.

Bij van die matexi's en consoorten had dat voor 1500€ mogelijk geweest indien je het puur en alleen bij de basis hield (maar is ook weer iets minder persoonlijks, iets meer gestandaardiseerd of zoals sommigen het stellen : een legodoos (zoals ook mijn woning ;p)). Als je het allemaal in eigen beheer deed, dan is dat ook al moeilijker, juist omdat je al meer persoonlijke voorkeur in het eindproduct voorziet.
Ook worden de kosten van die studies, opvolging en dergelijke gespreid over al die woningen en eigen personeel (in plaats van uurtje factuurtje) waardoor men kosten als architectkosten voor opvolging, bouwrijp maken, stabiliteitsstudie, grondstudie, etc... allemaal al verwerkt en opgedeeld heeft in de verkoopsprijs. Terwijl als je die zaken in eigen beheer doet, dat je voor die kosten in zijn geheel persoonlijk opdraait.

Mja, is en blijft afhankelijk van het project.

Bij van die matexi's en consoorten had dat voor 1500€ mogelijk geweest indien je het puur en alleen bij de basis hield (maar is ook weer iets minder persoonlijks, iets meer gestandaardiseerd of zoals sommigen het stellen : een legodoos (zoals ook mijn woning ;p)). Als je het allemaal in eigen beheer deed, dan is dat ook al moeilijker, juist omdat je al meer persoonlijke voorkeur in het eindproduct voorziet.
Ook worden de kosten van die studies, opvolging en dergelijke gespreid over al die woningen en eigen personeel (in plaats van uurtje factuurtje) waardoor men kosten als architectkosten voor opvolging, bouwrijp maken, stabiliteitsstudie, grondstudie, etc... allemaal al verwerkt en opgedeeld heeft in de verkoopsprijs. Terwijl als je die zaken in eigen beheer doet, dat je voor die kosten in zijn geheel persoonlijk opdraait.
Ik voel me niet aangetrokken tot standaardplannetjes zonder eigen inbreng. 😬

Ben in dit huis alleen al tss 15-20k kwijt aan "personaliseren van wat eigenlijk wel nog kan dienen" zoals de keuken pimpen (10j oud en gene brol), jaren '90 badkamer eruit, vloeren op de eerste verdieping aanpassen,... En was dat betaalbaar geweest met mijn budget zou ik er met plezier nog eens 20k tegenaan gooien om te personaliseren. 😁

Laatst bewerkt door een moderator:
Bedankt allemaal voor de reacties. Om nog wat kleur te geven, de oorsprong van mijn vraag zat hem vooral in het feit of betonnen gewelven een voordeel dan wel nadeel zijn in het kader van verdere verbouwingen, ikv bijkomend te isoleren. Puur gevoelsmatig leek me dit eerder een nadeel, maar uit jullie reacties blijkt op zijn minst een neutraal, zelfs eerder positief standpunt.
Eerlijkheidshalve had ik niet gezien dat de woning al in optie stond, we zijn sowieso nog in verkennende fase, dus een bod had nog niet voor onmiddellijk geweest. Maar uit de snelle optie ( het staat nog niet zolang op immoweb, dacht een paar dagen ) blijkt het idd een vrij scherpe prijs te zijn voor wat je ervoor krijgt. Altijd nuttig om weten.

Brief gehad van Fluvius dat ze binnen 2 jaar (jawel ze zijn er snel bij) bij ons overschakelen op hoogcalorisch gas.

Onze ketel is 4j oud (Viesmann), neem dus aan dat die wel in orde is daarvoor?

Brief gehad van Fluvius dat ze binnen 2 jaar (jawel ze zijn er snel bij) bij ons overschakelen op hoogcalorisch gas.

Onze ketel is 4j oud (Viesmann), neem dus aan dat die wel in orde is daarvoor?
Dinsdag dezelfde brief gehad. Normaliter zijn alle ketels verkocht in België na 1979 in staat om met beide soorten gas te werken.
Mogelijks is er wel wat afstellingswerk nodig.

Er stond ook nog bij vermeld dat ketels die uit het buitenland komen mogelijks niet met beide soorten overweg kunnen. Voor de zekerheid toch nog even navragen bij de chauffageman, maar dat zal vermoedelijk wel in orde zijn.

Bron

Hier toch wel wat afstelwerk geweest. Heeft 3x moeten langskomen, maar uiteindelijk vlot gelukt. Mogelijks was het een knoeier...

Bedankt allemaal voor de reacties. Om nog wat kleur te geven, de oorsprong van mijn vraag zat hem vooral in het feit of betonnen gewelven een voordeel dan wel nadeel zijn in het kader van verdere verbouwingen, ikv bijkomend te isoleren. Puur gevoelsmatig leek me dit eerder een nadeel, maar uit jullie reacties blijkt op zijn minst een neutraal, zelfs eerder positief standpunt.
Eerlijkheidshalve had ik niet gezien dat de woning al in optie stond, we zijn sowieso nog in verkennende fase, dus een bod had nog niet voor onmiddellijk geweest. Maar uit de snelle optie ( het staat nog niet zolang op immoweb, dacht een paar dagen ) blijkt het idd een vrij scherpe prijs te zijn voor wat je ervoor krijgt. Altijd nuttig om weten.
Meise is peperduur om te kopen. Rond de 400-500 zit je daar met verouderde woningen of de A12 die quasi door je voortuin loopt.

Zelfs voor een sociale woning in een troosteloze verkaveling vragen ze stevig door:

https://www.immoweb.be/nl/zoekertje/huis/te-koop/meise/1860/10021277?searchId=62e423a5def62

Dinsdag dezelfde brief gehad. Normaliter zijn alle ketels verkocht in België na 1979 in staat om met beide soorten gas te werken.
Mogelijks is er wel wat afstellingswerk nodig.

Er stond ook nog bij vermeld dat ketels die uit het buitenland komen mogelijks niet met beide soorten overweg kunnen. Voor de zekerheid toch nog even navragen bij de chauffageman, maar dat zal vermoedelijk wel in orde zijn.

Bron

Hier toch wel wat afstelwerk geweest. Heeft 3x moeten langskomen, maar uiteindelijk vlot gelukt. Mogelijks was het een knoeier...
En moet je dat dan doen voor of na overschakelen?

"Het niet verkrijgen van een lening" is ook een bagger opschortende voorwaarde, dat is basically een vrijgeleide om er vanonder te raken als je wil. Je gaat wel ergens een bank vinden die je lening weigert. Je zegt dat je aan de drugs zit, ontslag gaat nemen en je weigert een loonfiche te geven. De bank zal met veel graagte een lening weigeren. En alle variaties op het thema "inclusief de huisbank", "markconforme rente", "minstens 2 banken" zijn even cheatable met wat extra moeite.

Er is als serieuze koper en serieuze verkoper geen enkele reden om die voorwaarde op te nemen. Als verkoper kun je maar je 10% vangen als het fout loopt. Als koper moet je maar je onderzoek op voorhand gedaan hebben. Alle pipo's in between kun je als verkoper best missen.
Ik ben vaak akkoord met jouw standpunten, maar hier toon je IMO een gebrek aan menselijkheid en empathie.

In deze oververhitte seller's market ben je als koper gewoon in je reet gepakt zonder nog maar een beetje spuug om het te doen glijden.

Voor gegeerde panden moet je al geluk hebben dat je überhaupt naar de bezoekdag kan komen. Je hebt dan ongeveer een half uur om het vastgoed te bekijken — absoluut niet voldoende om een grondig, doortastend onderzoek te doen. Een expert er bij roepen is sowieso onmogelijk, tenzij je geluk hebt. In veel gevallen moet je die avond al beslissen over 1 van de grootste uitgaven van je leven.

Vervolgens mag je bieden op een pand. In veel gevallen is dit nog altijd met een instelprijs en moet je bieden onder gesloten omslag. De verkoper durft soms nog eens kandidaat-kopers (illegaal!) tegen elkaar uit te spelen — hier wordt natuurlijk niets tegen gedaan. Merk ook op dat je het goed koopt in de staat zoals die zich bevindt — heb je enkele serieuze problemen tijdens jouw halfuurtje niet kunnen ontdekken? Pech! Go fuck yourself en los het op!

En dan komen we bij de opschortende voorwaarden. Als koper wordt je bijna naar buiten gelachen door banken en kredietinstellingen als je zonder getekend compromis langs komt. Ze kunnen wel een simulatie doen, maar daar blijft het bij. Je weet pas wat je écht kan krijgen, als het al te laat is — iets wat in deze inflationaire tijden nooit een zekerheid is.

Dus: jij vind het prima dat ik als koper het risico neem om onder immense druk een kat in een zak te kopen. Jij vind het bovendien maar normaal dat ik het risico neem om 30, 40, of zelfs 50.000 euro kwijt te geraken als blijkt dat ik — ondanks grondig voorbereidend onderzoek — toch geen lening kan krijgen. Wees aub eens een beetje menselijk...

Eigenlijk wil niemand hier risico nemen. De banken en kredietinstellingen willen pas een concreet aanbod doen als de compromis al getekend is. En de verkoper wil ook al geen risico nemen: bod zonder opschortende voorwaarden en 10% schadevergoeding als het toch niet lukt aub.

Terug
Bovenaan